Perustelut
Ehdotetulla lailla laajennettaisiin vuonna 1990 perustettua
Koloveden kansallispuistoa ja saatettaisiin samalla kansallispuiston
rauhoitussäännökset pääosin
vastaamaan luonnonsuojelulain (58/2011) säännöksiä.
Luonnonsuojelulain säännösten mukaan
eläinten tappaminen ja hätyyttäminen
on kansallispuistoissa pääsääntöisesti
kielletty. Hirvenajo voidaan kuitenkin kansallispuistoissa sallia
alueen hallinnasta vastaavan viranomaisen eli Metsähallituksen
luvalla. Pohjoisessa Suomessa metsästyslain 8 §:ssä erikseen
määritellyllä alueella sijaitsevien kansallispuistojen
perustamisen yhteydessä metsästyskiellosta on
kuitenkin säädetty laajoja poikkeuksia. Eteläisessä Suomessa
poikkeuksia kansallispuistojen metsästyskieltoon on sen
sijaan säädetty tällä hetkellä ainoastaan
Koloveden ja Selkämeren kansallispuistojen osalta.
Koloveden kansallispuistosta annetun asetuksen mukaan paikalliset
asukkaat saavat Metsähallituksen luvalla metsästää tällä hetkellä hirveä kansallispuistossa.
Valiokunta korostaa sitä, että hirvenmetsästyksen
salliminen jatkossakin suurimmassa osassa Koloveden kansallispuistoa
on tarpeellista kansallispuiston lähialueiden
hirvikannan sääntelyn varmistamiseksi. Valiokunta
pitää hyvänä sitä,
että ehdotettavat hirvenmetsästysalueet on pitkälti
rajattu yhteistyössä alueella toimivien metsästysseurojen kanssa.
Lakiehdotuksen 4 §:ssä säädetään
hirvenmetsästyksen harjoittamisesta Koloveden alueella. Valiokunta
toteaa, että hirvenmetsästys on esityksessä ehdotettu
sallittavaksi vain paikallisille asukkaille (Enonkosken ja Heinäveden
kuntien sekä Savonlinnan kaupungin asukkaille). Lakiehdotuksen
perusteluissa paikallinen asukas määritellään
henkilöksi, jonka kotipaikka on jossain kansallispuiston
sijaintikunnista. Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan myös, että Savonrannan
kunnan liityttyä vuonna 2009 Savonlinnan kaupunkiin on
metsästykseen oikeutettujen henkilöiden piiri
laajentunut sitten kansallispuiston perustamisen. Asiantuntijakuulemisen
perusteella on kuitenkin arvioitavissa, että esitys vähentää hirvenmetsästykseen
oikeutettujen henkilöiden määrää huomattavasti
niillä alueilla, jotka liitetään kansallispuistoon.
Valiokunta pitääkin esitettyä rajausta
erittäin ongelmallisena hirvenmetsästyksen jatkumisen
ja sen tarkoituksenmukaisen järjestämisen kannalta. Valiokunta
toteaa, että hirvenpyynti vaatii onnistuakseen varsin paljon
metsästäjiä ja metsästysoikeuden
rajaaminen vain kyseisissä kunnissa asuville vaikeuttaa
metsästyksen toteuttamista tai voi jopa lopettaa alueella
toimivien seurojen hirvenmetsästyksen kansallispuiston
alueella. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että metsästäjien määrä ei
sinänsä lisää hirvikantaan kohdistuvaa
metsästyspainetta, koska hirvenmetsästyksessä kaadettavien
eläinten määrän vahvistaa Suomen
riistakeskus pyyntilupamenettelyssä. Metsästyslain
26 §:n 2 momentista (159/2011) käy ilmi,
että myönnettäessä hirvieläinten
pyyntilupia on huolehdittava siitä, että hirvieläinkanta
ei metsästyksen johdosta vaarannu ja että hirvieläinten
aiheuttamat vahingot pysyvät kohtuullisella tasolla.
Suomen riistakeskuksen tekemän selvityksen mukaan Koloveden
kansallispuiston laajennusalueella metsästävien
seurojen jäsenistä yli puolet asuu jo tällä hetkellä muilla
paikkakunnilla. Esimerkkinä riistakeskuksen selvityksessä on mainittu
metsästysseura, jonka 29 jäsenestä 27 on
tällä hetkellä ulkopaikkakuntalaisia.
Valiokunta toteaa, että Etelä-Savo on maakuntana muuttotappioaluetta
ja tulevaisuudessa metsästysseurojen jäsenistä yhä useampi
asuu muualla. Erityisesti nuoret muuttavat opiskelun ja työn vuoksi
pois syntymäkunnistaan. Metsästysseuran jäsenyys
sitouttaa heidät kuitenkin usein kotikylälleen,
ja he pysyvät jäseninä paikallisissa metsästysseuroissa
kotikunnan muuttuessakin. Alueella toimivissa metsästysseuroissa
on jo tällä hetkellä runsaasti alueella
syntyneitä, mutta lakiehdotuksen perusteella arvioituna
ulkopaikkakuntalaisia jäseniä, joita kuitenkin
sitoo kotiseutualueelle hirvenmetsästysoikeus metsästysseuran
kautta.
Valiokunta pitää edellä todettuun
viitaten esitettyä 4 §:n paikallisen asukkaan
määritelmää hirvenmetsästyksen
tavoitteiden toteuttamisen kannalta tarpeettoman rajaavana. Rajaus
vaikeuttaa jatkossa huomattavasti hirvenmetsästyksen järjestämistä ja
alueen hirvikannan erittäin tarpeellista säätelyä.
Valiokunta katsoo, että hirvenmetsästyksen osalta
on voitava mahdollistaa metsästyksen tarkoituksenmukainen
järjestäminen Koloveden kansallispuiston alueella
myös tulevaisuudessa. Tämä edistäisi
osaltaan paikkakuntalaisten myönteistä suhtautumista
kansallispuiston laajentamiseen.
Valiokunta toteaa, että kansallispuiston alueella
toimivien metsästysseurojen jäsenet voivat kuulua
riistahallintolain 15 §:n mukaisesti siihen riistanhoitoyhdistykseen,
jonka toiminta-alueella he pääasiassa metsästävät
kotikunnastaan riippumatta. Ottaen huomioon edellä esitetty
valiokunta katsoo, että riistanhoitoyhdistyksen jäsenyys
esityksessä ehdotetun asuinpaikan sijaan rajaisi Koloveden
alueella hirveä metsästävät
henkilöt tarkoituksenmukaisemmalla ja alueen riistataloutta
palvelevalla tavalla. Maa- ja metsätalousvaliokunta esittää ympäristövaliokunnalle
lakiehdotuksen 4 §:n muuttamista siten, että Koloveden
kansallispuistossa sallittaisiin alueen hallinnasta vastaavan viranomaisen
luvalla hirvenmetsästys 2 §:ssä mainittujen
kuntien alueella toimivien riistanhoitoyhdistysten jäsenille.
Valiokunta korostaa, että esitetyllä muutoksella
muualle muuttaneet henkilöt, jotka ovat kuitenkin edelleen
kotikylänsä ja syntymäkuntansa metsästysseuran
jäseniä, pystyisivät jatkossakin metsästämään
hirveä alueella.
Valiokunta toteaa lopuksi, että norpan häiriöttömän
pesinnän turvaamiseksi on Koloveden kansallispuiston voimassa
olevassa järjestyssäännössä asetettu
luonnonsuojelulain 18 §:n nojalla liikkumiskieltoja
ja -rajoituksia. Valiokunta pitää keskeisenä lähtökohtana
kansallispuistoa laajennettaessa ja myös uutta järjestyssääntöä valmisteltaessa
sitä, että paikallisten asukkaiden liikkumista
ja rantautumista ei rajoiteta tarpeettomasti, vaan ainoastaan erityisillä perusteilla.