Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksessä toteutetaan maatalouden rakennetuista annettuun
lakiin (1476/2007) uuden EU-lainsäädännön
ja siihen perustuvan uuden Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman, jäljempänä
ohjelma,
edellyttämät muutokset, jotta rakennetukijärjestelmän
kansallinen toimeenpano on mahdollista ohjelmakaudella 2014—2020.
Kokonaisuutena nykyistä maatalouden rakennetukijärjestelmää on
pidetty toimivana. Sen avulla on voitu toisaalta toteuttaa ohjelmaan
sisältyneitä rakennetoimenpiteitä ja
toisaalta ohjata kansallisia tukivaroja kulloinkin tarpeellisiksi
katsottuihin tukikohteisiin. Tukijärjestelmän sopeuttaminen
uuteen ohjelmakauteen on kuitenkin välttämätöntä ennen
uuden ohjelman toimeenpanon aloittamista. Valiokunta toteaakin, että hyvin
toimineeseen järjestelmään tulee tehdä vain
välttämättömät ja tarpeelliset
muutokset.
Edellisellä ohjelmakaudella maatalouden rakennetuet
sisältyivät maa- ja metsätalousalan kilpailukyvyn
edistämiseen keskittyvään ensimmäiseen
toimintalinjaan. Tällä kaudella Euroopan maaseudun
kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) tuesta
maaseudun kehittämiseen ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1698/2005
kumoamisesta annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen
(EU) N:o 1305/2013, jäljempänä maaseutuasetus,
toimenpiteitä ei ole jaettu toimintalinjoihin.
Nuoren viljelijän aloitustuki
Esityksessä muutetaan nuoren viljelijän ikää koskevaa
edellytystä siten, että se vastaa maaseutuasetusta.
Edellisellä ohjelmakaudella nuoren viljelijän
tuli olla alle 40-vuotias. Uudella ohjelmakaudella nuoren viljelijän
aloitustukea voidaan myöntää hakijalle,
joka hakemuksen vireille tullessa on enintään
40-vuotias. Hakijan on siten oltava hakemuksen vireille tullessa
alle 41-vuotias. Jatkossa aloitustuen kohteena olevan tilanpidon
voi aloittaa vasta sen jälkeen, kun tukihakemus on tullut
vireille. Edellisellä rahoituskaudella aloitustukea voitiin
puolestaan hakea 18 kuukauden kuluessa tilanpidon aloittamisesta.
Valiokunta pitää siten välttämättömänä, että jo
aloitettua aktiivista tiedotusta tilanpidon aloittamisen kytkeytymisestä aloitustuen
hakemiseen on jatkettava tehostetusti, jotta vältytään väliinputoajilta.
Investointituki
Valiokunta toteaa, että investointituen saajalle ei enää aseteta
yläikärajaa. Komissio on ilmoittanut kielteisen
suhtautumisensa yläikärajalle, ja komissio pitää yläikärajaa
lähtökohtaisesti syrjivänä ehtona.
Jatkossakin hakijan tulee olla hakemuksen vireille tullessa kuitenkin
18 vuotta täyttänyt. Valiokunta pitää uudistusta
järkevänä, ja muutos on myös
yleisen työurien pidentämistä koskevan
tavoitteen mukainen. Valiokunta kuitenkin toteaa, että iäkkäiden
hakijoiden on tiedostettava mahdollinen takaisinperinnän
riski, sillä tuen kohteena olevaa yritystoimintaa ei saa lopettaa
eikä olennaisesti supistaa ennen kuin viisi vuotta on kulunut
avustusmuotoisen tuen viimeisen erän maksamisesta ja, jos
tuki on lainaan liittyvää tukea, lainan tai sen
viimeisen erän nostamisesta. Tuetun kohteen voi luovuttaa toiselle,
jos luovutuksen saaja täyttää tuen myöntämisen
edellytykset tai kyse on tuettavasta sukupolvenvaihdoksesta.
Uudistuksessa poistetaan maatalouden yrittäjätulon
olennaisuuden vaatimus hakijan kokonaistuloista, asiasta on säädetty
lain 8 §:n 2 momentissa. Valiokunta toteaa, että maatalouden yrittäjätulon
euromääräinen vaatimus puolestaan on
tarpeen säilyttää jatkossakin maatalouden
rakennetuen myöntämisen ehtona. Yrittäjätuloa
koskevista euromääristä säädetään
maatalouden investointituesta ja nuoren viljelijän aloitustuesta
annetussa valtioneuvoston asetuksessa (299/2008), tällä hetkellä investointituessa
ja aloitustuessa maatalouden yrittäjätulo on vähintään
17 000 euroa vuodessa. Niin sanotussa alemmassa aloitustuessa maatalouden
ja tilalla harjoitettavan muun yritystoiminnan vuotuisen yrittäjätulon
on tullut olla yhteensä vähintään 15
000 euroa, josta maatalouden yrittäjätuloa on tullut
olla vähintään 10 000 euroa. Valiokunta pitää olennaisen
tulon vaatimusta päällekkäisenä mainitun
euromääräisen vaatimuksen kanssa ja kannattaakin
siten esityksessä esitettyä olennaisen tulon vaatimuksen
poistamista. Esityksestä ilmenevin tavoin edellisellä ohjelmakaudella
ei ole ollut juurikaan tapauksia, joissa tukea ei olisi voitu myöntää maatalouden
olennaista tuloa koskevan vaatimuksen vuoksi. Näin ollen
tulo-osuuden olennaisuuden merkityksen todentamisesta on aiheutunut
lähinnä tarpeetta ylimääräistä työtä tuen
hakijoille ja hallinnolle. Olennaista on, että tuetaan
maataloutta, jolla on edellytykset jatkuvaan kannattavaan toimintaan.
Pieniin investointeihin ei jatkossa enää saa
tukea, sillä tuen vähimmäismäärä tuotantorakennuksen
uudisrakentamisessa, laajentamisessa ja peruskorjauksessa tulee
olemaan 7 000 euroa ja muissa toimenpiteissä 3 000 euroa
(aiemmin 5 000
ja 2 000 euroa). Valiokunta pitää uudistusta kannatettavana,
sillä se on perusteltua käytettävissä olevien
varojen käytön vaikuttavuuden näkökulmasta.
Lisäksi uudistus on perusteltu myös siitä näkökulmasta,
että yhden hakemuksen keskimääräiseksi
käsittelykustannukseksi ilman sähköistä asiointia
on laskettu noin 2 000 euroa.
Valiokunta korostaa riittävän tiedotuksen
tarvetta näistä muutoksista.
Korkotuki
Korkotukilainojen enimmäislaina-aika laskee 30 vuodesta
25 vuoteen. Maatalouselinkeinon pääomatarpeen
suuruudesta huolimatta valiokunta kannattaa muutosta, sillä hankkeet
tulee kuitenkin suunnitella siten, että niiden takaisinmaksuaika
on kohtuullinen. Korkotuen määrä puolestaan
on kolme prosenttiyksikköä. Edellytyksenä on
kuitenkin, että lainan saaja maksaa lainasta vähintään
yhden prosentin vuotuista korkoa. Valiokunta huomauttaa, että tällä hetkellä yleinen
korkotaso on hyvin matala, joten itse korkotuki jää tällä hetkellä tuen
saajalle kovin pieneksi.
Hallinnollisen taakan vähentäminen
Esityksessä on myös muita sekä hallinnon
että hakijoiden hallinnollista taakkaa keventäviä uudistuksia.
Jatkossa liiketoimintasuunnitelman esittämistä ei
edellytetä kaikissa investoinneissa. Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
että esityksessä kerrotuin tavoin liiketoimintasuunnitelma
edellytetään kuitenkin jatkossakin suurimmissa
investoinneissa, erityisesti uudisrakentamista ja laajentamista
koskevissa rakentamisinvestoinneissa. Esityksessä kevennetään myös
maatilan hallintaa koskevaa edellytystä siten, että vuokramaalle
toteutettavien investointien osalta jatkossa vuokrasopimusten vähimmäispituudelle
ja kirjaamiselle asetettu vaatimus koskisi vain rakentamisinvestointeja.
Lisäksi esityksessä helpotetaan maatalousyrittäjien
yhteenliittymien mahdollisuutta saada tukea, yhdenmukaistetaan menettelyjä muiden
tukijärjestelmien kanssa ja luovutaan tarpeettomien selvitysten
esittämisestä. Valiokunta pitää muutoksia
kannatettavina ja perusteltuina sekä kannattaa lämpimästi
muutoinkin hallinnollisen taakan vähentämiseen
liittyviä uudistuksia. Valiokunta pitää lisäksi
ehdottoman välttämättömänä,
että myös lakia alemmanasteisissa säädöksissä laissa
omaksuttua hallinnollisen taakan keventämistä koskevaa
linjaa jatketaan määrätietoisesti.
Sähköinen asiointi
Jatkossa tukea haetaan pääsääntöisesti
sähköisesti. Tämä vastaisi maaseudun
kehittämisen tukemisesta annetun lain (28/2014)
mukaisissa tuissa jatkossa noudatettavaa hakumenettelyä. Sähköinen
hakemus tehtäisiin verkkopalvelussa, joka on osa kehittämistukilain
50 §:ssä tarkoitettua hanke-, rakenne- ja yritystukien
uutta tietojärjestelmää (Hyrrä-tietojärjestelmä).
Kaikilla hakijoilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta sähköisen
hakemuksen jättämiseen, minkä vuoksi
tukihakemus on edelleen mahdollista tehdä myös
paperilomakkeella.
Hakemusten sähköinen käsittely ulotetaan kaikkiin
tuen hallinnoinnin vaiheisiin. Kaikki hakemukset, myös
paperilomakkeella tehdyt, tallennetaan elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskuksissa sähköiseen
tietojärjestelmään ja käsitellään
sähköisesti. Valiokunta toteaa, että hakijoiden
näkökulmasta mahdollisuus sähköiseen
hakemiseen tulee näkyä hallinnon yksinkertaistumisena
ja käsittelyn sujuvoitumisena. Hallinnon näkökulmasta
sähköinen asiointi tehostaa hallinnon toimintaa
ja tuo pidemmällä tähtäimellä säästöjä henkilöstökuluissa.
Valiokunta toteaa, että alkuvaiheessa sähköinen asiointi
todennäköisesti lisää hieman
kustannuksia, mutta hyödyt tulevat pidemmällä aikavälillä.
Valiokunta painottaa, että järjestelmän
helppokäyttöisyyteen asiakkaan näkökulmasta
on kiinnitettävä erityistä huomiota sekä siihen,
että järjestelmä on mahdollisimman yhteensopiva
tai yhteinen muiden hallinnon käyttämien järjestelmien
kanssa ainakin pidemmällä aikavälillä.