Perustelut
Maatalous
Valiokunta pitää tärkeänä maatalouden
ja maaseudun elinkeinojen kilpailukyvyn ja rakennekehityksen edistämistä.
Maatalouspolitiikalla tulee tukea aktiivitilojen toiminnan kannattavuutta,
viljelijöiden nousevaa tulokehitystä ja kotimaisiin
raaka-aineisiin perustuvan elintarviketuotannon säilyttämistä nykytasolla.
Tärkeää on kehittää perheviljelmiin
perustuvaa maataloutta siten, että tavoitteena on sen tuottavuuden
nostaminen ja kilpailukyvyn parantaminen.
Selonteossa on todettu, että EU:n yhteinen maatalouspolitiikka
ja kalastuspolitiikka sekä EU:n maaseutu- ja kalatalouden
rakenneohjelmat uudistetaan vuodesta 2014 lukien. Näistä uudistuksista
mahdollisesti aiheutuvia muutoksia ei ole ennakoitu nyt hyväksyttyjen
kehysten mitoituksessa. Uudistusten valmistelussa lähdetään
kehyksen mukaisesta kansallisen rahoituksen yhteismäärästä ja
EU-rahoituksen mahdollisimman suuresta määrästä.
EU-rahoituksen osalta tilanne selkeytyy vuonna 2013 EU:n lainsäädäntömuutosten
ja unionin uuden ohjelmakauden rahoituskehysten täsmentyessä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maatalous
on siirtynyt nopeasti vuosien 2006—2007 kohtuullisen hyvän
kannattavuuden ja maataloustulon ajoista varsin alhaisen tulotason ja
kannattavuuden vuosiin 2008—2011. Suunta ei ole kääntymässä vuonna
2011 tai aivan lähivuosina, ellei selvää käännettä ja
voimakasta nousua maataloustuotteiden hinnoissa suhteessa panoshintoihin
tapahdu. Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä tätä ei
ole pidetty todennäköisenä, koska energian
ja siihen läheisesti liittyvien tuotantopanosten hinnat
tulevat nousemaan, jos globaalitalous elpyy. Esim. viljan hinnan
kesällä 2010 tapahtunutta nousua seurasi lannoitteiden
hintojen nousu. OECD:n ja FAO:n maataloustuotemarkkinakatsausten
jo muutamien vuosien ajan ennustama maataloustuotteiden
reaalihintojen nousu vuoteen 2015 mennessä verrattuna vuosiin
2000—2005 ei ole vielä toteutunut.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on myös
todettu, että viljan hinnan rajusta vaihtelusta on enemmän
haittaa kuin hyötyä Suomen maataloudelle kokonaisuutena,
elleivät maataloustuotteiden reaalihinnat kautta linjan
samalla nouse. Korkea viljan hinta ja sen suuret vaihtelut lisäävät
epävarmuutta ja kustannuksia kotieläintiloilla,
erityisesti sika- ja siipikarjasektoreilla. Tämä on
haitallista kotieläintaloudelle, jossa on edelleen investointitarpeita
myös sika- ja siipikarjataloudessa muutamien hiljaisempien
vuosien jälkeen. Suurin investointitarve on kuitenkin lypsykarjataloudessa,
jossa paitsi viljelijöiden ikärakenteen myös
rakennuskannan iän vuoksi monilla tiloilla on tehtävä päätöksiä tuotannon
jatkamisesta tai lopettamisesta. Jatkossa lähes kaikki
lypsykarjatalouden investoinnit tehdään suuriin
yli 50 lypsylehmän navetoihin, joiden osuuden arvioidaan
nousevan noin 60 prosenttiin lypsylehmistä vuoteen 2020
mennessä. Hintojen epävarmuus korostaa investointituen
merkitystä varsinkin suurissa sikatalouden ja nautakarjatalouden
investointipäätöksissä.
Hallitusohjelman mukaan maatalouden rakennetuen riittävyys
turvataan. Selonteosta käy ilmi, että hallitusohjelman
edellyttämä Maatilatalouden kehittämisrahaston
(Makera) toimivuutta, rakennetta ja asemaa koskeva arviointi tehdään
vuonna 2012. Kehykseen ei sisälly siirtoa Maatilatalouden
kehittämisrahastoon. Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotukeen
kohdistuu asteittain kasvava lisäsäästö,
joka on 12 miljoonaa euroa vuonna 2016.
Valiokunta toteaa, että maatalouden rakennekehitys
parantaa erityisesti työn tuottavuutta, mutta kannattavuus
ja maataloustulo paranevat investoineella tilalla vasta viiveellä.
On tärkeää, että rakennetukien
jatkuvuus ratkaistaan mahdollisimman pikaisesti. Valiokunnalle toimitetussa
selvityksessä on todettu, että esimerkiksi maidontuotannon
vähentyminen ei ole kokonaan pysähtynyt vuonna
2011 siitä huolimatta, että investointeja tilojen
laajennuksiin tehdään jatkuvasti ja yksittäisten
investointihankkeiden koko on jatkuvasti kasvanut. Valiokunnalle
toimitetun selvityksen mukaan tähän on syynä suuri
luopujien (mukana myös keskisuuria 30—40 lehmän
tiloja) määrä, noin 7 prosenttia vuodessa (tilamäärä puolittuu
10 vuodessa 6,7 prosentin vuotuisella vähenemisnopeudella).
Valiokunta toteaa, että maatalouden tulotason ylläpitäminen
on vaikeaa tilanteessa, jossa maatalouden tuottavuutta ja rakennetta
tulisi kehittää, samaan aikaan kun tuotantopanosten
hinnat pysyvät korkeina ja maataloudelle on asetettu vaativia
ympäristötavoitteita vesistö- ja kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämisessä ja biodiversiteetin hoidossa.
Tarvitaan myönteistä kehitystä maatalouden
rakenteeseen ja maatilojen tuotto-kustannussuhteeseen sekä maataloustuotteiden
hintojen nousua kuin myös maatalouden kilpailukyvyn parantumista,
jotta tukien osuus maatalouden kokonaistuotoista voi alentua. Jotta
pitkällä aikavälillä myönteinen
rakennekehitys maataloudessa jatkuisi eikä tulotaso heikkenisi,
tarvitaan maatalouden tukiin myös vakautta ja pitkäjänteisyyttä.
Alkutuotannon asemaa elintarvikeketjussa on parannettava edistämällä tuotteiden
pääsyä jakeluun ja kauppaan jalostuksen
ja kaupan määräävää roolia
samalla uudelleen arvioiden. Tavoitteena tulee olla markkinoiden
nykyistä tasapainoisempi toiminta alkutuotannon kannalta.
Erittäin tärkeää on myös, että maataloustuotteiden
vienninedistämistoimia tehostetaan.
Valiokunta tuo esiin, että leikkaukset kansallisiin
tukiin ovat ongelmallisia kotieläintiloille, joiden kannattavuus
on heikentynyt merkittävästi viimeisten 2—3
vuoden aikana. Näiden keskeisten, arvonlisää koko
ruokaketjuun tuottavien tilojen kannalta olisi parempi,
jos leikkausten pääpaino olisi selvemmin peltoalalle
maksettavissa tuissa, joita ei ole kohdennettu eri kasveille tai
tuotantosuunnille. Leikkaukset ympäristötukiin,
satovahinkokorvauksiin ja luopumistukiin eivät aiheuta
vastaavassa määrin tuotantomäärien
vähenemistä, mutta vaikuttavat lähinnä tulotasoon.
Säästötavoitteiden saavuttamiseksi tulee
ennen kaikkea maatalouden hallinnoinnista aiheutuvia kustannuksia
karsia.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että hallitus seuraa nuorten viljelijöiden tilojen
ja aktiivitilojen kannattavuuden kehitystä kaikilla tuotannonaloilla
ja ryhtyy tarvittaessa toimiin toimintaedellytysten turvaamiseksi.
Maataloudelle maksettavan tuen tulee kohdentua niin, että se
edistää sekä kilpailukykyä että maataloudelle
asetettuja muita tavoitteita. Näihin tavoitteisiin pääseminen
edellyttää vahvaa asiantuntemusta, jolla on keskeinen
asema politiikkaohjelmien ja -toimenpiteiden valmistelussa. Asetelma
on haasteellinen myös maa- ja elintarviketalouden tutkimukselle,
jonka on tuotettava integroitu kokonaisnäkemys politiikkaohjauksen
vaikutuksista eri tavoitteisiin lähtien tilatason mahdollisuuksista
ja mukaan lukien markkinoiden kehitys. Pitkäjänteiset
tutkimusrahoitusrakenteet luovat vahvaa asiantuntijaosaamista maatalouspolitiikan,
maatalouden ja laajemmin maaseudun kehittämisen eri osa-alueille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tutkimustoimintaan osoitetaan riittävä rahoitus
ja että maaseudulle tarpeelliset koulutus- ja neuvontapalvelut
turvataan.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että maatalouden lomitusjärjestelmän
säästötavoite toteutetaan toimenpiteillä,
jotka parantavat lomitusjärjestelmän sisäistä kustannustehokkuutta
ja edistävät lomituspalvelujen tarkoituksenmukaista
käyttöä. Lomituspalvelujen keskeistä roolia
maatalousyrittäjien työhyvinvoinnin tukemisessa
ei saa vaarantaa.
Metsätalous
Valiokunta toteaa, että viime vuonna annetussa kehyspäätöksessä metsätalouteen
kohdistui hallitusohjelman mukaisia säästöjä 24—26
miljoonaa euroa/vuosi. Nyt kehyspäätös
lisää metsätalouden säästöjä lähes
6 miljoonaa euroa/vuosi kehyskauden loppuun mennessä.
Kehyspäätöksissä metsätalouteen
kohdistetut säästöt, yhteensä noin
30 miljoonaa euroa/vuosi, vähentävät metsätalouden
vuotuista budjettirahoitusta noin 15 prosentilla aikaisemmasta tasosta
(TA 2011: 193,9 miljoonaa euroa). Suurimmat säästöt
kohdistuvat puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen tarkoitettuun
tukeen (Kemera-tuki), pienpuun energiatukeen (Petu) ja metsäluonnon
hoidon edistämisen tukirahoitukseen.
Selonteosta käy ilmi, että metsiin perustuvien elinkeinojen
kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamista jatketaan Kansallisen
metsäohjelman uusilla linjauksilla ja toimenpiteillä.
Hallitusohjelmassa sovittujen menosäästöjen
vuoksi valtion vuotuinen tukirahoitus vähenee vaalikauden
kehyspäätöksen mukaisesti yksityismetsien
metsänhoito- ja perusparannustöihin 10 miljoonalla
eurolla, pienpuun energiakäytön edistämiseen
9 miljoonalla eurolla ja metsäluonnon hoidon edistämiseen
5 miljoonalla eurolla kehyskauden loppuun mennessä. Yksityismetsien
metsänhoito- ja perusparannustöihin kohdistetaan
3 miljoonan euron, metsäluonnon hoidon edistämiseen
1 miljoonan euron ja Suomen metsäkeskukselle 1 miljoonan
euron säästö kehyskauden loppuun mennessä.
Määrärahojen niukentuessa tukijärjestelmien
vaikuttavuuden ylläpito edellyttää tuettavien
töiden, tukiehtojen ja tukitasojen tarkistamista.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että Kemera-tuen osalta säästöt
edellyttävät muutoksia tukijärjestelmään;
tuettavia työlajeja joudutaan rajaamaan nykyisestä ja
tukitasoja tarkistamaan. Säästöt myös
tarkoittavat sitä, että Kansallisessa metsäohjelmassa
yksityismetsien metsänhoito- ja perusparannustöille asetettuja
työmäärätavoitteita ei tulla
saavuttamaan.
Kun metsätalouden määrärahat
ovat jo viime vuosien valtion talousarvioissa olleet riittämättömiä ja
ovat sitä tänäkin vuonna, valiokunta kiinnittää huomiota
määrärahavähennysten aiheuttamaan
erittäin vaikeaan tilanteeseen. Metsätalous on
pitkäjänteistä toimintaa, ja Suomen metsien
nykyisen yli 100 miljoonan kuutiometrin kasvun perusteet on luotu
vuosien 1960—1980 työllä.
Kansantalouden näkökulmasta ja maamme vientitulojen
turvaamiseksi on perusteltua edistää kestävää metsätaloutta
ja varmistaa tulevaisuuden puuntuotanto. Pitkällä tähtäimellä kotimaisen
puun kysyntää kasvattavat tuotannon tehostamistoimet
ja koneiden uusimiset käytössä olevilla
puunjalostuslaitoksilla. Puuntuotannon tehostaminen parantaa myös
metsätalouden kannattavuutta. Metsänhoitoon aktivoivat
kannusteet aktivoivat myös hakkuumahdollisuuksien hyödyntämiseen
ja puukauppaan.
Valiokunta toteaa, että nykyinen tilanne, jossa etenkin
nuorten taimikoiden metsänhoidollinen tila ei ole tyydyttävällä tasolla
ja vahva hirvikanta ohjaa uudistamista liian
paljon kuuseen painottuvaksi, tulee näkymään
muutamien kymmenien vuosien kuluttua markkinoille tulevan raaka-ainetarjonnan
määrässä ja laadussa. Nykyisen
metsätalouden tukijärjestelmän vaikuttavuus
yhdessä niukentuneiden resurssien kanssa ei ole kyennyt
pitämään metsiemme tilaa sillä tasolla
kuin olisi toivottavaa. Valiokunta katsookin, että on aika
tehdä metsätalouden tukijärjestelmän
kokonaisuudistus. Vaikuttavuuden saamiseksi nuoren metsän
hoidon tukea tulee suunnata siten, että pääosa
työstä suuntautuu taimikonhoitotöihin.
Valiokunta toteaa, että kestävällä metsätaloudella
hillitään myös ilmastonmuutosta ja parannetaan
mahdollisuuksia uusiutuvan puuraaka-aineen ja energian käyttöön.
Suomi on sitoutunut nostamaan uusiutuvien energialähteiden
osuuden nykyisestä 28 prosentista 38 prosenttiin vuoteen
2020 mennessä. Lisäystavoitteesta metsähakkeen
osuus on yli puolet. Suunnitteilla on useita biojalostamohankkeita,
jotka toteutuessaan tulevat lisäämään
puuraaka-aineen käyttöä merkittävästi.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Kemera-
ja pienpuun energiatukiin kohdistetut säästöt
vaikeuttavat edellä todettujen uusiutuvien energialähteiden
kasvavien tavoitteiden saavuttamista. Kansallisen energia-
ja ilmastostrategian tavoitteena on lisätä uusiutuvien
energialähteiden käyttöä ja
osuutta energian kulutuksesta. Pienpuusta ja nuorten metsien harvennuksesta
kertyvän metsähakkeen energiakäytön
lisäämisen tavoite on 13,5 miljoonaa m3 (nykytaso
n. 7,5 miljoonaa m3). Tämä kehitys
edellyttää pienpuun hankinnan tukea. Parhaillaan
käydään Euroopan komission kanssa keskusteluja
pienpuun energiatukijärjestelmään tarvittavista
muutoksista, jotta uusi tukijärjestelmä voitaisiin saattaa
voimaan vuoden 2013 alusta lukien.
Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelma
(METSO-ohjelma) on ollut menestys. Metsänomistajat ovat
ottaneet järjestelmän omakseen, ja niin pysyvän
kuin määräaikaisenkin suojelun piiriin
on tarjottu lukuisa määrä uusia luonnon
monimuotoisuuden kannalta tärkeitä kohteita. Maa-
ja metsätalousministeriön rahoittamat toimenpiteet
kohdistuvat talousmetsiin ja ympäristöministeriön
toimenpiteet suojelualueille. Kun lähes 90 prosenttia Suomen
metsistä on talousmetsiä, talousmetsien käsittely
on keskeisessä asemassa monimuotoisuuden turvaamisessa.
Metsäluonnon hoidon edistämiseen kohdistetut
säästöt karsivat tuettavia kohteita.
Säästön seurauksena momentilta voidaan
myöntää tukea jatkossa luonnonhoitohankkeisiin
ja ympäristötukisopimuksiin metsälain
10 §:n kohteille. Muiden ympäristötukisopimusten
(METSO-kohteet) tukemisesta joudutaan pitkälti luopumaan. Käytettävissä olevilla
määrärahoilla voidaan saavuttaa vain
noin puolet METSO-ohjelmassa talousmetsien monimuotoisuuden turvaamistöille
asetetusta vähimmäistavoitteesta (82 000
ha vuoteen 2020 mennessä). Kokonaistavoitteiden saavuttamisen
kannalta valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että myös maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalla METSO-ohjelman toteutus turvataan mahdollisimman
hyvin.
Panostaminen metsävaratiedon tehokkaaseen hyödyntämiseen
ja sähköisiin palveluihin on strateginen valinta,
jolla parannetaan Suomen metsäsektorin kilpailukykyä.
Vasta perustetulle Suomen metsäkeskukselle tulee turvata
riittävät resurssit, jotta alalle tärkeät
kehityshankkeet voidaan toteuttaa ja saada hyödyt kaikkien
toimijoiden käyttöön nopeasti. Erityisesti
tämä on tärkeää Suomen
metsäkeskuksen nykyisessä tilanteessa, kun uusi
toimintamalli on vielä sisäänajovaiheessa.
Metsäntutkimuksen merkitys metsäsektorin uudistumiselle
sekä tutkimuksen strateginen rooli on kasvanut viime vuosina
entisestään useasta eri syystä.
Samanaikaisesti kuitenkin tutkimuksen resurssit ovat kaventuneet,
vaikka nyt lisäsäästöjä ei
ole osoitettu tutkimussektorille. Tänä päivänä kaivataan
yhä kiivammin tutkimukselta uusia ratkaisuja ja toimintamalleja koko
sektorille. Tutkimus on hyvin pitkäjänteistä toimintaa,
ja tulokset näkyvät vuosien kuluttua.