Perustelut
Valiokunta toteaa, että maatalousyrittäjien
tapaturmavakuutuslain (1026/1981) uudistaminen on osa lakisääteisen
tapaturmavakuutusjärjestelmän kokonaisuudistusta.
Ehdotettu maatalousyrittäjien tapaturmavakuutus
vastaisi hallituksen esityksen mukaan pitkälti hallituksen
esityksessä eduskunnalle työtapaturma- ja ammattitautilaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 277/2014
vp) ehdotettua työtapaturma- ja ammattitautilakia, joka
on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä.
Nykyinen maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaki
on jo keskeisiltä osin yhteneväinen tapaturmavakuutuslain
(608/1948) kanssa ja sisältää lakiteknisesti
paljon viittauksia tapaturmavakuutuslakiin. Valiokunta pitääkin
tärkeänä esityksen tavoitetta nykyaikaistaa
tapaturmavakuutuslainsäädäntöä vastaamaan
tämän päivän lainsäädännöllisiä vaatimuksia.
On tarpeen, että nyt oikeus- ja korvauskäytännön
varassa olevia soveltamisratkaisuja ja -periaatteita säännellään laissa.
Tämä selkeyttää lainsäädäntöä ja
lisää järjestelmän avoimuutta.
Esityksessä ehdotetaan, että maatalousyrittäjien
eläkelain (1280/2006) mukaiseen pakolliseen vakuutukseen
perustuvan eläketurvan ja nyt säädettävän
pakollisen työ- ja ammattiturvan soveltamisalat muodostuvat
yhteneväisiksi. Esityksen mukaan maatalousyrittäjän
työtapaturmalla tarkoitetaan tapaturmaa, joka on sattunut työssä,
työntekopaikan alueella (ns. alueperiaate) tai työntekopaikan
alueen ulkopuolella siten kuin erityisesti säädetään.
Työntekopaikkana pidetään maatilaa, jossa
työ tehdään. Työntekopaikka
voi määräytyä myös
työtehtävän perusteella. Koska maatalousyrittäjätyölle
on ominaista, että maatalousyrittäjä usein
asuu tilallaan, valiokunta pitää tärkeänä,
että säännöksissä on
otettu huomioon maatalousyrittäjän työntekopaikkaa
koskevan alueen rajautumisen osalta se, että maatalousyrittäjällä asunto
ja muut yksityiskäytössä olevat alueet
eivät ole samalla tavalla erotettavissa työpaikasta
tai työntekopaikasta kuin työntekijällä yleensä.
On myös tärkeää, että säännöksissä huomioidaan
tekniikan tuomat mahdollisuudet työn tekemiseen paikan sitä rajoittamatta.
Valiokunta toteaa, että nykyisen lain mukaan ns. asiointimatkoina
korvattavat matkat tulisivat esityksen mukaan korvattaviksi työnteon
yhteydessä sattuneina. Esityksen mukaan työstä johtuva
matkustaminen rinnastetaan työntekoon. Myös liikkuminen
eri työntekopaikkojen välillä kuuluu
suojan piiriin. Niinikään maatalousyrittäjätyöstä johtuva
matka asunnosta työhön kuuluu korvaussuojan piiriin.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
siihen, että korvattavia vahinkotapahtumia työtapaturman
ja ammattitaudin lisäksi olisivat nykytilan mukaisesti
myös työliikekipeytyminen, tapaturman tai ammattitaudin
aiheuttama vamman tai sairauden olennainen paheneminen sekä pahoinpitely,
johon liittyy syyhteys vahingoittuneen työtehtävään.
Myös henkisiin järkytysreaktioihin nykyisin sovelletut
korvausperiaatteet on esityksessä kirjattu lakiin.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että oikeuskäytännön varassa
ollut tapaturman määritelmä ehdotetaan
esityksessä kirjattavaksi lakiin. Samoin tapaturmavakuutuksessa
keskeinen lääketieteellisen syy-yhteyden vaatimus
ja sen keskeinen sisältö ehdotetaan kirjattavaksi
lakiin. Näiden säännösten kirjaaminen
lakiin on korvausjärjestelmää selkeyttävää ja
avoimuutta lisäävää. Esitykseen
sisältyy myös mahdollisuus vapaaehtoiseen vakuuttamiseen
niin työajan kuin vapaa-ajan osalta. Maataloudessa vapaa-ajan
ja työn erottaminen voi olla vaikeaa työn sijaitessa kodin
kanssa samassa pihapiirissä. Vapaa-ajan tapaturmavakuutus
edellyttää esityksen mukaan joko pakollista tai
vapaaehtoista työajan kattavaa vakuutusta.
Esityksen mukaan korvauksina maksettaisiin, kuten nykyisin,
päivärahaa ja eläkettä. Ammatillisen
kuntoutuksen aikana maksettavan etuuden nimi olisi jatkossa kuntoutusraha.
Sairaanhoidon korvauksia maksettaisiin nykyiseen tapaan kuitenkin
niin, että säädösteknisesti
lääkinnällinen kuntoutus on osa sairaanhoitoa. Välttämättömät
matkakulut korvattaisiin lakiehdotuksen mukaan lähimpään
tai maksusitoumuksen mukaiseen hoitopaikkaan julkisten kulkuneuvojen
mukaan. Valiokunta pitää maaseudun yrittäjien
kannalta tärkeänä, että esitykseen
sisältyy myös säännös
yksityisellä autolla tehtävien matkojen korvaamisesta.
Välttämättömänä matkakuluna
korvataan tällöin puolet verohallinnon vahvistamasta
kilometrikorvauksesta. Esityksen mukaan muun ajoneuvon kuin julkisen
kulkuneuvon tai yksityisen auton kulujen korvattavuus edellyttää erityistä perustetta
joko tapaturmavammasta tai liikenneolosuhteista johtuen.
Hallituksen esitykseen sisältyy säännös,
jonka mukaan vahinkotapahtumasta on ilmoitettava kolmenkymmenen
päivän kuluessa vahingon sattumisesta. Säännös
on yhteneväinen tapaturmavakuutuslain yrittäjiä koskevan
säätelyn kanssa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että mm. määräajoista tiedotetaan
maatalousyrittäjille riittävästi vakuutusta
toimeenpanevan laitoksen toimesta, jotta vältytään
etuuksien menetyksiltä.
Valiokunta pitää erittäin myönteisenä,
että esityksen mukaan korvausasioiden käsittelyn joutuisuutta
parannetaan asettamalla viranomaisille useita määräaikoja.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että käsittelyn joutuisuutta parannetaan yleisestikin
laajentamalla vastaavia toimenpiteitä muiden sosiaalietuisuus-
ja työkyvyttömyysasioiden käsittelyyn
samoin kuin muille hallinnonaloille.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä.