Yleisperustelut
Taustaa
Valiokunta toteaa, että voimassa olevan metsänhoitoyhdistyksistä annetun
lain (534/1998, jäljempänä metsänhoitoyhdistyslaki)
1 §:n 1 momentin mukaan metsänhoitoyhdistys on
metsänomistajien yhteenliittymä, jonka tarkoituksena on
edistää metsänomistajien harjoittaman
metsätalouden kannattavuutta ja heidän metsätaloudelleen
asettamiensa muiden tavoitteiden toteutumista. Yhdistysten tarkoituksena
on myös edistää taloudellisesti, ekologisesti
ja sosiaalisesti kestävää metsien hoitoa
ja käyttöä. Lain 3 §:n
mukaan yhdistyksen tehtävänä on tarjota jäsenilleen
ja muille toimialueensa metsänomistajille palveluja, joita
nämä tarvitsevat metsätalouden harjoittamisessa,
ja järjestää metsänomistajien
käytettäväksi sitä varten tarvittavaa ammattiapua.
Metsänomistajille annettavat neuvonta- ja muut palvelut
sekä ammattiapu kattavat käytännössä kaikki
toimenpiteet puun kasvatuksesta puun markkinointiin. Metsänhoitoyhdistyksillä on
lain 1 §:n 2 momentin mukaan oikeus saada tarkoituksensa
toteuttamiseksi metsänomistajilta metsänhoitomaksuja.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lain
12 §:n mukaan metsänhoitoyhdistyksen on käytettävä metsänhoitomaksuvarat
ensi sijassa toimialueensa metsänomistajien metsänhoidolliseen
ja metsätaloutta yleisesti edistävään
toimintaan. Tällaisia metsänhoitoyhdistysten tarjoamia
palveluja ovat muun muassa puunmyyntisuunnitelmien laadinta, puunmyynti
metsänomistajan toimeksiannosta, metsän uudistaminen,
taimien ja siementen välitys, metsäluonnon hoito,
metsäsuunnitelmien laadinta, metsätuhojen arviointi
sekä henkilökohtainen neuvonta, koulutus ja työnopastus.
Lain mukaan metsänhoitomaksuja ei saa käyttää metsänhoitoyhdistyksen
antaman työpalvelun varsinaisiin työkustannuksiin
eikä muutenkaan sellaisella tavalla, joka merkitsisi olennaista
kilpailun vääristymistä. Metsänhoitomaksua
ei myöskään saa käyttää puukaupalliseen
toimintaan, lukuun ottamatta puunmyyntisuunnitelmien laatimista.
Edellä todettuun viitaten, valiokunta korostaa hallituksen
esityksen perustelujen mukaisesti metsänhoitoyhdisten erittäin
merkittävää asemaa metsäpalvelumarkkinoilla.
Yhdistykset suunnittelevat ja toteuttavat arviolta 80 prosenttia
yksityismetsien metsänhoitotöistä ja
tekevät arviolta 70 prosenttia puunmyyntisuunnitelmista.
Vuonna 2011 metsänhoitoyhdistykset toteuttivat tai ohjasivat
nuoren metsän kunnostusta ja taimikonhoitoa yli 110 000
hehtaarin alalla. Lisäksi metsänhoitoyhdistykset
tarjoavat metsänomistajille muun muassa tilakohtaista metsäsuunnittelua
sekä tila-arviointia ja muita omistajakohtaisia palveluita.
Metsänhoitoyhdistykset muodostavat siten kattavan palveluverkoston metsänomistajakunnalle.
Yhdistykset toimivat myös metsänomistajien edunvalvojina.
Valiokunta tuo myös esiin metsänhoitoyhdistysten
aktiivisen toiminnan metsänomistajien apuna varsinaisessa
puukaupassa. Esityksen perusteluista käy ilmi, että esimerkiksi
vuonna 2011 metsänhoitoyhdistykset tekivät puunmyyntisuunnitelmia
lähes 29,5 miljoonan puukuutiometrin edestä. Metsäntutkimuslaitoksen toteuttaman
kyselytutkimusten mukaan 38 prosenttia metsänomistajista
toteutti puukaupan antamalla valtakirjan puun myyntiin metsänhoitoyhdistykselle.
Metsänomistajista 69 prosenttia ilmoitti olleensa yhteydessä metsänhoitoyhdistykseen
viimeisimmän puukauppansa aikana.
Esityksen arviointia
Edellä esitetystä käy ilmi, että metsänhoitoyhdistyksillä on
oikeus saada tarkoituksensa toteuttamiseksi metsänomistajilta
metsänhoitomaksuja. Valiokunta toteaa, että veroluonteisen metsänhoitomaksun
on katsottu antavan metsänhoitoyhdistyksille kiellettyä kilpailuetua
muihin metsäpalvelumarkkinoilla toimiviin verrattuna. Esityksen
perustelujen mukaan sen tavoitteena onkin edistää metsätalouselinkeinon
kilpailukykyä ja kannattavuutta sekä lisätä metsänomistajien
valinnanvapautta yhdistystoiminnassa ja edunvalvonnassa. Esityksen
tavoitteena on myös luoda tasapuoliset kilpailuedellytykset
eri toimijoille metsäpalvelujen tarjonnassa. Valiokunta
kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että vaikka
metsänomistaja voi erikseen kieltäytyä jäsenyydestä,
automaattista jäsenyyttä yksityisoikeudellisessa
yhdistyksessä voi kuitenkin pitää ongelmallisena
yhdistymisvapauden näkökulmasta katsottuna.
Edellä todettuun viitaten valiokunta korostaa sitä,
että metsänhoitoyhdistykset ovat pitkäaikaisella
työllään luoneet metsänomistajille
toimivan ja kattavan palvelu- ja edunvalvontaverkoston. Yhdistysten
toiminnan ylläpitäminen on erittäin tärkeää hyvän
metsänhoidon, häiriöttömän
puukaupan ja puun tarjonnan jatkuvuuden turvaamiseksi. Metsänhoitoyhdistysten
toiminnalla onkin erittäin merkittävä kansantaloudellinen
merkitys. Sääntelyä purettaessa valiokunta pitääkin
välttämättömänä sen
varmistamista, että siirtyminen uuteen järjestelmään
tapahtuu hallitusti ja että sen vaikutukset ovat ennakoitavissa.
Tämän vuoksi on myös välttämätöntä,
että hallituksen esityksen mukaisesti metsänhoitoyhdistysten
toimintaa säännellään edelleen
yleisen yhdistyslainsäädännön
lisäksi erityislailla. Muutoksessa tulee turvata metsätaloutta
harjoittaville korkeatasoinen palveluverkosto, eikä muutoksesta
saa aiheutua häiriötä puukauppaan. Valiokunta
korostaa lisäksi sitä, että esityksellä tulee olla
tavoitteidensa mukaisesti myönteisiä vaikutuksia
metsätalouselinkeinon kilpailukykyyn ja puumarkkinoiden
toimintaan.
Valiokunta toteaa, että metsänhoitoyhdistykset
ovat olleet yhdistyslain (503/1989) mukaisesti rekisteröityjä aatteellisia,
yleishyödyllisiä ja voittoa tavoittelemattomia
yhdistyksiä. Lakiehdotus ei muuta tätä metsänhoitoyhdistysten asemaa
yleisen yhdistyslain mukaisina yhdistyksinä. Metsänhoitoyhdistysten
mahdollisuus harjoittaa elinkeino- ja ansiotoimintaa määräytyisi siten
jatkossakin yhdistyslain perusteella. Metsänhoitoyhdistykset
voisivat harjoittaa yhdistysmuodossa samansisältöistä ja
saman laajuista taloudellista toimintaa kuin nykyisinkin. Sama koskee
myös metsänhoitoyhdistysten mahdollisuutta tehdä ketjuyhteistyötä,
ottaen kuitenkin huomioon voimassa oleva kilpailuoikeudellinen sääntely.
Elinkeino- ja ansiotoiminnan osalta valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että ehdotuksen mukaan metsänhoitoyhdistyslaista poistettaisiin
rajoitukset, jotka tällä hetkellä estävät
metsänhoitoyhdistyksiä harjoittamasta puukaupallista
liiketoimintaa esimerkiksi osakeyhtiön kautta tai muussa
taloudellista toimintaa varten säädetyssä yhteisömuodossa.
Rajoitusten poistuttua metsänhoitoyhdistykset olisivat
siten tasapuolisessa kilpailuasemassa muihin vastaavia palveluja
tuottaviin organisaatioihin. Lakimuutoksen jälkeen metsänhoitoyhdistykset
voisivat muiden yhdistysten tapaan ja jäsentensä päätöksen
mukaisesti harjoittaa yhtiömuotoista liiketoimintaa ilman
laissa säädettyjä toimialakohtaisia rajoituksia.
Liiketoiminnan erottaminen yhdistyksen toiminnasta toteuttaisi myös
toimintaan liittyvien taloudellisten riskien hallinnan, toiminnan
läpinäkyvyyden sekä kilpailuneutraliteetin
vaatimukset.
Edellä todettuun viitaten valiokunta korostaa sitä,
että ehdotus antaa myös metsänhoitoyhdistyksille
uusia mahdollisuuksia toimintansa kehittämiseen, kun esityksessä ehdotetaan
metsänhoitoyhdistysten toimintaa koskevia alueellisia ja
sisällöllisiä rajoituksia purettaviksi.
Rajoitusten purkaminen parantaa yhdistysten mahdollisuuksia kehittää palvelujaan
muun muassa erikoistumisen ja verkostomaisen toiminnan kautta sekä laajentamalla
palvelujen tarjontaa esimerkiksi puukauppaan ja metsätalouskiinteistöjen välitykseen.
Tämä vaatii kuitenkin yhdistyksiä arvioimaan
toimintaansa uudelleen ja kehittämään
uusia yhteistyömalleja. Osa yhdistyksistä tulee
todennäköisesti säilyttämään
nykyisen palveluvalikoimansa, osa taas laajentaa palvelutarjontaansa
tai esimerkiksi kohdentaa palvelujaan jäsenten päättämällä tavalla
tiettyihin erityisalueisiin.
Puukaupassa metsänhoitoyhdistykset voivat laajentaa
toimintaansa esimerkiksi siten, että metsänhoitoyhdistys
perustaa oman puukaupalliseen toimintaan keskittyvän yhtiön
tai että metsänhoitoyhdistys on osakkaana puuta
omaan lukuunsa ostavassa yhtiössä. Valiokunta
kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että puukaupalliseen
toimintaan sisältyy yleensä merkittävästi enemmän
taloudellisia riskejä, mikä täytyy ottaa
huomioon päätöksiä tehtäessä.
Asiantuntijakuulemisessa on katsottu, että lakiehdotus
lisäisi yksityismetsätalouden lisäeläkejärjestelmästä metsänhoitoyhdistyksille
aiheutuvia kustannuksia. Valiokunta toteaa, että yksityismetsätalouden
edistämisjärjestöjen tekemä sopimus
palveluksessaan olevien toimihenkilöiden eläke-eduista
on vapaaehtoinen, yksityisoikeudellinen sopimusjärjestely,
jossa valtio ei ole osapuolena. Suomen metsäkeskuksen ja Metsätalouden
kehittämiskeskus Tapion liiketoimintoja koskevaa lainsäädäntöä valmisteltaessa
on todettu, että valtio ei voi ottaa kantaakseen lisäeläkejärjestelmästä aiheutuvia
kuluja. Tällä hetkellä molemmat laitokset
voivat käyttää saamaansa valtionapua
omiin eläkemaksuihinsa. Tavoitteena on, että lainmuutoksen
myötä Suomen metsäkeskuksen Metsäpalveluiden sekä metsänhoitoyhdistysten
vastuut lisäeläkejärjestelmän
rahoittamisesta määräytyvät
samoilla perusteilla.
Lopuksi
Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen 3 §:n säännös
metsänhoitoyhdistyksen perustamisesta ja rekisteröinnistä ei
estäisi perustamasta ja rekisteröimästä muita
yhdistyksiä, joilla olisi sama tarkoitus ja samat tehtävät
kuin metsänhoitoyhdistyksillä on. Säännös
rajoittaisi ainoastaan näiden yhdistysten rekisteröitymistä metsänhoitoyhdistyslain
mukaisiksi yhdistyksiksi sekä metsänhoitoyhdistys-nimen
käyttöä yhdistysten toiminnassa.
Esityksen perustelujen mukaan hallitus seuraa esitettyjen muutosten
vaikutusta metsäalan palveluntarjoajien toimintaan ja kilpailuneutraliteetin
toteutumiseen sekä arvioi erityislain säilyttämisen
tarvetta viiden vuoden siirtymävaiheen jälkeen.
Valiokunta toteaa, että tämä esityksen
perusteluissa oleva maininta on omiaan aiheuttamaan epävarmuutta
metsänhoitoyhdistyskentässä ja se voi
haitata yhdistysten toiminnan kehittämistä. Valiokunta
toteaakin, että ehdotettu metsänhoitoyhdistyslaki
on tarkoitettu olemaan voimassa toistaiseksi. Metsänhoitoyhdistyslakia,
kuten kaikkia lakeja, tulee muuttaa tarvittaessa. Siten perustelujen
maininta on tarpeeton.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
6 §. Jäsenyys metsänhoitoyhdistyksessä.
Ehdotetussa pykälässä on muun ohella
todettu, että jos yhdistyksen jäsenenä on
yhteismetsälaissa (109/2003) tarkoitettu yhteismetsä,
yhteismetsän osakkaalla on oikeus päästä yhdistyksen
jäseneksi. Ehdotuksen tarkoituksena on ollut parantaa yhteismetsän
osakkaiden tiedonsaantia sekä lisätä heidän
kiinnostustaan ja vaikutusmahdollisuuksiaan yhteismetsän
hoitoon. Menettelyn yksinkertaistamiseksi jäsenyyden on ehdotettu
toteutuvan pelkästään osakkaiden ilmoituksen
perusteella. Valiokunta katsoo kuitenkin, että ehdotus
aiheuttaisi sääntelyyn epäselvyyttä eikä tarjoaisi
yhteismetsän osakkaiden eikä myöskään
metsänhoitoyhdistyksen hallinnoinnin kannalta mitään
lisäetua. Valiokunta ehdottaa tämän vuoksi,
että lakiehdotuksen 6 §:ää muutetaan
kyseiseltä osin siten, että "yhteismetsän
osakas voidaan hyväksyä" yhdistyksen
jäseneksi.
15 §. Päätöksenteko metsänhoitoyhdistyksessä.
Voimassa olevasta ja pykälään ehdotetusta
1 momentista käy ilmi, että metsänhoitoyhdistyksen
jäsenten päätösvaltaa käyttävät
jäsenten ehdottamat ja vaaleilla valitsemat valtuutetut,
jotka muodostavat valtuuston. Valtuutetut valitaan kerralla ilman
vaalipiirijakoa postin välityksellä.
Valiokunta toteaa, että postiäänestyksestä voi aiheutua
metsänhoitoyhdistyksille huomattavia kustannuksia. Lisäksi
yhdistyslakia on muutettu 1.9.2010 voimaan tulleella lailla siten,
että yhdistyksen vaali voidaan toimittaa myös
tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla.
Vaatimus postiäänestyksestä on tämän vuoksi
perusteltua poistaa lakiehdotuksen 15 §:n 1 momentista,
jolloin metsänhoitoyhdistyksen vaalien toimittamiseen sovellettaisiin
yhdistyslain säännöksiä voimassa
olevan metsänhoitoyhdistyslain 20 §:n viittaussäännöksen
mukaisesti. Valiokunta ehdottaakin, että lakiehdotuksen 15 §:n
1 momenttia muutetaan siten, että maininta "postin
välityksellä" poistetaan. Valiokunta tulee
kuitenkin jäljempänä ehdottamaan voimaantulosäännöksen
muuttamista siten, että uuden lain voimaantulon jälkeen
järjestettävissä ensimmäisissä metsänhoitoyhdistyksen
valtuuston vaaleissa valtuutetut valitaan uuden lain voimaan tullessa
voimassa olleen 15 §:n 1 momentin mukaisesti postin välityksellä.
Voimaantulosäännös.
Viitaten edellä 15 §:n kohdalla todettuun
valiokunta ehdottaa voimaantulosäännökseen
lisättäväksi uuden 3 momentin, jonka
mukaan uuden lain voimaantulon jälkeen järjestettävissä ensimmäisissä metsänhoitoyhdistyksen
valtuuston vaaleissa valtuutetut valitaan uuden lain voimaan tullessa
voimassa olleen 15 §:n 1 momentin mukaisesti postin välityksellä.