Yksityiskohtaiset perustelut
1 §. Vesikulkuneuvorekisterin käyttötarkoitus.
Merenkulkulaitos on asiantuntijakuulemisessa kiinnittänyt
huomiota siihen, että rekisterin käyttö polttoaineiden
verotukseen liittyvään valvontaan ei sovellu rekisterin
käyttötarkoitukseen. Euroopan yhteisön
polttoaineveroa koskevat säännökset eivät
ole kansallisesti voimassa, ja ne eivät mahdollisesti edes
tulisi koskemaan kaikkia vesikulkuneuvoja. Kaikki vesikulkuneuvot
nykyisessäkään rekisterissä eivät
ole huviveneitä, ja valtion ja kuntien vesikulkuneuvojen tullessa
rekisterin piiriin eivät polttoaineveroa koskevat säännökset
koskisi niitä, koska ne eivät ole huviveneitä.
Valiokunta korostaa tämän lisäksi, että Euroopan
yhteisön polttoaineveroa koskevista säännöistä,
niiden soveltamisalasta ja voimaantulosta ei myöskään
ole vielä tarkkaa tietoa. Valiokunta ehdottaa tämän
vuoksi poistettavaksi rekisterin toissijaista käyttötarkoitusta
koskevan säännöksen siitä, että rekisteriä käytetään
myös polttoaineiden verotukseen liittyvään
valvontaan. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa pykälän
viimeisen virkkeen poistettavaksi.
5 §. Poikkeukset rekisteröintivelvollisuudesta.
Merenkulkulaitos on asiantuntijakuulemisessa katsonut, että veneilyn
turvallisuutta voidaan lisätä ottamalla rekisteriin
mukaan valtion ja kuntien hallinnolliset vesikulkuneuvot, jotka
kuuluisivat esityksen 4 §:n rekisteröintirajoihin. Merenkulkulaitoksen
markkina- ja tuotevalvonnan osalta luotettavampi ja kattavampi tietorekisteri
palvelee paremmin tarvetta saada tiedot rekisteristä muista
samaa tyyppiä olevista vesikulkuneuvoista, erityisesti
silloin kun Merenkulkulaitokselle on tullut tieto vaarallisesta
vesikulkuneuvosta ja vesikulkuneuvon omistajalle tai haltijalle
tulee antaa tämä tieto. Valtio ja kunnat saattavat
käyttää samoja vesikulkuneuvoja kuin
kuluttajat. Lisäksi nk. työvenesäännöstö kuuluu
Merenkulkulaitoksen valvontaan.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että puolustusvoimien
ja rajavartiolaitoksen omistuksessa tai hallinnassa olevia vesikulkuneuvoja
ei tule merkitä nyt säädettävään
rekisteriin. Valiokunta toteaa, että puolustushallinnon
vesikulkuneuvot ja alukset ovatkin perinteisesti olleet yleisen
rekisterin ulkopuolella. Perusteluna on ollut tarve pitää tietyiltä osin
tiedot puolustusvoimien alusten varustuksesta ei-julkisina. Tämän
lisäksi merivoimat pitää rekisteriä sen
omistuksessa ja hallussa olevista aluksista.
Valiokunta toteaa, että tällöin lain
soveltamisalan ulkopuolelle jäävät puolustusvoimien
ja rajavartiolaitoksen vesikulkuneuvojen lisäksi alusrekisterilain
perusteella rekisteröitävät alukset,
kalastusalusrekisteriin merkittävät alukset ja pelkästään
kilpailukäytössä olevat vesikulkuneuvot.
Tällä ehdotetulla muutoksella saadaan kaikki rekisteröintirajojen
puitteissa olevat hallinnolliset vesikulkuneuvot keskitettyä yhteen rekisteriin,
eikä valtion ja kuntien tarvitse ylläpitää omia
erillisiä rekistereitä muutoin kuin tämän
lain ulkopuolelle jäävien vesikulkuneuvojen osalta.
Tämän lisäksi kattavampi rekisteri tukee
myös meripelastuskeskusten valvontatoimintaa.
Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen pykälän
muotoiluihin.
9 §. Rekisteritodistus.
Perustuslain 80 §:n mukaan tasavallan presidentti,
valtioneuvosto ja ministeriö voivat antaa asetuksia perustuslaissa tai
muussa laissa säädetyn valtuuden nojalla. Perustuslakivaliokunnan
vakiintuneen käytännön mukaisesti lainsäädäntövallan
delegoinnin sallittavuuden arvioinnissa kiinnitetään
yleisesti huomiota valtuuttavan säännöksen
täsmällisyyteen ja tarkkarajaisuuteen. Oikeusministeriö onkin
kiinnittänyt valiokunnan huomiota siihen, että 1
momentissa olevaa asetuksenantovaltuutta on aiheellista täsmentää koskemaan
sitä, mitkä rekisteriin talletetut tiedot merkitään
rekisteritodistukseen. Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen
momentin muotoiluihin.
19 §. Yksittäisten julkisten tietojen luovuttaminen.
Lakiehdotuksen 19 §:ssä säädetään
julkisten tietojen luovuttamisesta. Sen mukaan voidaan luovuttaa
myös vesikulkuneuvon omistajan ja haltijan osoite- ja yhteystiedot.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 31 kohdan mukaan henkilön
osoite- ja muut yhteystiedot voivat olla salassa pidettäviä,
minkä lisäksi lakiehdotuksen 24 §:n
2 momenttiin sisältyy julkisuuslain mainittua säännöstä asiallisesti
vastaavat säännökset rekisteröidyn
oikeudesta saada kieltää henkilötietojensa
luovuttaminen tietyin edellytyksin. Oikeusministeriö on
kiinnittänyt valiokunnan huomiota siihen, että lakiehdotuksen
19 §:n suhdetta edellä mainittuihin säännöksiin
on syytä selkeyttää.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa 1 momentin
säännöksen täsmentämistä koskemaan
julkisia tietoja vesikulkuneuvon omistajan ja haltijan nimestä ja
koetunnuksen saaneesta elinkeinonharjoittajasta sekä näiden
osoite- tai muita yhteystietoja. Valiokunta toteaa, että lisättäväksi
ehdotetulla sanalla "muista" säännös
vastaa muualla laissa, mm. julkisuuslaissa, käytettyä käsitteistöä.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset momentin muotoiluihin.
20 §. Julkisten tietojen luovuttaminen sähköisessä muodossa.
Pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan tietoja
poliisille voidaan luovuttaa sähköisen käyttöyhteyden
kautta pelastus- ja valvontatoimintaa varten. Ehdotetussa muodossa luovutettavien
tietojen käyttötarkoitus ei sisältäisi
rikoksen ennalta estämistä, selvittämistä, syytteeseenpanoa
eikä poliisitutkintaa. Keskusrikospoliisi on ehdottanut
säännöstä muutettavaksi niin,
että poliisille luovutetaan tietoja säännöksessä mainitulla
tavalla "poliisilain (493/1995) 1 §:ssä säädettyjen
poliisin tehtävien hoitamiseksi". Säännös
on tällöin poliisin osalta asiallisesti vastaavan
sisältöinen ajoneuvoliikennerekisterilain (541/2003)
julkisten tietojen luovuttamista sähköisessä muodossa
koskevan 15 §:n 1 momentin 1 kohdan kanssa.
Valiokunta on 1 §:stä poistanut säännöksen siitä,
että rekisteriä käytetään
myös polttoaineiden verotukseen liittyvään
valvontaan, ja tästä syystä valiokunta
ehdottaa myös poistettavaksi 1 momentin 4 kohdan, jossa
säädetään samasta asiasta.
Valiokunta on tämän vuoksi tehnyt vastaavat muutokset
momentin muotoiluihin.
23 §. Tietojen luovuttaminen muuhun käyttötarkoitukseen.
Lakiehdotuksen 23 §:n 1 momentin 3 kohdassa
on säännökset tietojen luovuttamisesta
tutkimus- ja tilastointitarkoituksiin sekä tilastotietojen
luovuttamisesta. Oikeusministeriö on korostanut, että säännös
on julkisuuslain ja henkilötietolain säännökset
huomioon ottaen tarpeeton ja että lainsäädännön
johdonmukaisuuden vuoksi säännös on asianmukaisinta
poistaa lakiehdotuksesta. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa
kohtaa poistettavaksi.
Valiokunta toteaa, että säännöksen
poistaminen aiheuttaa tarpeen muuttaa pykälän
3 momenttia siten, että siinä on viittaus vain
1 momenttiin.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
muotoiluihin.
26 §. Rangaistussäännökset.
Liikenne- ja viestintäministeriö on kiinnittänyt
valiokunnan huomiota siihen, että rangaistavia ovat sekä 8
että 10 §:ssä säädetyn
käyttökiellon rikkominen erikseen. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa muotoilua muutettavaksi siten, että rangaistavuuden
edellytykseksi riittää jommankumman tunnusmerkistön
täyttyminen. Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen pykälän
muotoiluun.
29 §. Tarkemmat säännökset.
Oikeusministeriö on kiinnittänyt huomiota
pykälässä olevaan yleiseen asetuksenantovaltuutukseen.
Perustuslain 80 §:n mukaan tasavallan presidentti,
valtioneuvosto ja ministeriö voivat antaa asetuksia perustuslaissa
tai muussa laissa säädetyn valtuuden nojalla.
Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen käytännön
mukaisesti lainsäädäntövallan delegoinnin
sallittavuuden arvioinnissa kiinnitetään yleisesti
huomiota valtuuttavan säännöksen täsmällisyyteen
ja tarkkarajaisuuteenPeVL 23/2000 vp. Samoin huomiota
on kiinnitetty siihen, että lainsäädäntövallan
delegointia rajoittaa perustuslain 80 §:n 1 momentin
säännös, jonka mukaan lailla on säädettävä yksilön
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista,
jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan, ja perustuslakivaliokunta
on korostanut perustuslain säännöksen
lain alasta rajoittavan myös asetuksenantovallan käyttämistäHE
1/1998 vp, s. 132/I.
Oikeusministeriö onkin korostanut, että perustuslakivaliokunnan
käytännön ja lakiehdotuksessa jo olevien
asetuksenantovaltuuksien vuoksi näyttää ilmeiseltä,
että lakiehdotuksen 29 § ei ole asianmukainen
eikä myöskään tarpeellinen ja
se on poistettava. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota perustuslakivaliokunnan lausuntoon PeVL 29/2004
vp — HE 169/2003 vp,
jossa perustuslakivaliokunta toteaa aiemmin torjuneensa käsityksen,
että lain täytäntöönpanoon
liittyvään sääntelyyn oikeuttavan
valtuuden nojalla olisi mahdollista asetuksella antaa säännöksiä mistä tahansa
lain alaan kuuluvasta asiasta. Perustuslain 80 §:ään
perustuvasta valtuussääntelyn täsmällisyys-
ja tarkkarajaisuusvaatimuksesta johtuu, että täytäntöönpanosäännösten
antamiseen oikeuttavaa valtuutusta on tulkittava supistavasti. Tällaisen
valtuuden nojalla voidaan antaa esimerkiksi lain voimaan tullessa
välttämättömiä viranomaistoimintaa
ohjaavia säännöksiä
PeVL
40/2002 vp, s.7/I. Valiokunta
toteaa, että nyt esitetty valtuussäännös
ei näin ollen ole perustuslain kannalta ongelmallinen.
Valiokunta ei tämän vuoksi muuta kyseistä valtuussäännöstä, mutta
kiinnittää huomiota sen supistavaan tulkintaan.
30 §. Voimaantulo.
Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoituksen
mukaan on tarkoitus, että laki tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta
2007. Tämä on syytä lisätä lakiehdotukseen
siirtymäsäännöksiin lisättävien
päivämäärien vuoksi. Valiokunta
on tehnyt vastaavan muutoksen momentin muotoiluihin.
31 §. Siirtymäsäännökset.
Lakiehdotuksen 31 §:n
mukaan ennen ehdotetun lain voimaantuloa annetut rekisteritunnukset
säilyvät entisellään. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että esimerkiksi nykyisissä järjestöjen
rekistereissä olevat purjenumerot voidaan konvertoida viranomaisrekisterin
käyttämiksi rekisteritunnuksiksi. Sen sijaan rekisteritiedot
on ilmoituksella saatettava ehdotetun lain mukaisiksi. Liikenne-
ja viestintäministeriön mukaan tämä menettely
on tarpeen, jotta rekisterin tietosisältö saadaan
luotettavaksi. Tämän vuoksi tiedot täytyy
tarkistaa siirtymäajan kuluessa. Valiokunta toteaa, että asiaa
ei valitettavasti voida tehdä viranomaistyönä,
koska työ vaatisi yli 100 000 yhteydenottoa. Tämän
lisäksi rekisterissä on arvioiden mukaan n. 10 000—20 000
sellaista vesikulkuneuvoa, joita ei enää ole olemassa.
Uutena tietona rekisteriin tulee henkilötunnus, jonka toki
voi saada suoraan väestötietojärjestelmästä,
mutta tunnus voidaan silloin yhdistää väärään
henkilöön. Vesikulkuneuvojenkin tiedot on syytä tarkistaa.
Nykyisessä rekisterissä olevat vesikulkuneuvot
on ilmoitettava muutosilmoituksella rekisteriin kolmen vuoden kuluessa
lain voimaantulosta ja uudet vesikulkuneuvot vuoden kuluessa lain
voimaantulosta.
Valiokunta katsoo, että ei ole oikein, että kansalaiset,
jotka ovat asianmukaisesti rekisteröineet vesikulkuneuvonsa
moottorivenerekisteriin, joutuvat maksamaan siitä, että rekisteriä muutetaan.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa uutta 5 momenttia.
Momentissa on tarkoitus säätää,
että moottorivenerekisterissä olevien vesikulkuneuvojen
rekisteritietoja koskevan muutosilmoituksen perusteella annettava
rekisteritodistus on maksuton, jos muutosilmoitus tehdään 1
päivään lokakuuta 2008 mennessä ja
jos ilmoitus koskee moottorivenerekisterissä olevien rekisteritietojen
saattamista tämän lain mukaisiksi. Valiokunta
ehdottaa vuoden maksutonta aikaa. Tämä toimii
ensinnäkin kannustimena hoitaa rekisteröinti muutoksen
astuttua voimaan. Toisaalta on kuitenkin katsottu, että on
parempi, että aika ei ole liian lyhyt, jotta maistraatteihin
ei synny liiallista ruuhkaa uudelleenrekisteröinneistä.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että maksuttomuus ei
koske 9 §:n 2 momentissa tarkoitettua rekisteritodistusta,
koska siinä on kyse kulkuneuvon tai omistajan tai muun
vastaavan tiedon muuttumisesta. Nämä tiedot on
joka tapauksessa rekisteröitävä, eikä velvollisuus
sinällään johdu lainmuutoksesta.
Uuden 5 momentin johdosta hallituksen esityksen 5 momentti siirtyy
6 momentiksi.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että venerekisterissä on
rekisteröitynä noin 186 000 venettä.
Noin 180 000 muutosilmoituksesta aiheutuu maistraateille
huomattava työmäärä, vaikka
kustannukset eivät täysin nousisikaan uuden veneen
rekisteröinnin vaatiman työmäärän
mukaiseksi. Uuden rekisterin perustamisen yhteydessä on
kuitenkin tehtävä muutosilmoituksiin käytännön
tarkistustoimia. Lisääntynyt työmäärä koskee
siirtymäaikaa, joka käytännössä painottuu
ensimmäiseen vuoteen lain voimaantulosta.
Vesikulkuneuvorekisterin perustaminen aiheuttaa venerekisterissä jo
olevien tietojen päivityksen osalta maistraateille kustannuksia
sisäministeriön arvioiden mukaan 8 euroa muutosilmoitusta
kohden. Maistraateille aiheutuva kertaluonteinen kustannuslisäys
on siten työvoiman osalta noin 1 400 000
euroa. Lisäksi on otettava huomioon lakiesityksen perusteluissa mainitut
tietojärjestelmän uudistamiskustannukset 120 000
euroa. Valiokunta painottaa, että rekisterihallinnon vuoden
2007 ja 2008 määrärahoihin on siten välttämätöntä saada
yhteensä 1 520 000 euron suuruinen kertaluonteinen
lisäys vesikulkuneuvorekisterin perustamisen johdosta.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
muotoiluihin.