Perustelut
Valiokunta toteaa, että voimassa olevan lain mukaan
kiinteistötoimitusmaksu voidaan määrätä joko
työkorvauksena tai kiinteähintaisena toimituskorvauksena.
Toimituksesta perittävä kiinteistötoimitusmaksu
voidaan myös määrätä osaksi
työkorvauksena ja osaksi toimituskorvauksena. Työkorvaus
määrätään toimituksen suorittamiseen
käytetyn työajan, keskimääräisten
palkkakustannusten sekä, sen mukaan kuin valtioneuvoston
antamalla asetuksella kiinteistötoimitusmaksusta (1560/2001)
tarkemmin säädetään, toimituksen
suorittamisesta Maanmittauslaitokselle tai kunnalle aiheutuneiden
muiden kustannusten mukaan. Toimituskorvaus puolestan määrätään
toimituslajeittain samansuuruisena toimituksesta aiheutuvien keskimääräisten
kokonaiskustannusten perusteella. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että kiinteähintaisten toimitusten määrä on
kasvanut. Pääosa toimituksista laskutetaan toimituskorvauksen mukaan.
Toimitusmenoilla tarkoitetaan puolestaan voimassa olevassa laissa
toimituksen suorittamiseen liittyviä toimituksen aikaisia
menoja, joista on otettu kiinteistönmuodostamislain (554/1995)
207 §:n 2 momenttiin esimerkinomainen luettelo.
Tällaisia menoja ovat esimerkiksi kokoustiloista aiheutuvat
kulut, maastotöiden suorittamisessa käytettävien
apuhenkilöiden palkat ja muut niihin verrattavat menot.
Koska edellä mainittu kiinteistötoimituksesta määrättävä kiinteistötoimitusmaksu
ei sisällä kiinteistönmuodostamislain
207 §:n 2 momentissa tarkoitettuja toimitusmenoiksi nimettyjä kustannuksia,
menoja, korvauksia ja palkkioita, valiokunta kiinnittää esityksen
perustelujen mukaisesti huomiota siihen, että kiinteistötoimitusmaksujärjestelmä on
maksuvelvollisen asiakkaan näkökulmasta epäselvä.
Järjestelmä on myös valtionhallinnon
näkökulmasta monimutkainen ja vaikeaselkoinen.
Esityksessä ehdotetaankin luopumista kiinteistötoimituslain
207 §:n 1 momentissa säännellystä toimituskustannusten
jaosta toimitusmenoihin ja kiinteistötoimitusmaksuun. Lisäksi toimitusmenoja
koskeva sääntely ehdotetaan siirrettäväksi
kiinteistönmuodostamislaista kiinteistötoimitusmaksulakiin
(558/1995). Siten kiinteistönmuodostamislain 207 §:n
2 momentissa lueteltuja toimitusmenoja vastaavien kustannusten ja
korvausten sisällyttäminen työkorvauksena
tai toimituskorvauksena velotettavan kiinteistötoimituksen
kiinteistötoimitusmaksuun tehtäisiin mahdolliseksi.
Valiokunta toteaa, että voimassa olevan kiinteistötoimituslain
5 §:n mukaan kiinteistötoimituksen maksuvelvollisen
toimituskorvausta on voitu alentaa, jos maksuvelvollinen on tehnyt maanmittaustoimiston
suoritettavaksi kuuluvia tehtäviä. Tältä osin
esityksen perusteluissa todetaan, että kiinteistötoimitusten
suorittaminen perustuu täyden palvelun periaatteelle, mikä tarkoittaa
sitä, ettei toimituksen asianosaisen tarvitse suorittaa
toimitushakemuksen jättämisen jälkeen
mitään toimenpiteitä eikä myötävaikuttaa
millään tavoin toimituksen etenemiseen. Toimitusinsinöörin
tehtävänä on huolehtia kaikkien niiden
toimenpiteiden suorittamisesta, jotka toimituksen suorittamiseksi
ovat tarpeen.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että toteutettaessa täyden palvelun periaatetta
lohkomistoimituksissa kokonaisvaltaisesti siten, että Maanmittauslaitos
suorittaa toimituksen vaatimat mittaustyöt ja vastaa myös
rajojen avaamistyöstä, yhteydenpitotarve ja sen vaatima
työaika ennen toimituksen suorittamista toimitusinsinöörin
ja asiakkaiden välillä vähenee. Lisäksi
kiinteistötietojärjestelmän ylläpito edellyttää tiettyjä laatuvaatimuksia
rekisteriyksikön mittaustarkkuudelta ja sen ulottuvuuden määrittämiseltä.
Tästä seuraa, että asianosaisten suorittaman
maastotyön laatu on tarkistettava ja hyväksyttävä toimituksessa.
Tämä työvaihe jää pois,
kun maastotyöt tehdään ammattimaisesti Maanmittauslaitoksen
toimesta. Samalla vältetään saman työn
tekeminen kahteen kertaan mahdollisten laatupoikkeamien johdosta.
Kuntien osalta tilanne vastuun osalta on toinen, koska
kunnat tekevät työn viranomaistyönä.
Edellä esitetyillä perusteilla kiinteistötoimituslain
5 §:n säännöstä esitetään
tarkistettavaksi siten, että toimituskorvauksen alentaminen
koskisi nimenomaisesti vain sellaisia Maanmittauslaitoksen kunnalle
suoritettavia toimituksia, joissa lohkominen tai tilusvaihto suoritetaan kunnan
omistamalla asemakaava-alueella ja joissa kunta on tehnyt kaikki
toimituksen vaatimat maastotyöt omia rajamerkkejä käyttäen
ja jossa kunta on määrätty maksuvelvolliseksi.
Valiokunnalle toimitetussa asiantuntijaselvityksessä on
korostettu sitä, ettei lohkomisesta määrättäviä kiinteistötoimitusmaksuja
ole tarkoitus korottaa esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen
perusteella. Koska kiinteistötoimitusmaksun suuruuden tulee
vastata kiinteistötoimituksesta valtiolle (Maanmittauslaitokselle)
aiheutuvien kokonaiskustannusten määrää (omakustannusarvo),
ei maastotyöstä aiheutuvaa kustannusta vastaavaa
kiinteistötoimitusmaksun osuutta voida määrätä todellista
kustannusta suuremmaksi. Tämä tulee ilmenemään
lohkomistoimituksista annettavassa asetuksessa määrättäväksi
esitetyistä toimituskorvauksista siten, ettei yksittäisen
toimituksessa muodostetun kiinteistön toimituskorvaus (kiinteistötoimitusmaksu)
nouse.
Valiokunta pitää uudistuksessa asiakkaan näkökulmasta
keskeisenä myös sitä, ettei keskimääräisen
kustannuksen perusteella maksettavaksi määrättävä hinta
muodostu kohtuuttomaksi pienimmissä toimenpiteissä.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu, että tämä kysymys
on huomioitu porrastamalla toimituskorvaus muodostettavan kiinteistön
pinta-alan perusteella. Lohkomistoimituksesta aiheutuva maastotyön
määrä ja kustannus riippuu suoraan lohottavan
alueen pinta-alasta, kun taas lakisääteisten asioiden
käsittelystä toimituskokouksessa aiheutuva kustannus
ja uuden kiinteistön rekisteröinnistä aiheutuva
kustannus eivät ole riippuvaisia muodostettavan kiinteistön
pinta-alasta.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki kiinteistönmuodostamislain muuttamisesta
Voimaantulosäännös.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa voimaantulosäännöksen
1 momenttia muutettavaksi siten, että lain voimaantuloajankohta
jää avoimeksi.
2. Laki kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain 3
ja 5 §:n muuttamisesta
Johtolause.
Valiokunta toteaa, että johtolauseessa ei ole otettu
huomioon hallituksen esitystä Maanmittauslaitosta koskevaksi
lainsäädännöksi (HE 68/2013
vp), joka on jo käsitelty eduskunnassa. Valiokunta ehdottaa
johtolauseen tarkistamista.
3 §.
Valiokunta toteaa, että pykälän 3
momentin kirjoitusasussa ei ole otettu huomioon edellä mainittuun
hallituksen esitykseen Maanmittauslaitosta koskevaksi lainsäädännöksi
(HE 68/2013 vp) sisältynyttä momentin
muuttamista. Valiokunta ehdottaakin momentin kirjoitusasun korjaamista.
Voimaantulosäännös.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa voimaantulosäännöksen
1 momenttia muutettavaksi siten, että lain voimaantuloajankohta
jää avoimeksi.