Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Tiealueiden omistusoikeus
Esityksen perusteluissa todetaan, että kiinteistöjärjestelmän
selkeyden kannalta ehdotetaan, että tiealueet lunastetaan
tienpitäjälle omistusoikeudella ja merkitään
kiinteistörekisteriin kiinteistöiksi lunastusyksikköinä.
Jotta selkeysvaatimus toteutuu, pitää myös
olemassa olevat tiealueet selittää tienpitäjän
omiksi. Kiinteistörekisterissä olevat yleisen
tien rekisteriyksiköt muutetaan ilman eri toimitusta tai
päätöstä lunastusyksiköiksi.
Ehdotus koskee vain tiealueita. Olemassa olevat tiealueen ulkopuoliset
liitännäisalueet, jotka pääsääntöisesti
ovat kiviaineksen ottoalueita, jäävät
muutoksen ulkopuolelle.
Tiealueiden omistusoikeusjärjestelmään
siirtymisestä huolimatta maantien lakattua yleisenä tienä syrjään
jäämisen johdosta tai tien tultua lakkautetuksi
säilyvät nykyiset säännökset
jokseenkin ennallaan, eli tällaiset tienpitäjän
omistamat tiealueet liitetään keskiviivaperiaatetta noudattaen
tiehen rajoittuviin kiinteistöihin. Asemakaava-alueella
tai alueella, joka on rakennuskiellossa asemakaavan laatimiseksi,
lakanneen tien alue siirtyy nykyisen lain tapaan kunnan omistukseen.
Pääperiaatteesta on joitain poikkeuksia, koska
omistusoikeuden perustaminen tiealueisiin edellä esitetyllä tavalla
ei aina ole tarkoituksenmukaista.
Valiokunta viittaa muilta osin perustuslakivaliokunnan lausuntoon PeVL
3/2005 vp, jossa seikkaperäisesti on
tarkasteltu tieoikeuden muuttamista omistusoikeudeksi.
Tutkimusoikeus
Perustuslakivaliokunta pitää lausunnossaan PeVL
3/2005 vp nykyiseen lakiin ja maantielakiehdotukseen
verrattuna parempana, että 1. lakiehdotuksen 16 §:n
mukaisten tutkimustöiden suorittamiseksi tulisi saada lupa.
Lausunnosta ei kuitenkaan ilmene, olisiko luvan myöntäjänä maanomistaja
vai viranomainen. Lupaviranomaisena olisi ilmeisesti kiinteästä omaisuuden ja
erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977),
jäljempänä lunastuslain, 84 §:n tapaan
lääninhallitus. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty
siihen, että perustuslakivaliokunnan lausunnon mukainen
ehdotus johtaa hallinnollisesti kestämättömään
tilanteeseen, koska vuosittain hyväksytään
noin 100 tiesuunnitelmaa ja miltei jokainen niistä on edellyttänyt
tutkimustöitä. Tiesuunnitelmaa aikaisempaan suunnitteluvaiheeseen
liittyviä tutkimustöitä tehdään vuosittain
35—50 hankkeella. Lisäksi tiepiirit tekevät
muita esisuunnitelmia tai vähäisiä parantamissunnitelmia,
joista ei tehdä tiesuunnitelmia. Näitä suunnitelmia
on noin 100 edellisten lisäksi, joten vuosittain kokonaismäärä on
noin 250.
Erillisen mahdollisesti tarvittavan luvan lupahakemuksessa pitäisi
jollakin tavoin määritellä myös
tutkimusalue. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että sen
määrittäminen samaten kuin asianosaisten
määrittely voi olla ennakolta vaikeaa, koska suunnittelun
aikana voi tulla tarpeita uusien linjausten tutkimiseen. Lupamenettely
edellyttäisi näin myös maanomistustietojen
tarkkaa selvittämistä. Tätä ei
ole pidetty järkevänä vielä yleissuunnitteluvaiheessa,
koska tielinja voi tarkemmassa suunnittelussa muuttua ja siirtyä eri
maanomistajien maalle.
Liikenne- ja viestintäministeriön arvion mukaan
lääninhallitusten nykyisillä resursseilla
ei todennäköisesti pystyttäisi asiaa
hoitamaan. Lupapäätös olisi valituskelpoinen,
mikä kiistanalaisissa tapauksissa lisäisi hallinnollisia
kustannuksia ja aiheuttaisi turhaa viivästystä suunnitteluvaiheessa.
Valiokunta toteaa, että asiantuntijakuulemisen mukaan nykyinen
järjestelmä ei ole aiheuttanut oikeusturvaongelmia.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että säännöksen
tarkoittamissa tilanteissa ei ole vielä olemassa todellista
tiehanketta, vaan kysymys on hankkeen suunnittelusta ja lähinnä vaihtoehtojen
selvittelystä. Maantielain 27 §:ssä on säännökset
yleisen tiesuunnitelman vuorovaikutusmenettelystä. Suunnitelman
nähtävillä olosta ilmoitetaan paikkakuntalaisille
sanomalehdissä ja kunnassa julkaistavalla kuulutuksella.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että yleis-
tai tiesuunnitelma on maanomistajan kannalta huomattavasti sitovampi
vaihe kuin suunnitteluvaihetta edeltävä tutkimus,
joka ei välttämättä edes johda
tiesuunnitelmaan. Tämän vuoksi valiokunta katsoo,
että alkuvaiheen menettelyjen ei pitäisi olla
varsinaista suunnitteluvaihetta järeämpiä.
Valiokunta pitää tämän vuoksi
hallituksen esityksessä esitettyä sääntelyä parempana.
Arvohetki
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan ehdottanut, että 1.
lakiehdotuksen 76 §:n 1 momenttia tai 74 §:n 1
momenttia tarkistettaisiin niin, että korvauksen määrää arvioitaessa
olisi otettava huomioon, olisiko korvauksensaajalla todennäköisesti
ollut mahdollisuus saada tiealueelle maa-aineslupa, ellei tiehanketta
olisi toteutettu. Perustuslakivaliokunnan ehdotus on jo oikeuskäytännössä (KKO:n
ennakkopäätöksellä 1998:126)
ratkaistu valiokunnan tarkoittamalla tavalla, joten liikenne- ja
viestintävaliokunta ei näe tarvetta säännösten
muuttamiseen.
Poikkeuslakien välttäminen
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta kiinnittää valtioneuvoston
huomiota siihen, että tulee ryhtyä toimenpiteisiin
vastikemaan luovuttamisesta yleistä tietä varten
toimitettavan tilusjärjestelyn yhteydessä annetun
lain (45/1971) kumoamiseksi.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. lakiehdotus
17 §. Tien suunnittelu ja alueiden käytön
suunnittelu.
Ehdotetun säännöksen mukaan yleisiä tiesuunnitelmia
ei saa hyväksyä vastoin oikeusvaikutteista kaavaa.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että säännöksen
sanamuoto on ongelmallinen, koska yleissuunnitelma jouduttaisiin
laatimaan asemakaava-alueella tiesuunnitelmatarkkuudella, jos yleissuunnitelma
on asemakaavan vastainen. Ehdotuksen mukaan jouduttaisiin muuttamaan
maakuntakaavaa, yleiskaavaa ja asemakaavaa ennen kuin yleissuunnitelma
voitaisiin hyväksyä.
On tarkoituksenmukaisempaa, että yleissuunnitelma perustuu
sitä tarkkuustasoltaan vastaavaan maakuntakaavaan tai yleiskaavaan.
Alueiden käytön yleispiirteiden suunnittelu ja
tiehankkeen alustava suunnittelu tapahtuvat tällöin samanaikaisesti.
Näin yleiskaavan ja yleissuunnitelman kanssa ristiriidassa
oleva asemakaava voidaan katsoa vanhentuneeksi, ja yleiskaava olisi
ohjeena sekä asemakaavan että tiesuunnitelman
laatimisessa. Alueiden käytön suunnittelu ja tiehankkeen
suunnittelu tarkentuvat tällöin vaiheittain ja
tiesuunnitelma hyväksytään sen jälkeen,
kun asemakaava on hyväksytty.
Edellytyksenä yleiskaavan hyväksymiselle vastoin
asemakaavaa on, että kunta ja alueellinen ympäristökeskus
puoltavat asiaa. Tällä varmistetaan se, ettei
yleissuunnitelmaa hyväksytä asemakaava-alueella
vanhentuneen yleiskaavan perusteella.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että yleissuunnitelmaa
ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa tai oikeusvaikutteista
yleiskaavaa sekä että yleissuunnitelma voidaan
hyväksyä vastoin voimassa olevaa asemakaavaa sillä edellytyksellä,
että kunta ja alueellinen ympäristökeskus puoltavat
yleissuunnitelmaa. Edelleen tiesuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin
oikeusvaikutteista kaavaa.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset 2 momentin muotoiluihin.
27 §. Vuorovaikutus.
Valiokunta on tehnyt kielellisen korjauksen 2 momentin muotoiluihin.
37 §. Liittyminen maantiehen.
Pykälän 1 momentin mukaan tienpitoviranomainen
voi myöntää luvan maantien uudelle liittymälle
tai kielletyn liittymän käytölle taikka
olemassa olevan liittymän uudelle käyttötarkoitukselle.
Edellytyksenä mainitaan muun muassa se, että kiinteistön
tarkoituksenmukainen käyttö vaatii liittymän.
Edellytyksenä on joka tapauksessa, että liikenneturvallisuus
ei vaarannu. Tienpitoviranomaisen kokonaisharkinnassa on luvan myöntäminen
ja myös mahdollisen vaihtoehtoisen luvan myöntäminen
toiseen paikkaan kuin haettuun.
Tiesuunnitelmassa voidaan antaa määräyksiä myös
maatalousliittymistä. Pykälän 1 momentissa
säädetään, että lupa
maatalousliittymälle on siinä momentissa tarkoitetulle
maantielle annettava, jos liittymä ja sen sijainti on sellainen,
ettei liikenneturvallisuus liittymän vuoksi vaarannu. Maatalousliittymän
osalta on tienpitoviranomaisen harkintavalta hyvin rajoitettu.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maaseudulla
on usein aihetta kiinteistöjen uudelleen järjestelyyn
ja tämän johdosta voi myös kysymys maatalousliittymän
käyttötarkoituksen muuttamisesta tulla ajankohtaiseksi.
Valiokunta korostaa, että tämäntapaisissa
maaseudun järkevälle asuttamiselle tärkeissä tilanteissa käyttötarkoituksen
muuttamiseen tulee suhtautua myönteisesti niissä tapauksissa,
joissa edellytykset maantien liittymälle täyttyvät.
40 §. Liittymän poistaminen.
Valiokunta on 2 momentissa yleisen terminologian mukaan muuttanut
sanonnan "mahdollisuudesta tulla kuulluksi" sanonnaksi "tilaisuudeksi
tulla kuulluksi".
52 §. Tienvarsimainonta ja -ilmoittelu.
Tienvarsimainonnan poikkeusluvan edellytyksiä tulisi
perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan täsmentää ja
helpottaa. Perustuslakivaliokunta toteaa, että kielto voi
johtaa tarpeettomaan sananvapauden rajoittamiseen ja voi vaikeuttaa elinkeinon
harjoittamista. Liikenne- ja viestintävaliokunta kiinnittää huomiota
siihen, että tienvarsimainonnan ja -ilmoittelun kiellon
lähtökohtaisena tarkoituksena on turvata liikenneturvallisuus.
Liikenneturvallisuuden perimmäisenä syynä on
taata jokaisen perustuslaillinen oikeus elämään
ja turvallisuuteen. Tämän vuoksi valiokunta katsoo,
että liikenneympäristö tulee rauhoittaa
eikä liikenteeseen kuulumatonta informaatiota tule lisätä.
Valiokunta pitää sen vuoksi hallituksen esityksen
säännöstä tarkoituksenmukaisena
ja opastusta tai matkailua ensisijaisina perusteina poikkeuksen
myöntämiselle. Säännöksessä mainittuna
muuna sellaisena syynä tulee kuitenkin myös pitää matkailuun
liittyvää, vaikkakaan ei suoranaisesti siihen
kuuluvaa, elinkeinoa ja sen harjoittamista. Tällaisena
on pidettävä esimerkiksi tilalta myytäviä omia
tuotteita kuten marjoja ja hedelmiä tai niiden jalostustuotteita.
Ulkomainonnasta säädetään
voimassa olevan lain mukaan luonnonsuojelulain 36 §:ssä ja luonnonsuojeluasetuksen
16 §:ssä. Luonnonsuojeluasetuksen 16 §:ssä säädetään
siitä, että määrättyjä tilaisuuksia
koskevat ilmoitukset ja mainokset saa asettaa paikalleen aikaisintaan
kuukausi ennen asianomaista tilaisuutta ja ne on poistettava viikon
kuluessa siitä, kun tilaisuus on pidetty. Hallituksen esityksen
perustelujen mukaan luonnonsuojelulain 36 § tulee
tarkistettavaksi tämän lakiehdotuksen valmistelun
yhteydessä. Ehdotettavassa laissa ei ole asetuksenantovaltuussäännöstä,
ja valiokunta pitää muutoinkin selvempänä,
että myös luonnonsuojeluasetuksen 16 §:ssä oleva
tarkentava säännös otetaan 2 momenttiin.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että eri
puolilla maata viranomaiset soveltavat ilmoittelua koskevia ohjeita
eri tavalla jopa niin, että toistuvan tilaisuuden, kuten
kesäteatterin, ilmoitus on poistettava vuorokauden kuluessa
esityksestä. Valiokunta toteaakin, että esimerkiksi kesäteatteri-ilmoitukset
ja muut lyhyemmän määräajan
esillä olevat toistuvia tapahtumia koskevat ilmoitukset
voi nyt ehdotetun muutoksen puitteissa sijoittaa järkevällä tavalla
koko tapahtuman ajaksi. Valiokunta katsoo, että säännöksen
noudattamista tulee valvoa ja että viranomaisohjeistuksella
tulee tarvittaessa yhdenmukaistaa viranomaisten tulkinta ilmoittelusta.
Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen momentin muotoiluihin.
55 §. Asianosaiset maantietoimituksessa ja ympäristövahinkojen
korvaaminen.
Valiokunta ehdottaa, että asianosaiskäsite
pykälässä olisi yhdenmukainen hallintolain
(434/2003) asianosaiskäsitteen kanssa, jolloin
asianosainen on toimituksen hakija ja muu henkilö, jonka
oikeutta tai etua toimitus koskee. Valiokunta on näin ollen
poistanut vaatimuksen, että toimituksen tulee välittömästi
koskea muun henkilön oikeutta tai etua. Valiokunta on tehnyt
vastaavat muutokset pykälän muotoiluihin.
56 §. Haltuunotto.
Omaisuuden poistamis- ja siirtokustannusten korvaamista koskeva
säännös on asiantuntijakuulemisissa osoittautunut jossain
määrin epäselväksi. Lähtökohtana
liikenne- ja viestintäministeriön säädösvalmistelussa
on ollut, että maanomistajan asemaa ei ainakaan nykyisestä heikennetä,
jolloin omaisuuden poistamisen siirtokustannusten korvaaminen on
ollut valmistelussa itsestäänselvyys, eikä korvauskäytäntöä ole
ollut tarkoitus muuttaa.
Ehdotetun 56 §:n 4 momentin sanamuodon lähtökohtana
on omaisuuden poistamisesta ja poiston kustannusten korvauksista
sopiminen. Lunastuslain 37 §:n 1 momentissa on
säännös muuttamisen kustannuksista. Valiokunta
toteaa, että näillä säännöksillä omaisuuden
poistojen siirtokustannusten korvaaminen on minimissään
jo lainsäädännöllisesti turvattu.
Valiokunta katsoo kuitenkin, että epäselvyyksien
välttämiseksi on parempi lisätä nykyistä yleistielain (243/1954)
68 §:n 2 momenttia vastaava säännös
kyseisen pykälän uudeksi 5 momentiksi.
Yhtenäisyyden vuoksi valiokunta ehdottaa sanan "siirtämisestä"
lisäämistä myös 4 momenttiin.
Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset pykälän
muotoiluihin.
64 §. Tilusjärjestelyn edellytykset.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta ehdottaa
tilusjärjestelyn suorittamisen edellytyksiä 2
momentissa muutettavaksi siten, että "merkittävän
haitan" sijaan haitta määriteltäisiin
"sanottavaksi haitaksi". Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen
momentin muotoiluun.
76 §. Arvohetki ja yleisen hintatason muutoksen huomioonottaminen.
Valiokunta on tehnyt kielellisen täsmennyksen 2 momentin
muotoiluun.
86 §. Maantietoimituksen rekisteröinti.
Maanmittauslaitos ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat
ehdottaneet maantielain 86 §:ään lisättäväksi
osittaisrekisteröintiä koskevan 2 momentin. Valiokunta
pitää hyvänä osittaisrekisteröinnin
mahdollistamista, minkä vuoksi valiokunta ehdottaa tämän
sisältöisen uuden 2 momentin lisäämistä pykälään.
95 §. Liitännäisalueen lakkauttaminen.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta
ehdottaa 1 momenttia täsmennettäväksi
siten, että liitännäisalue on lakkautettava,
kun sitä ei enää tarvita siihen tarkoitukseen,
jota varten se on perustettu. Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset
momentin muotoiluun.
105 §. Muutoksenhaku.
Valiokunta on tehnyt kielellisiä korjauksia 2 ja 3
momenttiin.
106 §. Muutoksenhaun rajoitukset.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetään,
että 106 §:n 1 momenttia täsmennetään
siten, että kaavalla tarkoitetaan kyseisessä lainkohdassa oikeusvaikutteista
yleiskaavaa tai lainvoimaista asemakaavaa siten kuin voimassa olevassa
laissakin on menetelty.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että valitusoikeutta
harkittaessa on otettava huomioon se, mitä tosiasiallisesti
kullakin kaavalla on hyväksytty. Maakuntakaava on yleispiirteinen
suunnitelma maakunnan alueiden käytöstä. Siinä esitetään
yhdyskuntarakenteen ja alueiden käytön perusratkaisut.
Maakuntakaavassa ratkaistaan muun muassa teiden tarve ja yleispiirteinen
sijainti eli maastokäytävä, jonka kautta
tie kulkee. Tien sijainti tarkentuu vaiheittain kaavoituksen ja
tiesuunnittelun edetessä. Tästä myös
seuraa se, että valitusoikeus tien yksityiskohtaisesta
sijainnista ja teknisistä ratkaisuista säilyy,
vaikka tie sijoittuisikin maakuntakaavassa esitetylle paikalle.
Tien tarpeettomuuteen ei valituksessa voitaisi kuitenkaan enää vedota, kun
tie on esitetty ja tarve selvitetty maakuntakaavan yhteydessä.
Kun maakuntakaavassa ratkaistaan myös tien yleispiirteinen
sijainti, ei valituksessa voitaisi vedota myöskään
kylän toiselta puolelta ohittaviin linjausvaihtoehtoihin. Käytännössä tällaisilla
kaavasta poikkeaviin ratkaisuihin perustuvilla valituksilla ei ole
mahdollisuuksia myöskään menestyä,
koska tien suunnittelun tulee perustua oikeusvaikutteiseen kaavaan
ja suunnitelmaa ei voida myöskään hyväksyä kaavan
vastaisesti. Toisaalta, mikäli tien suunnittelun yhteydessä perustellusti
voidaan osoittaa kaavan mukainen ratkaisu virheelliseksi, asia on
selvitettävä tarkistuksen yhteydessä.
Edelleen tien lopullinen sijainti voi poiketa myöskin
yleiskaavassa esitetystä linjauksesta. Linjauksen tarkentuessa
valitusoikeus tien sijainnista säilyy siten myös
yleiskaavassa esitetystä linjauksesta huolimatta. Asemakaavassa tien
teknisiä ratkaisuja ei ole yleensä tarkasti määritelty.
Valitusoikeus tältä osin säilyy myöskin
asemakaavasta riippumatta.
Valiokunta pitää parempana, että kullakin kaavatasolla
ratkaistaan sille tyypillisiä asioita, joista ei ole lakiesityksen
mukaan mahdollista valittaa. Maakuntakaava ei tässä suhteessa
poikkea muista kaavatasoista, kun otetaan huomioon maakuntakaavassa
tosiasiallisesti ratkaistavat asiat. Tästä johtuen
valiokunta katsoo, että valitusoikeus voidaan rajata pois
myös maakuntakaavassa ratkaistuista asioista. On lisäksi
huomattava, että maakuntakaava on yleensä ensimmäinen
kaavamuoto, jossa merkittäviä tielinjauksia selvitetään.
Maakuntakaava on usein myös ainoa kaava alueella. Edellä mainitusta johtuen
valiokunta katsoo, että pykälä tulee
hyväksyä hallituksen esityksen mukaisena.
109 §. Tarkemmat säännökset
ja määräykset.
Valiokunta on 2 momenttiin lisännyt direktiivin tunnuksen.
110 §. Voimaantulo.
Liikenne- ja viestintäministeriön esityksestä valiokunta
ehdottaa, että laki tulee voimaan 1. päivänä tammikuuta
2006. Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen 1 momentin muotoiluun.