Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty traktoreiden käytön
yhteydessä sattuneisiin onnettomuuksiin, joissa lapset
ovat olleet osallisina, ja siihen, että lapsi-istuinta
käyttäen onnettomuuksia voidaan vähentää.
Traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden
perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta
ja varusteista annetussa liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksessa (1251/2002) ei nykymuodossaan kuitenkaan säädetä vaatimuksia
traktorin ohjaamon matkustajan istuimesta, sillä matkustajan
istuin ei ole pakollinen traktoreissa. Sen sijaan, jos traktoriin
on sijoitettu vapaaehtoisesti matkustajapaikka, säädetään
sen käytöstä ja turvallisuudesta ajoneuvojen
käytöstä tiellä annetun asetuksen
(1257/1992) 40 §:ssä. Pykälän mukaan
traktoriin ja moottorityökoneeseen saa kuljettajan lisäksi
ottaa kuljetettavaksi enintään kaksi henkilöä,
jos näille on järjestetty pyörillä varustettujen
maatalous- ja metsätraktoreiden matkustajan istuimia koskevan
jäsenvaltioiden lainsäädännön
lähentämisestä annetun EY:n neuvoston
direktiivin (76/763/ETY), jäljempänä traktoridirektiivi,
mukaiset kiinteät ja turvalliset istuimet. Henkilöt
eivät saa haitata näkyvyyttä eivätkä muutoinkaan
ajoneuvon kuljettamista.
Valiokunta toteaa, että säännökset
sallivat näin jo nykyisin traktoriin matkustajan istuimen.
Traktoridirektiivi asettaa matkustajan istuimelle turvallisuutta
koskevat vähimmäisvaatimukset. Nämä traktorin
matkustajan istuimet on tarkoitettu ensisijaisesti aikuisen ns.
apumiehen istuimiksi, ja ne ovat usein myös kokoon taitettavia.
Näihin direktiivin sallimiin apumiehen istuimiin on valiokunnan
saaman selvityksen mukaan mahdollista erinäisin menetelmin
kiinnittää lastenistuin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että turvalaitteiden
käyttöä autoissa koskevan direktiivin
(2003/20/EY) ja lasten turvalaitteita koskeva
hyväksyntädirektiivin (2000/3/EY)
mukaan vaadittava turvalaite ei aina ole turvaistuin, vaan se voi
olla lapsen koosta riippuen joko turvakaukalo, turvaistuin, istuintyyny
tai muu kokoonpano, johon voi kuulua yhdistelmä nauhoja
tai taipuisia osia sekä lukitseva solki, säätölaitteita,
kiinnittimiä ja joissakin tapauksissa täydentävä tuoli
ja/tai törmäyssuoja, jonka voi kiinnittää moottorikäyttöiseen
ajoneuvoon. Turvalaitteiden käyttöä koskevan
direktiivin (2003/20/EY) mukaan aikuisten turvavöihin
ilman lasten turvalaitteita saa sallia kiinnittää vähintään
135 cm pituisen lapsen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että jo nyt
moninaisin turvalaittein voidaan parantaa lasten turvallisuutta
traktoreissa. Valiokunta katsoo kuitenkin, että tulee valistuskampanjoin ja
muilla toimenpiteillä pyrkiä lisäämään
lasten turvallisuutta edistämällä lasten
turvalaitteiden käyttöä traktoreissa,
silloin kun niissä kuljetetaan lapsia.
Yksityiskohtaiset perustelut
14 §. Traktori.
Hallituksen esityksen 5 momentissa on asetuksenantovaltuus,
joka koskee tyyppihyväksyntää, josta
säännökset ovat lain 5 luvussa. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa momentin siirtämistä 5
luvussa olevaan 40 pykälään, jossa säädetään
tyyppihyväksyntää koskevista tarkemmista
säännöksistä. Valiokunta on tehnyt
vastaavat muutokset pykälän muotoiluihin.
40 §. Tyyppihyväksyntää koskevat
tarkemmat säännökset.
Valiokunta ehdottaa esityksen 14 §:n 5 momentin
siirtämistä pykälän 1 momentiksi
ja pykälän otsikon muuttamista koskemaan yleisesti
tyyppihyväksyntää koskevia tarkempia
säännöksiä. Koska on asianmukaista muotoilla
momentin asetuksenantovaltuus siten, että valtuus koskee
lakia tarkempien säännösten antamista,
valiokunta ehdottaa vastaavaa muutosta momentin muotoiluun. Momentin
perustelujen ja liikenne- ja viestintäministeriön
ilmoituksen mukaan asetuksenantovaltuuden tulee koskea vain EY-tyyppihyväksyntöjä,
ja siksi valiokunta ehdottaa valtuuden rajaamista kyseisellä tavalla.
Nykyinen 1 momentti siirtyy ehdotetun muutoksen johdosta 2 momentiksi.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
muotoiluihin.