LISÄTALOUSARVIOALOITE 81/2006 vp

LTA 81/2006 vp - Anne Holmlund /kok 

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen rataosuuden Tampere—Pori tasoristeysten poistamiseen

Eduskunnalle

VR on lakkauttamassa suorat InterCity-yhteydet välillä Pori—Tampere—Helsinki syksyllä 2006. InterCity-junat korvataan vanhoilla taajamajunilla, joissa palvelutaso on selvästi heikompi. Lisäksi Helsinkiin matkustavat joutuvat vaihtamaan junaa Tampereella. Jos palvelutaso rataosuudella heikkenee, on vaarana, että vielä suurempi osa junamatkustajista siirtyy käyttämään muuta matkustustapaa. Tämä puolestaan heikentää niiden matkustajien palveluita, joille raideliikenne on lähes ainoa vaihtoehto. Tällaisia ryhmiä ovat esim. liikuntaesteiset matkustajat, joille junanvaihto Tampreella aiheuttaa erityisen suurta hankaluutta. Samalla suunniteltu muutos heikentää myös työmatkalaisten tilannetta. Tilanteesta kärsivät myös nuoret, opiskelijat sekä ikäihmiset.

Eräs keskeinen ongelma rataosuuksien Pori—Tampere sekä Pori—Tampere—Helsinki henkilöliikenteen kannattavuuden kannalta on hidas liikennöinti välillä Pori—Tampere. Paras tapa parantaa raideliikenteen kilpailukykyä henkilöliikenteessä olisi tasoristeysten poistaminen. Tällöin voitaisiin siirtyä nopeiden junien käyttöön ja raideliikenne olisi selkeästi kilpailukykyisempi matkustusvaihtoehto.

Tampere—Pori/Rauma-radalla on saatu valmiiksi useita vuosia kestänyt suurimittainen perusparannus- ja sähköistystyö. Rataosa on myös valtakunnallisesti erittäin merkittävä metsä-, metalli- ja kemianteollisuuden sekä satamien kuljetusväylä. Rataosa on merkittävä kuljetusyhteys Pirkanmaan ja Keski-Suomen teollisuuden ja kaupan sekä länsirannikon satamien välillä. Sähköistys mahdollistaa teoriassa jopa nopeuden 220 km/h, mutta nykyinen ratageometria alentaa tätä nopeutta. Kallistuvakorista Pendolino-junaa käytettäessä voidaan nopeutta kuitenkin nostaa perinteisiin juniin verrattuna.

Liikenneturvallisuuden korostaminen on entistä tärkeämpää junaliikenteen nopeutuessa. Nopeuksien nostamisen edellytyksenä on, että rataosan tasoristeykset on muutettava eritasoristeyksiksi tai poistettava. Tasoristeysten poistuminen mahdollistaa näin investointien täysimääräisen hyödyntämisen nopealla liikenteellä savutettavien aikavoittojen myötä ja parantaa merkittävästi tie- ja junaliikenteen turvallisuutta. Koko Tampere—Pori-rataosan nopeuden noston kustannukset ovat noin 25 milj. euroa. VR:n tasoristeysten turvallisuusohjelmaan sisältyy myös Tampere—Pori-rataosan risteysten poistaminen pitkällä aikaväilllä.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 lisätalousarvioon momentille  31.40.78 lisäyksenä 3 000 000 euroa tasoristeysten poistamiseen rataosuudella Tampere—Pori.

Helsingissä 23 päivänä toukokuuta 2006

  • Anne Holmlund /kok