Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
EU:ssa on vuonna 2014 aloitettu markkinajärjestelyasetusta
ja horisontaaliasetusta tarkentavien komission asetusten uudistaminen.
Samalla toteutetaan Lissabonin sopimuksesta johtuvat muutokset,
joilla aiemmin komission asetuksiin perustunut sääntely
jaetaan jatkossa komission delegoituihin asetuksiin ja täytäntöönpanoasetuksiin.
Mainituista syistä johtuen esityksessä on ehdotettu
lakiin tehtäväksi viittauskorjaukset.
Kaupan pitämisen vaatimuksia koskevat valtion viranomaisen
suorittamat tarkastukset
Aiemman maataloustuotteiden markkinajärjestelyistä annetun
lain muuttamisen yhteydessä (MmVM 21/2013 vp — HE
145/2013 vp, L 1194/2013) asiantuntijakuulemisessa
tuotiin esille tarve voida periä maksuja kaupan pitämisen
vaatimusten tarkastuksista. Tuolloin lakiin ei otettu viranomaissuoritteiden
maksullisuutta koskevaa erityislainsäädäntöä vaan
maksullisuuteen on sovellettu yleislainsäädäntöä.
Nyt lakiin on ehdotettu lisättäväksi
58 f §:ään uusi 2 momentti, jonka mukaisesti
kaupan pitämisen vaatimuksia koskevat valtion viranomaisen
suorittamat tarkastukset ovat maksullisia, jos ne sisältyvät
elintarvikelain 48 §:ssä säädettyyn
valvontasuunnitelmaan. Maksusäännös soveltuisi siten
kauppanormien noudattamisen varmistamiseksi tehtäviin tarkastuksiin,
jotka kuuluvat viranomaisen valvontasuunnitelmaan ja jotka eivät
kuulu yleislakina sovellettavan valtion maksuperustelain (150/1992)
soveltamisalaan. Valiokunnalle toimitetun selvityksen perusteella mainittu
momentti soveltuisi käytännössä lähinnä Elintarviketurvallisuusviraston
siipikarjanliha-alan (erityisesti suurimmat siipikarjanlihan teurastamot)
ja vihannesalan tuotteiden kauppanormien tarkastuksiin (vähittäiskauppa,
tukut, pakkaamot ja ulkomyyntipaikat), jotka kuuluvat Eviran valvontasuunnitelmaan.
Esityksestä käy ilmi, että valtion
maksuperustelaki kattaa ainakin hakemuksiin ja ilmoituksiin perustuvat
toimenpiteet, kuten päätökset, luvat
ja todistukset, tuonnin ja viennin, vapaaehtoisuuteen perustuvat
järjestelmät, kuten tuotteiden vapaaehtoiset merkintäjärjestelmät,
sekä uusintatarkastukset, kun tarkastus joudutaan uusimaan
alkuperäisessä tarkastuksessa havaittujen puutteiden
korjaamisen varmistamiseksi. Sen sijaan on ollut epäselvää,
soveltuuko valtion maksuperustelaki sellaisiin kaupan pitämisen
vaatimusten noudattamisen varmistamiseksi tehtäviin tarkastuksiin,
jotka tehdään ilman tarkastuksen kohteena olevan
toimijan tekemää hakemusta tai muuta toimenpidettä viranomaisen suuntaan.
Asian tulkinnanvaraisuudesta ja yhdenvertaisuudesta johtuen valiokunta
pitää siten perusteltuna, että myös
näiden tarkastusten maksullisuudesta säädetään
lakiehdotuksen 58 f §:n 2 momentissa erikseen. Valiokunta
korostaa, että valvontakäyntiin tulee yhdistää useampia tarkastuksia,
mikäli se on tarkastuskäynnin luonteen puolesta
mahdollista, kuten nykyisin esimerkiksi siipikarjanlihan vesipitoisuuksien tarkastusten
yhteydessä on suoritettu myös muuta elintarvikevalvontaa.
Valiokunta toteaa, että kuntien suorittamien kaupan
pitämisen vaatimusten tarkastusten maksullisuudesta on
vireillä sosiaali- ja terveysministeriön ympäristöterveydenhuollon
maksuja koskeva lainsäädäntöhanke.
Esitystä ei ole vielä annettu eduskunnalle.
Takaisinperintä
Markkinajärjestelyyn liittyvien tukien takaisinperintää koskeva
EU:n lainsäädäntö on lähtökohtaisesti
suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä. EU:n
lainsäädäntö edellyttää jäsenvaltion
määrittävän perintämääräyksessä enintään
60 päivän maksuajan, jonka jälkeen korkoa
aletaan periä. Kun kyseessä on siten viivästyskorko,
korkotasoa koskeva säännös tulee korvata
viittauksella korkolain (633/1982) viivästyskorkoa
koskevaan 4 §:n 1 momenttiin. Valiokunta pitää lakiehdotuksen
76 §:ään ehdotettuja muutoksia selkiyttävinä ja
tarpeellisina. Muutos on toimijoiden edun mukainen, ja ehdotettu
muutos vastaa myös maatalouden tukien toimeenpanosta annetun
lain (192/2013) 32 §:ää.
Muut huomiot
EU:n lainsäädäntöä on
muutettu siten, että tuen myöntäminen
voin yksityiseen varastointiin ei enää edellytä sen
valmistajan tähän tarkoitukseen erikseen saamaa
hyväksymistä, joten tämä vaatimus
ehdotetaan poistettavaksi lakiehdotuksen 30 §:stä.
Valiokunta pitää muutosta asianmukaisena.
EU-lainsäädännön mukaan
vakuuden pidätyksestä voidaan luopua alle 100
euron suuruisten summien osalta. Vakuuden pidättämisestä luopumista
euromääräisesti pienien summien kohdalla
voidaan pitää perusteltuna, koska hyvin pienten
summien osalta vakuuden pidättämisestä aiheutuva
hallinnollinen työ on turhan suuri suhteessa kyseessä olevaan
rahamäärään. Tuonnin ja viennin
yhteydessä asetettavia vakuuksia koskevassa suoraan sovellettavassa EU:n
lainsäädännössä kyseinen
raja on jo ollut 100 euroa. Valiokunta katsoo, että on
perusteltua ottaa käyttöön kyseinen 100
euron raja myös tämän lain 48 §:n
2 momentissa.
Edellä mainittuja voin varastointiin ja vakuuden pidättämisen
euromäärään kohdistuvia muutoksia
ei sinänsä voida pitää suurina
taikka taloudellisesti merkittävinä, mutta valiokunta
pitää kuitenkin välttämättömänä,
että turhaa byrokratiaa karsitaan aina, kun se on mahdollista.
Valiokunta pitää myös tarpeellisena,
että oikeustilaa selkeytetään esityksessä ottamalla
lain 91 a §:ään säännös
todentamisviranomaisesta, koska markkinajärjestylaissa
ei ole aiemmin ollut asiasta mainintaa.
Maataloustuotteiden markkinajärjestelyistä annetun
lain 47 §:n 2 momentissa säädetään
takaajan hyväksymisestä. Mainitussa momentissa on
viittaus kumottuun luottolaitoslakiin (121/2007), joten
valiokunta pitää tarpeellisena muuttaa viittaus
voimassaolevaan luottolaitoslakiin (610/2014). Valiokunta
toteaa, että ehdotettu muutos on lakitekninen.