Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LTA 48/2004 vp - Pekka Kuosmanen /kok
Tarkistettu versio 2.0
Nopeat rautatieyhteydet Helsingistä Kouvolan kautta Pietariin ja Moskovaan ovat kaakkoisen Suomen kannalta tärkein liikenneverkkoinvestointi tulevaisuudessa. Kerava—Lahti-rataoikaisu on ensimmäinen vaihe hankkeen toteuttamisessa. II-vaiheen suunnittelu Lahti—Kouvola—Vainikkala-rataosuuden perusparantaminen nopean liikenteen tarpeisiin tulisi käynnistää välittömästi I-vaiheen rakentamisen alettua. III-vaiheessa tulisi yhteistyössä Venäjän liikenneviranomaisten kanssa käynnistää Vainikkala—Viipuri—Pietari—Moskova-rataosuuden saneerauksen yleissuunnitelman laatiminen, jotta tulevaisuudessa liikennöinti Helsingin ja Pietarin/Moskovan välillä olisi entistä turvallisempaa ja nopeampaa. Hanke tulisi kokonaisuudessaan sisällyttää EU:n rahoituksen piiriin.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2004 lisätalousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 16 000 000 euroa rataosuuksien Lahti—Kouvola—Vainikkala ja Viipuri—Pietari—Moskova saneeraussuunnittelun käynnistämiseen.
Helsingissä 31 päivänä toukokuuta 2004