Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina
seuraavin huomautuksin.
Tavoitteet
Esityksen tavoitteet
Esityksen tavoitteena on vahvistaa Itämeren tutkimusta
ja kokonaisvaltaista otetta tutkimustoiminnasta. Näin esityksessä ehdotetaankin
"suomalaisen merentutkimuksen uudelleenjärjestelyä keskittämällä"
Merentutkimuslaitoksen monitieteinen merentutkimus Suomen ympäristökeskukseen
ja Ilmatieteen laitokseen.
Uudistuksella lakkautetaan Merentutkimuslaitos ja sen merentutkimusta
harjoitetaan sen jälkeen Ilmatieteen laitoksessa ja Suomen
ympäristökeskuksessa, jotka ovat kahden ministeriön ohjauksessa:
Ilmatieteen laitos on liikenne- ja viestintäministeriön
ja Suomen ympäristökeskus ympäristöministeriön
ohjauksessa.
Valiokunta pitää tavoitetta merentutkimuksen
vahvistamisesta kannatettavana, mutta katsoo ympäristövaliokunnan
lailla, että esityksen mukaisessa toimintojen jakamisessa
on ennakoitavissa myös vaara merentutkimuksen kokonaisvaltaisuuden
hajoamisesta, kun Merentutkimuslaitoksen fysikaalinen merentutkimus
sekä merelliseen turvallisuuteen ja ilmastonmuutoksen liittyvät
tehtävät siirretään Ilmatieteen
laitokseen ja meribiologiaan ja -kemiaan liittyvä merentutkimus
Suomen ympäristökeskukseen.
Itämeren suojelu.
Valiokunta korostaa ympäristövaliokunnan tavoin
Itämeren suojelutoimien tärkeyttä ottaen
huomioon Itämeren heikon tilan. Nyt käsiteltävänä oleva
uudistus tulee toteuttaa siten, että se jatkaa ja tukee
muita Itämeren tilan parantamiseen tähtääviä toimia.
Näitä ovat mm. Suomessa vuonna 2002 hyväksytty Itämeren
suojeluohjelma, EU:n yhtenäinen meripolitiikka, Itämeren
julistaminen erityisen herkäksi merialueeksi joulukuussa
2005 IMOn toimesta ja HELCOMin vuonna 2007 hyväksymä Itämeren
suojelun toimintaohjelma.
Uudistuksen tavoitteet
Valiokunta korostaa, että nyt ehdotetun lainsäädännön
toteuttamalla uudistuksella tulee vahvistaa Suomen korkeatasoista
ja kansainvälisesti arvostettua merentutkimusta. Uudistuksella
tulee luoda sellaiset edellytykset merentutkimuksen kehittämiselle,
että Suomen merentutkimus edelleen kehittyy monitieteisenä ja
korkealaatuisena tieteellisenä tutkimuksena. Tämä edellyttää,
että valtioneuvosto pitää erityisesti
huolta tutkimuksen koordinaation ja yhteistyön kehittymisestä sekä turvaa
tutkimukselle riittävät voimavarat.
Tavoitteena tulee myös olla kansainvälisesti kilpailukykyisen
ja houkuttelevan tutkimus- ja innovaatioympäristön
luominen ja ylläpitäminen.
Rahoitus
Valiokunta korostaa, että hallituksen on jatkossa turvattava
merentutkimukselle riittävä vähintään
nykyistä merentutkimukseen Merentutkimuslaitoksella, Ilmatieteen
laitoksella ja Suomen ympäristökeskuksessa käytettyä vastaava rahoitus.
Hallituksen on myös seurattava sitä, että Ilmatieteen
laitos ja Suomen ympäristökeskus ohjaavat tämän
rahoituksen nimenomaan merentutkimukseen lyhentämättömänä.
Uudistuksen myötä eduskunta ei enää valtion
talousarvioita käsitellessään voi itse
varmistua siitä, että merentutkimukseen tarkoitetut
varat kohdistuvat lyhentämättöminä merentutkimukseen.
Tämän vuoksi ympäristöministeriön
on valvottava, että Suomen ympäristökeskuksen
toiminnassa nämä määrärahat
käytetään nimenomaan merentutkimukseen,
ja liikenne- ja viestintäministeriön samaten osaltaan
valvottava Ilmatieteen laitoksen osalta näiden määrärahojen
ohjautumista merentutkimukseen.
Merentutkimuksen turvaaminen
Merentutkimuksen tulevaisuus
Merentutkimuksen näkökulmasta uudistukseen liittyvänä ongelmana
voidaan pitää vaikeutta yhdistää fysikaalisten,
hydrologisten ja biologisten prosessien mallintaminen ja tutkimus
yhdeksi kokonaisuudeksi, kun fysikaalinen tutkimus siirtyy eri laitokseen.
Valiokunta on pyrkinyt asiantuntijakuulemisessa selvittämään
esitetyn toimintamallin sekä toimintojen sijoittumisen tarkoituksenmukaisuutta
ja kehittämispotentiaalia pitkällä aikavälillä erityisesti
merentutkimuksen näkökulmasta.
Valiokunta on saanut hyvin ristiriitaisia arvioita uudistuksen
seurauksista. Suomen Akatemian lausunnon mukaan hallituksen esityksessä on
referoitu valikoiden vesialan kansainvälisen arviointityöryhmän
lausuntoa. Kielteisiä vaikutuksia kuvaava osa lausunnosta
on jäänyt pois esityksen yleisperusteluista. Arviointityöryhmän
mukaan on ensiarvoisen tärkeää integroida ennustavaa
mallinnusta ja kokeellista tutkimusta siten, että fysikaalisten,
hydrologisten ja biologisten prosessien mallit voidaan kytkeä yhteen,
kuten Merentutkimuslaitoksessa nykyään, ja siten
saada parempi kokonaiskuva Itämeren tilanteesta. Suomen
Akatemian arviointityöryhmä ei myöskään
näe ehdotetuilla muutoksilla todellisia tutkimuksen synergiaetuja
kansainvälisen kilpailun kannalta. Meribiologian professori Jorma
Kuparinen Helsingin yliopistolta on myös suhtautunut kielteisesti
esitykseen ja katsonut, että se ei tue monitieteisen merentutkimuksen osaamiskeskuksen
luomista. Suomen luonnonsuojeluliitto katsoo lisäksi, että esityksen
vaarana on merentutkimuksen pirstoutuminen ja hyvin toimivan tutkimuskokonaisuuden
hajoaminen.
Myönteisesti esitykseen ovat suhtautuneet akatemiaprofessori,
ilmakehätieteiden ja geofysiikan osaston johtaja Markku
Kulmala ja professori Jussi Huttunen. Professori Kulmalan mukaan
nyt ehdotettu Merentutkimuslaitoksen toimintojen järjestäminen
edistää tutkimusyhteistyötä Kumpulan
kampuksella varsinkin hänen johtamansa osaston ja ehdotetun,
laajemman Ilmatieteen laitoksen välillä. Hänen
nähdäksensä myös yliopiston
ja sektoritutkimuslaitosten välinen yhteistyö eli
Kumpulassa Ilmatieteen laitoksen kanssa ja Viikissä Suomen
ympäristökeskuksen kanssa voimistuu ja tieteen
alojen, kampusten ja tutkimuslaitosten välinen yhteistyö on mahdollista
rakentaa syvän ja laajan osaamisen pohjalle. Professori
Huttusen näkemyksen mukaan Merentutkimuslaitoksen asiantuntijat
voisivat yhtä hyvin sijoittua omiaan vastaaviin aiheryhmiin
Suomen ympäristökeskuksessa ja Ilmatieteen laitoksella.
Kriittisen myönteisesti esitykseen on suhtautunut professori
Jari Niemelä Helsingin yliopiston biotieteellisestä tiedekunnasta.
Esityksen mukaisessa toimintojen järjestämisessä on
hänen mukaansa kuitenkin vaarana, että merentutkimus
pilkkoutuu, jos fysikaalinen merentutkimus sekä merenkulkuun
ja meriturvallisuuteen liittyvät operatiiviset tehtävät
siirretään Ilmatieteen laitokseen ja kemiallisbiologinen
merentutkimus Suomen ympäristökeskukseen eli eri
ministeriöiden ohjaukseen. Jotta uudistuksen tavoite entistä vahvemmasta
merentutkimuksesta toteutuu, on huolehdittava siitä, että eri
tahoilla (mukaan lukien yliopistot) tehtävän tutkimuksen
koordinaatio ja yhteistyö kehittyy.
Valiokunta suhtautuu uudistukseen kriittisen myönteisesti
ja korostaa, että uudistuksen yhteydessä valtioneuvoston
on tiedostettava uudelleenjärjestelyyn liittyvät
mahdolliset hyödyt ja riskit ja ryhdyttävä toimenpiteisiin,
jotta mahdollisilta kielteisiltä vaikutuksilta vältytään. Tämä edellyttää eri
tahoilla tehtävän tutkimuksen koordinointia ja
yhteistyön kehittämistä.
Merikeskus
Hallituksen esityksen mukaan uudistuksen tuloksena syntyy Suomen
ympäristökeskukseen kaksi kertaa nykyistä suurempi
yhtenäinen ekologisen Itämeritutkimuksen keskittymä,
Merikeskus. Suomen ympäristökeskuksen Mechelininkadun
tilojen ohella kokeellinen meribiologinen laboratoriotoiminta jatkuu
Dynamicumissa Kumpulassa, mutta kemiallinen laboratorioanalytiikka
keskitetään Hakuninmaalle. Hallituksen esityksen
mukaan Suomen ympäristökeskuksen Merikeskus ja
Ilmatieteen laitoksen merentutkimus ovat entistä vahvempia
kumppaneita myös kansainvälisessä tutkimuksessa
ja yhteistyössä sekä pystyvät
entistä paremmin kilpailemaan kansainvälisestä tutkimusrahoituksesta.
Ympäristövaliokunta on kiinnittänyt
erityistä huomiota mahdollisiin ongelmiin, joita voi aiheutua
kahden hallinnonalan malliin perustuvasta ohjausrakenteesta, ja
katsonut, että erityisen merkittävään
asemaan nousee Suomen ympäristökeskukseen perustettava
Merikeskus, joka on suoraan pääjohtajan alaisuudessa
toimiva erillisyksikkö. Merikeskuksen tehtävänä on
vastata keskeisistä merentutkimuksen osista ja niiden kehittämisestä sekä ylläpitää
ja
hallinnoida merentutkimuksen tarvitsemaa infrastruktuuria mukaan
lukien tutkimusalukset Muikku ja Aranda, joka myös siirtyy
Suomen ympäristökeskuksen hallinnoitavaksi. Tavoitteena
on alusten mahdollisimman tehokas käyttö, jossa
yhdistetään seurannan ja tutkimushankkeiden tarpeet
logistisesti optimaalisella tavalla.
On ongelmallista, että esitetyn Merikeskuksen tilajärjestelyt
edellyttävät toiminnan sijoittamista kolmeen eri
toimipisteeseen. Eri toimipisteissä toimimisesta aiheutuu
logistisia haittoja, kuten laboratoriokokeiden kuljettamisia ja
henkilöstön siirtymisiä. Valiokunta pitää tärkeänä, että toiminta
eri pisteissä olevien laboratorioiden välillä järjestetään
mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla tutkimustoiminnan
turvaamiseksi.
Tutkimuksen ja siihen liittyvän työn osalta parhaat
synergiaedut saadaan kaikkien toisiaan tukevien toimintojen yhdistämisellä.
Valiokunnan saaman tiedon mukaan valtiolla on valmiudet siirtää Suomen
ympäristökeskuksen ja 1.1.2009 alkaen siihen kuuluvan
Merikeskuksen toiminnot Viikin kampusalueelle. Ympäristöministeriö ja
maa- ja metsätalousministeriö ovat 23.10.2008
solmineet yhteistyösopimuksen hallinnonalojen tutkimuksen
vahvistamiseksi ja tehostamiseksi. Yhteistyösopimuksen
tarkoituksena on perustaa Ympäristö ja luonnonvarat
-konsortio, johon kuuluvat ao. ministeriöiden sektoritutkimuslaitokset.
Valtaosa konsortioon kuuluvista laitoksista sijaitsevat Viikin kampusalueella.
Suomen ympäristökeskuksen sijoittuminen Viikkiin
mahdollistaa siten osaltaan yhteistyön vahvistamisen edelleen.
Valiokunta painottaa, että Suomen ympäristökeskuksen
uuden toimitalon rakentamisen valmistelut Viikin kampukselle tulee
aloittaa välittömästi. Tällä vahvistettaisiin
myös suunniteltua Ympäristö- ja luonnonvarat
-konsortiota. Tutkimuslaitokset hyötyisivät toiminnan
keskittämisestä yhteen paikkaan. Ne voisivat parhaalla
mahdollisella tavalla hyödyntää Helsingin
yliopiston biologisen ja ympäristötieteellisen
toiminnan läheisyyttä ja loisivat hyvät
edellytykset uuden Merikeskuksen kokonaisvaltaiselle merensuojelututkimukselle.
Lisäksi valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman, että hallitus selvittää mahdollisuudet
hallituksen esitystä laajemman Merikeskuksen perustamiseksi
Viikkiin (Valiokunnan lausumaehdotus 1).
Merentutkimusalus Aranda
Ympäristövaliokunnan tavoin valiokunta näkee ongelmia
siinä, että Arandan toiminnan ohjaus ja operointimenot
jakautuvat Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen
kesken. Erityisen huolestuttavaa on valiokunnan näkemyksen
mukaan se, että laivan käyttövarat on
jaettu tavalla, joka ei perustu strategiseen tarvekartoitukseen
(Ilmatieteen laitos 35 % ja Suomen ympäristökeskus
65 %) eikä takaa toiminnan käytännön
sujuvuutta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että merentutkimusalus Arandan toiminta turvataan jatkossakin.
Asiantuntijakuulemisen mukaan Aranda on suorittanut viime vuosina
noin 120 tutkimusvuorokautta ja näin ollen taannut sen,
että merentutkijoilla on ollut riittävä määrä mielekkäitä työtehtäviä.
Valiokunnan saaman tiedon mukaan mm. kohonneista polttoainekustannuksista
johtuen suunniteltu rahoitus ei ole riittävä näin
laajalle toiminnalle. Valiokunta ehdottaakin eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman, että merentutkimusalus Arandan rahoitus tulee
turvata valtion talousarviossa siten, että sillä olisi
mahdollisuus suorittaa vuosittain vähintään
120 tutkimusvuorokautta (Valiokunnan lausumaehdotus 2).
Jatkotoimenpiteet
Suomen korkeatasoisen ja kansainvälisesti arvostetun
merentutkimuksen kehittämistä on seurattava ja
tuettava. Uudistuksen tavoitteiden mukaisesti jatkossa tulee vahvistaa
Suomen korkeatasoista ja kansainvälisesti arvostettua merentutkimusta,
mikä edellyttää kansainvälisesti
kilpailukykyistä ja houkuttelevaa tutkimus- ja innovaatioympäristöä.
Valiokunta korostaa, että valtioneuvoston tulee pitää erityisesti
huolta tutkimuksen koordinaation ja yhteistyön kehittymisestä sekä turvata
tutkimukselle riittävät voimavarat ja määrärahat.
Parhaiten tämä toteutuu perustamalla erillinen
työryhmä, jonka tehtävänä on
seurata ja valvoa tutkimuksen kehittämistä ja sen
rahoitusta. Merentutkimuksen kehityksen turvaamiseksi valiokunta
ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman
työryhmän perustamisesta seuraamaan merentutkimuksen
kehittämistä ja sen rahoitusta sekä antamaan
eduskunnalle selvityksen syyskuussa 2010 (Valiokunnan lausumaehdotus
3).
Henkilöstön asema
Henkilöstöjärjestöt ovat
lausunnoissaan kiinnittäneet erityistä huomiota
henkilöstön asemaa ja palkkausta sekä määräaikaisten
työntekijöiden asemaa muutostilanteessa koskeviin
asiakohtiin.
Ehdotuksen valmistelu
Valiokunnan huomiota on asiantuntijakuulemisessa kiinnitetty
esityksen valmisteluun ja henkilöstön asemaan
sen yhteydessä. Hallituksen esityksessä todetaan,
että henkilöstön siirtymisessä on
noudatettu hyvää henkilöstöpolitiikkaa
ja siirtoon liittyviä asioita on käsitelty yhteistoimintamenettelyissä.
Vaikka asianomaiset ministerit ovat tavanneet henkilöstön
kahdesti, henkilöstön käsitys asianomaisten
menettelyjen noudattamisesta ei kuitenkaan vastaa esityksen kirjausta.
Asiasta on tehty kantelu oikeuskanslerille, eikä valiokunta
ota kantaa asiaan, joka on asianomaisen toimivaltaisen viranomaisen
käsiteltävänä.
Henkilöstön tulevaisuus
Esityksessä todetaan, että Merentutkimuslaitoksen
henkilöstön palkat ovat nykyisin keskimäärin
alhaisemmat kuin Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen
henkilöstön palkat. Merentutkimuslaitoksen henkilöstön
siirtyminen Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen
palvelukseen merkitsee Ilmatieteen laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen palkkausmenojen
lisääntymistä.
Valiokunta painottaa, että palkkarakenne tulee korjata
siten, että Merentutkimuslaitoksesta siirtyvän
henkilöstön palkkaus vastaa muuta Ilmatieteen
laitoksen ja Suomen ympäristökeskuksen henkilöstön
palkkausta. Tilanne, jossa vastaavaa työtä tekevät
työntekijät saavat erilaista palkkaa, on kestämätön.
Huoli on myös vastaanottavien laitosten henkilöstön,
joka katsoo, että heidän palkkakehityksensä ei
saa hidastua yhdistymisen takia. Valiokunta ehdottaakin eduskunnan
hyväksyttäväksi lausuman, jossa edellytetään
Merentutkimuslaitoksesta siirtyvän henkilökunnan
palkkauksen korjaamista mahdollisimman pian ja selvityksen antamista
palkkauksen korjaantumisesta ympäristövaliokunnalle
ja liikenne- ja viestintävaliokunnalle syyskuussa 2009 (Valiokunnan
lausumaehdotus 4).