Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LTA 26/2002 vp - Olli Nepponen /kok
Tarkistettu versio 2.0
Kuntaliitoksen tuloksena syntynyt uusi Mikkeli tulee kohta toimineeksi kaksi vuotta. Yhdistyminen on edennyt suunnitelman mukaan, ja tulokset ovat olleet myönteisiä niin kaupungin kehittymiselle kuin koko Etelä-Savon kilpailukyvyllekin.
Valtiovalta sitoutui aikoinaan tukemaan yhdistymistä monin toimenpitein. Keskeiset sitoumukset valtiovalta on täyttänyt. Valitettavasti lupaukset kehittää Mikkelin seudun tieverkostoa ovat edistyneet hitaasti. Tavoiteohjelmaan kirjatuista 12 kohteesta vain kaksi on saatu päätökseen ja kolmas sisältyy Kaakkois-Suomen tiepiirin ohjelmiin 2002—2003. Syynä tilanteeseen on se, ettei tiepiirille ole osoitettu lisäresursseja ko. tarkoitukseen. Tiepiirin ja kaupungin välisissä neuvotteluissa kohteita on tarkennettu, ja määrärahan lisätarve on kokonaisuudessaan 5,29 miljoonaa euroa.
Valtiovallan sitoutumisella tiestön kehittämiseen oli merkittävä vaikutus koko yhdistymisen saamaan hyväksyntään kuntalaisilta. Tiehankkeiden nopealla toteutuksella valtiovalta voi myötävaikuttaa myös muiden suunnitteluvaiheessa olevien kuntien yhdistämishankkeiden toteutumiseen.
Määrärahan osoituksella on merkittävä Mikkelin seudun työllisyyttä edistävä vaikutus.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2002 toiseen lisätalousarvioon momentille 31.24.21 lisäyksenä 1 700 000 euroa Mikkelin seudun tieverkon kehittämiseen.
Helsingissä 22 päivänä lokakuuta 2002