Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 5 päivänä lokakuuta 2010 lähettänyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain muuttamisesta (HE 167/2010 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
liikenneneuvos, johtava asiantuntija Kari Saari, liikenne- ja viestintäministeriö
ylitarkastaja Erik Asplund, Liikenteen turvallisuusvirasto
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain voimaantuloa ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain voimassa oloa.
Ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä annetun lain voimaantuloa ehdotetaan siirrettäväksi kaksi vuotta myöhemmäksi ja yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä annetun lain voimassa oloa jatkettavaksi vastaavasti kahdella vuodella. Lisäksi laeissa otettaisiin huomioon Liikenteen turvallisuusviraston perustaminen.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2011 alusta.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin.
Yksittäishyväksynnällä tarkoitetaan menettelyä, jolla yksittäinen uusi auto tai auton perävaunu hyväksytään rekisteriin merkittäväksi. Puitteiden luomisesta moottoriajoneuvojen sekä tällaisiin ajoneuvoihin tarkoitettujen järjestelmien, osien ja erillisten teknisten yksiköiden hyväksymiselle annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2007/46/ETY (tyyppihyväksyntädirektiivi) mahdollistaa yksittäisten ajoneuvojen hyväksymisen kansallisesti liikenteeseen EY-tyyppihyväksynnän sijasta yksittäishyväksynnällä. Yksittäishyväksynnässä tulee noudattaa vastaavia teknisiä vaatimuksia ja menettelyjä kuin EY-tyyppihyväksynnässä.
Osana tyyppihyväksyntädirektiivin kansallista voimaan saattamista hyväksyttiin keväällä 2009 kaksi lakia: Laki ajoneuvojen yksittäishyväksynnän väliaikaisesta järjestämisestä (228/2009, väliaikaislaki [voimassaoloaika 29.4.2009—31.12.2010]) ja Laki ajoneuvojen yksittäishyväksynnän järjestämisestä (227/2009, yksittäishyväksyntälaki), jonka oli tarkoitus tulla voimaan 1.1.2011.
Esityksessä ehdotetaan, että edellä mainitun väliaikaislain voimassaoloa jatketaan kahdella vuodella eli 31.12.2012 saakka, ja vastaavasti alun perin 1.1.2011 voimaantulevaksi suunniteltu yksittäishyväksyntälaki tulisi voimaan vasta 1.1.2013. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan voimaantuloaikojen siirtäminen on välttämätöntä, jotta parhaillaan käynnissä olevan katsastustoimilupia koskevan sääntelyn valmistelun yhteydessä ehditään arvioida myös yksittäishyväksyntälain muutostarpeet ja jotta Liikenteen turvallisuusvirasto saa tarvitsemansa lisäajan jatkossa tarvittavien yksittäishyväksyntää koskevien sopimusten ja mm. tarvittavan koulutuksen järjestämiseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yksittäishyväksyntöjen myöntäminen ajoneuvoille on säädetty direktiivissä jäsenmaiden viranomaisten vastuulla olevaksi toiminnaksi. Koska Suomessa ajoneuvojen EY-tyyppihyväksyntöjä myöntävällä viranomaisella eli Liikenteen turvallisuusvirastolla ei ole hyväksyntöjen myöntämiseen tarvittavaa alueorganisaatiota, yksittäishyväksynnät on toteutettava jatkossa siten, että Liikenteen turvallisuusvirasto hankkii yksittäishyväksyntäpalvelut sopimuksin alan toimijoilta. Ennen yksittäishyväksyntälain voimaantuloa yksittäishyväksynnät hoidetaan niillä katsastustoimipaikoilla, joilla on ajoneuvojen katsastusluvista annetun lain (1099/1998) mukainen katsastustoimilupa rekisteröintikatsastuksia varten. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan suurin osa tulevista yksittäishyväksynnän myöntäjistä tulee myös jatkossa olemaan nykyisiä katsastustoimipaikkoja.
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.
Helsingissä 19 päivänä lokakuuta 2010
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Juha Perttula