Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta
hyväksyisi vuonna 1999 tehdyn, eräiden kansainvälistä ilmakuljetusta
koskevien sääntöjen yhtenäistämisestä tehdyn
niin sanotun Montrealin yleissopimuksen. Sopimuksessa määrätään
muun muassa matkustajien, matkatavaran ja tavaran kansainvälisissä ilmakuljetuksissa
tarvittavista kuljetusasiakirjoista, rahdinkuljettajan vastuusta
ja vakuuttamisvelvollisuudesta sekä toimivaltaisesta tuomioistuimesta.
Asiallisesti sopimuksen määräykset vastaavat
pääpiirteissään Suomessa nykyisin
sovellettavaa sääntelyä.
Yleissopimus on jaetun toimivallan sopimus, jonka määräyksistä osa
kuuluu Euroopan yhteisön yksinomaiseen toimivaltaan. Euroopan
unionin neuvosto on keväällä 2001 päättänyt,
että yleissopimus ratifioidaan yhteisön puolesta.
Esitykseen sisältyvät lainsäädäntöehdotukset
koskevat jäsenvaltioiden kansalliseen toimivaltaan kuuluvien
sopimusmääräysten täytäntöönpanoa.
Ehdotuksen mukaan Montrealin yleissopimuksen määräyksiä sovellettaisiin
pääsääntöisesti myös
kotimaisissa ilmakuljetuksissa. Yleissopimuksen voimaansaattamiseksi
hyväksyttyyn yhteisön asetukseen sisältyviä,
matkustajien asemaa parantavia säännöksiä sovellettaisiin
eräiltä osin sellaisissakin ilmakuljetuksissa, jotka
eivät kuulu yhteisösääntelyn
soveltamisalaan.
Esitykseen sisältyy ehdotus laiksi valmismatkalain
muuttamisesta.
Ehdotuksen mukaan matkanjärjestäjän
vastuu määräytyisi aina kuljetusta koskevan
erityissääntelyn nojalla silloin, kun korvausta
vaaditaan kuljetukseen liittyvästä vahingosta.
Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että eduskunta
hyväksyisi sen, että Suomi irtisanoo Montrealissa
25 päivänä syyskuuta 1975 tehdyn kolmannen
lisäpöytäkirjan. Matkustajien ja matkatavaran
kansainvälistä ilmakuljetusta koskeva lisäpöytäkirja
on osa niin sanottua Varsovan sopimusjärjestelmää.
Pöytäkirjan määräykset
ovat päällekkäisiä Montrealin
yleissopimuksen määräysten kanssa, eivätkä ne
ole tulleet kansainvälisesti voimaan. Ei olisi tarkoituksenmukaista,
että lisäpöytäkirja tulisi myöhemminkään
Suomen osalta voimaan, koska se monimutkaistaisi kansainvälisiä ilmakuljetuksia
koskevaa sääntelyä entisestään.
Tavoitteena on, että Montrealin yleissopimus korvaisi vähittäin
muutkin Varsovan sopimusjärjestelmään
kuuluvat yleissopimukset ja pöytäkirjat.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan tasavallan presidentin
asetuksella samanaikaisesti kuin Montrealin yleissopimus tulee kansainvälisesti voimaan.
Sopimus tullee kansainvälisesti voimaan viimeistään
60 päivän kuluttua siitä, kun Suomi ja
muut Euroopan unionin jäsenvaltiot sekä Euroopan
yhteisö ovat tallettaneet ratifioimiskirjansa. Euroopan
unionin neuvostossa on asetettu tavoitteeksi, että kansalliset
toimet yleissopimuksen ratifioimiseksi saatetaan jäsenvaltioissa
päätökseen vuoden 2002 loppuun mennessä.