LISÄTALOUSARVIOALOITE 73/2014
vp
LTA 73/2014
vp - Mauri Pekkarinen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.1
Määrärahan osoittaminen valtatien
4 parantamiseen välillä Jyväskylä—Oulu
Eduskunnalle
Valtatie 4 on maamme lyhin ja keskeisin tieyhteys pääkaupunkiseudun
ja Pohjois-Suomen välillä palvellen etenkin tavaraliikenteen
merkittävimpänä pitkämatkaisten
kuljetusten reittinä. Tie on osa EU:n komission ehdottamaa
TEN-T-ydinliikenneverkkoa, jonka tulee olla kokonaisuudessaan valmis
vuonna 2030. Yhteysväli Jyväskylä—Oulu
sisältyy liikennepoliittisen selonteon vuosien 2016—2022
kehittämisohjelmaan.
Valtatien 4 yhteysvälin Jyväskylä—Oulu
merkittävimmät puutteet kohdistuvat Jyväskylään osuudelle
Kirri—Tikkakoski. Tiejakson ongelmina ovat erityisesti
huono liikenneturvallisuus ja liikenteen sujuvuutta haittaava ohitusmahdollisuuksien
puute. Vilkkaan liikenteen aikaan valtatieltä kääntyvät
autot synnyttävät jonoja ja vaaratilanteita, samaten
tielle liittyminen on hankalaa. Väylän rakenteellinen
kunto on heikko eikä sen leveys ole liikennemäärän
edellyttämällä tasolla. Liikenneturvallisuusriskiä kohottavat
paikallisen liikenteen sekoittuminen pitkämatkaiseen liikenteeseen,
kevyen liikenteen väylien puute ja runsas liittymien määrä.
Jakson korkeat liikennemäärät (KVL noin
15 000—19 000 ajoneuvoa vuorokaudessa)
ja pitkämatkaisen raskaan liikenteen suuri osuus edellyttävät
moottoritietasoista väylää, jonka rakentaminen
tulisi etenkin liikenneturvallisuussyistä käynnistää mahdollisimman
pikaisesti.
Valtatien 4 osuus Kirri—Tikkakoski on osoitettu Keski-Suomen
maakuntakaavassa moottoritienä. Tieosuuden yleissuunnitelma
on hyväksytty ja tiesuunnitelma on parhaillaan valmistumisvaiheessa.
Tiejakson pituus on noin 16 kilometriä, ja sen moottoritieksi
rakentamisen kustannuksiksi on arvioitu noin 150 miljoonaa euroa. Koko
lähes 340 kilometriä pitkän Jyväskylä—Oulu-välin
parantamisen kustannusarvio on tässä vaiheessa
noin 200 miljoonaa euroa. Kirri—Tikkakoski-moottoritien
ohella yhteysvälihankkeeseen sisältyy useita muita
erityisesti liikenneturvallisuuden kannalta välttämättömiä toimenpiteitä sekä Keski-Suomen
että Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa.
Tieosuuden parantamisen kiirehtimiselle tuo suuret lisäperusteet
Metsä Groupin suurinvestoinnin mahdollinen toteuttaminen Äänekoskelle.
Neljän miljoonan kuutiometrin kuitupuun ja noin kahden
miljoonan kuutiometrin tukkipuun kuljetukset tapahtuvat ylivoimaiselta
valtaosaltaan logistiikkaketjun jossakin vaiheessa tietä 4 pitkin.
Raskaan liikenteen kuljetustarpeet tiellä tulevat kasvamaan
valtavasti sekä raaka-aineiden että lopputuotteiden
kuljetuksessa.
Kirri—Tikkakoski-välin parantamisen aloittaminen
mahdollisimman pian nopeuttaisi tien 4 parannustöiden jatkamista
myös Tikkakoskelta pohjoiseen. Seuraavana vuoroaan odottelee myös
tien 13 perusparannus.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2014 lisätalousarvioon
momentille 31.10.77 lisäyksenä 2 000 000
euroa valtatien 4 yhteysvälin Jyväskylä—Oulu suunnittelun
pikaisesti loppuun saattamiseen ja parannustöiden aloittamiseen.
Helsingissä 27 päivänä toukokuuta
2014
- Mauri Pekkarinen /kesk
- Teuvo Hakkarainen /ps
- Eila Tiainen /vas