Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LTA 6/2010 vp - Eero Heinäluoma /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Suomen telakkateollisuus elää kaikkien aikojen pahinta kriisiään. Suomen telakat eivät ole saaneet tilauksia vuoden 2008 kesän jälkeen.
Laivatilausten kotimaisuusaste on korkea ja työllisyysvaikutukset ovat merkittäviä erityisesti Turun alueella ja Satakunnassa. Meriteollisuus työllistää Suomessa yli 21 000 henkilöä ja se on tuotekehityksen ja jatkuvan parantamisen menetelmillä saavuttanut johtavan markkina-aseman useassa erikoislaivasegmentissä. Suomen telakkateollisuuden tulevaisuus on kuitenkin uhattuna, sillä kilpailu harvoista markkinoilla olevista uudisrakennushankkeista on kireää.
Sosialidemokraatit ovat vaihtoehtobudjetissaan vuodelle 2010 esittäneet, että kireässä taloudellisessa tilanteessa valtion tulisi aikaistaa ja tukea laivainvestointeja. Vaihtoehtobudjetissa aikaistettuihin alustilauksiin esitettiin lisäyksenä yhteensä 100 miljoonaa euroa. Innovaatiotukeen esitimme lisäyksenä 20 miljoonaa euroa.
Meriliikenteelle asetettavat ympäristövaatimukset ovat viime vuosina selvästi kasvaneet. Nyt vaaditaan entistä turvallisempia, energiatehokkaita ja ympäristönsuojelun kannalta parempia aluksia, joiden päästöt ilmaan ja veteen ovat vähäisiä. Uudet laivojen polttoaineen rikkipitoisuutta koskevat määräykset vaikuttavat ilmanlaadun kohentumiseen erityisesti rannikkoseuduilla vilkkaasti liikennöityjen laivaväylien varrella. Typenoksidipäästöjen rajoittamisella vaikutetaan erityisesti merialueiden rehevöitymisen vähentämiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2010 lisätalousarvioon momentille 31.30.46 lisäyksenä 10 000 000 euroa alusinvestointien ympäristötukiin.
Helsingissä 12 päivänä huhtikuuta 2010