Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 25 päivänä huhtikuuta 2006 lähettänyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi Merenkulkulaitoksesta annetun lain sekä öljysuojarahastosta annetun lain 5 §:n muuttamisesta (HE 40/2006 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Mikael Nyberg, liikenne- ja viestintäministeriö
pääjohtaja Markku Mylly, Merenkulkulaitos
yksikönpäällikkö Kari Lampela, Suomen ympäristökeskus SYKE
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Merenkulkulaitoksesta annettua lakia muutetaan siten, että Merenkulkulaitoksen jako keskushallintoon ja aluehallintoon poistetaan. Laista poistetaan maininnat keskus- ja aluehallinnosta sekä merenkulkupiireistä. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2006.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina seuraavin huomautuksin.
Esityksen tavoitteena on yksinkertaistaa Merenkulkulaitoksen organisaatiorakennetta, selkeyttää toimintatapoja sekä lisätä hallinnon palveluiden saatavuutta, laatua, tuottavuutta ja tehokkuutta. Näistä syistä valiokunta pitää ehdotettua uudistusta sinänsä kannatettavana ja julkisen hallinnon yleisten kehittämistavoitteiden suuntaisena.
Valiokunta haluaa kuitenkin tässä yhteydessä tuoda esille huolensa merellisten öljyntorjuntapalvelujen saatavuuden jatkuvuudesta Suomessa. Merenkulkulaitoksen organisaatiouudistuksessa 2004 yhdeksän väylänhoitoalusta, jotka kaikki ovat myös öljyntorjuntaan varustettuja monitoimialuksia, siirrettiin perustetun Varustamoliikelaitoksen omistukseen. Varustamoliikelaitoksesta annetun lain mukaan Varustamoliikelaitos on velvollinen tarjoutumaan öljyntorjuntatehtäviin ja jäänmurtopalvelujen tuottamiseen koko maassa.
Merenkulkulaitoksen tilaamien väylänhoitopalvelujen nyt vähentyessä väyläalusten käyttö on merkittävästi pienentynyt ja yksi alus on seisomassa miehittämättömänä, joten alusten valmius öljyntorjuntatehtäviin on laskenut. Valiokunta katsoo, että merenkulkuhallinnon edelleen kehittämisen yhteydessä tulee vastaisuudessa ottaa huomioon myös öljyntorjuntavalmiuden säilyttämisen tärkeys. Valiokunta toteaa, että tämä on perusteltua myös siitä syystä, että osa väyläaluksista on hankittu ympäristömäärärahoista ja niiden kunnossapito sekä peruskorjaukset ovat lähes kokonaan rahoitettu öljysuojarahastosta.
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.
Helsingissä 12 päivänä toukokuuta 2006
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Mika Boedeker