Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LTA 78/2014 vp - Arto Pirttilahti /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Mänttä-Vilppulan ja Oriveden alueelta Tampereella työssäkäyvien ja opiskelevien määrä kasvaa jatkuvasti. Lisäksi sekä Mänttä-Vilppula että Orivesi ovat seudullisia koulutuskeskuksia, joihin on päivittäinen liikennetarve. Seudullisen liikenteen kasvaessa valtatien 9 välityskyky heikkenee ja toimivan raideliikenteen tarve kasvaa. Raideliikenteen kehittäminen on järkevää myös ympäristön kannalta. Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmassa kyseisen ratavyöhykkeen junavuorojen määrä kasvaisi nykyisestään. Lisäksi suunnitelmien mukaisesti rataosuus Vilppulan asemalta Mäntän keskustaan otettaisiin henkilöliikenteen käyttöön. Henkilöliikenneyhteyden parantaminen sisältyy myös vuonna 2012 valmistuneeseen Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen kehittämisselvitykseen.
Tampere—Mänttä-Vilppula—Haapamäki-radalla kulkee nykyisin kolme edestakaista junavuoroa päivittäin. Nykyiset seisakkeet ovat Oriveden asema, Oriveden keskusta, Juupajoen Korkeakoski, Vilppulan asema ja Kolho. Kunnat ovat investoineet taajamajunaliikenteen seisakkeisiin. Olemassa olevan rataverkon käyttöä tulee tehostaa ja Vilppulan asema—Mäntän keskusta-rataosuuden avaaminen on olemassa olevan infrastruktuurin hyödyntämistä tehokkaasti. Vilppulan asemalta Mäntän keskustaan johtava rataosuus tulee ottaa henkilöliikenteen käyttöön ja koko rataosuudella tulee junavuorojen määrää lisätä. Mänttä-Vilppulan kaupunki on omalta osaltaan valmis osallistumaan uuden rataosuuden investointeihin ja rakentamaan seisake- ja lähiliittymisparkkialueita. Rataosuuden avaamisella on suuri merkitys paikallisesti ja seudullisesti. Investointi työllistää ja edellytykset elinvoimaisen kaupungin kehitykselle paranevat.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2014 lisätalousarvioon momentille 31.30.63 lisäyksenä 1 500 000 euroa henkilöliikenteen kehittämiseen Tampere—Mänttä-Vilppula-rataosalla ja ra-taosuuden Vilppulan asema—Mäntän keskusta avaamiseen.
Helsingissä 27 päivänä toukokuuta 2014