Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunta toteaa, että esitys sisältää useita merkittäviä kuluttajien
asemaa viestintäpalvelujen käyttäjinä parantavia
ehdotuksia. Tämänkaltaisia ehdotuksia ovat mm.
ensimmäisen lakiehdotuksen määräaikaisten
viestintäpalvelua koskevien sopimusten ketjuttamisen kieltoa
koskeva ehdotus (70 a §), ehdotus oikeudesta
maksaa erissä liittymän rakentamisesta aiheutuvat
kustannukset (60 e §) ja ehdotus kuluttaja-asiamiehen
oikeudesta määrätä selkeästi
oikeudetonta hyötyä tavoitteleva palvelu suljettavaksi (121 b §).
Lisäksi esityksessä pyritään
mm. parantamaan vammaisten asemaa viestintäpalveluiden
käyttäjinä. Valiokunta toteaa, että esityksellä puututaan
useisiin olennaisiin viime vuosina viestintämarkkinoilla
esiintyneisiin kuluttajan asemaa viestintäpalveluiden käyttäjänä koskeviin
ongelmiin. Valiokunta pitää näitä ehdotuksia
erittäin kannatettavina.
Puhelinnumeron siirrettävyys
Ensimmäisen lakiehdotuksen 51 §:n
numeron siirrettävyyttä koskevasta ehdotuksesta
on asiantuntijakuulemisessa tuotu esille toisistaan huomattavasti
poikkeavia näkemyksiä. Esityksen mukaan käyttäjä voisi
saada puhelinnumeronsa siirretyksi toisen teleyrityksen liittymään, vaikka
numero olisikin käytössä sellaisessa
liittymässä, josta on voimassa määräaikainen
sopimus. Ehdotuksella ei olisi vaikutusta liittymäsopimusten
voimassaoloon. Osa lausunnonantajista on kuitenkin katsonut, että mikäli
sääntely koskee esityksen mukaisesti myös
voimassa olevia sopimussuhteita, tämä voisi olla
ongelmallista omaisuuden suojan kannalta.
Valiokunta on pohtinut perusteellisesti kyseisen säännöksen
asianmukaisuutta eri näkökulmista ja arvioinut
esille tuotuja erilaisia sääntelyvaihtoehtoja.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksen mukainen menettely
vastaa käytäntöä useimmissa
muissa EU-maissa. Lisäksi valiokunnan saaman selvityksen
mukaan mm. numeronsiirtoprosessin käytännön
toteutuksen kannalta olisi erittäin ongelmallista, jos säännös
koskisi pelkästään uusia sopimuksia. Valiokunta
kiinnittää huomiota myös siihen, että teleyritykset
eivät voi nykyisenkään lainsäädännön
perusteella velvoittaa käyttäjiä käyttämään liittymiään
eikä nykyinenkään lainsäädäntö siten
varsinaisesti takaa teleyrityksille tuloja liittymän käytöstä.
Voimassaolevien sopimusten voimassaoloon tai sopimuksen perusteella
teleyritysten saamiin mahdollisiin kiinteisiin kuukausimaksuihin
ehdotuksella ei olisi vaikutusta. Näin ollen valiokunta
katsoo, että ehdotuksella ei ole kohtuuttomia vaikutuksia
teleyritysten kannalta. Valiokunta katsoo, että ehdotuksen erittäin
tärkeiden, tietyissä tapauksissa jopa kansalaisten
perusturvallisuuteen liittyvien yhteiskunnallisten intressien ja
säännöksen tavoitteiden toteutumisen
kannalta on välttämätöntä,
että ehdotettu sääntely ei koske pelkästään
uusia sopimussuhteita. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta
pitää ehdotusta asianmukaisena ja kannatettavana
esitetyssä muodossa.
Valiokunta toteaa, että se pitää selvänä,
että käyttäjällä tulee
olla tehdystä numeronsiirrosta huolimatta oikeus pitää käytössään
määräaikaisen sopimuksen loppuun asti
myöskin se liittymä, jota koskeva sopimus edelleen
jää numeronsiirrosta huolimatta voimaan jäljellä olevaksi
sopimuskaudeksi ja josta hän on velvollinen edelleen maksamaan
myös mahdolliset sopimuksen mukaiset kiinteät
kuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti.
Hätätekstiviestit
Ensimmäisen lakiehdotuksen 55 §:n
mukaan puhelinverkossa toimiva teleyritys olisi jatkossa velvollinen
osaltaan huolehtimaan siitä, että käyttäjät
saavat puhelimitse ja tekstiviestillä yhteyden maksutta
yleiseen hätänumeroon. Ehdotus luo osaltaan perustaa
numeroon 112 perustuvien tekstiviestien käyttöönotolle
hätäilmoituksen tekemisessä. Valiokunta
pitää ehdotusta erittäin kannatettavana,
mutta toteaa, että pelkkä teleyrityksiä koskeva
velvoite ei mahdollista vielä yleiseen hätänumeroon
perustuvien hätätekstiviestien käyttöönottoa.
Suomessa hätäilmoituksen tekeminen tekstiviestillä on
tällä hetkellä mahdollista erillisillä puhelinnumeroilla,
jotka ovat kaikissa 15 hätäkeskuksessa hätäkeskuskohtaisia,
ja kyseisen palvelun käyttö vaatii rekisteröitymistä.
Valiokunta pitää nykyistä tilannetta
mm. kansalaisten yhdenvertaisuuden ja turvallisuuden kannalta epätyydyttävänä ja
käyttäjän kannalta liian hankalana.
Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille huoli siitä,
että yhtenäinen numeroon 112 perustuva hätätekstiviestijärjestelmä ei
ole asiaa koskevan useita vuosia kestäneen valmistelun
jälkeen vieläkään valmis käyttöönotettavaksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uudistettu ja yleiseen hätänumeroon
perustuva hätätekstiviestipalvelu tullaan ottamaan
käyttöön hätäkeskusjärjestelmän
meneillään olevan uudistamisen mahdollistamassa
aikataulussa.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että numeroon 112 perustuvien hätätekstiviestien
käyttöönottoa pyritään
kiirehtimään kansalaisten turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden
turvaamiseksi.
Eri käyttäjäryhmien oikeudet
Valiokunta toteaa, että esitys sisältää erittäin
tärkeitä ja kannatettavia mm. vammaisten viestintäpalvelujen
käyttäjien asemaa parantavia ehdotuksia.
Ensimmäisen lakiehdotuksen 60 c §:ssä ehdotetaan
yleispalveluvelvollisuutta koskevan säännöksen
kohdalla mainittavaksi ensimmäistä kertaa nimenomaisesti
vammaiset heidän erityistarpeidensa huomioimiseksi. Ehdotuksen
mukaan yleispalveluliittymän tulee olla sellainen, että kaikki
käyttäjät, myös vammaiset, voivat
käyttää hätäpalveluita,
soittaa ja vastaanottaa kotimaan ja ulkomaan puheluita sekä käyttää muita tavanomaisia
puhelinpalveluita. Liittymän on lisäksi mahdollistettava
kaikille käyttäjille tarkoituksenmukainen internetyhteys.
Ehdotuksen mukaan Viestintävirasto voi antaa tarkempia teknisiä määräyksiä siitä,
miten liittymä tulee teknisesti toteuttaa tai mitä teknisiä ominaisuuksia
liittymässä tulee olla, jotta myös vammaiset voivat
sitä käyttää.
Valiokunta pitää ehdotusta periaatteellisesti merkittävänä ja
kannatettavana ja toteaa, että ehdotuksen kautta eri käyttäjäryhmien
pääsy myös erilaisten tietoyhteiskunnan
palveluiden piiriin voidaan pyrkiä jatkossa turvaamaan
nykyistä paremmin.
Valiokunta toteaa, että ehdotus on erittäin kannatettava
erityisesti vammaisten oikeuksien turvaamisen kannalta. Valiokunnan
käsityksen mukaan esitetty pykälämuotoilu
ei kuitenkaan sellaisenaan välttämättä riitä yksin
turvaamaan vammaisten käyttäjien oikeuksia ja
kansalaisten yhdenvertaisuuden edistämistä myös
käytännön tasolla. Esityksen perusteluissa
on mainittu joitakin sellaisia palveluita, joita yleispalveluvelvoitteen
teknisestä toteuttamistavasta riippuen voitaisiin tietyissä tilanteissa
katsoa kuuluvan yleispalveluvelvoitteen piiriin. Valiokunnan näkemyksen
mukaan asia edellyttää kuitenkin paitsi selvitystä,
myöskin tarkempaa alemmanasteista sääntelyä ehdotetun
sääntelyn käytännön soveltamisen
perustaksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että esim. vammaisten käyttäjien yhtäläiset
oikeudet turvataan asetuksessa ja Viestintäviraston määräyksessä tarkemmin
määritellyllä tavalla kansallisen sääntelyn
ja direktiivien asettamien raamien puitteissa. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan arvioinnissa tulee huomioida myös teknologianeutraalisuutta
koskevat vaatimukset.
Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella, että ehdotuksen
tavoitteiden turvaamiseksi eri käyttäjäryhmistä ja
erityisesti heidän tarpeidensa mukaisista viestintäpalveluista
tulisi säätää ehdotetun säännöksen
lisäksi tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Säätämällä asiasta
tarkemmin asetuksella voidaan pyrkiä varmistamaan sääntelyn
toimiminen myös käytännön tasolla.
Viestintäviraston tulee esityksen perustelujen mukaan perustaa
vammaispalvelutyöryhmä, johon kuuluu keskeisenä edustus vammaisjärjestöistä.
Valiokunta korostaa, että asian arvioinnissa on tärkeää pyrkiä hyödyntämään
monipuolisesti kyseisen työryhmän asiantuntemusta.
Kuluttaja-asiamiehen määräys palvelun
sulkemisesta
Kuluttaja-asiamiehelle ensimmäisen lakiehdotuksen 121 b §:ssä ehdotettu
toimivalta määrätä palvelu suljettavaksi
tuo mahdollisuuden suojata tarvittaessa suurenkin kuluttajajoukon
etua tilanteessa, jossa jollakin palvelulla selvästi tavoitellaan
lainvastaisesti oikeudetonta taloudellista hyötyä.
Valiokunta pitää ehdotusta erittäin kannatettavana.
Kyseisessä ehdotuksessa säädetään
myös siitä, että jos kuluttaja-asiamies
määrää jonkin palvelun suljettavaksi
ja päätös jää pysyväksi,
teleyrityksen tulee palauttaa kuluttajille palvelusta saamansa kuluttajan
maksamat varat. Ehdotuksen mukaan, mikäli teleyritykselle
palvelusta kertyneet varat eivät riitä kaikkien
käyttäjien saatavien kattamiseen, varat on palautettava
saatavien mukaisessa suhteessa. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu
esille, että teleyrityksellä tulisi olla palautusvelvollisuus
vain niihin maksuihin, jotka teleyritys on pidättänyt
päätöksen tiedoksisaantihetkestä.
Valiokunta toteaa selkeyden vuoksi, että se pitää selvänä,
että teleyrityksen palauttamisvelvollisuus ei velvoita
teleyritystä palauttamaan kuluttajalle sellaisia varoja,
jotka se on jo ehtinyt tilittää edelleen oikeudetonta
taloudellista hyötyä tavoitelleelle palveluntarjoajalle.
Eräitä muita kysymyksiä
Ensimmäisen lakiehdotuksen 37 a §:n
mukaan Viestintävirasto voi asettaa teleyritykselle sellaisia
käyttöoikeuden luovutusvelvollisuuden käyttöä koskevia
ehtoja, jotka ovat välttämättömiä,
jotta käyttöoikeuden luovutusvelvollisuus voidaan
teknisesti toteuttaa. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille,
että vaikka käyttöoikeuden luovutusvelvollisuuden
lähtökohtana on, että teleyrityksen ei
tarvitse rakentaa tai tehdä kohtuuttomia investointeja
velvollisuuden täyttämiseksi, ehdotetun 37 a §:n
mukaan Viestintävirasto voi määrätä siitä,
että esimerkiksi yhteenliittämisrajapintojen tulee
olla jonkin teknisen standardin tai suosituksen mukaisia. Eräiden
lausuntojen mukaan tämä saattaa edellyttää teleyritykseltä huomattavia
investointeja, mikä olisi ristiriidassa edellä mainitun
lähtökohdan kanssa.
Valiokunta pitää kuitenkin saamansa selvityksen
perusteella selvänä, että Viestintäviraston
määräämät käyttöoikeuden
luovutusvelvollisuudet eivät velvoita teleyritystä esim.
tilanteissa, joissa sillä ei ole luovutuksen kohteena olevaa
verkkoa tai omaisuutta. Näin ollen velvollisuus ei edellytä rakentamista
tai olennaisia investointeja velvollisuuden täyttämiseksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vaatimukset eivät
myöskään edellytä investointeja uusiin
järjestelmiin tai laitteisiin, mutta niistä voi
aiheutua kohtuullisia määrittely- ja muutoskustannuksia.
Ehdotetussa ensimmäisen lakiehdotuksen 70 a §:ssä säädetään
viestintäpalvelusopimuksen kestosta ja kuluttajan oikeudesta
irtisanoa sopimus niin sanotun sosiaalisen suoritusesteen tilanteissa
tai jos sopimuksen pitäminen voimassa on muun erityisen
syyn takia hänen kannaltaan kohtuutonta. Mainitun pykälän
mukaan teleyritys ei saa periä kuluttajalta viestintäpalvelusopimuksen
käyttämättä jäävään
sopimusaikaan kohdistuvia maksuja. Selkeyden vuoksi valiokunta toteaa,
että kyseiset ehdotetut säännökset eivät
koske tilanteita, joissa käyttäjä on
siirtynyt käyttämään toisen
teleyrityksen liittymää ja viestintäpalvelu
jää käyttämättä siksi,
että käyttäjä on hyödyntänyt
ehdotetun 51 §:n mukaista numeronsiirtomahdollisuutta.
Evästeiden käyttö
Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että kolmannen
lakiehdotuksen 7 §:ssä tarkoitettua evästeiden
käyttöä koskevaa käyttäjän
suostumusta ei tulisi voida antaa pelkästään
selainohjelman asetusten kautta, vaan suostumuksen tulisi olla nimenomainen.
Valiokunta toteaa, että saamansa selvityksen mukaan nimenomaisen suostumuksen
edellyttäminen jokaisella evästeen käyttökerralla
aiheuttaisi sähköisten palvelujen käytettävyydelle
huomattavia haasteita. Käytännössä tämä voisi
esimerkiksi jonkin tietyn verkkosivuston tai sähköisen
palvelun kohdalla tarkoittaa sitä, että käyttäjä joutuisi
antamaan useita suostumuksia esim. klikkaamalla hiirellä suostumuspainikkeita
useita kertoja, ennen kuin hän pääsisi
lainkaan käyttämään verkkosivuston
tai jonkin palvelun sisältöä.
Valiokunta katsoo, että esitetty suostumuksen edellyttäminen
on käyttäjän kannalta joka tapauksessa
parannus nykyiseen, kieltomahdollisuutta edellyttävään
sääntelyyn verrattuna. Kyseiseen pykälään
sisältyy myös säännös
siitä, että palvelun tarjoajan tulee suostumuksen
lisäksi antaa käyttäjälle ymmärrettävät
ja kattavat tiedot tallentamisen tai käytön tarkoituksesta.
Lisäksi käyttö on sallittu ainoastaan
palvelun vaatimassa laajuudessa eikä sillä saa
rajoittaa yksityisyyden suojaa enemmän kuin on välttämätöntä.
Valiokunta toteaa, että se pitää saamansa
selvityksen perusteella ehdotusta perusteltuna, käyttäjän
oikeuksien kannalta asianmukaisena ja tietoyhteiskunnan palvelukehityksen
etujen mukaisena.
Voimaantulo
Valiokunta toteaa, että esityksessä on ehdotettu tietyille
säännöksille erillisiä, mutta
varsin lähellä toisiaan olevia voimaantuloajankohtia.
Valiokunta katsoo, että esitettyjen säännösten
olisi tarkoituksenmukaista tulla voimaan yhtäaikaisesti.
Varautuminen myrskyjen aiheuttamiin sähkökatkoksiin
Valiokunta on käsitellyt hallituksen esityksen yhteydessä myös
lakialoitetta LA 67/2010 vp, joka koskee
esimerkiksi myrskyjen aiheuttamiin sähkökatkoksiin
varautumista viestintäverkkojen toiminnan osalta. Asiantuntijakuulemisissa on
tuotu varsin yhtenäisesti esille, että jo nykyisillä sähkönsyöttöä koskevilla
vaatimuksilla pystytään vastaamaan noin 96 %:iin
kaikista ongelmatilanteista. Näissä ongelmatilanteissa
sähkökatkon kesto on alle kolme tuntia. Sen sijaan sinänsä harvinaisiin
kesällä 2010 myrskyvahinkojen aiheuttamiin erittäin
pitkäkestoisiin ja laajoja käyttäjäryhmiä koskeviin
sähkönjakelun katkoksiin 12 tunnin akkuvarmistusta
koskeva ehdotus toisi parannusta. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan ehdotuksen toteuttaminen aiheuttaisi kuitenkin erittäin
huomattavia kustannuksia sillä saavutettavaan hyötyyn
verrattuna. Valiokunta ei näin ollen pidä ehdotusta
kannatettavana ja ehdottaa lakialoitteen hylkäämistä.
Valiokunta pitää sen sijaan tärkeänä,
että viestintäverkkojen toimintavarmuutta erilaisissa
poikkeuksellisissa tilanteissa pyritään kehittämään
ja selvitetään tapoja, joilla tähän
tavoitteeseen voidaan pyrkiä tarkoituksenmukaisin ja kustannustehokkain
keinoin.
Prepaid-liittymien rekisteröinti
Valiokunta on käsitellyt hallituksen esityksen yhteydessä anonyymien
prepaid-liittymien rekisteröintiä koskevaa toimenpidealoitetta TPA 25/2007
vp. Valiokunta toteaa, että asiantuntijakuulemisissa
on tuotu esille useita käytännön haasteita
prepaid-liittymien mahdollisen rekisteröinnin osalta. Lisäksi
valiokunnan saaman selvityksen mukaan on todennäköistä,
että asiasta on tulossa lähitulevaisuudessa ehdotuksia
EU-tasolla. Näillä perusteilla valiokunta ehdottaa, että toimenpidealoite
hylätään.
Valiokunta kuitenkin toteaa, että asiaa olisi tärkeää selvittää edelleen
ja arvioida niitä toimenpiteitä, joilla prepaid-liittymien
käyttöön tällä hetkellä liittyviä ongelmia
voitaisiin ehkäistä.