Perustelut
Valiokunta toteaa, että hallituksen esitykseen on koottu
kolme maaseudun yrittäjien ja välillisesti myös
eläinten hyvinvointiin vaikuttavaa lakia: Maatalousyrittäjien
lomituspalvelulain muuttamista koskeva lakiehdotus, ehdotus uudeksi laiksi
turkistuottajien lomituspalveluista ja ehdotus laiksi poronhoitajien
sijaisapukokeilusta.
Maatalousyrittäjien osalta on jo pitkäaikaisia kokemuksia
lomituspalvelujen järjestämisestä. Seitsemänä päivänä viikossa
kotieläinten hoitoon sidotuille henkilöille lomituspalvelujärjestelmä on
nykyisin useimmiten ainoa keino irrottautua lomalle tai päästä toipumaan
sairauden tai tapaturman aiheuttamasta työkyvyttömyydestä. Valiokunnalle
toimitetusta selvityksestä on käynyt ilmi, että nykyisestä 25
päivän vuosilomaoikeudesta lomituspalveluja käytettiin
kalenterivuonna 2008 keskimäärin 24,8 päivää.
Vuosiloman käyttäjiä oli lähes
30 000 henkilöä. Sijaisavussa, jossa lähes
2/3 tulee lyhytkestoisista työkyvyttömyyksistä,
käyttäjiä oli noin 11 500. Kaikkiaan
lomituspalveluja järjestettiin noin 1,3 miljoonaa päivää.
Sen työllisyysvaikutus on noin 6000—7000 henkilötyövuotta.
Myös nyt esitetyllä yhden päivän
lisäyksellä vuosilomaoikeuteen on myönteinen
työllistävä vaikutus. Sen arvioidaan
merkitsevän noin 100 henkilötyövuotta
lomituspalveluissa.
Lomituspalvelulakiin ehdotetaan myös lisättäväksi
säännös, jonka mukaan Maatalousyrittäjien
eläkelaitoksen (Mela) hyväksymästä maatalouslomittajan
ammattiin tähtäävästä oppisopimuskoulutuksesta
paikallisyksikölle aiheutuvat kustannukset oikeuttaisivat
valtion korvaukseen valtion talousarviossa tarkoitukseen osoitetun määrärahan
rajoissa. Valiokunta pitää säännöstä erittäin
tarpeellisena alan ammattitaitoisen työvoiman turvaamiseksi.
Valiokunta toteaa, että maatalousyrittäjien
lomituspalvelujärjestelmään liittyy erityispiirteitä.
Töitä olisi tarjolla paikallisyksiköissä uusille maatalouslomittajille,
mutta ongelmana on se, että työn luonteesta johtuen
työsuhteet ovat laajalti osa-aikaisia. Koska työt
tehdään tiloilla aamulla ja illalla ja matkat
saattavat muodostua tuntien pituisiksi, lisätyön
vastaanottaminen on hankalaa. Tilakokojen kasvaminen ei ole merkittävästi
vaikuttanut työpäivän pituuteen, koska
tilat ovat koneellistuneet samanaikaisesti. Lisäksi tuntimitoitukseen
lasketaan vain oleellisimmat työt. Vuonna 2008 paikallisyksiköiden
palveluksessa olevista maatalouslomittajista 48 prosenttia työskenteli
osa-aikaisessa työsuhteessa. Osa-aikaista työtä ja
siitä saatua toimeentuloa ei koeta houkuttelevaksi. Tämän
vuoksi muun muassa nuoret hakeutuvat muille
aloille. Samanaikaisesti kokeneet maatalouslomittajat hakeutuvat
muihin ammatteihin, ja koko järjestelmä on tulossa
yhä riippuvaisemmaksi ulkomailta tulevan työvoiman
saamisesta alalle.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hallitusohjelmassa
on maininta siitä, että hallitus ryhtyy asteittain
toteuttamaan maatalouslomituksen kehittämistyöryhmän
(STM selvityksiä 2006:40) ehdotuksia. Työryhmän
tehtävänä oli muun muassa selvittää mahdollisuudet
kotieläinyrittäjien lomituspäivien lisäämiseen
samoin kuin sen selvittäminen, kuinka maatalouslomittajien
osa-aikaisuutta voitaisiin vähentää ja heidän
ammattitaitoaan kohentaa. Työryhmä jätti
kaikkiaan 22 ehdotusta, jotka koskivat muun muassa vuosilomapäivien
määrän korottamista ja lomituspalveluhenkilöstön
aseman parantamista. Valiokunta pitää tärkeänä,
että työryhmän ehdotuksia, joista osalla
ei ole edes sanottavia kustannusvaikutuksia, toteutetaan laajemminkin
mahdollisimman pikaisesti. Valiokunta kiirehtii erityisesti toimia,
joilla maatalouslomittajien asemaa ja ammatin vetovoimaa vahvistetaan.
Valiokunta toteaa, että myös turkistuottajat ovat
muiden kotieläinten hoitajien tapaan sidottuja päivittäiseen
eläinten hoitotyöhön. Valiokunta pitääkin
lomituspalvelujen ulottamista tähän ammattikuntaan
erittäin tarpeellisena. Lakiesitys sisältää ehdotuksen
vuosilomasta, joka olisi ensimmäisenä vuotena
14 päivää. Sen lisäksi olisi
osittain maksullinen lisävapaa, jota voisi saada, mikäli
siirtomäärärahan mukainen rahoitus sen
mahdollistaisi. Lisävapaata voisi käyttää loman
pidentämiseen sekä sijaisavun saamiseksi muun
muassa sairaus- ja tapaturmatilanteissa. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että jatkossa molemmat lomituspalvelumuodot ovat
riippuvaisia siitä, kuinka tarkoitukseen osoitettava kiinteä määräraha
riittää. Etukäteen on mahdotonta arvioida,
paljonko sairaustapauksia tai tapaturmia sattuu turkistuottajille. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että palveluiden riittävä rahoitus turvataan.
Valiokunta toteaa, että yli 20 000 suomalaista saa
elantonsa suoraan tai välillisesti turkisalalta. Työvoiman
tarve turkistarhauksessa vaihtelee kuitenkin kausiluonteisesti.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että lomituspalvelut voivat omalta osaltaan tasata työtilaisuuksien
tarjontaa. Valiokunta kiinnittää toisaalta huomiota
siihen hallituksen esityksen perusteluissakin todettuun, että tämä lomitustyön
lisääntyminen saattaa mahdollistaa myös
sen, että maatalouslomittajien osa-aikaisia työsuhteita
voidaan jossakin määrin muuttaa kokopäiväisiksi.
Valiokunta pitää tätä myönteisenä,
mutta toisaalta on tärkeää, että tältä osin
otetaan huomioon mahdollinen riskien kasvu eläintautien
kulkeutumisesta. Tämä edellyttää selkeän
ohjeistuksen laatimista.
Valiokunta toteaa, että poronhoito poikkeaa edellä kosketelluista
elinkeinoista, koska porojen hoitaminen ei välttämättä ole
jokapäiväistä. Poronhoitotöihin
liittyy kuitenkin hyvinkin runsastöisiä ja pitkiäkin
työpäiviä edellyttäviä jaksoja,
kuten erotukset, kesämerkinnät, aitojen korjaukset,
paimennukset jne. Poronhoitaja voi yllättäen sairastua
tai joutua tapaturmaan, kun hänellä on menossa
työjakso, jonka toteuttamista ei voida siirtää.
Valiokunta pitääkin poronhoitajien sijaisapukokeilua
erittäin tarpeellisena.
Poronhoitajien sijaisapukokeilu ehdotetaan toteutettavaksi laajana
siten, että se kattaa koko poronhoitoalueen. Kokeilu kestäisi
kolme vuotta, jotta se tuottaisi riittävän kattavaa
tietoa elinkeinosta, jossa olosuhteet ja toimintamuodot vaihtelevat.
Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen, että poronhoitotavat
poikkeavat eri puolilla poronhoitoaluetta. Poronomistajan tulee voida
olla vakuuttunut sijaisensa ammattitaidosta juuri oman toimintansa
kannalta. Erityisesti saamelaisalueen poronhoidon eräs
erityispiirre on vapaaseen laiduntamiseen perustuva poronhoito,
jossa porojen paimentaminen, työskentely porokylän
tai muun sukuyhteisön kautta ja laidunkierto ovat olennaisia
toimintoja. Saamelaisen kulttuurin säilyminen elinvoimaisena
edellyttää toimia saamelaisen poronhoidon aseman vahvistamiseksi,
sillä saamelaisyhteisöjen sosiaalinen
kanssakäyminen samoin kuin saamen kielen ja kulttuurin
siirtyminen sukupolvelta toiselle ovat sidoksissa poronhoitoon.
Tärkeää on, että saamelaisalueella
sijaiset ovat saamen kielen taitoisia.