Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 30 päivänä toukokuuta 2007 lähettänyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi liikennevakuutuslain ja vakuutusyhtiö-lain 2 a luvun 10 §:n muuttamisesta (HE 20/2007 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
apulaisosastopäällikkö Katriina Lehtipuro, sosiaali- ja terveysministeriö
liikenneneuvos, johtava asiantuntija Kari Saari, liikenne- ja viestintäministeriö
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi liikennevakuutuslakia ja vakuutusyhtiölakia siten, että kyseiset lait sopeutetaan viidenteen liikennevakuutusdirektiiviin. Merkittävimpinä muutoksina ehdotetaan ensinnäkin, että ajoneuvojen maahantuontia helpotetaan. Maahantuotavalle ajoneuvolle voitaisiin ottaa lyhytaikainen liikennevakuutus siitä jäsenvaltiosta, jossa ajoneuvon ostaja asuu ja johon ajoneuvon ostaja on ajoneuvoa tuomassa.
Toiseksi ehdotetaan muutettavaksi kansallista poikkeussäännöstä, joka koskee vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettujen ajoneuvojen aiheuttamien liikennevahinkojen korvaamista. Vahingonkärsineiden yhdenvertaisen kohtelun takaamiseksi ehdotetaan, että mainittujen ajoneuvojen aiheuttamat vahingot olisivat korvattavissa ajoneuvojen kotijäsenvaltion lisäksi muissakin ETA-valtioissa.
Kolmas muutos koskee tuntemattoman ajoneuvon aiheuttamien vahinkojen korvaamista. Tuntemattoman ajoneuvon aiheuttamat omaisuusvahingot korvattaisiin silloin, kun samassa liikennevahingossa on sattunut myös merkittävä henkilövahinko.
Viidennen liikennevakuutusdirektiivin kansallinen voimaansaattaminen parantaisi vahingonkärsineiden asemaa lisäksi siten, että neljännellä liikennevakuutusdirektiivillä perustettujen tietokeskusten tiedonantovelvollisuutta laajennetaan nykyisestä. Lisäksi neljännellä liikennevakuutusdirektiivillä käyttöön otettu niin sanottu perusteltu korvaustarjousmenettely laajennettaisiin kaikkiin liikennevahinkoihin riippumatta siitä, missä jäsenvaltiossa vahingon kärsinyt asuu. Suomen voimassa oleva oikeus ja vakuutusyhtiöiden noudattama käytäntö täyttää jo nykyisellään viimeksi mainitun vaatimuksen.
Lait ehdotetaan tulemaan voimaan heinäkuussa 2007.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.
Helsingissä 6 päivänä kesäkuuta 2007
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Mika Boedeker