Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että joulukuussa 2009 voimaan tulleen
Lissabonin sopimuksen myötä integraatio on syventynyt
ja EU on saanut uusia välineitä. Valiokunta painottaa
kuitenkin sitä, että EU:n lainsäädäntötoiminnan
tulee kohdistua olennaisiin kysymyksiin ja olla tosiasiallisesti
tarpeellista ja hyväksyttävää.
EU:n tulee pidättäytyä sääntelystä,
jonka tavoitteet voidaan saavuttaa yhtä hyvin tai paremmin
kansallisella tasolla. Valiokunta korostaa lisäksi, että EU-asioiden
valmistelussa keskeistä on vaikuttaa aktiivisesti Suomelle
tärkeissä tai ongelmallisissa asioissa. Valiokunnan
aikaisemmat keskeiset linjaukset ja kehittämisalueet ovat
yhä ajankohtaisia: suurimmat kehittämistarpeet
kohdistuvat tehokkaaseen ja ennakolliseen vaikuttamiseen EU:n toiminnan
ohjaamiseksi Suomen kannalta olennaisiin asioihin. Valiokunta korostaa
sitä, että Suomen kansalliset edut tulee määritellä ja EU:n
politiikan vaikutukset Suomelle selvittää jo valmistelun
varhaisessa vaiheessa, jotta voidaan valita priorisoitavat hankkeet
ja panostaa niihin.
Vaikka yhä useampia asioita on saatettu Eurooppa-neuvoston
linjattaviksi, tämä ei kuitenkaan ole muuttanut
sitä tosiasiaa, että valtaosa EU-asioista valmistellaan
ja hoidetaan toimivaltaisten ministerien johdolla heidän
johtamiensa ministeriöiden toimesta.
Tämä korostaa
neuvoston päätöksenteossa vaikuttamisen
merkitystä.
Ministeriöt myös vastaavat
toimialaansa kuuluvien EU-asioiden yhteensovittamisesta, sidosryhmien
kuulemisesta ja yhteistyöstä eduskunnan kanssa.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että EU-asioissa yhteistyö ja näkemysten
koordinointi ministeriöiden välillä on välttämätöntä,
sillä EU-asiat koskevat usein useamman ministeriön
toimialaa.
Valiokunta toteaa, että kansallisten parlamenttien
aseman vahvistaminen on tärkeää päätösten
poliittisen arvioinnin kannalta ja niiden hyväksyttävyyden
lisäämiseksi. Vaikka lähes kaikissa jäsenvaltioissa
parlamentit ovat mukana kansallisessa EU-asioiden käsittelyssä,
vain harvassa jäsenvaltiossa ne ovat Suomen eduskunnan
tavoin täysimääräisesti osallisena
päätöksenteossa. Suomen EU-valmistelujärjestelmä takaa
perustuslain tasolla eduskunnan osallistumisen EU-asioiden valmisteluun.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä myös
huomiota siihen, että maa- ja metsätalousvaliokunnassa
käsittelyssä olevien varsinaisten EU-asioiden
ohella valiokunta saa lähes viikoittain kokouksissaan maa-
ja metsätalousministeriöltä tietoa ajankohtaisista
EU-asioista, mikä mahdollistaa ajantasaisen asioiden seurannan.
Valiokunta toteaa, että yhteinen maatalouspolitiikka
on EU:n voimakkaimmin yhdentynyt politiikkalohko. Käsittelyssä ollut
EU:n yhteisen maatalouspolitiikan uudistus toimeenpannaan ensi vuoden
alusta. Valiokunnan tähän mennessä saaman
selvityksen mukaan uudistus on johtamassa toimeenpanon monimutkaistumiseen
sekä maatalousyrittäjien ja viranomaisten hallinnollisen
taakan lisääntymiseen, mikä on täysin
vastoin maatalousuudistuksen alkuperäisiä tavoitteita.
Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
myös taloudellisista syistä, että niin
yhteisen maatalouspolitiikan kuin maaseudun kehittämispolitiikan
yksinkertaistamistyössä siirrytään
konkreettisesti byrokratian karsimiseen. Lainsäädännön
rakennetta tulee muuttaa nykyistä enemmän siihen
suuntaan, että yhteisötasolla säädetään
periaatteista ja tavoitteista. Keinot tulee jättää nykyistä enemmän
jäsenvaltioiden päätettäviksi.
Päätöksenteon yhteensovittamisen
kehittäminen ja varhainen vaikuttaminen
Edellä on todettu, etä EU-asioiden valmistelu
tapahtuu toimivaltaisissa ministeriöissä. Yhteensovittaminen
keskittyy erityisesti jaostoihin ja EU-ministerivaliokuntaan. Suomen
kantojen muodostaminen neuvostoa varten pohjaa valtioneuvoston ja
eduskunnan yhteistyöhön eduskunnan toimivaltaan
kuuluvien asioiden osalta.
Valiokunta korostaa sitä, että kantojen
yhteensovittamisessa on ilmennyt viime vuosina selviä puutteita.
Valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että Suomen vaikutusvallan lisäämiseksi
ja maksimoimiseksi yhteensovittamisjärjestelmä tehdään
aukottomaksi ja että se tulee entistä etupainotteisemmaksi.
Järjestelmää ei pidä ohittaa
missään olennaisissa EU-politiikan kysymyksissä. Myös
virkamiestasolla yhteensovittaminen tulee tapahtua ministeriöiden
välillä heti valmistelun alkuvaiheesta lähtien.
Valmistelujaostojen toimintatapoja tulee kehittää ja
kokouksia järjestää säännönmukaisemmin
kaikilla sektoreilla. Jaostotyössä kannanmuodostukseen osallistuvien
on myös huolehdittava siitä, että esitetyille
kannoille on tarvittava ministeriön poliittisen johdon
tuki.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että EU-asioiden valmisteluun on liitettävä aiempaa
läheisemmin erilaisten sidosryhmien ja kansalaisyhteiskunnan
kuuleminen asioiden valmistelun eri vaiheissa, mukaan lukien jaostoissa.
Näin saadaan laaja-alaisesti tietoa erilaisten lainsäädäntö-
ja muiden hankkeiden vaikutuksista kansalaisten, yritysten ja muiden
toimijoiden kannalta.
Valiokunta painottaa sitä, että eduskunnan riittävän
varhainen tiedonsaanti on ehdoton edellytys eduskunnalle kuuluvan
keskeisen aseman turvaamiseksi kansallisessa EU-asioiden valmistelujärjestelmässä.
Valiokunta katsoo, että eduskunnan osallistuminen kannanmuodostukseen
on vahvuus, joka tekee Suomen kannoista kestäviä EU-tason
neuvotteluissa ja varmistaa niiden laajan poliittisen tuen kotimaassa. Keskustelu
EU:n demokraattisesta oikeutuksesta on korostanut edelleen kansallisten
parlamenttien EU-asioiden käsittelyyn osallistumisen merkitystä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että usein
asioiden EU-käsittelyn aikataulu on varsin tiukka yhteensovittamiseen
ja eduskunnan mukaan kytkemiseen. Eduskunnalle tulee edelleen
viiveellä EU-asioita. Tässä tavoitteena
tulee kuitenkin olla nollatoleranssi. Yhteistyössä eduskunnan
kanssa on välttämätöntä muodostaa
kanta riittävän varhaisessa vaiheessa, muistaen
myös, että neuvottelujen edetessä Suomen
kantaa joudutaan usein tarkistamaan nopeallakin aikataululla.
Edellä on jo tuotu esiin varhaisen vaikuttamisen
merkitys. Valiokunta painottaakin erityisen voimakkaasti sitä,
että varsinaisen EU-asioiden valmistelun ohella on panostettava
voimakkaasti varhaiseen vaikuttamiseen. Ennakoiva, strateginen suunnittelu
ja omien kansallisten aloitteiden kehittäminen tulee olla
keskeinen osa kansallista vaikuttamista. On välttämätöntä tehdä omia
aloitteita Suomen etujen edistämiseksi. Vaikka yhteensovittamisjärjestelmä on
suunnattu pääosin kantojen muodostamiseen neuvoston käsittelyä varten,
yhteensovittaminen on välttämätön
osatekijä myös varhaisessa vaikuttamisessa. Komission
sisältä tulee identifioida vaikuttamisen kannalta
tärkeät tahot kiinnittäen erityisesti
huomiota komission pääsihteeristön koordinoivaan
rooliin. Vaikuttaminen on ajoitettava riittävän
aikaiseen vaiheeseen, ja sen tulee olla jatkuvaa toimintaa. Myös
yhteydenpitoa muiden jäsenvaltioiden kanssa tulee lisätä ja osoittaa
suurempaa aktiivisuutta koalitioiden rakentamisessa ja vaikuttamisessa.
Unionin toimielimien osalta Suomen vaikuttamisen suurimmat kehittämistarpeet
kohdistuvat riittävän varhaiseen vaikuttamiseen
niin komission kuin Euroopan parlamentin suuntaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Euroopan
parlamentin valta on entisestään kasvanut. Vaikka
keskeisin rooli Euroopan parlamentin suuntaan on neuvoston puheenjohtajamaalla,
on tärkeää seurata parlamentin kannanmuodostusta
sekä kertoa parlamentin keskeisille toimijoille Suomen
näkemyksistä ja mahdollisista kansallisista erityiskysymyksistä.
Yhteistyötä suomalaisjäsenten kanssa
tulee edelleen kehittää Suomen tavoitteiden edistämiseksi.
Muuta
Valiokunta toteaa, että metsäpolitiikasta
tulee päättää kansallisesti.
Metsätalouden osalta EU:n sääntelyn on
tuotettava selkeää lisäarvoa metsien
kestävälle käytölle. EU:n on
lainsäädännössään
keskityttävä vain välttämättömiin
ja aidosti metsätalouden kannalta tarpeellisiin kysymyksiin.
Toissijaisuusperiaatteen toteutumista EU:n lainsäädännössä on
erityisesti tältä osin painotettava ja periaatetta
on aidosti noudatettava.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että EU:n
vaikutusvalta metsiä koskevissa asioissa on kuitenkin kasvanut
lisääntyvän energia-, ilmasto- ja ympäristösääntelyn
kautta, mikä uhkaa kaventaa EU-maiden kansallista metsäpoliittista
päätösvaltaa. Jotta komission päällekkäisiltä ja
usein ristiriitaisilta metsäsektoriin kohdistuvilta aloitteilta
vältytään, on Suomen otettava yhdessä muiden
metsäisten jäsenmaiden kanssa entistä aktiivisempi
ote metsien kokonaisvaltaisen kestävän käytön
puolestapuhujana. Metsien merkitys maamme kansantaloudelle sekä maaseudun
ja syrjäseutujen elinkeinoille ja hyvinvoinnille on tunnustettava.
Metsien taloudellinen merkitys on nostettava myös EU:n
metsiin liittyvien politiikkojen keskiöön.
EU:n sääntelyssä tulee keskittyä EU:n
kilpailukyvyn ja uusiutuviin luonnonvaroihin pohjautuvan kestävän
kasvun edistämiseen. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan
siinä, että kilpailukykyvaikutuksia tulee tarkastella
laaja-alaisesti niin, että eri sektoreilta tulevan lainsäädännön
yhteisvaikutukset yrityksille pystytään tunnistamaan.
Erityisesti tulee varmistaa, ettei EU-sääntelystä aiheudu
kohtuuttoman suurta taakkaa mikro- ja pk-yrityksille. Nämä tavoitteet
tulee huomioida myös komission uudistaessa vaikutusarviointeja
koskevaa ohjeistustaan. Valtioneuvoston kannan mukaisesti valiokunta katsoo
myös, että erityistä huomiota kansallisella
tasolla tulee kiinnittää siihen, ettei mahdollista
kansallista liikkumavaraa käytetä niin, että se johtaa
suhteettomaan hallinnolliseen taakkaan tai muulla tavoin heikentää kilpailukykyä tai
työllisyyttä.
EU-sääntelyn mahdollistamia kilpailukykyä ja
työllisyyttä turvaavia poikkeusmenettelyjä tulee
aina hyödyntää kansallisessa toimeenpanossa.
Edellä on painotettu sitä, että liiallisesta
hallinnoinnista aiheutuvaa taakkaa on kevennettävä välittömästi.
Erityisesti valvonnan yksityiskohdissa on paljon sellaista sääntelyä,
joka on erittäin ongelmallista ja jonka aiheuttama hallinnollinen
taakka on täysin suhteetonta saavutettuun etuun nähden.
Valiokunta on lausunnossaan valtioneuvoston selonteosta EU-politiikasta
2013 ja valtioneuvoston selvityksestä EU-lainsäädännön
ja lainsäädäntöehdotusten arvioinnista
Suomen kannalta (MmVL 30/2013 vp — VNS 6/2013
vp, E 113/2013 vp) tuonut esiin valvonnan erityiskysymyksiä,
joihin on välittömästi saatava muutoksia
byrokratian karsimiseksi. Valiokunta uudistaa kaikilta osin lausunnossaan
esittämänsä ja kiirehtii toimenpiteitä muutosten
aikaansaamiseksi.