Perustelut
Esityksen tavoitteena on saada eduskunnan suostumus toimenpiteille,
joiden seurauksena valtio luopuisi kokonaan nykyisestä 56,2 %:n suuruisesta
omistuksestaan Kemira Oyj:ssä ja saisi 34,0 %:n
suuruisen omistusosuuden muodostettavasta pohjoismaisesta kemianteollisuuskonsernista.
Kemiran päätoimialat ovat kemianteollisuus, maalit
ja lannoitteet.
Valiokunta käsittelee asiaa oman toimialansa osalta,
jolloin keskeiseksi kysymykseksi nousee, miten hallituksen esityksestä ilmenevä järjestely
vaikuttaisi erityisesti Kemira Agro Oy:n tuotannon merkitykseen
maamme elintarviketalouden alkutuotannossa ja huoltovarmuudessa.
Huoltovarmuuden yleistavoitteeksi on valtioneuvoston päätöksellä (1440/1995)
asetettu kansallisiin voimavaroihin perustuva itsenäinen huoltovarmuus
täydennettynä eräillä kansainvälisillä järjestelyillä.
Valiokunta toteaa myös, että poikkeusolojen elintarvikehuollon
tavoitteeksi on asetettu riittävä kotimaisten
peruselintarvikkeiden tuotanto, kotimainen jalostuskapasiteetti sekä toimivat
jakelujärjestelmät. Siten huoltovarmuutemme perustana
on mahdollisimman vahva elintarvikehuollon kotimainen klusteri. Valiokunta
korostaakin sitä, että poikkeusoloissa, joissa
maailmanmarkkinat ovat voimakkaasti häiriytyneet, kotimaisilla
alan toimijoilla on suuri tilanteen hallintaa helpottava merkitys.
Lisäksi valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että pohjoisesta sijainnistamme johtuvat ilmasto-
ja ympäristöolosuhteet vaativat maataloustuotannossamme
käytettäviltä tuotantopanoksilta ja -menetelmiltä aivan
erityistä olosuhteisiimme suunniteltua ja hyväksi
havaittua soveltuvuutta.
Kasviravinteet ovat oleellinen osa maamme elintarviketuotantoketjua.
Elintarvikkeiden alkutuotannolla onkin hyvin ratkaiseva merkitys elintarvikkeiden
puhtauden, laadun, terveellisyyden ja turvallisuuden kannalta ja
alkutuotannolla on myös monella tavalla merkittävä asema ympäristövaikutusten
suhteen. Suomalainen maaperä ja vesistöt ovat
lisäksi hyvin herkkiä muun muassa kadmiumin aiheuttamille
haitallisille vaikutuksille. Valiokunta kiinnittääkin huomiota
siihen, että maassamme käytettävien pelto-
ja puutarhalannoitteiden kadmiumpitoisuuden tulee olla alle 50 mg
lannoitteiden fosforikiloa kohden, vaikka EU:ssa ei ole asetettu raja-arvoja
lannoitteiden kadmiumille. Suomi sai kuitenkin yhdessä Itävallan
ja Ruotsin kanssa Euroopan unionin liittymissopimuksessaan siirtymäsäännöksellä poikkeusluvan
säilyttää lannoitteiden kadmiumpitoisuudelle
asettamansa raja-arvot. Tehtyjen tutkimusten mukaan siirtyminen
Euroopassa käytettyjen lannoitteiden keskimääräiseen
kadmiumpitoisuuteen lisäisi kadmiumpitoisuuksia Suomessa
100 vuoden aikana vehnäsadoissa 34 % ja perunaviljelysten muokkauskerroksessa
yli 120 %. Kadmiumin huuhtoutuminen perunaviljelyksiltä vesistöihin kasvaisi
niinikään yli kaksinkertaiseksi nykyiseen verrattuna.
Lisäksi valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä erityistä huomiota
siihen, että luomutuotannon lisääminen
maassamme edellyttää, että vierasaineiden
kulkeutuminen maamme peltoihin voidaan estää.
Suomen elintarviketaloudessa elintarviketurvallisuus ja elintarvikkeiden
laatukysymykset ovat keskeisessä asemassa. Suomessa toteutetaankin
jo nyt eurooppalaisittain laajaa kansallista laatustrategiaa. Maamme
elintarviketalouden toimintaympäristöön
on kuitenkin odotettavissa useita voimakkaita muutostekijöitä,
joiden hallitseminen elintarviketoimialan maailmanlaajuisessa kilpailussa
on ratkaisevan tärkeää. Lisäksi
on otettava huomioon, että Suomen pohjoinen ja syrjäinen
asema lisää omalta osaltaan vaikeuksia maamme
elintarviketalouden alkutuotannon turvaamisessa. Alkutuotannon selviytymisen
kannalta valiokunta pitääkin erittäin keskeisenä,
että joka suhteessa voidaan varmistaa laatuketjujen säilyminen
maamme elintarviketuotannossa. Laatuketjut ovat myös laadun varmistamisen
perusedellytys.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo, että hallituksen
esityksestä ilmenevää järjestelyä valmisteltaessa
edellä kosketeltuja seikkoja ei ole otettu riittävästi
huomioon. Ehdotettu järjestely ei myöskään
mahdollista edellä mainittujen näkökohtien
huomioon ottamista ennen järjestelyn toteuttamista. Näillä perusteilla
valiokunta katsoo, ettei eduskunnan tule antaa hallituksen esityksessä pyydettyjä
suostumuksia.