Perustelut
Esityksessä ehdotetaan eduskunnan hyväksyttäväksi
jäänmurtoavustusta koskevaa yhteistyötä ja
vuorovaikutusta Suomen ja Venäjän federaation
välillä koskeva sopimus. Lisäksi esitykseen sisältyy
tavanomainen sopimuksen voimaan saattamista koskeva lakiehdotus.
Suomen ja Venäjän välillä ei
ole aikaisemmin ollut sopimusta jäänmurtoon liittyvästä yhteistyöstä.
Sopimuksella osapuolet sitoutuvat jäänmurtoavustusta
koskevan yhteistyön edistämiseen Itämerellä.
Sopimus antaisi mahdollisuuden pyytää toiselta
sopimusosapuolelta jäänmurtoon apua sellaisessa
tilanteessa, jossa oma jäänmurtokapasiteetti ei
riitä. Sopimus ei kuitenkaan velvoita avun antamiseen.
Sopimuksessa määrätään
avun pyynnöissä noudatettavista menettelytavoista,
avustamisesta maksettavista korvauksista sopimisesta ja muun muassa
toiminnassa sovellettavista oikeudellisista säännöksistä.
Korvauksista sovittaisiin sopimuksen mukaan kaupallisella sopimuksella.
Apua antavat jäänmurtajat vapautettaisiin sopimuksessa pääsääntöisesti
tulli-, raja- ja muista vastaavista tarkastuksista. Sopimuksen 4 artiklan
mukaan sen osapuolen jäänmurtajat, jotka antavat
jäänmurtoavustusta toisen osapuolen valtion aluemerellä ja
sisäisillä aluevesillä, eivät
ole oikeutettuja harjoittamaan toimintaa, joka tähtää toisen
osapuolen valtion puolustusta tai turvallisuutta vahingoittavien
tietojen keräämiseen.
Valiokunta korostaa jäänmurron keskeistä merkitystä talvimerenkululle
ja erityisesti Suomen vientiteollisuudelle. Jäänmurron
on välttämätöntä toimia
kaikissa olosuhteissa, myös ankarimpina jäätalvina,
joita Suomessa on ollut keskimäärin 10 vuoden
välein. Valiokunta pitää hyvänä,
että sopimuksessa kotimaisille toimijoille luotaisiin uusia
markkinoita ja liiketoimintamahdollisuuksia ja tehtäisiin
mahdolliseksi nostaa tätä kautta suomalaisten
murtajien käyttöastetta. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan Venäjän jäänmurtokapasiteetti
ei ole ollut jääolosuhteiltaan vaikeina talvina
heille riittävää, joten on todennäköistä,
että suomalaiselle jäänmurtokalustolle
löytyy tulevaisuudessa tarvetta. Suomalaisten jäänmurtajien
toteuttama jäänmurron avustustoiminta Suomen aluevesien ulkopuolella
voisi valiokunnan saaman selvityksen mukaan olla omiaan myös
parantamaan Itämeren turvallisuutta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomessa jäänmurron
kustannukset ovat polttoainekustannukset mukaan luettuina noin 50 miljoonaa
euroa vuodessa, ja pääosin nämä kustannukset
on katettu kerättävillä väylämaksuilla.
Esityksen perustelujen mukaan Liikennevirastolle voisi syntyä säästöjä suomalaisten
jäänmurtajien
toteuttaman mahdollisen avustamisen aikana, koska jäänmurtokapasiteetista
ei tarvitsisi maksaa siltä ajalta kuin se on Venäjän käytössä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yleisesti jäänmurrossa
tehtävässä maiden välisessä yhteistyössä voi
syntyä säästöjä muun muassa
siitä, jos lähimpänä oleva murtaja
avustaa aluksia, jolloin huomattavia kustannuksia aiheuttava murtajien
siirtymistarve vähenee.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä esityksen lähtökohtaa,
jonka mukaan apua pyydettäisiin sopimuksen perusteella
Suomeen vain siinä tapauksessa, ettei oma kotimainen jäänmurtokapasiteetti
riitä. Lisäksi, jos kotimainen kapasiteetti olisi
täysimääräisesti omassa käytössä,
myöskään apua ei tällaisissa
tilanteissa voitaisi lähtökohtaisesti sopimuksen
perusteella antaa. Valiokunta korostaa, että kahdenväliset
jäänmurtoa koskevat sopimukset eivät
saa vaarantaa Suomen oman jäänmurron toimivuutta
missään olosuhteissa.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä esityksessä
ehdotetulla
tavalla.