Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LTA 62/2013 vp - Kimmo Tiilikainen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Liikenneväyliemme kunto rappeutuu huolestuttavaa vauhtia. Valtaosa henkilö- ja tavaraliikenteestä liikkuu maanteitse. Valtion määrärahojen niukkuuden takia kunnat ovat joutumassa yhä enemmän rahoittamaan maantielain mukaan valtiolle kuuluvia investointeja.
Viime vuoden rahoitustasoon nähden, kun otetaan huomioon myös kaksi lisätalousarvoesitystä, perusväylänpidon rahoitusta on heikennetty vuonna 2013 noin 20 miljoonalla eurolla. Lisäksi jo 4 %:n kustannustason nousu merkitsee rahojen ostovoiman leikkaantumista 40 miljoonalla eurolla.
Pitkäjänteisen liikennepolitiikan kannalta nykyinen rahoitusmalli, jossa samalta budjettimo-mentilta rahoitetaan väylien investointi- ja kunnossapitohankkeet, ei ole kestävällä pohjalla. Mm. siitä syystä hankkeet ovat usein kasautuneet, aiheuttaneet rahoitusongelmia, viivästyksiä ja kustannusten nousua. Keskustan esitys Valtion Infra Oy perustamisesta tarjoaisi uuden rahoitusvälineen. Se olisi tie- ja liikenneinvestointien rahoituksen tekninen toteuttaja. Rahoitettavista tie- ja liikennehankkeista sekä niiden rahoituksesta päättäisi eduskunta. Se perustuisi kumppanuusmalliin, joka tarjoaisi yksityisille sijoittajille turvallisen kotimaisen sijoituskohteen. Kehysriihipäätöksen nojalla hallitus on päättänyt lisätä peruskunnossapidon rahoitusta 100 miljoonalla eurolla vasta vuonna 2016. Elinkeinotoiminnan edellytysten ja liikenneturvallisuuden kannalta tasokorotus on välttämätöntä tehdä heti. Hallituksen päätös korottaa raskaiden ajoneuvojen enimmäismittoja ja -massoja aiheuttavat investointitarpeita siltojen ja teiden kantavuuden korjauksiin. Lisäyksellä on työllisyyttä ja talouskasvua edistävä vaikutus.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2013 lisätalousarvioon momentille 31.10.20 lisäyksenä 91 000 000 euroa perusväylien kunnossapitoon.
Helsingissä 28 päivänä toukokuuta 2013