Perustelut
         
         Esityksen perustelujen mukaisesti valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että yksityismetsät ovat ratkaisevassa
            asemassa suomalaisen metsäteollisuuden puunhankinnan kannalta.
            Runsaat neljä viidesosaa metsäteollisuuden kotimaasta hankkimasta
            puusta tulee yksityismetsistä. Suomalaiselle yksityismetsätaloudelle
            eli perhemetsätaloudelle on kuitenkin luonteenomaista pirstoutunut
            omistusrakenne. Suomessa metsätilan keskikoko on 31 hehtaaria,
            ja yli kahden hehtaarin metsätiloja Suomessa on noin 440 000
            kappaletta. Huomattava osa metsätiloista on kuolinpesien
            ja yhtymien omistuksessa. Kaiken kaikkiaan noin joka seitsemäs
            suomalainen omistaa metsää joko suoraan tai yhteisomistussuhteessa.
         
         
         Valiokunta toteaa, että metsänomistuksen pirstoutumisen
            haittoihin on jo aikaisemmin kiinnitetty huomiota eri yhteyksissä.
            Metsälönkokotoimikunta kiinnitti huomiota tarpeeseen parantaa
            yksityismetsätalouden kiinteistörakennetta (Metsälönkokotoimikunnan
            mietintö, 1970. Metsälön koko ja metsätalouden
            rationalisointi. Helsingin yliopiston metsäteknologian laitoksen
            tiedonantoja n:o 6). Toimikunta esitti pirstoutumisen estämiseksi
            muun muassa osittamisen rajoittamista erityisellä lainsäädännöllä ja lainoituksen
            luomista perintöosuuksien lunastamiseen. Tilakoon suurentamiseksi
            toimikunta esitti uusjakojen edistämistä, tilusvaihtoja,
            kokonaisten metsäalueiden vaihtoja, valtion maanvälitystoiminnan
            käyttöönottoa ja metsien yhteisomistusta.
            Metsä 2000 -ohjelmassa yksityismetsien kiinteistörakenteen
            pirstoutumiseen kiinnitettiin myös huomiota (Metsä 2000
            -ohjelma. Talousneuvosto, 1985). Pirstoutumiskehitystä pidettiin
            haitallisena ja ratkaisuksi esitettiin muun muassa alle 10 hehtaarin
            suuruisten tilojen osituskieltoa.
         
         
         Pirstoutuneesta metsänomistusrakenteesta on haittoja
            niin puun korjuun kuin myös metsänhoidon kannalta.
            Pirstoutumisesta aiheutuvien haittojen vähentämiseksi
            maamme metsäpolitiikan yhtenä tavoitteena tulee
            olla metsänomistusrakenteen kehittäminen. Viime
            vuosien tärkeimpänä keinona on ollut
            yhteismetsien toimintaedellytysten edistäminen. Sen ohella
            tarvitaan myös muita keinoja.
         
         
         Valiokunta toteaa, että metsiä kiinteistösijoituksina
            luonnehtivat pitkäjänteisyys, pääoman suurehko
            sitoutuminen kasvavaan puustoon ja tästä aiheutuva
            heikko likviditeetti (maksukyky). Rahastomuotoisella omistuksella
            voidaan edistää omistuksen transaktioita (vaihdantaa)
            ja likviditeettiä, mikä nostaa omaisuuden markkina-arvoa.
            Piensijoittajillakin on näin edellytykset sijoittaa pääomia
            kiinteistövarallisuuteen ja/tai irrottautua siitä.
            Kiinteistösijoituksia rasittavat varsinkin korkeat transaktiokustannukset, joita
            on mahdollista pienentää kiinteistörahastoon
            perustuvalla omistusmuodolla. Kiinteistörahastot ovat suoraa
            kiinteistöomistusta turvallisempia. Lisäksi kiinteistöjä voidaan
            hankkia eri toimialoilta ja eri elinkeinoista.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että verrattuna
            yksityismetsänomistajien lukumäärään
            edustavia ja aitoja metsätilakauppoja tehdään
            vähän, vain noin 0,7 prosenttia vuosittain. Metsä on
            osoittautunut suvussa omaisuudeksi, josta luovutaan vapaalla kaupalla
            harvoin. Metsä yhdistää sukupolvia, ja
            omistuksen saannosta vain noin 15 prosenttia perustuu vapaaseen kauppaan.
            Toinen piirre on siinä, että tarjolle tulevat
            kohteet ovat pinta-aloiltaan keskimäärin pieniä.
            Tiloilla on vähemmän puustoa ja hakkuumahdollisuuksia
            keskimääräisiin yksityismetsiin verrattuina.
            Yksityisestä metsänomistuksesta tulee vapaaseen
            myyntiin vain poikkeuksellisesti puustoisia tiloja, joilla olisi
            mahdollista harjoittaa suurtuotannon skaalaedut tarjoavaa kannattavaa
            metsätaloutta. Edellä esitetyn perusteella valiokunta
            toteaakin, että kiinteistörahaston omistukseen
            on tuskin hankittavissa markkinoilta suuria ja hyvinhoidettuja metsätiloja.
            Sillä ei voitane hidastaa tavallisten yksityisten metsätilojen
            pirstoutumista. Rahasto-omistuksella voisi kuitenkin olla merkitystä maamme
            suurimpien yksityismetsälöiden omistajille perintöomaisuutta
            jaettaessa. Siten metsät olisi pääosin
            hankittava rahastoyhtiöille muilta kuin yksityisiltä metsänomistajilta.
            Näitä ovat metsäyhtiöt, kunnat
            ja seurakunnat sekä yhteismetsät.
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty
            huomiota siihen, että sijoitusrahastolain 27 §:ään
            ehdotettu erikoissijoitusrahaston minimiosuus, miljoona euroa, ei
            sovellu yksityismetsätalouteen. Keskikokoisen yksityisen metsätilan
            käypä hinta on nykyään 100 000
            euron suuruusluokkaa. Vähintään miljoonan
            euron arvoisia metsätiloja on Suomessa vähän
            ja myynnissä erittäin harvoin. Niin ikään
            piensijoittajan näkökulmasta miljoonan euron raja
            on korkea. Ehdotettu sijotusrahastolain 27 §:n erikoissijoitusrahaston
            varoja ja rahasto-osuuden omistajien lukumäärää koskeva
            erityissäännös tulee tuskin sovellettavaksi
            luonnollisille henkilöille suunnattujen sijoitusrahastojen
            kohdalla. Tämä merkitsisi sitä, että pääasiassa
            metsäkiinteistöihin sijoittaviin erikoissijoitusrahastoihin sovellettaisiin
            sijoitusrahasto-osuutta koskevaa pääsääntöä eli
            rahaston koko olisi vähintään 2 miljoonaa
            euroa ja osuuden omistajien lukumäärä vähintään
            50.
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on myös
            tuotu esiin, että sijoitusrahastolain 48 §:ään
            ehdotettu vaatimus kuukausittaisesta rahasto-osuuden arvon määrittämisestä on
            metsäkiinteistöjen osalta tarpeettoman tiukka,
            koska metsätalous on poikkeuksellisen pitkäjänteistä toimintaa,
            jossa pääoma kiertää hitaasti.
            Metsäkiinteistöjen osalta vuosittainkin tapahtuva
            arvonmääritys olisi osuuden omistajien tiedonsaannin
            kannalta riittävää etenkin, jos rahasto velvoitettaisiin
            julkistamaan puun myynti- ja metsäkauppatiedot. Valiokunta
            kiinnittää tässä yhteydessä kuitenkin
            huomiota siihen, että erikoissijoitusrahaston säännöissä voidaan
            lain 88 §:n 1 momentin nojalla poiketa kyseisistä vaatimuksista
            sijoitustoiminnan sitä edellyttäessä.
         
         
         Edellä esitettyyn viitaten valiokunta pitää tärkeänä,
            että pyrkimyksiä yksityismetsätalouden kiinteistörakenteen
            parantamiseen jatketaan. Samalla valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että kiinteistörakenteen parantamista
            edistettäessä tulee myös ottaa huomioon
            muun muassa metsästyksen tarpeet. Metsästystä harrastetaan maassamme
            perinteisesti pääosin metsästysseurojen
            puitteissa.