Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LTA 29/2005 vp - Kari Uotila /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Joukkoliikenteen tukeminen perustuu pitkiin sopimuksiin, ja menokehys ei riitä nykytason turvaamiseen. Joukkoliikenteen tuen riittämättömyys johtaa palvelutason alentumiseen ja vaarantaa muun muassa satojen bussivuorojen säilymisen jatkossa. Ilman lisärahoitusta joukkoliikennettä uhkaa jatkossa raju alasajo ja muun muassa henkilöliikenteen lopettaminen rataosuuksilla Karjaa—Hanko ja Kouvola—Kotka. Tämä tapahtuisi tilanteessa, jossa VR:n tilaamaa kiskobussikalustoa ei voitaisi näillä rataosuuksilla hyödyntää. Määrärahojen riittämättömyys johtaa myös mm. yöjunaliikenteen vähentämiseen. Tällä on kielteisiä työllisyysvaikutuksia Talgon tehtaalle, koska makuuvaunutilaukset eivät toteudu.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2005 lisätalousarvioon momentille 31.60.63 lisäyksenä 3 000 000 euroa joukkoliikenteen tukemiseen.
Helsingissä 24 päivänä toukokuuta 2005