Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin.
         
         
         Yleistä
         
         Valiokunta toteaa, että esityksen eräs keskeinen tavoite
            on mobiililaajakaistan saatavuuden laajentaminen erityisesti taajama-alueiden
            ulkopuolella ja valtakunnallisen laajakaistaisen matkaviestinverkon
            mahdollisimman nopea käyttöönotto. Huutokaupattava
            taajuusalue mahdollistaa nopeiden langattomien yhteyksien rakentamisen
            erityisesti haja-asutusalueille kustannustehokkaasti, joskin alue
            soveltuu hyvin myös kaupunkiympäristöön
            rakentamiseen. 
         
         
         Valiokunta on ottanut kantaa kiinteiden ja mobiililaajakaistaverkkojen
            kehittämiseen tuoreessa mietinnössään LiVM
               10/2012 vp hallituksen esityksestä eduskunnalle
            laiksi laajakaistarakentamisen tuesta haja-asutusalueilla annetun lain
            muuttamisesta (HE 45/2012 vp). 
         
         
         Valiokunta piti mietinnössä hyvin tärkeänä, että huutokaupattavien
            800 megahertsin taajuuksia käyttävien mobiiliverkkojen
            vaikutuksia kansalaisten ja yritysten laajakaistaverkkojen käyttötarpeisiin
            seurataan aktiivisesti ja arvioidaan, miten hyvin ne pystyvät
            vastaamaan myös käyttäjien tulevaisuuden
            tarpeisiin. Mietinnön mukaan huutokauppojen jälkeen
            ei saisi syntyä tilannetta, jossa valokuituyhteyksille
            ei löytyisi hankkeiden toteuttamisen kannalta riittävästi kysyntää.
            Eri teknologioita ja sekä kiinteitä että langattomia
            verkkoja täytyy pystyä hyödyntämään
            tapauskohtaisesti tarkoituksenmukaisimmalla ja kustannustehokkaimmalla
            tavalla ja tarvittaessa toisiaan täydentäen. 
         
         
         Käsiteltävänä olevan hallituksen
            esityksen asiantuntijakuulemisessa valiokunnalle on esitetty, että molemmille
            teknologioille löytyy tarve myös jatkossa ja että kiinteiden
            verkkojen tarjoamat edut tulee pyrkiä hyödyntämään
            edistämällä kiinteän verkon
            laajakaistahankkeiden toteuttamista, riippumatta nyt huutokaupattavan taajuusalueen
            tarjoamista mobiiliverkkojen kehittymismahdollisuuksista. Molemmilla
            vaihtoehdoilla on asiantuntijaselvityksen mukaan etunsa käyttäjien
            kannalta. Kiinteät laajakaistaverkot tarjoavat nopeampia
            maksiminopeuksia, kun taas mobiiliverkot tarjoavat liikkuvuutta
            yhteyksien käytössä. Valiokunta pitää erittäin
            tärkeänä, että maahamme rakentuu
            palvelutarpeen ja kysynnän mukainen, taloudellisesti järkevä ja nopeudeltaan
            riittävä laajakaistaverkko, joka kiinteänä tai
            mobiilina kattavasti tukee ja toteuttaa maamme välttämätöntä tietoyhteiskuntakehitystä.
            
         
         
         Valiokunta pitää erittäin perusteltuna,
            että valtioneuvoston 29 päivänä maaliskuuta
            2012 tekemän taajuuspoliittisen periaatepäätöksen mukaisesti
            huutokaupattavia taajuusalueita koskeviin toimilupiin tullaan asettamaan
            verkon peittoaluetta koskevia ehtoja. Valtioneuvoston linjaamalla
            peittoaluevelvoitteella (99/97 %) halutaan
            varmistaa, että myös viimeiset viisi prosenttia,
            jonne kaupallinen rakentaminen on kannattavuussyistä hidasta,
            saavat mahdollisuuden nopean langattoman laajakaistaverkon käyttöön.
            Tavoitteena on nopeiden langattomien laajakaistayhteyksien saaminen
            lähes kaikkien suomalaisten saataville vuoteen 2019 mennessä.
         
         
         Huutokaupan vaikutus kilpailutilanteeseen
         
         Valiokunta on asiantuntijakuulemisen aikana kiinnittänyt
            erityistä huomiota huutokaupan viestintämarkkinoiden
            kilpailutilannetta koskeviin vaikutuksiin. Hallituksen esityksen
            mukaan valtioneuvosto päätti tekemässään
            taajuuspoliittisessa periaatepäätöksessä,
            että yhden 2 x 5 megahertsin taajuuskaistaparin
            lähtöhinta 800 megahertsin taajuusalueen huutokaupassa
            on 16,67 miljoonaa euroa, jolloin kolme 2 x 5
            megahertsin taajuuskaistaparia sisältävän
            toimiluvan hinnaksi tulisi vähintään
            50 miljoonaa euroa ja koko taajuusalueen hinnaksi vähintään
            noin 100 miljoonaa euroa. Suhteutettuna toimilupakauden pituuteen
            summa olisi vain noin 1 promille teleyritysten vuosittaisesta liikevaihdosta.
            Summa maksettaisiin valtiolle viiden vuoden aikana ja tulot tuloutettaisiin
            valtion talousarvioon.
         
         
         Taajuushuutokauppa lisäisi hallituksen esityksen mukaan
            jonkin verran huutokauppaan osallistuvien teleyritysten kustannuksia.
            Niiden vaikutuksen teleyritysten talouteen ja laajakaistapalvelun
            hintaan arvioidaan kuitenkin olevan vähäinen.
            Toisaalta huutokauppa joustavoittaisi taajuuksien käyttöä kyseisellä taajuusalueella,
            mikä hyödyttäisi
            teleyrityksiä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan lupien
            myöntämistavalla ei näyttäisi
            olevan merkittäviä vaikutuksia verkkoinvestointeihin.
            Huutokauppojen on jopa arvioitu johtavan nopeammin toteutuviin verkkoinvestointeihin,
            koska toimilupiin investoineet yritykset haluavat nopeasti saada
            tuottoja investoinneilleen. Kansainvälisten esimerkkien valossa
            toimilupien myöntämismenetelmällä ei hallituksen
            esityksen mukaan pitäisi olla vaikutusta myöskään
            kuluttajahintoihin.
         
         
         Huutokaupattavaan taajuusalueeseen sisältyvät
            taajuudet ehdotetaan jaettavaksi tavalla, jolla varmistetaan taajuuksien
            mahdollisimman tehokas käyttö. Kyseessä olevalla
            alueella on saatavilla taajuuksia yhteensä 2 x 30
            megahertsiä. Huutokaupassa taajuudet jaetaan 2 x 5
            megahertsin taajuuskaistapareihin siten, että yritys tai yhteisö saisi
            toimiluvan jokaiseen taajuuskaistapariin, josta se on tehnyt huutokaupan
            päättyessä korkeimman hyväksytyn
            tarjouksen, edellyttäen, että taajuuksien kokonaismäärä ei
            ylitä 2 x 15 megahertsiä.
         
         
         Valiokunnan päähuoli on liittynyt myytävien taajuusparien
            määrittelyyn siten, että huutokauppa
            voi johtaa myytävien taajuuksien jakautumiseen kahden vakiintuneen
            maksukykyisen toimijan kesken muiden toimijoiden jäädessä ilman.
            Tällainen lopputulos muuttaisi valiokunnan arvion mukaan
            merkittävästi eri toimijoiden nykyistä keskinäistä kilpailutilannetta.
            Hallituksen esityksen mukaan huutokauppa voisi johtaa myös
            siihen, että kolme vakiintunutta toimijaa saisi jokainen
            itselleen kaksi kappaletta 2 x 5 megahertsin taajuuskaistapareja
            tai että enimmillään kuusi operaattoria
            voisi saada taajuuksia käyttöönsä.
            Viimeksi mainitussa tapauksessa taajuusalue jakaantuisi niin pieniin
            kaistoihin, että ne eivät olisi teknisesti ja
            kaupallisesti operaattoreille houkuttelevia. Käytännössä huutokaupan
            lopputulos eli myönnettävien toimilupien määrä riippuisi
            esityksen mukaan siitä, kuinka korkealle operaattorit arvostaisivat
            mahdollisuuden saada itselleen mahdollisimman suuren taajuuskaistan.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa on esitetty toisaalta, että taajuuksien
            hankinnan minimimääräksi tulisi määritellä 2 x 10
            megahertsiä muun muassa keinottelun estämiseksi.
            Toisaalta on esitetty, että ehdotettu taajuusjakomalli,
            eli erityisesti yrityskohtainen taajuuksien enimmäismäärä 2 x 15
            megahertsiä, rajoittaa merkittävästi
            kilpailua ja vaikuttaa haitallisesti loppuasiakashintoihin. Esitystä on
            joissain asiantuntijalausunnoissa toivottu muutettavaksi siten,
            että se käytännössä mahdollistaisi
            tai jopa edistäisi taajuuksien jakautumista kolmelle operaattorille.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitetty jaottelu viiden
            megahertsin taajuuskaistapareihin mahdollistaa sen, että eri
            yritykset voivat hankkia taajuuksia joustavasti juuri sen määrän,
            mitä ne toiminnassaan katsovat tarvitsevansa. LTE-teknologia
            voi hyödyntää vähimmillään
            yhtä 2 x 5 megahertsin taajuuskaistaparia. Tällä taajuusmäärällä toimiluvanhaltija
            voi päästä 3G-teknologian kanssa kilpailukykyisiin tiedonsiirtonopeuksiin,
            vaikka LTE:n todelliset hyödyt tulevatkin esille leveämmillä taajuuskaistoilla. 
         
         
         Selvityksen mukaan esitetty taajuuksien jakomalli edistäisi
            taajuuksien tehokasta käyttöä ja markkinaehtoisuutta,
            kun operaattoreiden välillä vallitsisi huutokaupassa
            aito kilpailutilanne. Tämä vaikuttaisi todennäköisesti
            myös huutokaupasta saataviin tuloihin. Laissa eräiden
            radiotaajuuksien huutokaupoista keinottelu taajuuksilla on pyritty
            estämään usealla eri tavalla, muun muassa
            osallistumismaksulla, valitulla huutokauppatavalla ja toiminnan
            aloittamisvelvollisuudella. Kilpailuvirasto ei ole lausunnossaan
            nähnyt esitetyssä taajuusjakomallissa huomautettavaa.
         
         
         Valiokunta toteaa, että esityksellä tavoitellaan
            nimenomaan nopeiden langattomien verkkojen rakentamista, erityisesti
            haja-asutusalueille. Teleyrityksellä olevien taajuuskaistaparien määrä ja
            tarjottava tiedonsiirtonopeus kasvavat melko suoraviivaisesti samassa
            suhteessa. Tavoiteltu leveä taajuuskaista mahdollistaa
            tiedon nopean siirtämisen, liikkuvan kuvan ja uudenlaisten
            palvelujen kehittymisen. Esityksellä on haluttu varmistaa,
            että teleyrityksellä on halutessaan mahdollisuus
            saada käyttöönsä riittävän
            leveä taajuuskaista, jolla operaattori voi saadun selvityksen
            mukaan tarjota jopa 26 Mbit/s nopeita yhteyksiä. 
         
         
         Valiokunta toteaa lisäksi, että nopeita langattomia
            yhteyksiä mahdollistavaa LTE-tekniikkaa voidaan käyttää nyt
            käsiteltävänä olevan taajuusalueen
            lisäksi myös jo kolmen vakiintuneen toimijan kesken
            jaetulla 1 800 megahertsin taajuuskaistalla sekä vuonna
            2009 huutokaupatulla 2,6 gigahertsin taajuuskaistalla, jossa toimiluvan
            haltijoina ovat Elisa, TeliaSonera, DNA ja Finnet-liiton jäsenyritysten
            omistama Datame Oy. Lisäksi tulevaisuudessa näköpiirissä on myös
            neljännen 4G-yhteydet mahdollistavan taajuusalueen vapautuminen
            matkaviestimien käyttöön (700 megahertsiä).
         
         
         Edellä todettu huomioon ottaen valiokunta hyväksyy
            hallituksen esityksen mukaisen tavan huutokaupata kyseiset taajuudet.
            Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota alan
            toimijoiden kilpailumahdollisuuksien kehityksen merkitykseen ja
            tärkeyteen huutokaupan toteutumisen jälkeen. Valtioneuvosto
            on taajuuspoliittisessa periaatepäätöksessään
            linjannut, että hallitusohjelman mukaisesti valmisteltava
            tietoyhteiskuntakaari valmistellaan siten, että huutokauppamenetelmää voidaan
            käyttää myös jatkossa erityisesti
            myönnettäessä toimilupia uusille taajuusalueille.
            Tämä tarkoittaa myös tulevaisuudessa matkaviestinkäyttöön
            tulevaa 700 megahertsin taajuusaluetta. Samassa yhteydessä harkittaisiin taajuuksien
            markkina-arvoa heijastavan, hallinnolliset kustannukset ylittävän
            taajuusmaksun käyttöönottoa sellaisilla
            taajuusalueilla, joihin huutokauppamenettelyä ei sovellettaisi.
         
         
         Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että nyt käsittelyssä olevan taajuushuutokaupan
            seurauksena matkaviestinmarkkinat eivät jatkossa jakaudu
            kilpailun kannalta epäterveellä tavalla kahden
            suuren toimijan kesken. Tämän vuoksi valiokunta
            ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi seuraavan
            lausuman:
         
         
         Eduskunta edellyttää, että taajuushuutokaupan
            vaikutuksista toimialan kilpailuun ja kuluttajahintojen kehittymiseen tehdään
            analyysi ennen 700 megahertsin taajuusalueen matkaviestintoimilupien myöntämistä ja
            analyysin tulokset otetaan huomioon 700 megahertsin taajuuksia jaettaessa. 
         
         
         Taajuusalueella toimivat radiomikrofonit
         
         Taajuusalueen 790—862 megahertsiä siirtyminen
            matkaviestinverkkojen käyttöön aiheuttaa muutoksia
            ja rajoituksia radiomikrofonien taajuuksien käyttöön.
            Suurin osa Suomessa käytössä olevista
            luvanvaraisista mikrofoneista toimii 800-taajuusalueella. Muutoksen
            seurauksena nykyiset radiomikrofonin käyttäjät
            joutuvat siirtymään muille taajuuksille, mikä aiheuttaa
            mm. taide- ja kulttuurilaitoksille kaluston vaihdosta aiheutuvia
            kustannuksia. Liikenne- ja viestintäministeriön
            vuonna 2011 teettämän selvityksen mukaan Suomessa
            on hieman alle 60 000 langatonta mikrofonia ja vastaavaa
            laitetta, jotka toimivat 800 megahertsin alueella. Näistä kolmannes
            on käytössä yrityksillä, kuten
            Yleisradio Oy:llä, AV-tuotantoyhtiöillä ja
            hotelleilla. Noin neljännes on käytössä yksityisillä henkilöillä (ml.
            yhtyeet, aerobic-ohjaajat jne.), viidesosa kouluilla ja oppilaitoksilla.
            Huutokaupattavat toimiluvat langattoman laajakaistan tarjoamiseen
            tulevat voimaan vasta 1.1.2014 alkaen, joten radiomikrofonit voivat
            toimia alueella toimilupakautensa loppuun asti.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ministeriöiden
            välillä on keskusteltu mahdollisuudesta korvata
            taajuusalueella toimiville radiomikrofonikäyttäjille
            kustannuksia, jotka aiheutuvat uudelle taajuusalueelle siirtymisestä. Tämä olisi
            merkinnyt noin 5,4 miljoonan euron kertaluonteista määrärahaa
            opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokassa,
            ja korvaukset olisi jaettu käyttäen hallinnonalan
            vakiintuneita tukimuotoja. Yhtenäistä näkemystä korvauksen
            perusteltavuudesta ja lisäkustannusten mittaluokasta ei
            kuitenkaan ole löytynyt, eikä korvauksen suorittamista
            näin ollen sisällytetty valtioneuvoston maaliskuussa
            tekemään periaatepäätökseen.
            Vastaavaa erää ei ole myöskään
            otettu talousarvioehdotukseen vuodelle 2013. 
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että selvitetään pikaisesti mahdollisuus
            korvata osittain tai kokonaan taajuusalueen muutoksesta aiheutuvat
            kohtuulliset kustannukset luvanvaraisten radiomikrofonien käyttäjille. 
         
         
         Taajuusalueen häiriötön käyttö
         
         Hallituksen esityksen mukaan toimiluvan haltija on velvollinen
            poistamaan muulle määräysten mukaiselle
            radioviestinnälle toiminnastaan aiheutuvat häiriöt
            sekä korvaamaan näiden häiriöiden
            poistamisesta aiheutuvat kustannukset (13 §). 
         
         
         Tällä tarkoitetaan lähinnä televisiolähetyksiä,
            jotka sijaitsevat 800 megahertsin langattomien laajakaistaverkkojen
            taajuusalueen alapuolella, ja niille mahdollisesti aiheutuvia häiriöitä. Esityksen
            mukaan taajuuksien teknisessä suunnittelutyössä on
            televisioverkkojen häiriöttömyydestä pyritty
            huolehtimaan muun muassa määrittelemällä suojakaista
            televisio- ja langattomien laajakaistaverkkojen väliin.
            Tietyissä television vastaanotto-olosuhteissa voi televisiovastaanotto
            kuitenkin häiriintyä. Häiriö vaikuttaa
            esimerkiksi televisiokuvan tai -äänen laatuun.
            Hallituksen esitys lähtee siitä, että kuluttajan
            tulee voida vastaanottaa televisiolähetyksiä häiriöttömästi
            myös sen jälkeen, kun viereinen taajuusalue on
            otettu langattomien laajakaistajärjestelmien käyttöön.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa edellä mainittujen
            mahdollisten häiriöiden pikaista ja tehokasta
            poistamista ja niihin varautumista jo verkon suunnittelu- ja rakentamisvaiheessa.
            Valiokunta pitää erittäin hyvänä sitä,
            että liikenne- ja viestintäministeriö tulee
            ilmoituksensa mukaan liittämään toimilupiin
            ehdon, joka velvoittaa toimiluvan haltijan yhteistyössä muiden
            toimiluvanhaltijoiden kanssa huolehtimaan siitä, että kuluttajille
            järjestetään riittävä neuvonta-
            ja opastuspalvelu laajakaistaisen matkaviestinverkon käyttöönotosta
            televisiovastaanotolle mahdollisesti aiheutuviin häiriöihin
            liittyvissä asioissa. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että matkaviestinoperaattoreiden neuvonta- ja opastuspalvelu
            järjestetään keskitetysti siten, että soittajan
            ei tarvitse etukäteen tietää tai selvittää häiriöiden
            oikeaa aiheuttajatahoa. Samalla valiokunta korostaa jo nyt muista
            syistä ilmaantuneiden lähetyshäiriöiden
            yhtä tehokasta ja sujuvaa korjaamista kuin mitä tässä edellytetään operaattoreilta.
            
         
         
         Suomessa 800 megahertsin taajuusalue osoitettiin jo vuonna 2008
            langattoman laajakaistan käyttöön. Aluetta
            ei kuitenkaan voitu ottaa käyttöön ilman
            Venäjän kanssa käytäviä taajuuskoordinointeja,
            koska Venäjällä taajuusalue on ilmailun
            navigointijärjestelmien käytössä.
            Suomi ja Venäjä ovat neuvotelleet taajuusalueen käytöstä maiden
            välisellä raja-alueella usean vuoden ajan. Saadun
            selvityksen mukaan täysin kattavan matkaviestinverkon rakentaminen
            800 megahertsin taajuusalueella on mahdollista ilman erillistä taajuuskoordinointia
            55 kilometrin päähän Venäjän
            rajasta. Riippuen maantieteellisestä kohdasta raja-alueella
            voidaan langattomien laajakaistaverkkojen tukiasemat rakentaa 12—20
            kilometrin etäisyydelle rajasta ja verkon asiakkaat pystyvät
            käyttämään päätelaitetta
            4—12 kilometrin etäisyydellä rajasta.
            Näin varmistetaan, ettei Venäjän ilmailun
            navigointijärjestelmille aiheudu häiriöitä raja-alueella. 
         
         
         Venäjä on heinäkuussa 2012 myöntänyt
            800 megahertsin taajuusalueen langattoman laajakaistan käyttöön,
            ja toiminta taajuusalueella tulee aloittaa kesällä 2013.
            Näin ollen ilmailun radionavigointikäyttö tulisi
            lähivuosina siirtymään pois taajuusalueelta
            eikä Venäjä tulisi ottamaan taajuusaluetta
            myöskään digitaalisen television käyttöön.
            Kun radionavigointikäyttö on taajuusalueella Venäjällä lakannut,
            voidaan aluetta käyttää myös
            Suomessa ilman ylimääräisiä rajoituksia. 
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa Venäjän
            rajan läheisyydessä, nyt käsiteltävänä olevan
            taajuusalueen kannalta katveessa asuvien henkilöiden ja
            alueen elinkeinoelämän yhtäläistä tarvetta
            nopeille ja häiriöttömille langattomille
            laajakaistapalveluille. Alueen asukkaiden ja elinkeinoelämän
            tarpeet on otettava huomioon verkon teknisiä ratkaisuja
            suunniteltaessa ja toteutettaessa. 
         
         
         Yleisradion julkisen palvelun tarjonta taajuusalueella
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että Yleisradion
            julkisen palvelun radio- ja tv-kanavien lähettäminen
            voi tulla tarpeelliseksi myös 800 megahertsin taajuusalueella
            toimivissa langattomissa laajakaistaverkoissa 20 vuoden toimilupakauden
            aikana. Tällä hetkellä langattomien laajakaistaverkkojen
            peittoalue, laatutaso ja kapasiteetti eivät vielä mahdollista
            laajamittaista tv- ja radiokanavien vastaanottoa niiden kautta,
            mutta tekniikan kehittymisen myötä tämä saattaa
            tulla yleisesti käytettäväksi mahdollisuudeksi
            jo 2020-luvun alkupuolelle mentäessä. Tällä hetkellä on
            kuitenkin vaikea arvioida, minkälaisia tekniikoita tulevaisuudessa
            käytetään. Tiedossa ei myöskään
            ole, minkälaista taajuuskapasiteettia edellä mainitut
            lähetystekniikat tulevat tarvitsemaan.
         
         
         Liikenne- ja viestintäministeriön kannan mukaan
            toimiluvat tulee myöntää teknologia-
            ja palveluneutraaleina. Taajuuksien hallinnoinnin parantamiseksi
            ja taajuuksien käyttömahdollisuuksien joustavuuden
            lisäämiseksi lupamenettelyissä tulee
            edistää verkkojen ja palvelujen tarjonnan tekniikkariippumattomuutta.
            Erityisesti taajuusalueen toimilupien pituuden ja sovellettavan
            teknologian nopean kehittymisen vuoksi liikenne- ja viestintävaliokunta
            pitää kuitenkin tärkeänä,
            että taajuusalueen toimilupaehtoja laadittaessa vielä harkitaan
            Yleisradion julkisen palvelun tarjonnan merkitystä ja mahdollisuutta
            toteuttaa palvelu kohtuullisin kustannuksin tulevaisuudessa myös
            nyt huutokaupattavan taajuusalueen toimilupakaudella. 
         
         
         Muut kannanotot
         
         Valiokunnalle on asiantuntijakuulemisessa esitetty osin ristiriitaisia
            näkemyksiä verkkojen terveysvaikutuksista ja erityisesti
            nyt kyseessä olevan taajuusalueen matkaviestinkäytön
            terveysvaikutuksista. Saadun lausunnon mukaan 800 megahertsin taajuusalueelle
            rakennettava 4G-tekniikka on aiempaa tunkeutumiskykyisempää, joten
            tukiaseman lähellä oleskelevien henkilöiden
            altistuminen ionisoimattomalle säteilylle tulee kasvamaan
            aiemmasta merkittävästi. 
         
         
         Säteilyturvakeskus on valiokunnalle antamassaan lausunnossa
            todennut, että 4G-tekniikkaan siirtyminen ei vaikuta väestön
            säteilyturvallisuuteen merkittävästi
            aiempiin matkaviestinjärjestelmiin verrattuna. Radiotaajuisen
            säteilyn terveysvaikutuksista on keskusteltu julkisuudessa
            paljon, ja asia herättää huolta ihmisissä.
            Tukiasemien säteilyn osalta huolelle ei ole Säteilyturvakeskuksen
            lausunnon mukaan tieteellisiä perusteita. 
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että laajakaistaverkkojen ja niiden käytön
            mahdollisia terveysvaikutuksia seurataan ja tutkitaan jatkossa nykyistä tarkemmin,
            jotta mahdollinen syy-seuraussuhde voidaan tieteellisesti osoittaa
            tai sulkea pois.