Perustelut
Yleistä
Valiokunta on aikaisemmin ottanut kantaa otsikosta ilmenevään
asiaan lausunnossaan 24.11.2011 (MmVL 13/2011 vp — U
40/2011 vp). Valiokunta uudistaa aikaisemmassa lausunnossaan
esittämänsä.
EU-ministerivaliokunta linjasi 10.2.2012, että Suomi
kannattaa kurinalaista rahoituskehyksen tasoa vuosina 2014—2020.
Tavoitteeksi asetettiin noin 1 prosentin maksusitoumusmäärärahojen
kokonaistaso EU-jäsenmaiden yhteenlasketusta bruttokansantulosta,
mikä vastaa noin 100 miljardia euroa komission ehdotusta
matalampaa kokonaistasoa. Komission ehdotuksen mukainen menojen
kokonaistaso olisi noin 1,05 prosenttia EU:n yhteenlasketusta bruttokansantulosta
(1,11 prosenttia kehyksen ulkopuoliset menot huomioiden).
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan rahoituskehystä koskevat
neuvottelut ovat edenneet kevään aikana virkamiestasolla
ja poliittisella tasolla. Poliittisella tasolla asiaa käsitellään
yleisten asioiden neuvostossa. Asiaa käsitellään
Eurooppa-neuvostossa 28.—29.6.2012. Neuvottelujen edetessä käsittelyyn
ovat tulleet mm. ensimmäiset versiot ns. neuvottelulaatikosta.
Neuvottelulaatikko muodostaa rungon Eurooppa-neuvostossa aikanaan
tehtävälle rahoituskehyksiä koskevalle
ratkaisulle. Rahoituskehysratkaisu tehdään ensi
sijassa otsikkotasolla. Tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä,
että rahoituskehyksen kokoon liittyvistä asioista
neuvotellaan Eurooppa-neuvostossa vasta syksyllä.
Neuvotteluihin osallistumiseksi ja vaikuttamiseksi EU-ministerivaliokunta
täsmensi Suomen kantaa rahoituskehykseen 11.5.2012 kokouksessaan.
Täsmennys koski sitä, miten helmikuussa päätetty
rahoituskehysten kokonaistasoa koskeva leikkaus olisi toteutettavissa
otsikkotasolla. Otsakkeiden sisällä tarvittavaan
kannanmuodostukseen ministerivaliokunta palaa neuvottelujen edetessä ja
tilanteen niin vaatiessa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että EU:n rahoituskehysten käsittelyssä pysytään
tavoiteaikataulussa eli lopullinen ratkaisu saavutetaan Eurooppa-neuvostossa
lokakuussa ja loppuvuoden aikana päästään
yhteisymmärrykseen Euroopan parlamentin kanssa. Valiokunta
kuitenkin korostaa sitä, että tulee myös
varautua tilanteeseen, jossa päätökset
viivästyvät. Mahdolliset viivästykset päätöksenteossa
eivät saa aiheuttaa katkoksia tai viivästyksiä tukien
maksatukseen. Tässä yhteydessä valiokunta
kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että neuvottelut
Etelä-Suomeen eli A- ja B-tukialueelle maksettavan kansallisen
141-tuen jatkosta käydään samanaikaisesti
EU:n yhteisen maataloupolitiikan uudistuksen kanssa. Nykyisen sopimuksen
mukaan kyseistä tukea voidaan maksaa vuoden 2013 loppuun
saakka. Mikäli neuvottelut eivät etene, sopimusta
on jatkettava sellaisenaan ainakin siihen saakka, kunnes uusi neuvottelutulos
on saatettu voimaan.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että EU:n maatalouspolitiikan uudistamista koskevat ratkaisut
on perinteisesti pidetty tiukasti maatalousneuvoston piirissä ja
rahoituskehysneuvotteluissa on käsitelty vain rajallinen määrä asioita.
Puheenjohtajamaa on kuitenkin nyt päättänyt
tuoda kysymyksiä neuvottelulaatikkoon hieman aiempaa laajemmin,
mitä erityisesti ns. koheesion ystävämaat
ovat vaatineet saadakseen koheesiopolitiikan rinnalle lisää neuvottelukysymyksiä.
Tärkeimmät rahoituskehysneuvotteluissa ratkaistavat
kysymykset ovat maatalousrahoituksen kokonaistason ohella jäsenmaiden
keskinäiseen rahoituksen jakautumiseen olennaisesti vaikuttavat
kysymykset, kuten maatalouden I- ja II-pilarin välinen
tasapaino, komission esittämä suorien tukien tasaaminen
ja maaseudun kehittämisrahoituksen jakokriteerit. Lisäksi
neuvotteluihin on valikoitunut joukko teknisemmiltä vaikuttavia
kysymyksiä, kuten suorien tukien viherryttämisen
tavoitetaso ja EU:n osarahoitusosuudet.
Valiokunta kiinnittää tässäkin
yhteydessä huomiota siihen, että EU:lta Suomeen
palautuvista rahoista maatalouden osuus on selkeästi suurin,
liki 70 prosenttia. Suomen nettomaksuaseman kannalta erittäin
tärkeä on maaseudun kehittämisrahoitus,
jossa Suomi saa selkeästi maksamaansa enemmän
takaisin. Sen tason puolustaminen kuuluukin Suomen kannalta olennaisiin
neuvottelukysymyksiin. Tehtävää ei helpota
se, että useat EU:n perinteiset maatalousmaat, joiden EU:n
keskiarvoa korkeampi tukitaso olisi laskemassa suorien tukien tasauksen
seurauksena, vaikuttavat hakevan laskulle kompensaatiota maaseudun
kehittämisrahoituksen kautta.
Viitaten edellä todettuun valiokunta korostaa sitä,
että neuvottelut EU:n tulevista rahoituskehyksistä nivoutuvat
kiinteästi yhteen EU:n yhteisen maatalouspolitiikan (YMP)
suuntaviivoista ja sisällöstä käytävään
keskusteluun. Yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksen osalta rahoituskehyksiä koskevissa
neuvotteluissa on kyse EU:n budjettirahoituksen kokonaismäärästä ja
sen kohdentamisesta eri tarkoituksiin, mm. maatalouspolitiikan eri
pilareiden välinen painotus. Valiokunta on eri yhteyksissä ottanut
kantaa yhteisen maatalouspolitiikan uudistukseen, viimeksi lausunnossaan
14.12.2011 (MmVL 18/2011 vp — E 87/2011
vp). Valiokunta uudistaa lausunnossaan esittämänsä kannanotot
ja viittaa tältä osin myös hallitusohjelmaan.
Valiokunta toteaa, että Suomella on koheesiopolitiikassa
puolustettavanaan Itä- ja Pohjois-Suomen erityisrahoitus
osana syrjäisimpien ja pohjoisten harvaan asuttujen alueiden
rahoitusta. Komission esittämä liki 43 prosentin
leikkaus rahoitukseen ei ole hyväksyttävissä.
Suomelle tulee vahvistaa nykyisen tasoinen rahoitus. Koheesiopolitiikan
osalta valiokunta viittaa lausunnoissaan MmVL 19/2011 vp — E
85/2011 vp ja MmVL 7/ 2012 vp — U 72/2011
vp aikaisemmin esittämäänsä.
Valiokunta pitää välttämättöminä säästöjä EU:n
hallinnossa, jonka menot kasvaisivat komission esityksen mukaan
yli 10 prosenttia säästötoimista huolimatta.
Hallintomenojen kasvua ei voida hyväksyä. Valiokunta
pitää tärkeänä, että EU:n
hallintoprosesseja kehitetään ja kevennetään
säästöjen aikaansaamiseksi. Hallinnon kasvattamista
edellyttävistä toimenpiteistä tulee pidättäytyä ja
toimielimille tulee asettaa selkeät säästö-
ja henkilöstöleikkaustavoitteet.
Maatalous ja maaseudun kehittäminen
Komission ehdotus EU:n rahoituskehykseksi vuosille 2014—2020
jäädyttäisi maatalous- ja maaseudun kehittämismenojen
tason (koko kaudella 371,7 miljardia euroa) nimellisesti lähelle vuoden
2013 tasoa. Kokonaissummaan sisältyvä Suomelle
tärkeä maaseudun kehittämisrahoitus pysyisi
myös nimellisesti lähes nykytasolla (koko kaudella
89,9 miljardia euroa). Koska rahoituksen taso jäädytetään
vuoden 2013 tasolle, on huomattava, että maatalouden rahoitus
pienenisi reaalisesti laskien. Samalla menojen jäädytys
johtaisi siihen, että maatalousmenojen osuus EU:n kokonaismenoista
laskisi kehyskauden aikana nykyisestä yli 40 prosentista
noin 33 prosenttiin. Toisaalta komissio ehdottaa lisävarojen ohjaamista
maatalouteen budjetin ulkopuolisista Euroopan globalisaatiorahastosta
sekä Maatalouden kriisirahastosta.
Valiokunta korostaa sitä, että uusiutuviin luonnonvaroihin
perustuvalla biotaloudella on tulevaisuudessa erittäin
keskeinen asema talouden yleisen kehityksen kannalta ja myös
talouden elvyttämisen kannalta niin Suomessa kuin EU:ssakin.
Tarvitsemansa raaka-aineet maamme elintarviketeollisuus hankkii
pääosin kotimaiselta maa- ja puutarhataloudelta.
Kuljetuskustannusten takia merkittävä osa elintarviketeollisuudestamme
on myös riippuvainen kotimaisesta raaka-aineesta. Elintarviketeollisuus on
sekä tuotannon bruttoarvolla että arvonlisäyksellä mitattuna
Suomen viidenneksi suurin teollisuudenala. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä,
että biotalouteen keskeisesti kuuluvan maatalouden rahoituksesta
huolehditaan. On tärkeää, että Suomen
kannanotot EU:n rahoituskehyksiä koskevissa neuvotteluissa
edistävät omalta osaltaan myös muiden
jäsenmaiden hyväksynnän saamista maamme
tavoitteille yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksessa.
Valiokunta toteaa, että EU:n kokonaan rahoittamat sekä osarahoittamat
tuet muodostavat Suomen maatalouspolitiikan perustan. Niiden osuus
on ollut viime vuosina noin 70 prosenttia maatalouden saamasta kokonaistuesta.
Näitä tukimuotoja ovat unionin kokonaan rahoittamat
I pilarin CAP-tulotuet (540 milj.euroa) sekä unionin osaksi
rahoittamat II pilarin tuet, joista rahallisesti merkittävimmät
ovat luonnonhaittakorvaus (420 milj. euroa) ja maatalouden ympäristötuki
(350 milj. euroa). Näillä tuilla on erittäin
suuri merkitys maatalouden kokonaistulonmuodostuksessa, jossa tavoitteena
tulee olla myös alkutuotannon aseman vahvistaminen elintarvikeketjussa. Menestyminen
EU:n maatalouspolitiikan rahoituksesta käytävissä neuvotteluissa
onkin erittäin keskeistä suomalaiselle maataloudelle.
Tämä edellyttää rahoituskehysneuvotteluissa
hyvää yhteistyötä niiden maiden
kanssa, joilla on samanlaiset tavoitteet EU:n maatalouspolitiikan
rahoituksen osalta ja jotka haluavat turvata maatalouden toimintaedellytykset koko
unionin alueella. Menestymisellä on suora yhteys myös
Suomen nettomaksuasemaan, koska Suomen EU:lta saamista jäsenmaksun
vastineista maatalous muodostaa edellä todetun mukaisesti
lähes 70 prosenttia.
Koska komission ehdotus EU:n rahoituskehykseksi vuosille 2014—2020
jäädyttäisi maatalous- ja maaseudun kehittämismenojen
tason nimellisesti lähelle vuoden 2013 tasoa, maatalouden
EU-rahoitus pienenisi Suomessa reaalisesti laskien, ellei Suomi
pysty lisäämään suhteellista
osuuttaan EU:n maatalousbudjetista. Komission esitys I pilarin ns.
CAP-tulotukien maksamisesta nykyistä tasaisemmin jäsenmaiden
kesken ei juuri muuttaisi Suomen saamaa tukimäärää.
Koska Suomessa hehtaarituki on alle 90 prosenttia EU-27:n keskiarvosta,
Suomen suorien tukien kokonaismäärä nousisi
komission laskelmissa tasaamisen myötä 2,4 miljoonaa
euroa rahoituskauden 2014—2020 aikana. Tulevan rahoituskauden
budjetin tiukkuus on kuitenkin johtanut siihen, että EU:n
komissio on päätynyt ehdottamaan samanaikaisesti
tukien leikkausta 1,3 prosenttia kaikissa jäsenmaissa nykytilanteeseen
verrattuna. Tämä tarkoittaa sitä, että tukia
leikataan myös niissä maissa, joiden tukitaso
on alle EU-27:n keskiarvon. Suomessa budjetin leikkauksesta aiheutuu
7 miljoonan euron menetys. Suomen suorien tukien määrä siis
laskisi noin 4,6 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä vastaa
noin 2 euron menetystä hehtaarilta nykytilanteeseen verrattuna.
Suomi saa nykyisin maksaa 10 prosenttia EU:n suorista tuista
tuotantoon sidottuina. Viitaten yhteisen maatalouspolitiikan uudistuksesta antamaansa
lausuntoon valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä,
että jatkoneuvotteluissa yhtenä keskeisenä tavoitteena
tulee olla maamme tuotantosidonnaisten tukien osuuden kasvattaminen.
Valiokunta painottaa voimakkaasti sitä, että Suomen
EU:lta saamaan kokonaistukeen eniten vaikuttava tekijä tulee
olemaan mahdolliset muutokset II pilarin maaseudun kehittämistuissa,
koska niiden osuus koko tukimäärästä on Suomessa
moniin muihin EU-maihin verrattuna selvästi suurempi. Nämä II
pilarin tuet koostuvat Suomessa valtaosin hehtaariperusteisesta ympäristötuesta
ja luonnonhaittakorvauksesta. Komissio ei vielä esittänyt
selkeää mallia näiden Suomen kannalta
tärkeiden tukien jaosta jäsenmaiden kesken. Suomelle
on myös erittäin tärkeää,
että luonnonhaittakorvauksen ja ympäristötuen
nykyiset kansalliset osarahoitusmahdollisuudet säilytetään.
Tällä hetkellä Suomi maksaa kyseisistä tuista
noin 72 prosenttia suoraan omasta kansallisesta budjetistaan.
Vaikutukset kansallisiin tukiin
Muutokset Suomen rahoitusosuudessa EU:n maatalousbudjetista
ja EU:n yhteisen maatalouspolitiikan rakenne vuoden 2013 jälkeen
vaikuttavat myös kansallisten tukien merkitykseen Suomen
tulevassa tukijärjestelmässä. Kokonaan kansallisesta
budjetista rahoitettavien maataloustukien valmistelu odottaa ratkaisuja
EU:n seuraavasta rahoituskaudesta, sillä Suomen kansallinen
tukijärjestelmä on sovitettava yhteen uuden EU:n
maatalouspolitiikan kanssa. Edellä on jo todettu, että neuvottelut
Etelä-Suomeen eli A- ja B-tukialueelle maksettavan kansallisen 141-tuen
jatkosta käydään samanaikaisesti EU:n yhteisen
maatalouspolitiikan uudistuksen kanssa. Tukea maksetaan Etelä-Suomessa
pääasiassa nauta, sika- ja siipikarja- sekä puutarhatiloille. Erityisesti
nautakarjatilojen taloudessa 141-tuilla on huomattava merkitys.
Valiokunta korostaa samoin pohjoisen tuen (artikla 142) suurta merkitystä.
Sen vaikuttavuutta arvioidaan viiden vuoden väliajoin.