Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta
hyväksyisi Suomen tasavallan ja Venäjän
federaation välillä tehdyn sopimuksen Saimaan
kanavan Venäjälle kuuluvan osan ja siihen liittyvän
alueen vuokraamisesta Suomen tasavallalle sekä Saimaan
kanavan kautta tapahtuvasta alusliikenteestä, joka allekirjoitettiin
keväällä 2010.
Suomi vuokraa Venäjältä Saimaan kanavan Venäjälle
kuuluvan osan ja siihen liittyvän vesi- ja maa-alueen 50
vuodeksi. Sopimus korvaa voimaantullessaan vuonna 1963 voimaan tulleen Suomen
ja Neuvostoliiton välisen sopimuksen Saimaan kanavan Neuvostoliitolle
kuuluvan osan ja Ravansaaren vuokraamisesta Suomelle, jonka voimassaoloaika
olisi päättynyt vuonna 2013.
Vuokra-aluetta muutetaan voimassa olevaan sopimukseen verrattuna
seuraavasti: Suomi luopuu Suomenlahden suulla sijaitsevan Malyj
Vysotskij -saaren (Ravansaari) vuokraamisesta. Vuokra-alueeseen
lisätään Nuijamaan rajanylityspaikalta
Brusnistshnojen raja-asemalle johtava uusi maantie ja kyseisen tien
ja vanhan huoltotien välinen alue. Vuokra-alue pienenee.
Sopimuksen soveltamisala laajenee kattamaan tavaraliikenteen
lisäksi matkustajaliikenteen, jäänmurron,
luotsauksen ja huviveneiden yöpymisen, joista aikaisemmin
sovittiin erillissopimuksin. Uusi vuokrasopimus korvaa voimaantullessaan
kyseiset erilliset valtiosopimukset. Sopimuksen mukaan kauppa-aluksilla,
matkailualuksilla ja huviveneillä on avoin liikennöintioikeus
kanavalla. Uusi sopimus mahdollistaa myös kolmansien maiden
matkailualusten tulon kanavalle. Sota-alusten ja sotilaita tai puolustustarvikkeita
kuljettavien alusten pääsy kanavalle on edelleen
kielletty.
Sopimuksessa on sovittu Venäjän federaatiolle
maksettavan vuokran määrästä ja
siitä, mitä kuluja vuokralla katetaan. Suomi sitoutuu
maksamaan vuosittain kiinteää perusvuokraa 1,22 miljoonaa
euroa sekä muuttuvaa vuokraa 0,18 euroa kerrottuna sillä määrällä,
joka ylittää 1,5 miljoonaa tonnia kanavassa kulkevien
alusten kokonaisbruttovetoisuusluvusta.
Sopimuksella turvataan Saimaan kanavaliikenteen jatkuvuus sekä riittävä palvelutaso
kanavan käyttäjille. Sopimukseen on mm. sisällytetty
yksityiskohtaiset määräykset sopimuspuolten
oikeuksista ja velvollisuuksista, alusliikenteen yleisistä ehdoista,
aluksilta perittävistä maksuista, lainsäädännön
soveltuvuudesta, vuokra-alueelle pääsystä sekä ympäristön
suojelusta. Sopimuksessa on myös määräykset
sopimuksen irtisanomisesta ja sen päätyttyä suoritettavista
toimista.
Sopimuksessa määrätään,
että kumpikin osapuoli perustaa erityisen toimielimen turvaamaan,
että sopimuspuolten kanavavaltuutetut voivat hoitaa sopimuksessa
tarkoitetut tehtävänsä. Suomessa Saimaan
kanavan hallinnointia uudistetaan siten, että perustetaan
liikenne- ja viestintäministeriön yhteydessä toimiva
kanavavaltuutetun toimisto Lappeenrantaan sekä asetetaan
Saimaan kanavan komissio, johon kuuluisi liikenne- ja viestintäministeriön,
ulkoasiainministeriön, Rajavartiolaitoksen, Tullihallituksen ja
Liikenneviraston virkamiehiä. Saimaan kanavan komissio
toimisi sopimuksessa mainittuna erityisenä toimielimenä.
Sopimus on ratifioitava, ja se tulee voimaan kolmenkymmenen
päivän kuluttua ratifioimiskirjojen vaihtamisesta.
Esitykseen sisältyy lakiehdotus sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja sopimuksen soveltamisesta. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan
voimaan tasavallan presidentin asetuksella säädettävänä ajankohtana
samaan aikaan kuin sopimus tulee voimaan.
Esityksellä on vaikutuksia vuoden 2011 valtion talousarvioesitykseen.