Perustelut
         
         Yleistä
         
         Terve ja toimiva kilpailu on aina pitkällä tähtäyksellä sekä kuluttajien
            että koko kansantalouden etu ja se antaa markkinatoimijoille
            tasapuoliset mahdollisuudet kilpailla omilla ansioillaan. Hallitusohjelmassa
            on todettu, että aidon kilpailun aikaansaamiseksi kilpailupolitiikan avulla
            turvataan tasaveroiset kilpailuolosuhteet erikokoisille yrityksille
            ja kuluttajien etujen mukaiset toimivat markkinat. Valiokunta katsookin,
            että lakiehdotus on erittäin tarpeellinen, jotta
            kahden suuren kaupparyhmän yksipuolisiin kilpailua rajoittaviin
            toimenpiteisiin voidaan puuttua. Yhteiskunnalla on perusteltu intressi valvoa
            ja tarvittaessa puuttua poikkeuksellisen keskittyneen ja kuluttajien
            jokapäiväisiä tarpeita tyydyttävän
            alan mahdolliseen kilpailunvastaiseen käyttäytymiseen.
            Samalla on huolehdittava siitä, että markkinoille
            pääsyn esteitä poistetaan.
         
         
         Elintarvikeketjun tärkeitä osatekijöitä ovat myös
            alkutuotanto ja elintarviketeollisuus. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä esityksen
            perustelujen
            mukaisesti huomiota siihen, että useiden keskeisten elintarviketeollisuuden
            tuotteiden markkinat ovat oligopolistiset ja suurten toimijoiden
            hallussa eikä markkinoille tulo ole helppoa.  Joillakin
            aloilla johtavalla yrityksellä on määräävä markkina-asema.
            Valiokunta korostaa erityisesti sitä, että keskittyneillä elintarviketeollisuuden
            aloilla suurten toimijoiden neuvotteluvoima kauppaan nähden
            on huomattavasti vahvempi kuin pienempien elintarvikeyritysten,
            joiden mahdollisuudet vaikuttaa esimerkiksi toimitusehtoihin ovat
            heikommat. 
         
         
         Kilpailuolosuhteita Suomen päivittäistavarakaupassa
            leimaavat pitkät etäisyydet ja suhteellisen pienet
            tavaravolyymit. Ala on käynyt läpi erittäin
            suuren rakennemuutoksen viimeisen viidentoista vuoden aikana. Valiokunta
            toteaa, että kaupan tehokkuus mahdollistaa osaltaan suhteellisen
            kattavan palveluverkoston ylläpitämisen. Valiokunta
            kiinnittää tässä yhteydessä kuitenkin
            huomiota siihen, että esim. kaupan ns. etukorttien kokonaisvaikutuksia
            kuluttajien asemaan ei tunneta. Lisäksi kaavoituksellisilla
            seikoilla on merkitystä alueellisiin kilpailutilanteisiin.
         
         
         Valiokunta katsoo, että määräävän
            markkina-aseman väärinkäyttökielto
            on luonteva tapa puuttua kaupan mahdollisiin kilpailua rajoittaviin
            toimintatapoihin, koska se on kehitetty vastaamaan nimenomaisesti
            markkinavoiman väärinkäyttöön.
            Ehdotettu säännös olisi ennaltaehkäisevä normi
            kohtuuttomuutta ja keinotekoista kilpailijoiden poissulkemista vastaan.
            Määräävä markkina-asema
            todettaisiin suoraan markkinaosuuden perusteella, eikä väärinkäyttöselvityksen
            esikysymyksenä tarvitsisi selvittää tapauskohtaisesti
            määräävän markkina-aseman
            olemassaoloa. 
         
         
         Lakiehdotuksen mukaan määräävä markkina-asema
            määräytyisi päivittäistavaroiden
            vähittäismyynnin perusteella. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
            huomiota siihen, että väärinkäyttö voidaan
            esityksen mukaan todeta sekä vähittäismyynnissä että hankinnassa.
            Esityksen tavoitteena onkin saada suurten kaupparyhmien koko kilpailukäyttäytyminen
            väärinkäyttövalvonnan piiriin,
            koska sekä menettelyt vähittäismyynnissä että myytävien
            tuotteiden hankinnassa vaikuttavat kuluttajien käytössä oleviin
            vaihtoehtoihin ja valikoimiin. Kilpailun kannalta on tärkeää paitsi
            tavarantoimittajien tasapuolinen mahdollisuus kilpailla valikoimiin
            pääsystä myös se, ettei kilpailevia
            vähittäiskauppoja pyritä sulkemaan markkinoilta.
            Valiokunta korostaakin sitä, että vähittäismyynnin
            ja hankinnan välillä vallitsee selkeä riippuvuus
            ja suuret kaupparyhmät toimivat molemmilla tasoilla.  
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esitys
            koskee käytännössä kaupparyhmien
            keskusliikkeiden toimintaa eikä yksittäisten kauppiaiden
            tai osuuskauppojen itsenäistä toimintaa. Jos paikallisen
            tai alueellisen kaupan menettely perustuu kuitenkin ryhmän
            keskusliikkeen päätökseen, ohjeisiin
            tai liiketoimintaratkaisuihin, määräävä markkina-asema
            todettaisiin kaupparyhmän keskusliikkeen osalta uuden pykälän mukaan.
         
         
         Valiokunta toteaa, että keskustelua on käyty useista
            kaupan menettelytavoista ja siitä, voivatko ne olla määräävän
            markkina-aseman väärinkäyttöä.
            Esimerkkeinä on mainittu mm. hyllymaksut, markkinointirahat,
            riskinsiirrot, ostoista kieltäytyminen ja kaupan omat merkit
            (private label). Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että lakiehdotus mahdollistaa kilpailuviranomaisen tehokkaan
            puuttumisen sellaiseen markkina- tai ostajavoiman käyttöön,
            joka on luonteeltaan muuta kuin tavanomaista yritysten välistä kilpailua,
            ja joka johtaa kilpailun vähenemiseen. 
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
            että kilpailuoikeudessa määräävän markkina-aseman
            väärinkäytön toteaminen edellyttää kielteisten
            kilpailu-vaikutusten osoittamista. Siitä, mikä menettely
            kussakin tilanteessa on väärinkäyttöä ja
            mikä ei, on olemassa Suomen ja Euroopan tasolla jopa satoja
            oikeuskäytännön ratkaisuja. Selvityksen
            mukaan väärinkäytön arviointi
            edellyttää tapauskohtaista arviointia eikä voida
            esimerkiksi sanoa, että markkinointirahan käyttö olisi
            aina väärinkäyttöä. Maksetulle
            markkinointirahalle voi olla asianmukaiset liiketaloudelliset perusteet
            ja maksaja saa rahalleen vastinetta, mutta joissakin tapauksissa
            se liittyy vain siihen, ettei kilpailijan tuotetta oteta valikoimiin.
            Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen, että väärinkäyttöä tullaan
            arvioimaan samoin kuin tähänkin asti.
            Sen vuoksi on erittäin tärkeää,
            että väärinkäytön tapauskohtaisessa
            arvioinnissa pystytään tunnistamaan kilpailua
            ja kuluttajia hyödyttävä ostajavoiman käyttö kilpailua
            rajoittavasta ostajavoiman käytöstä. 
         
         
         Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
            että säännökset antavat Kilpailu-
            ja kuluttajavirastolle riittävät työkalut
            puuttua edellä mainittuihin ilmiöihin, sikäli
            kun niissä on kyse väärinkäytöstä.
            Onkin välttämätöntä,
            että ehdotettu muutos mahdollistaa viraston puuttumisen kahden
            suuren kaupparyhmän yksipuolisiin kilpailua rajoittaviin
            toimenpiteisiin, jotka ovat väärinkäyttöä.
            Esimerkiksi hyllytilamaksuja, vastikkeettoman markkinointirahan
            maksamisen edellyttämistä ja riskinsiirtoja takaisin
            tuotteen myyjälle myymättä jääneistä tuotteista
            on voitava tutkia ja arvioida tapauskohtaisesti määräävän
            markkina-aseman väärinkäyttökiellon kannalta.
            Valiokunta pitää lisäksi erittäin
            tärkeänä, että väärinkäyttöön
            puuttumisen ohella Kilpailu- ja kuluttajavirasto antaa myös
            neuvontaa elintarvikeketjun toimijoille kilpailusäännöksistä ja
            niitä koskevista soveltamisperiaatteista. Tämän
            vuoksi on tärkeää, että viraston
            voimavaroista huolehditaan.
         
         
         Väitteet hintojen noususta ja tuonnin lisääntymisestä uuden
            lain seurauksena
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa esille on noussut kysymys lain hintoja
            nostavasta vaikutuksesta.  Valiokunta kiinnittää kuitenkin
            huomiota siihen, että yleensä kilpailun parantuminen
            vaikuttaa pitkällä välillä asiakkaiden
            kannalta myönteisesti hintoihin, laatuun, valikoimiin ja/tai
            innovaatioihin. Kaupparyhmien toimintatapojen läpikäymisestä aiheutuisi
            tosin jonkin verran hallinnollisia kuluja kaupparyhmille, mutta
            ne tulisivat todennäköisesti olemaan varsin marginaalisia
            suhteessa kaupparyhmien liikevaihtoon. Valiokunta toteaa myös,
            että jos suurimpien kaupparyhmien kauppatavat
            eivät tällä hetkellä perustu
            sellaisiin toimintatapoihin, jotka voidaan ehdotetun lain perusteella
            katsoa väärinkäytöksi, lakiehdotuksella
            ei ole kustannuksia lisäävää ja
            siten kuluttajahintoja nostavaa vaikutusta. Toimivilla markkinoilla
            yhdelläkään yrityksellä ei voi
            myöskään olla sellaista asemaa, että se
            voi yksin nostaa hintoja merkittävästi. Siinä tapauksessa
            asiakkaat siirtyvät muiden yritysten asiakkaiksi. Edellä esitetyn
            perusteella valiokunta katsoo, että ehdotuksella ei tule
            olemaan korottavaa vaikutusta kuluttajahintoihin.
         
         
         Valiokunta toteaa lisäksi esityksen perusteluihin viitaten,
            että kuluttajille edullisiin hintoihin puuttuminen on aina
            poikkeuksellista. Siten päivittäistavarakaupalle
            tyypillisiä erikoistarjouksia tai niin sanottujen
            sisäänvetotuotteiden hinnoittelua ei voida automaattisesti
            pitää väärinkäyttönä,
            vaan väärinkäytön toteaminen
            edellyttää osoitettavissa olevia riskejä kielteisten kilpailuvaikutusten
            syntymisestä. Katteesta tinkiminen ei ole väärinkäyttöä.
            Saalistushinnoittelu eli tappiolla myyminen tarkoituksena saada kilpailija
            poistumaan markkinoilta määritellään yhteisön
            tuomioistuimen ratkaisukäytännössä. Hinnoittelun
            katsominen väärinkäytöksi edellyttää siten
            melko tiukkojen kriteerien täyttymistä.
         
         
         Asian käsittelyn yhteydessä on myös
            esitetty väitteitä siitä, että lakiehdotuksen
            seurauksena tuonti lisääntyisi ja suomalaisten
            ja erityisesti pienten toimittajien pääsy kaupan
            valikoimiin vaikeutuisi. Lisäksi on arvioitu, että esityksen toimeenpano
            saattaa parantaa suurten tavarantoimittajien neuvotteluasemaa. Toisaalta
            jopa eräät päivittäistavarakaupan
            toimijatkin ovat suhtautuneet esitykseen myönteisesti,
            eivätkä ole uskoneet lakiehdotuksen lisäävän
            tuontia tai vaikeuttavan paikallisten tuottajien asemaa. On myös
            nimenomaisesti todettu, että uusi laki ei johda tuonnin
            lisääntymiseen, hintojen nousuun tai siihen, että kauppa
            ei uskaltaisi suosia lähituotteita, ja että esityksen
            toteuttaminen edistää markkinoiden toimivuutta
            ja parantaa pienten yritysten asemaa. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että ehdotetuista säännöksistä ei
            löydy perusteita väitteelle, että ne
            lisäisivät tuontia kotimaisten tuottajien kustannuksella.
            Ruoan kotimaisuuden kannalta keskeisiä ovat kuluttajan
            valinnat ja valintamahdollisuudet. Valiokunta katsoo, että ehdotuksella
            on myönteinen vaikutus kuluttajien valintamahdollisuuksiin,
            koska laki parantaa myös kotimaisten yritysten mahdollisuuksia
            saada tuotteitansa valtakunnalliseen jakelukanavaan ja valikoimiin
            tasapuolisin ja kohtuullisin ehdoin. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
            siihen, että keskustelua tasapuolisuusvelvoitteesta on leimannut
            epätietoisuus ja väärinymmärrykset. Väärinkäyttökielto
            ei tarkoita absoluuttista tasapuolisuusvelvoitetta. Lähtökohtana
            on, että kaikilla yrityksillä, myös määräävässä markkina-asemassa
            olevilla, on oikeus valita liikekumppaninsa. Ostopakko ei ole lain
            tarkoitus eikä seuraus. Joissakin erityistilanteissa
            ostoista kieltäytyminen voi kuitenkin olla väärinkäyttöä.
            Väärinkäyttöä voi esimerkiksi
            olla, jos toimittajaa rankaistaan ostojen lopettamisella kilpailijallekin
            myymisestä, mikäli tämä samalla
            todennäköisesti johtaisi kilpailijoiden sulkeutumiseen markkinoilta
            ja siitä aiheutuva haitta olisi kuluttajalle suurempi kuin
            puuttumisesta aiheutuva haitta. 
         
         
         Kauppa voi myös muodostaa haluamansa valikoiman oman
            liiketoimintastrategiansa perusteella ottaen huomioon käytössä olevan
            hyllytilan ja sen, mitä suomalaiset haluavat ostaa ja mihin
            hintaan. Jos menettely on tavanomaista kaupan toimintaa eikä kilpailu
            vähene, väärinkäyttöä ei
            ole. Tuolloin kaupan valikoimapäätökset perustuvat
            käytössä olevaan hyllytilaan ja asiakkaiden
            haluamiin tuotteisiin ja tavarantoimittajilla on tasaveroinen mahdollisuus
            kilpailla valikoimiin pääsystä. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että lakiehdotuksesta ei löydy
            myöskään perusteita väitteelle,
            että esitys supistaisi tai yhdenmukaistaisi valikoimia. Kaupparyhmän
            keskusliikkeet sen sijaan saattavat pyrkiä yhdenmukaistamaan
            yksittäisten kauppojen valikoimia määrittelemällä esimerkiksi
            ketjuvalikoiman.
         
         
         Edellä todetun mukaisesti uusi laki parantaa yritysten
            mahdollisuuksia saada tuotteitaan niin jakelukanaviin kuin valikoimiin
            tasapuolisin ja kohtuullisin ehdoin. Tähän viitaten
            valiokunta painottaa myös sitä, että ehdotus
            edistäisi lähi- tai luomuruoan ottamista valikoimiin.
            Valiokunta korostaa lisäksi sitä, että lakiehdotus
            ei estä valikoiman räätälöintiä paikallisesti
            asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Kalliimmalla ostamista esimerkiksi
            kotimaiselta pientuottajalta ei voida pitää väärinkäyttönä,
            jos halutun valikoiman muodostaminen edellyttää näiden
            tuotteiden hankkimista. 
         
         
         Vaikutukset alkutuottajien asemaan
         
         Valiokunta toteaa, että esityksen lähtökohtana on
            paitsi huolestuneisuus kaupan menettelytavoista myös huoli
            koko elintarvikeketjun tulonjaosta ja alkutuottajien asemasta. Vaikka
            esitys on tarkoitettu ensisijassa suurten kaupparyhmien
            menettelytapojen valvontaan, ei suoranaiseksi ratkaisuksi elintarvikeketjun
            muihin ongelmiin, valiokunta pitää välttämättömänä,
            että kilpailulain keinoin pystytään vaikuttamaan myönteisesti
            myös elintarvikeketjun osiin karsimalla hankinnassa olevia
            kohtuuttomia ja poissulkevia menettelyitä. Tämän
            tavoitteen saavuttamiseen vaikuttaa myös se, että kaupan
            keskusliikkeet ovat harvoin liikesuhteessa suoraan alkutuottajaan. 
         
         
         Valiokunta painottaa sitä, että kuluttajien
            ja viljelijöiden edut markkinoiden toimivuudessa ovat yhteneväiset.
            Edellä on korostettu, että ehdotuksella on myönteinen
            vaikutus kuluttajien valintamahdollisuuksiin, koska laki parantaa myös
            kotimaisten yritysten mahdollisuuksia saada tuotteitansa valtakunnalliseen
            jakelukanavaan ja valikoimiin tasapuolisin ja kohtuullisin ehdoin.
            Kauppa onkin jo osin vastannut kuluttajien toiveisiin lähellä tuotetuista,
            terveellisistä ja laadukkaista tuotteista, mutta kaupan
            reagoinnissa on suuria alueellisia eroja.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että alkutuotannon
            ja suurelta osin elintarviketeollisuuden ongelmana on jakelutievaihtoehtojen puuttuminen.
            Lakiehdotus ei tuo markkinoille uusia jakeluteitä, mutta
            se antaa edellytyksiä puuttua sellaiseen kaupan keskusliikkeiden
            toimintaan, jolla keinotekoisesti kavennetaan kilpailevien jakeluteiden
            syntymistä tai menestymismahdollisuuksia. Valiokunta pitääkin
            erittäin tärkeänä sitä,
            että uusi laki edistää vaihtoehtoisten
            jakelukanavien syntymistä ja mahdollisuuksia niiden hyödyntämiseen.
            Tämä parantaa tuottajien neuvotteluasemaa. 
         
         
         Kilpailu- ja kuluttajavirasto on julkaissut 26.3.2013 alkutuotantoselvityksensä (Kilpailu-
            ja
            kuluttajaviraston selvityksiä 2/2013). Selvityksen
            mukaan maataloustuottajien kilpailuasemaa ei pystytä parantamaan
            pelkästään kilpailulain keinoin eikä virasto
            voi välittömästi vaikuttaa elintarvikeketjun
            rakenteeseen. Valiokunta pitää kuitenkin välttämättömänä,
            että virasto tarvittaessa puuttuu päättäväisesti
            sopimuskäytäntöihin ja tuo esiin myös
            kilpailu- ja muun lainsäädännön
            mahdolliset muutostarpeet. Sopimuskäytäntöihin
            puuttumisen lisäksi on tärkeää,
            että vähennetään alkutuottajien
            hallinnollista taakkaa ja että turvataan tasapuolisuus
            niin lainsäädännössä kuin
            sen soveltamisessa. Valiokunta pitää myös
            keskeisinä toimenpiteitä, joilla alkutuottajat
            voivat yhdessä parantaa asemaansa, esimerkiksi osuustoiminnan
            kautta.
         
         
         Kilpailu- ja kuluttajaviraston alkutuotantoselvityksestä käy
            ilmi, että sopimuskäytäntöjä on aiheellista
            muuttaa. On noussut esiin sellaisia kaupan käytäntöjä,
            jotka ilmentävät kaupan vahvan aseman hyväksikäyttöä suhteessa
            alkutuottajiin (esimerkiksi avomaa- ja vihannestuotanto). Selvityksen
            mukaan on perusteltua, että jatkossa sopimukset alkutuottajien
            kanssa tehdään kirjallisesti. Kirjallisten sopimusten
            puuttuminen edesauttaa mm. sopimusehtojen yksipuolista muuttamista
            ja hinnan ilmoittamista vasta toimitusten tai toteutuneiden myyntien
            jälkeen. Kirjallisten sopimusten puute vaikeuttaa myös sopimusrikkomusten
            todistamista. Tähän liittyvät tilausten
            epävarmuus, hävikin korvaamiseen liittyvät
            vaatimukset (kun koko tilattu määrä ei ole
            mennyt kaupaksi, muutetaan jälkikäteen tilausmäärää)
            ja pitkät maksuajat. 
         
         
         Kilpailu- ja kuluttajaviraston alkutuotantoselvityksen mukaan
            lihantuottajien ja teollisuuden välillä ongelmana
            ovat sen sijaan pitkät tuotantosopimukset ja irtisanomisajat
            sekä yksinomaiset toimitusvelvoitteet. Riski tuotantokustannusten
            noususta on usein lihantuottajalla. Ottaen huomioon pitkät
            toimitussopimukset pitkine irtisanomisaikoineen sekä yksintoimitusehdot,
            valiokunta katsoo selvitykseen viitaten, että alkutuottajan
            kantama taloudellinen riski alalla ei ole kohtuullisessa suhteessa
            elintarvikeketjun muiden toimijoiden kantamaan riskiin.
         
         
         Valiokunta painottaa sitä, että Kilpailu-
            ja kuluttajaviraston tulee nyt säädettävän
            lain nojalla selvittää ja arvioida, sisältyykö viljelijöiden
            ja suurimpien kaupparyhmien keskusliikkeiden välisiin sopimuksiin
            tai käytäntöihin määräävän markkina-aseman
            väärinkäyttöä. Muun
            ohella on selvitettävä riskinsiirrot tuottajalle
            kaupan myymättä jääneistä tuotteista
            tai sopimusten yksipuoliset muutokset.  Mikäli väärinkäyttöä ilmenee,
            siihen on puututtava välittömästi. 
         
         
         Edellä todettuun viitaten valiokunta korostaa sitä,
            että nyt käsiteltävänä olevan
            lainsäädännön ohella on välttämätöntä ryhtyä myös
            muihin toimenpiteisiin alkutuotannon aseman parantamiseksi elintarvikeketjussa.
            Kilpailu- ja kuluttajavirasto on mainitussa alkutuotantoselvityksessään
            todennut, että maataloustuottajien kilpailuaseman parantaminen
            muodostaa laajan toimenpidekokonaisuuden, mukaan lukien lainsäädäntötoimet
            ja muut toimenpiteet. Pelkästään kilpailulainsäädännön
            nojalla maataloustuottajien kilpailuasemaa ei pystytä parantamaan,
            vaan tarvitaan muitakin toimia. Kilpailulainsäädäntö voi eräin
            osin — mutta vain eräin osin — välillisesti edistää näiden
            päämäärien toteuttamista, kuten nyt
            käsittelyssä oleva lakiuudistus päivittäistavarakaupan
            määräävän markkina-aseman
            väärinkäyttökieltoa koskevaksi
            uudistukseksi osoittaa. Erityisen tärkeänä valiokunta
            pitää luomu- ja lähiruoan edistämistä konkreettisilla
            toimenpiteillä, jotta menekkiä voidaan lisätä,
            elintarvikkeiden kuljetusmatkoja lyhentää ja lähellä tapahtuvaa
            pienimuotoista jatkojalostusta kehittää.
         
         
         Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            päivittäistavarakaupan käyttämiin
            omiin tuotemerkkeihin (private label). Kilpailuviraston päivittäistavarakauppaa
            koskevassa selvityksessä (Kilpailuviraston selvityksiä 1/2012)
            todettiin, että kauppa saa kaksoisroolinsa kautta kustannus-
            ja muita etuja verrattuna merkkituotteiden valmistajiin. Kauppa
            voi jopa nostaa merkkituotteiden hintoja pitääkseen
            omat tuotteensa halvempina. Omat tuotemerkit eivät siten
            ole myöskään kuluttajien intresseissä pitkällä aikavälillä.
            Kaupan omilla merkeillä on vaikutuksia kotimaiseen elintarviketeollisuuteen
            ja sitä kautta kannattavuusongelmien parissa painivaan maatalouteemme. 
         
         
         Kilpailuviraston päivittäistavarakauppaa koskevassa
            selvityksessä todettiin myös, että valmistuotteiden
            tuonnin roolin kasvu heijastelee osaltaan myös kotimaisten
            tavarantoimittajien neuvotteluasetelmien heikkenemistä,
            sikäli kuin kyse ei ole tavarantoimittajan ulkomailla sijaitsevilta
            tuotantolaitoksilta tapahtuvasta tuonnista. Tuonnin trendinomainen
            kasvu voi myös heijastella kaupan mahdollisuutta tukeutua
            tuontituotteisiin kotimaisten tuotteiden vaihtoehtona ja kilpailuttaa
            omien tuotemerkkiensä valmistus Suomea huomattavasti laajemmalla
            alueeella.
         
         
         Erityiskysymyksiä
         
         Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
            huoleen siitä, etteivät toimijat uskalla tehdä virastolle
            valittajan nimen paljastavaa toimenpidepyyntöä kaupan
            toiminnasta, koska he pelkäävät kaupan
            rankaisevan toimittajaa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kuitenkin
            todennut, että myös anonyymit yhteydenotot virastolle
            ovat mahdollisia ja itse asiassa normaali käytäntö markkinavalvonnassa.
            Varsinkin jos yhteydenottoja samasta kilpailuongelmasta kertyy useampia,
            virasto saattaa aloittaa tiettyä toimialaa tai menettelytapaa
            koskevan oma-aloitteisen selvityksen.  Ongelmana on kuitenkin tilanteet,
            joissa on kyse tietyn toimittajan ja kaupparyhmän välisistä sopimusehdoista.
            Tuolloin on itsestään selvää,
            että toisen osapuolen nimi tulee vastaajan tietoon, jos
            asia viedään tuomioistuimen käsiteltäväksi.
            
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että alan toimijoita saadaan myös kattavasti sitoutumaan
            noudattamaan sellaisia käytännesääntöjä,
            joilla kilpailunvastaista toimintaa voidaan estää tehokkaasti.
            Valiokunta pitää käytännesääntöjä myönteisinä,
            jos niillä saadaan epäterveitä toimintatapoja karsittua
            eivätkä ne ole hillitsemässä kaupan keskinäistä kilpailua.
            Valiokunta korostaa kuitenkin sitä, että ne eivät
            ole vaihtoehto säännökselle, jolla on
            parempi ennaltaehkäisevä vaikutus ja joka mahdollistaa
            sanktioinnin. Lisäksi ehdotettu säännös
            mahdollistaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemän unionin
            oikeuskäytäntöön pohjautuvan
            tapauskohtaisen arvioinnin väärinkäyttöepäilyistä.
            Siten käytännesäännöt voivat
            olla ehdotettua säännöstä täydentävä, mutta
            ei korvaava menettely.
         
         
         Lopuksi
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että uuden lain vaikutuksesta markkinavoiman väärinkäyttö tulee
            yhteiskunnan valvontaan nykyistä oleellisesti paremmin.
            Viitaten edellä esitettyyn valiokunta toteaa, että ehdotetun
            lain käytännön soveltamisen suoraviivainen
            ja yksityiskohtainen ennakointi on vaikeaa, koska tietyn menettelytavan
            kilpailulain mukaista hyväksyttävyyttä ei
            ole mahdollista todeta pelkästään menettelytavan
            nimen tai ulkoisen muodon perusteella tutkimatta itse tapausta ja
            sen vaikutuksia. Kilpailulainsäädännön
            soveltaminen perustuukin viranomaisten aktiivisuuteen, riittävään
            tiedonhankintaan ja asian selvittämiseen sekä perusteelliseen
            analyysiin. Samasta syystä kilpailulainsäädäntö on
            sekä kansallisesti että EU:n tasolla aina ollut
            luonteeltaan siten yleistasoista, että esimerkiksi väärinkäytön
            arviointi tehdään tapauskohtaisesti oikeuskäytäntö huomioiden.
            Kansallisesti ja EU:ssa kilpailusääntöjen
            soveltamisesta on usean vuosikymmenen kokemus. 
         
         
          Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että Kilpailu- ja kuluttajavirasto soveltaa kilpailulakia aktiivisesti
            ja tehokkaasti ottaen huomioon kilpailuprosessin toimivuuden, kuluttajien
            ja alkutuotannon edun sekä hyvän hallinnon periaatteet. On
               myös välttämätöntä,
               että lain vaikutuksia muun muassa päivittäistavarakaupan
               kilpailutilanteeseen, markkinoiden hintatasoon, tuontiin ja alkutuottajien
               asemaan seurataan aktiivisesti ja että tarvittaessa ryhdytään
               välittömästi toimenpiteisiin ongelmien
               poistamiseksi. Yhtenä vaihtoehtona tulee harkita,
            olisiko myös Suomeen perustettava kaupan alan asiamies
            valvomaan kilpailua markkinoilla. Esityksen perusteluista käy
            ilmi, että käytännesääntöjen
            noudattamisen tueksi Isoon-Britanniaan ollaan perustamassa erityinen
            asiamies.