Perustelut
Valiokunta toteaa, että EU ja Kanada ovat käyneet
neuvotteluja vapaakauppasopimuksesta (CETA, Comprehensive Economic
and Trade Agreement) vuodesta 2009. Sopimuksesta saavutettiin poliittinen
yhteisymmärrys jo syksyllä 2013, mutta ratkaisematta
jääneitä yksityiskohtia työstettiin
5.8.2014 saakka. Sopimuksen toimeenpano tapahtunee aikaisintaan
vuonna 2016.
Valiokunta pitää sinänsä hyvänä vapaakauppaneuvotteluissa
tavoiteltavaa yritysten markkinoillepääsyn parantamista
kuin myös kaupanesteiden purkamista yleensä. Kanadankin
markkinoilta mahdollisesti saatavat uudet liiketoimintamahdollisuudet
ovat tärkeitä niin koko EU:n kuin Suomenkin talouden
kannalta. Vientimahdollisuuksia tulee hakea myös elintarviketuotannossa
nykyistä tehokkaammin. Tällä hetkellä viennin
lisääminen on alan kannalta entistäkin keskeisempi
kysymys. Valiokunta korostaa kuitenkin myös sitä,
että elintarvikealan kaupassa EU:lla ja siten myös
Suomella on myös erittäin tärkeitä mm.
kuluttajansuojeluun ja eläinten hyvinvointiin liittyviä intressejä.
On välttämätöntä, että nämä tulevat
otetuiksi huomioon.
Valiokunta toteaa, että saavutettu sopimus poistaa
tulleja ja tuonnin esteitä maiden väliseltä maatalouskaupalta.
Tullien alennusten toimeenpanon jälkeen tuonti Kanadasta
on tullivapaata 93,5 prosentilla maatalouden tullinimikkeistä.
Tullien alennukset tapahtuvat asteittain siten, että vapautettavien
tuotteiden tullit poistuvat viimeistään seitsemän
vuotta sopimuksen toimeenpanon jälkeen. Herkiksi katsotuilla
tuotteilla markkinoillepääsyn avaukset tapahtuvat siirtymäkauden
jälkeen tai ainoastaan tariffikiintiöiden puitteissa.
Eräissä tuotteissa rajasuojan taso säilyy
ennallaan.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että sopimuksen mukaan EU rajoittaa tariffikiintiöillä naudanlihan
ja sianlihan tuontia. Siipikarjanliha ja kananmunat on rajattu täysin
vapautustoimien ulkopuolelle. Siirtymäkauden ajan tariffikiintiö on voimassa
myös heikompilaatuiselle vehnälle ja sokerimaissille.
Viljaan sovelletaan pisintä mahdollista siirtymäaikaa,
mutta seitsemän vuoden jälkeen viljan tuonti Kanadasta
vapautuu. Kanada rajoittaa puolestaan kiintiöillä juuston,
siipikarjanlihan ja kananmunien tuontia. Valiokunnalle toimitetussa
selvityksessä on todettu, että neuvotteluissa
maatalouden markkinoillepääsyssä vaikeimmiksi
kysymyksiksi nousivat EU:n Kanadasta tapahtuvalle tuonnille myöntämien naudanlihakiintiöiden
koko ja EU:n markkinoillepääsy Kanadaan maitotuotteissa.
Hankalaksi osoittautui kiintiöiden suuruuden lisäksi
kiintiöiden hallintamenettelyistä sopiminen.
Naudanlihan tuotannossa Kanada on kilpailukykyinen, ja maan edellyttämää hallintajärjestelmää
pidettiin
EU:ssa kanadalaisia toimijoita suosivana. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että Kanadasta tuotavan lihan kiintiöt
koskevat ainoastaan lihaa, jonka tuotannossa ei ole käytetty
kasvuhormoneja. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että tehokkaalla valvonnalla estetään
sellaisen lihan tuonti, joka on tuotettu kasvuhormoneja käyttäen.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta toteaa, että markkinoiden
avaukset Kanadan tuonnille lisäävät kilpailua
EU:n markkinoilla erityisesti lihatuotteilla. Toisaalta EU:n vientimahdollisuudet
paranevat varsinkin maitotuotteiden ja jalostettujen maataloustuotteiden
osalta. Viljan osalta tilanteeseen vaikuttaa oleellisesti se, miten maailmanmarkkinahinnat
kehittyvät.
Sopimuksen SPS-osuus (WTO:n terveys- ja kasvinsuojelua koskeva
sopimus) perustuu eläintuotteiden osalta EU:n ja Kanadan
väliseen eläinlääkintäsopimukseen,
joka sopimuksen myötä lakkaa. Kasvituotteiden
osalta sopimus asettaa säännöt, jotka
helpottavat tuonnin edellyttämää hyväksymisprosessia
Kanadassa. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
siihen, että sopimus ei edellytä EU:n lainsäädännön
muuttamista eikä kyseenalaista EU:n oikeutta huomioida
riskinhallinnassa tieteellisen riskinarvioinnin lisäksi
muita olennaisia tekijöitä. Muun muassa GMO-tuotteiden
osalta tämä on tärkeää.
Toisaalta sopimuksen kautta EU:n BSE-riskin vuoksi keskeytynyt
naudanlihan vienti Kanadaan tulee mahdolliseksi.
Valiokunta pitää välttämättömänä sen
varmistamista, että maataloustuotteiden kauppa avataan
aidosti ja tasapuolisesti. Jos EU:n markkinoillepääsylle
muodostuu esteitä, esim. Kanadan liittovaltiorakenteesta
johtuen, EU:lla pitää olla menetelmät,
joiden kautta voidaan varmistaa kaupankäynnin tasapuoliset
edellytykset. Oleellista on myös, että tuonnin
vapautuksen piirissä olevat tuotteet vastaavat EU:n sisämarkkinoilla
omille tuotteille asetettavia vaatimuksia ja ettei tuonti kolmansista
maista mahdollistu sopimuksen säännöksiä kiertämällä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että EU ei ole avaamassa ruokaturvapolitiikkaansa neuvotteluiden
seurauksena. Tämän komissio on neuvottelujen aikana
moneen kertaan todennut. Lisäksi on varmistettava, että eläinten
hyvinvointia koskevat näkökohdat tulevat otetuiksi
huomioon. EU:lla on tältä osin tiukemmat vaatimukset
kuin Kanadalla. Kuluttajan on myös saatava selkeä tieto siitä,
mistä hänen valitsemansa tuote tulee. Sopimuksen
markkinavaikutuksia tulee seurata aktiivisesti ja markkinahäiriöihin
on puututtava viivytyksettä.