Perustelut
Luonnonsuojelulain (1096/1996) 13 §:n 1 momentin
rauhoitussäännöksistä käy
ilmi, että kansallispuistossa ja luonnonpuistossa on luontoa muuttava
toiminta kielletty. Näillä alueilla ei saa muun
ohella pyydystää, tappaa tai hätyyttää luonnonvaraisia
selkärankaisia eläimiä tai hävittää niiden
pesiä eikä pyydystää tai kerätä selkärangattomia
eläimiä. Lain 14 ja 15 §:ssä on
säännökset poikkeuksista rauhoitussäännöksiin (14 §)
ja luvanvaraisista poikkeuksista rauhoitussäännöksiin
(15 §). Lain 16 §:stä käy lisäksi ilmi,
että kansallispuiston ja luonnonpuiston rauhoitussäännöksistä voidaan
asetuksella säätää muitakin
kuin lain 14 ja 15 §:ssä mainittuja poikkeuksia,
jos ne eivät vaaranna alueen perustamistarkoitusta. Poikkeukset
voivat koskea muun muassa oikeutta metsästää.
Luonnonsuojelulain 76 §:n 2 momentin siirtymäsäännöksen
mukaan ennen lain voimaantuloa perustettujen luonnonsuojelualueiden
perustamissäädökset ja rauhoitussäännökset
ovat jääneet voimaan. Liesjärven kansallispuiston
rauhoitussäännökset ovat eräistä valtion
omistamille alueille perustetuista kansallispuistoista ja luonnonpuistoista
18 päivänä joulukuuta 1981 annetussa
asetuksessa (932/1981). Näiden rauhoitussäännösten
mukaan metsästys kansallispuistoissa on kielletty. Esityksessä on
todettu, että tarvetta asetuksen muuttamiseen ei tässä yhteydessä ole
ja että asetuksen rauhoitussäännökset
tulisivat jatkossa koskemaan myös nyt laajennuksen kohteena
olevaa aluetta. Tätä koskee lakiehdotuksen 2 §:n
viittaussäännös esityksessä.
Valiokunta toteaa, että Liesjärven niin kuin myös
Helvetinjärven ja Seitsemisen kansallispuistojen laajennuksissa
on kyse Natura 2000 -alueiden liittämisestä olemassa
oleviin kansallispuistoihin. Laajennusalueet sisältyvät
valtioneuvoston 20 päivänä elokuuta 1998
hyväksymään Natura 2000 -verkoston Suomen
ehdotukseen ja valtioneuvoston 8 päivänä toukokuuta 2002
hyväksymään Suomen Natura 2000 -verkoston
täydentämisehdotukseen.
Liesjärven kansallispuiston nykyinen pinta-ala on noin
660 hehtaaria, johon laajennuksella liitettäisiin 1 530
hehtaaria. Puiston laajennusalue koostuu kahdesta valtioneuvoston
20 päivänä elokuuta 1998 tekemän
päätöksen mukaisesta Natura 2000 -alueesta,
joita on ehdotettu Euroopan yhteisöjen komissiolle luontotyyppien sekä luonnonvaraisen
eläimistön ja kasviston suojelusta annetun neuvoston
direktiivin 92/43/ETY, jäljempänä luontodirektiivi,
mukaisina SCI-alueina (kohteet FI034401 Liesjärvi sekä FI034408
Tervalamminsuo). Alueilla esiintyy yhteensä yhdeksää luontodirektiivin
liitteessä I tarkoitettua luontotyyppiä sekä liitteen
II eläinlajeista saukko, liito-orava ja lampisukeltaja.
Alueiden sisällyttäminen Natura 2000 -verkostoon
ei pääsääntöisesti
vaikuta metsästysoikeuksiin eikä niiden
käyttöön, sillä Natura-alueiden
suojelun tavoitteena on tiettyjen luontotyyppien ja lajien elinympäristöjen
suojelu sekä sellaisten lajeja koskevien häiriöiden
estäminen, jotka merkittävällä tavalla
vaarantavat lajien suojelutason. Kansallispuistojen laajennusalueet
on otettu Natura 2000 -verkostoon SCI-alueiksi pääasiassa
niillä esiintyvän metsä-, harju- tai
suoluonnon takia. Luontotyyppien suojelu samoin kuin alueella esiintyvien
direktiivieläinlajien elinympäristöjen
suojelu eivät edellytä metsästyksen täydellistä kieltoa.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että alue on runsaan hirvikannan aluetta Etelä-Hämeen
riistanhoitopiirissä. Syksyn 2003 metsästyksen
jälkeen riistanhoitopiirin hirvikannan keskitiheydeksi
arvioitiin 3,9 hirveä tuhannella hehtaarilla (metsästyspinta-alaan
suhteutettuna), Forssan—Tammelan alueen hirvikannan vastaavaksi
keskitiheydeksi arvioitiin 4,5 yksilöä. Liesjärven
alueella hirviä oli kuitenkin keskimäärin
selvästi enemmän kuin 6 yksilöä tuhannella
hehtaarilla.
Metsäkeskus Häme-Uusimaan suorittamien vahinkoarvioiden
mukaan hirvien aiheuttamat metsävahingot Forssan—Tammelan
alueella ovat kasvaneet vuodesta 2001 (14 308 euroa) vuoteen
2003 (33 647 euroa). Siitä huolimatta, että näinä vuosina
on käytännöllisesti katsoen kaikki haetut
pyyntiluvat myönnetty, vahingot ovat lisääntyneet.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että alueelle sijoittuu vilkkaasti liikennöityjä teitä (valtatiet
2 ja 10), joilla jo nyt tapahtuu paljon hirvieläinten aiheuttamia
liikennevahinkoja. Uuden sorkkaeläintihentymän syntyminen
vaikeuttaisi tilannetta. Siten liikenneturvallisuus Forssan—Tammelan
alueella heikkenisi entisestään metsästyskiellon
myötä.
Keskeistä on, että metsästyskielto
lisäisi hirvieläinvahinkoja myös suojelualueen
ympäristössä, kun eläimiä siirtyisi
niiden metsästysaikana alueelle suojaan metsästyksen
häiriöltä. Tämänkaltainen
eläinten hakeutuminen rauhallisemmille alueille on jokasyksyinen
ilmiö kaikille metsästysseurueille. Mikäli
metsästys kielletään tai ainoastaan hirven
ajo sallitaan, tarkoittaa tämä käytännössä kaikkien
hirvieläinten metsästyksen loppumista hyvin laajalla
alueella. Näin laajalta alueelta hirvien ajaminen sellaisille
alueille maastossa, joissa niitä voitaisiin metsästää,
ei onnistu kuin hyvin sattumanvaraisesti. Valtaosaa hirvistä ei
saataisi lainkaan pois puiston alueelta ajamalla. Pienemmät
hirvieläimet (valkohäntäpeura ja metsäkauris)
jäisivät hyvin paikallisina eläiminä,
jotka oleskelevat pienimmillään vain muutaman
hehtaarin suuruisilla alueilla, kokonaan metsästyksen ulkopuolelle.
Metsästys on myös lähes ainoa ja tehokkain
tapa vähentää hirvieläinten
tieliikenteelle, viljelyksille ja taimikoille aiheuttamia vahinkoja.
Valiokunta painottaa myös sitä, että metsästyskielto
lopettaisi yhteiskunnassa laajasti luonnonhoidolliseksi tavoitteeksi
asetetun ja valtiovallankin edistämän pienpetokantojen
säätelyn. Erityisen tärkeää on,
että maamme vierasperäisiin pienpetokantoihin
voidaan vaikuttaa metsästyksellä. Metsästyskiellon
vaikutukset olisivat kielteiset niin monille luonnonsuojelulain nojalla
rauhoitetuille eläimille kuin myös metsästyslain
mukaisille riistaeläimille. Liian voimakkaiden pienpetokantojen
vaikutuksista muun muassa lintujen pesintään on
eri tahoilla kannettu huolta. Metsästyksen salliminen edistäisikin
hirvieläinvahinkojen torjumisen ohella luonnonsuojelun
tavoitteiden ja lajiston monimuotoisuuden toteutumista.
Valiokunta katsookin, että kansallispuistoon ei tule
asettaa ehdotonta metsästyskieltoa, vaan hirvieläin-
ja pienpetokantojen säätelemiseksi metsästys
tulee sallia. Metsästyksen järjestäminen
voidaan ottaa kattavasti huomioon eri sidosryhmien kanssa käytävissä neuvotteluissa
kansallispuiston hoito- ja käyttösuunnitelmia
laadittaessa. Siten metsästystä voidaan ohjata
sekä ajallisesti että alueellisesti eri metsästysmuotojen
osalta.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta esittää,
että ympäristövaliokunta ottaisi asiaa
koskevan lausuman mietintöönsä ja edellyttäisi
siinä metsästyksen sallimista hirvieläin-
ja pienpetokantojen säätelemiseksi Liesjärven
kansallispuistossa.