Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallituksen esityksellä pannaan täytäntöön Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivi audiovisuaalisista mediapalveluista (2007/65/EY,
jäljempänä AV-direktiivi). Direktiivi
on niin sanottu minimidirektiivi, eli jäsenvaltiot voivat
soveltaa myös sitä yksityiskohtaisempaa sääntelyä.
Direktiivi ehdotetaan pantavaksi täytäntöön
pääasiassa sellaisenaan. Valiokunta on tarkastellut
hallituksen esitystä erityisesti tuotesijoittelun hyväksyttävyyden
kannalta, arvioiden tuotesijoittelua toisaalta lasten oikeuksien
ja suojelun sekä toisaalta toimituksellisen riippumattomuuden
näkökulmista. Valiokunta on kiinnittänyt
huomiota myös lyhyiden uutisotteiden määrittelyyn
ja niiden lähteen ilmoittamiseen.
Tuotesijoittelu.
Valiokunta pitää sinänsä kannatettavana
ehdotettua tuotesijoittelusääntelyä, jolla
pyritään mahdollistamaan uusia tapoja ohjelmien
rahoittamiseen ja näin edistämään
mahdollisuuksia tehdä monipuolisia ja korkeatasoisia ohjelmia.
Osassa ohjelmista esiintyy jo nyt tuotantoyhteistyötä,
jossa on sovittu hyödykkeiden näkymisestä ohjelmissa.
Valiokunnan arvion mukaan ehdotettu sääntely,
jolla sallitaan tuotesijoittelu vastiketta vastaan tietyissä ohjelmatyypeissä selkeyttää
nykyistä epäselvää käytäntöä ja
asettaa kotimaiset toimijat entistä tasavertaisempaan asemaan
suhteessa kansainvälisiin kilpailijoihin.
Valiokunta tiedostaa, että lasten kannalta tuotesijoittelusta
tulee käytännössä helposti piilomainontaa.
Sivistysvaliokunnan lausunnon (SiVL 9/2009 vp)
mukaan tavanomaisenkin mainonnan tunnistaminen ja erottaminen ohjelmasisällöistä on
etenkin alle 8-vuotiaalle mutta myös monille alakouluikäisille
vaikeaa. Vasta noin 12-vuotiaalla lapsella on kehittynyt kyky kriittiseen
ymmärrykseen mainosten houkuttelevasta tarkoitusperästä ja
markkinoijien pyrkimyksistä, mikäli häntä on
tähän arviointiin opastettu. Lausunnon mukaan
pienten lasten osalta ei voida luottaa pelkästään
lasten medialukutaidon vahvistamiseen. Liikenne- ja viestintävaliokunta
yhtyy sivistysvaliokunnan huoleen ja pitää tuotesijoittelun
ehdotettua täyskieltoa (28 §) lastenohjelmissa
välttämättömänä.
Sivistysvaliokunta on esittänyt harkittavaksi tuotesijoittelun
selkeää kieltämistä alakouluikäisten
katseluaikaan esitettävissä ohjelmissa. Vähintään
kiellon tulisi koskea lapsille tarkoitettuja tuotteita. Liikenne-
ja viestintävaliokunnan saamassa selvityksessä korostetaan
kuitenkin, että ehdotettua tuotesijoittelusääntelyä sovelletaan
sekä lineaariseen televisiotoimintaan että tilausohjelmapalveluihin.
Tuotesijoittelua ei voida kieltää lasten katseluaikaan
esitettävissä ohjelmissa, koska tilausohjelmapalveluissa
katsojat valitsevat itse katseluaikansa. Lisäksi on esitetty,
että ehdotettu kielto koskisi erityisesti viikonloppuisin
ja päiväsaikaan lähetettäviä tai uusittavia
ruoka-, sisustus- ja erilaisia teemaohjelmia, joilla on televisioyhtiöille
käytännössä suuri taloudellinen
merkitys. Kielto heikentäisi osaltaan kotimaisten toimijoiden
mahdollisuuksia kilpailla ulkomaista tarjontaa vastaan. Tämän
johdosta liikenne- ja viestintävaliokunta ei voi kannattaa
sivistysvaliokunnan ehdotusta. Valiokunta korostaa tuotesijoittelun
osalta alan yhteisten käytännesääntöjen
merkitystä ja kriittisen katsojapalautteen huomioon ottamista.
Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa sivistysvaliokunnan
tavoin direktiivin 3 e artiklan 2 kohdassa mainittujen
lasten ohjelmissa esitettävän sopimattoman kaupallisen
viestinnän ehkäisemiseksi tarkoitettujen käytännesääntöjen merkitystä ja
hallituksen lupausta seurata tilanteen kehittymistä tämänkaltaisen
markkinoinnin osalta. Liikenne- ja viestintävaliokunta
pitää erittäin tärkeänä myös
vireillä olevaa kuvaohjelmalain kokonaisuudistusta, jonka
puitteissa tulee voida laaja-alaisesti selvittää ja
harmonisoida palvelujen tuottajien vastuut ja velvoitteet sekä tekniset
ratkaisut (esto- ja tunnistusmenettelyt) lasten suojelemiseksi haitalliselta
aineistolta riippumatta aineiston teknisestä lähetystavasta
(televisio, radio, internet tai mobiiliratkaisut).
Vastikkeellisen tuotesijoittelun salliminen tietyissä ohjelmatyypeissä merkitsee
käytännössä kaupallisten elementtien
lisääntymistä ohjelman sisällä.
Tämä avaa entistä selkeämmin
tarpeen tiedostaa toimituksellisen aineiston asema suhteessa kaupalliseen
mainontaan. Saaduissa selvityksissä on kannettu huolta
piilomainonnan lisääntymisestä, kun rajanveto
sallittuun tuotesijoitteluun on vaikeaa. Lisäksi on arvioitu
mainoksen ja toimituksellisen aineiston rajan hämärtyvän
ja sananvapaudelle tärkeän journalistisen riippumattomuuden
vaarantuvan, kun uudet kaupalliset elementit voivat vaikuttaa ohjelmien
sisältöön. Valiokunta viittaa ehdotettuun
28 b §:ään, jonka mukaan
tuotesijoittelu ei saa vaikuttaa mm. ohjelmien sisältöön,
ja korostaa pykälän perustelujen mukaisesti, että tuotesijoittelu
on sallittu vain, jos se sopii luontevasti ohjelmien toimitukselliseen
sisältöön ja tuotteen näyttäminen
perustuu aitoon toimitukselliseen tarpeeseen. Valiokunta korostaa
myös 28 b §:n 2 momentin sisältämää velvollisuutta ilmoittaa
tuotesijoittelusta.
Lyhyet uutisotteet.
Hallituksen esityksessä on ehdotettu uutta momenttia
tekijänoikeuslain 48 §:ään,
joka koskee lähettäjäyritysten signaalioikeutta.
Lähettäjäyrityksen oikeutta määrätä signaalistaan
ehdotetaan rajoitettavaksi niin, että säännöksessä olevin,
direktiivin mukaisin ehdoin toinen lähettäjäyritys
saisi ottaa yleisöä suuresti kiinnostavasta tapahtumasta
uutisraporttia varten otteen (signaalista). Otteita saisi käyttää yleisissä uutisohjelmissa,
jollaisina pidetään myös urheilu-uutisia.
Valiokunta korostaa, että tässä tarkoitettuja
otteita saa käyttää uutislähetyksissä vasta,
kun uutisoitava tapahtuma on päättynyt. Niitä ei
saa myöskään käyttää lyhyisiin
otteisiin perustuvien uusien tilattavien liiketoimintamallien luomiseen.
Valiokunta korostaa sivistysvaliokunnan tavoin televisioyhtiöiden
keskinäisten käytännesääntöjen
merkitystä hyväksyttävien lyhyiden uutisotteiden
käytännön määrittelyssä.
Otteiden pituuden tulee riippua niiden uutisarvosta ja uutisoinnin
tarkoituksen toteutumisesta. Valiokunta pitää välttämättömänä lähteen
ilmoittamisvelvollisuutta, sillä asiantuntijaselvityksen mukaan
otettaessa nykytekniikalla ote toisen lähettäjäyhtiön
signaalista lähteen ilmoittaminen ei voi olla käytännössä mahdotonta,
muuten kuin esim. lyhyen teknisen ongelman johdosta.
Lyhyiden uutisotteiden käyttöön liittyy
myös uutisoitavien urheilutapahtumien määrittely. Asiantuntijakuulemisessa
on esitetty, että sarjamuotoisessa urheilussa urheilutapahtumaksi
tulisi tulkita koko sarja, jolloin uutisvälähdysoikeus
koskisi yhtä pitkäkestoista tapahtumaa päiväkohtaisesti.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan on kuitenkin yksiselitteistä,
että direktiivin ja sen pohjalta ehdotetun urheiluotesääntelyn
tarkoituksena on varmistaa yleisön tiedonsaanti nimenomaan
sarjamuotoisesta urheilusta, jonka televisiointioikeuksista tehdään
yksinoikeussopimuksia. Sarjamuotoisessa urheilussa kukin ottelu
on yksi säännöksessä tarkoitettu
tapahtuma.
Seuranta ja valvonta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että liikenne- ja viestintäministeriö ja
alan valvontaviranomaiset seuraavat toiminnan ohjaamisen kannalta
tärkeiden alan käytännesääntöjen
kehitystä ja erityisesti lasten ja nuorten suojelua ja
toimituksellista vapautta koskevia tuotesijoittelusta esiin nousevia
mahdollisia ongelmia. Viestintävirastolle on taattava tässä lakiesityksessä tarkoitettuja
valvontatehtäviä vastaavat riittävät
resurssit. Valiokunta pitää tähän lainsäädäntöön
liittyvän valvonnan kokonaistoimivuuden kannalta tärkeänä kansalaisten
suoraa palautetta sekä alan toimijoille että valvontaviranomaisille.
Kansalaisille tulee tarjota toimivat ja yksinkertaiset mahdollisuudet
valittaa valvoville viranomaisille havaitsemistaan ongelmista ja
epäkohdista.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. lakiehdotus
2 §. Määritelmät.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon ja jäljempänä 31 §:n
kohdalla ehdotettuihin muutoksiin viitaten valiokunta ehdottaa pykälän
14 kohdasta poistettavaksi sanat "asiaa tai aatetta" ja kohtiin
14 ja 16 lisättäväksi sanat "taloudellista
toimintaa harjoittavan" sen selkeyttämiseksi, että määritelmäsäännöksessä ei tarkoiteta
31 §:n mukaista aatteellista tai yhteiskunnallista
mainontaa.
3 §. Soveltamisala.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten liikenne-
ja viestintävaliokunta ehdottaa pykälän
3 momentin poistamista tarpeettomana. Ahvenanmaan itsehallintolain 18 §:n
20 kohdan perusteella on selvää, että maakunnalla
on lainsäädäntövalta tätä lakia
koskevissa asioissa, joten sitä ei tarvitse tässä laissa erikseen
todeta.
12 a §. Ohjelmistoluvan jatkaminen.
Säännöksen sanamuodon perusteella
toimilupaviranomaisella on tietynasteista harkintavaltaa säännöksessä tarkoitettujen
ohjelmistolupien voimassaolon jatkamisessa. Ehdotettu toimilupien jatkaminen
olisi kertaluonteinen järjestely, minkä vuoksi
säännös olisi voimassa vain vuoden 2010
loppuun. Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta
täsmentää, että jatkoluvan myöntämisen
tulee perustua toimiluvan haltijoiden osalta yhtenäisiin
perusteisiin. Valiokunta ehdottaa pykälään
lisättäväksi tämän
sisältöisen uuden 2 momentin.
31 §. Aatteellinen mainonta.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta ehdottaa pykälän
soveltamisalaa muutettavaksi siten, että asian tai aatteen
tunnettuuden edistämisen lisäksi sitä sovellettaisiin
myös mainostajan tunnettuuden tai henkilön julkisen
kuvan edistämiseen silloin, kun kysymys on yhteiskunnallisiksi luonnehdittavista
julkisista ilmoituksista. Tässä muodossaan säännös
sisältää myös poliittisen mainonnan.
Valiokunnan muutosehdotuksen tarkoituksena on, että säännös
kattaa kaikenlaisen aatteelliseksi tai yhteiskunnalliseksi luonnehdittavan
mainonnan. Säännöksen otsikkoa ehdotetaan
muutettavaksi tämän mukaisesti.
Säännöksessä tarkoitettu
mainonta jää kaupallisen mainonnan yleissääntelyn
ulkopuolelle. Sääntelyn selkeyttämiseksi
valiokunta ehdottaa aatteellista ja yhteiskunnallista mainontaa
koskevien hallituksen esityksen mukaisten rajoitusten luettelemista
tyhjentävästi säännöksessä. Muutoksen
vuoksi valiokunta ehdottaa 1 ja 2 momenttien yhdistämistä.
35 §. Valvontaviranomaiset.
Pykälän 2 momentissa ehdotetaan kuluttaja-asiamiehelle
Viestintäviraston kanssa rinnakkaista valvontavaltaa ehdotuksen
19 §:n 1 momentissa tarkoitettujen tulevia ohjelmia
koskevien ilmoitusten osalta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
kuvaohjelmalain kokonaisuudistuksessa on tarkoitus keskittää lasten
suojelemiseksi annettuja säännöksiä ja
niiden valvontaa kuvaohjelmalakiin. Tämä uudistustyö on
edennyt huomattavasti. Tämän johdosta valiokunta
ehdottaa kuluttaja-asiamiehelle pykälän 2 momentissa
esitetyn uuden valvontatehtävän poistamista säännöksestä.