LISÄTALOUSARVIOALOITE 121/2010 vp

LTA 121/2010 vp - Matti Saarinen /sd 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Hanko—Hyvinkää-radan sähköistykseen

Eduskunnalle

Tavaraliikenteessä Etelä-Suomi muodostaa yhtenäisen logistisen alueen, jossa Hanko—Hyvinkää-radalla on huomattava merkitys kotimaisessa ja kansainvälisessä liikenteessä. Radan sähköistys edistäisi ympäristöystävällisten ja turvallisten rautatiekuljetusten kilpailukykyä maantiekuljetuksiin nähden. Kilpailun avautuessa rautateiden tavaraliikenteessä yhtenäisen sähköistetyn rataverkon laajeneminen parantaa myös mahdollisten uusien operaattoreiden kilpailumahdollisuuksia, kun niiden ei tarvitse investoida kahteen eri vetokalustoon.

Yhtenäinen, laaja sähköistetty rataverkko tarjoaa sujuvat kuljetukset ja matkaketjut. Hanko-Hyvinkää-rata, joka kuuluu yleiseurooppalaiseen TEN-rataverkkoon, on Etelä-Suomen ainoa tavaraliikenteen merkittävä rata, jota ei ole sähköistetty. Hanko—Hyvinkää-radan sähköistys turvaa Länsi-Uudenmaan teollisuuden ja satamien sujuvat ja taloudelliset kuljetusmahdollisuudet. Hangon sataman liikenne on myös kasvanut voimakkaasti viime vuosina.

Henkilöliikenteessä sähköistys mahdollistaisi suorien, vaihdottomien Helsinki—Karjaa—Hanko-taajamajunayhteyksien kehittämisen. Suorat junayhteydet ovat matkustajien kannalta houkuttelevia ja niiden toteuttamismahdollisuuksia tulee edistää.

Tärkeää on myös, että Suomen rataverkon sähköistystyöt jatkuvat mahdollisimman pian ilman pitkää taukoa. Hanko—Hyvinkää-radan sähköistyksen lykkäytyminen merkitsisi sitä, että kuljetusten taloudellisuus jää heikolle tasolle samoin kuin kuljetusketjujen sujuvuus vetokaluston vaihtotarpeen takia.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2010 neljänteen lisätalousarvioon momentille  31.10.78 lisäyksenä 45 000 000 euroa Hanko—Hyvinkää-radan sähköistykseen.

Helsingissä 15 päivänä marraskuuta 2010

  • Matti Saarinen /sd