Perustelut
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi televisio- ja
radiorahastosta annettua lakia (745/1998,
jäljempänä rahastolaki). Esityksen mukaan
rahaston erillisistä tilintarkastajista luovuttaisiin ja valtiontalouden
tarkastusvirasto hoitaisi jatkossa rahaston tilintarkastuksen. Lisäksi
ehdotetaan muutettavaksi tietoyhteiskuntakaaren siirtymäsäännöstä siten,
että eräitä viestintämarkkinalain
(393/2003) kuluttajasäännöksiä sovellettaisiin
siihen saakka, kunnes tietoyhteiskuntakaaren 15 luvun viestintäpalvelusopimusta
koskevat ja eräät muut tietoyhteiskuntakaaren
säännökset tulevat voimaan.
Televisio- ja radiorahaston varoja käytetään ennen
kaikkea Yleisradio Oy:n julkisen palvelun tehtävän
rahoitukseen ja vähäisessä määrin myös
muun tv- ja radiotoiminnan edistämiseen. Rahastoa hoitaa
Viestintävirasto, joka myös hyväksyy
ja allekirjoittaa rahaston tilinpäätöksen ja
toimittaa sen liikenne- ja viestintäministeriölle
vahvistamista varten. Rahastolain 4 §:n perusteella
liikenne- ja viestintäministeriö asettaa vuosittain
kaksi tilintarkastajaa rahaston tilintarkastusta varten. Rahaston
tilintarkastuksessa ei arvioida Yleisradio Oy:n toimintaa tai sen
tuloksellisuutta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan televisiolupamaksujärjestelmästä luopuminen
on vähentänyt olennaisesti televisio- ja radiorahaston
tilitapahtumien määrää. Aiemman
lähes kahden miljoonan asiakkaan rekisterin ja sen laskutus-
ja tilitapahtumien sijasta rahastoon kirjataan nykyisin lähinnä kuukausittain
talousarvion määrärahojen siirrot
ja varojen viikottaiset maksatukset Yleisradio Oy:lle.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan valtiontalouden tarkastusvirasto
huolehtii jo tällä hetkellä eräiden
muidenkin rahastojen, kuten esimerkiksi öljysuojarahaston
ja palosuojelurahaston, tilintarkastuksista. Esityksen mukaan virasto
vastaisi tilintarkastuksen järjestämisestä tilikaudesta
2015 alkaen.
Valiokunta pitää hyvänä,
että esityksen valmistelussa on pyritty löytämään
rahaston hallinnoinnin kannalta kokonaistaloudellisesti edullisin
tapa tilintarkastusten toteuttamiseen. Nykyisin rahaston tilintarkastuksen
kustannukset ovat olleet noin 10 000 euroa vuodessa, mutta
jatkossa rahastolta ei enää perittäisi
tilintarkastuspalkkioita. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rahaston
tilintarkastustehtävä jää esityksen
mukaan pienimuotoiseksi, joten tilintarkastuksen säätämisen
valtiontalouden tarkastusviraston tehtäväksi ei
voida myöskään katsoa vääristävän
kilpailua tilintarkastusmarkkinoilla. Valiokunta pitää näin
ollen ehdotettua tilintarkastustehtävän siirtoa
kannatettavana.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää myös ehdotettua
tietoyhteiskuntakaaren siirtymäsäännöksen
muuttamista asianmukaisena.
Valiokunta kiinnittää yleisenä kysymyksenä huomiota
tarpeeseen arvioida, miten yksityiskohtaista sääntelyä on
välttämätöntä ottaa
lain tasolle. Lähtökohtaisesti vähäisempien
yksityiskohtien ja käytännön kysymysten
osalta olisi tarkoituksenmukaista arvioida, voitaisiinko niistä myös
perustuslain vaatimukset huomioon ottaen esimerkiksi säätää asetustasolla
tai hoitaa asia käytännön toimenpitein.
Valiokunta kannustaa toimialan sääntelyn kehittämistä tähän suuntaan
joustavuuden lisäämiseksi, sääntelyn keventämiseksi
ja lakien muuttamistarpeen vähentämiseksi.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja näin ollen puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.