Ehdotus
Suomen yleiset lähtökohdat rahoitusnäkymien uudistamiselle
Suomi pitää tärkeänä,
että rahoitusnäkymien sisällön
valmistelu liitetään nykyistä kiinteämmin koko
unionin keskipitkän ajan politiikkasuunnitteluun. Täten
varmistetaan sekä vuosittaisten strategiapainotusten että pidemmän
aikavälin politiikkalinjausten vaikutusten näkyvyys
EU:n budjetissa. Laajentuneen unionin ensimmäisten rahoitusnäkymien
valmistelussa on kyse laajasta kokonaisvaltaisesta uudistuksesta.
Laajentuneessa unionissa Suomi on selkeä nettomaksaja.
EU-menojen arvioinnissa merkittävä tarkastelukulma
on se, että toimenpiteiden vaikuttavuus on kattavampi toimittaessa
unionitasolla kuin jäsenvaltiokohtaisesti.
Unionin poliittisen strategia-asetannan ja lainsäädäntöprosessin
sekä budjettiprosessin yhteensovittamisessa on selviä ongelmia.
Politiikka-, lainsäädäntö- ja
budjettiprosessien lähentämistä tulisikin
tarkastella tulevien rahoitusnäkymien valmisteluprosessin
yhteydessä kattavasti.
Uusia rahoitusnäkymiä koskevat Suomen poliittiset
strategiset painopisteet
Suomi katsoo, että selkeämpään
ja pitkäjänteisempään painopisteasetantaan
päästään 7-vuotisilla rahoitusnäkymillä.
Uudet rahoituskehykset voitaisiin esittää käyvin
hinnoin.
I) Suomen nykyiset erittäin harvaan asutut tavoite
1 -alueet tulee säilyttää unionin
korkeimman aluetuen tavoite 1:n piirissä jatkossakin. Se on
Suomen tärkein kansallinen kynnyskysymys unionin tulevia
rahoitusnäkymiä valmisteltaessa.
II) Lissabonin kilpailukykystrategian toteuttaminen tavoitevuoteen
2010 mennessä on otettava unionin tulevien rahoituskehysten
valmistelun keskeiseksi lähtökohdaksi.
III) Alueellisen tasapainon saavuttaminen Euroopassa edellyttää,
että unionin heikoimmin kehittyneiden ja syrjäisimpien
alueiden kilpailukykyä on tärkeää edistää.
Tulevalla rahoituskaudella tarvitaan erityisesti tasapainoinen,
innovoiva rakennepoliittinen rahoitusratkaisu jäsenmaiden
välillä.
IV) EU:n maaseudun kehittämispolitiikkaa on vahvistettava.
V) Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikalle sekä rajavalvontayhteistyölle
EU:ssa asetetun poliittisen painoarvon tulisi heijastua myös
rahoitukseen.
VI) EU:n lähialueiden merkitys kasvaa unionin nopeasti
muuttuvassa toimintaympäristössä. Unionin
yhteistyö lähimpien naapurialueiden, kuten Venäjän,
Itä-Euroopan maiden, Länsi-Balkanin sekä Välimeren
alueen kanssa on Suomen prioriteetti.
VII) EU:n rahoitusjärjestelmää tulee
merkittävästi yksinkertaistaa.
VIII) Suomi nostaa EU:n varojen käyttöä ja päätöksentekoa
koskeviksi strategisiksi uudistustarpeiksi kaksi merkittävää asiakokonaisuutta:
A) Tulosvastuu ja avoimuus ovat koko EU-rahoituksen välttämätön
edellytys. Tulosvastuun tulee merkitä selvyyttä siitä,
mitä EU-resursseilla saadaan aikaan. Unionin tilinpäätösraportointia
ja -menettelyitä sekä tilivelvollisuutta toteuttavia
menettelyitä tulee kehittää.
B) Hallinnon merkittävän yksinkertaistamisen
tulee muodostaa rakennerahastouudistuksen lähtökohta
sekä unioni- että kansallisella tasolla.
Jatkokirjelmä 1. VM 21.05.2003
Tarkistettu alustava kokonaisarvio EU:n talousarvion nykyisistä ja
uusista rahoituskehyksistä sekä EU:n ja Suomen
välisten rahavirtojen kehityksestä vuoteen 2013
asti
Laajentumisen välittömiä vaikutuksia
koskevan tarkistetun arvion mukaan 25 jäsenmaan EU:n budjetin
koko olisi vuonna 2006 noin 113—114 miljardia euroa, mikä merkitsee
noin 15 miljardin euron lisäystä vuoteen 2003
nähden. Brysselin Eurooppa-neuvoston päätös
EU 25 -maiden suorien tukien ja markkinamenojen rajoittamisesta
käyvin hinnoin enintään 48 574
miljoonaan euroon vuonna 2013 on merkittävä lähtökohta
arvioitaessa tulevien kehysten kokonaistasoa.
Laajentumisen budjettivaikutusten suuruutta arvioitaessa on
niin ikään tarpeen muistaa, että ne muodostavat
vain yhden osan EU:n laajentumisen taloudellisista vaikutuksista.
Laajentumis- ja integroitumisprosessiin liittyvät kokonaistaloudelliset
vaikutukset unionille ja Suomelle sekä etenkin hakijamaille
ovat jo olleet ja tulevat jatkossakin olemaan suoria budjettivaikutuksia
suurempia ja pääosin myönteisiä.
Budjetin kasvun sekä Suomen suhteellisen maksuosuuden
nousun johdosta Suomen nettoasema maksusitoumusmäärärahoilla
mitattuna heikkenee vuonna 2006 noin 210—260 miljoonalla
eurolla vuositasolla verrattuna laajentumista edeltäneeseen
tilanteeseen vuonna 2003. Tarkistettu arvio Suomen laskennallisesta
nettomaksusta on noin 400—450 miljoonaa euroa.
Mikäli Suomi onnistuu tulevissa alue- ja maatalouspolitiikkaa
sekä omien varojen järjestelmän muuttamista
koskevissa neuvotteluissa hyvin, Suomen nettomaksu vuonna 2013 voisi
jäädä suuntaa antavien laskelmien mukaan
noin 700—900 miljoonaan euroon. Se vastaisi 0,4—0,5
prosenttia Suomen BKT:sta. Tilanteessa, jossa Suomen maksut EU:n
budjettiin määräytyisivät nykyperustein
(1,6 prosenttia EU 27 -maiden maksuista) ja Suomen
tulot alhaisen tuloarvion (maatalous- ja alue- sekä rakennepoliittiset
tuet noin 300 miljoonaa euroa vuoden 2006 tasoa pienemmät)
mukaan, Suomen nettomaksu vuonna 2013 nousisi runsaaseen 1 100
miljoonaan euroon.
Yhteisen maatalouspolitiikan pitkän aikavälin
uudistuksen lopputulos ei ole vielä tiedossa. Sen vaikutuksia
ei ole ennakoitu nyt laadituissa laskelmissa.