Yleisperustelut
Esityksen yleisperusteluista käy ilmi, että esityksen
tarkoituksena on tehdä rehulakiin EY:n uusien eläinproteiineja
koskevien päätösten sekä rehuvalmisteiden
valvontadirektiivin edellyttämät muutokset. Lisäksi
lakia ehdotetaan eräiltä osin muutettavaksi perustuslain
vaatimusten johdosta sekä tarkistettavaksi käytännön
muutostarpeiden vuoksi omavalvontaa koskevien säännösten
osalta.
Valiokunta toteaa, että nautojen BSE-taudin vastustamistoimenpiteissä on
kysymys hyvin painavista intresseistä vakavan eläintautivaaran ehkäisemiseksi
ja kuluttajien terveyden suojelemiseksi, mikä on otettava
huomioon asiaan liittyvässä lainsäädännössä ja
valvonnassa siitä huolimatta, että Suomi tieteellisen
riskinarvioinnin perusteella on luokiteltu BSE-taudin suhteen hyvin
alhaisen riskitason maaksi. Esitykseen perustuvat järjestelyt
johtuvat uusista EY-säädöksistä,
jotka Suomi on EU:n jäsenenä velvollinen panemaan
täytäntöön. Myös Suomen näkökulmasta
kysymys on kuluttajien korkean suojatason vaatimuksen lisäksi
kuluttajien luottamuksen säilyttämisestä viranomaisten
ja elintarvikeketjun toimintaan. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
jäljempänä huomiota lakiehdotuksen ja
sen nojalla annettavien säännösten mukaisten järjestelyjen
toteuttamiseen liittyviin käytännön vaikeuksiin
sekä järjestelyjen taloudellisiin vaikutuksiin
maatiloille ja rehuteollisuudelle samoin kuin alueellisiin näkökohtiin.
Edellä esitetystä käy ilmi, että suurin
osa BSE-taudin ehkäisemistä koskevista EY-säännöksistä on
jäsenvaltioita suoraan velvoittavia säännöksiä,
joiden täytäntöönpanon suhteen
jäsenvaltioilla ei ole juurikaan harkinnanmahdollisuutta.
Tämä koskee esimerkiksi vaatimuksia järjestää eläinproteiineja
sisältävien rehuvalmisteiden valmistus eri tuotantolaitoksiin
tai tuotantolinjoille erilleen muusta rehunvalmistuksesta EY-säädösten
edellyttämällä tavalla. Sikäli
kuin säännösten tulkitseminen tai kansallisten
ratkaisujen tekeminen on alemmanasteisen täytäntöönpanon
yhteydessä mahdollista, valiokunta katsoo, että siinä tulee
ottaa huomioon kotimaisen maatalouden ja rehuteollisuuden sekä kuluttajan
edut ja etsiä kansallisessa täytäntöönpanossa
mahdollisimman joustavia ja käytännönläheisiä ratkaisuja.
Tärkeää on myös se, että alemmanasteisiin
säännöksiin sisällytettävät
yhteisösäännösten tulkinnat
ovat mahdollisimman selkeitä ja yksiselitteisiä.
Tämä edellyttää sitä, että lakia
alemmanasteisia säännöksiä valmisteltaessa
viranomaiset ovat kiinteässä yhteydessä asianomaisiin
intressitahoihin ja sidosryhmiin.
Esityksessä on todettu, että ehdotetuilla
muutoksilla ei ole merkittäviä valtiontaloudellisia vaikutuksia.
Muun muassa uusien vaatimusten noudattamisen valvonta aiheuttaa
Kasvintuotannon tarkastuskeskukselle hallinnollista lisätyötä,
mutta esityksessä on arvioitu, että tässä vaiheessa
tehtävät voidaan hoitaa nykyisillä resursseilla
valvonnan suunnittelua tarkistamalla ja valvontatoimenpiteitä priorisoimalla.
Valiokunta painottaa tässä yhteydessä sitä,
että nyt tehtävät muutokset eivät
saa johtaa valvonnan tason laskuun valvonnan muilla osa-alueilla.
Sen vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
että muutosten vaikutuksia seurataan ja että tarvittaessa
valvontaan osoitetaan lisävoimavaroja.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yhteisösäännösten
mukaisista toimenpiteistä aiheutuu rehuteollisuudelle huomattavia
toiminnan uudelleen järjestelyitä ja niihin liittyviä investointeja
ja muita kustannuksia. Erityisesti yhden tuotantolinjan sekarehutehtaiden
toiminta vaikeutuu säännösten johdosta,
koska ne edellyttävät märehtijöiden
rehuseosten ja kalajauhoja sisältävien sian, siipikarjan
ja kalojen rehuseosten valmistuksen eriyttämistä eri
tuotantolinjoille rehutehtaassa. Ongelmat korostuvat erityisesti
rehuyrityksissä, joilla on vain yksi tuotantolaitos, koska
märehtijöiden rehuseosten ja lihaluujauhoa sisältävien
turkis- ja lemmikkieläinten rehuseosten valmistus täytyy
erottaa eri tuotantolaitoksiin. Täytäntöön
pantavat EU-säännökset koskien erilliskuljetusvaatimuksia
lisäävät myös kuljetuskustannuksia,
erityisesti silloin, kun rehunvalmistus siirtyy kauas alueelta,
jossa eläintuotantoa harjoitetaan.
Esityksestä johtuvat taloudelliset vaikutukset aiheutuvat
valiokunnan saaman selvityksen mukaan pääosin
rehuteollisuuden mittavista laite- ja rakennusinvestoinneista (yhteensä noin
27—30 miljoonaa markkaa), valmistusvolyymin laskusta varsinkin
pienissä rehuyrityksissä ja rehujen nousevista
kuljetuskustannuksista (vuositasolla noin 10 miljoonaa markkaa).
Osa yrityksistä luopuu kokonaan lihaluujauhon tai kalajauhon
käytöstä rehuvalmistuksessa, jolloin
kustannuksia aiheutuu reseptimuutoksista ja kalliimpien
raaka-aineiden käytöstä. Lisäksi
järjestelyjen seurauksena tulee olemaan erityiseläinten, kuten
turkiseläinten rehun valmistuksen mahdollinen lopettaminen
joissakin yrityksissä, mikä puolestaan rajoittaisi
turkiseläinten rehujen saatavuutta. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota siihen, että turkiseläinten rehujen ja
rehujen asianmukaisten raaka-aineiden saatavuus tulee turvata.
Edellä selostetun toiminnan eriyttämisen kustannukset
kohdistuvat ensivaiheessa rehutehtaisiin, mutta kustannukset tulevat
myöhemmin vaikuttamaan myös rehun hintaan. Alueellisia vaikutuksia
aiheuttaa erityisesti rehuteollisuuden mahdollinen keskittyminen
Etelä-Suomeen, jolloin kuljetuskustannukset maatiloille
Pohjois- ja Itä-Suomeen muodostuvat korkeiksi. Tämän
seurauksena tuotantokustannusten nousun arvioidaan kohdistuvan erityisen
voimakkaasti Pohjois- ja Itä-Suomessa harjoitettuun tuotantoon,
muun muassa kokonaan ostorehua käyttävään
sianlihatuotantoon. Kustannusvaikutusten osalta valiokunta toteaa
esityksen yleisperustelujen mukaisesti, että vaikutusten
laajuus on mahdollista käytännössä todeta
vasta sen jälkeen, kun rehuteollisuuden ratkaisut toimintojensa
uudelleen järjestämisestä ovat selvillä.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin jo tässä yhteydessä huomiota
siihen, että nykyisessä markkinatilanteessa elintarvikkeiden
tuotantoketjulla on hyvin rajoitetut mahdollisuudet siirtää toimenpiteistä aiheutuvia
kustannuksia elintarvikkeiden hintoihin, jolloin kustannukset jäävät
alkutuotannon kannettaviksi. Valtion onkin varauduttava korvaamaan
tuotantoketjulle lisäkustannukset, jotka aiheutuvat yhteisön
säännösten edellyttämistä toimenpiteistä elintarvikkeiden
turvallisuuden varmistamiseksi. Erityistä huomiota tulee
lisäksi kiinnittää siihen, ettei toimenpiteistä aiheudu
kustannusten alueellista kohoamista. Sen vuoksi alueellisiin,
muun muassa kuljetuksista aiheutuviin, lisäkustannuksiin
tulee tarvittaessa vaikuttaa myös kansallisen tukipolitiikan
keinoin ja pienten rehunvalmistusyritysten toimintaedellytykset
on turvattava. Valiokunta edellyttääkin, että viranomaiset
seuraavat tarkoin laista aiheutuvia kustannus- ym. vaikutuksia ja
ryhtyvät tarvittaessa välittömästi
toimenpiteisiin (Valiokunnan lausumaehdotus).
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tarkoituksena on, että osana
Suomen elintarviketalouden laatustrategian toteuttamista kuluvana vuonna
käynnistetään naudanlihantuotannon edistämistä koskevan
toimenpideohjelman laatiminen yhdessä elintarvikeketjun
eri osapuolten kanssa. Naudanlihantuotannon toimintakentän selvittämistä ja
sitä koskevaa tuotekohtaista tarkastelua on pidetty tarpeellisena
jo ennen BSE-kriisin puhkeamista. EU:ssa ja nykytilanteessa sen
tarpeellisuus on entisestään korostunut. Toimenpideohjelman
laatimisen yhteydessä tullaan tekemään
tarpeelliset toimenpide-ehdotukset elinkeinon kehittämiseksi.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että komissio on esittänyt yhteisön
nautamarkkinoiden tasapainottamiseksi toimenpiteitä, muun
muassa tuotannon rajoittamista. Suomi on kuitenkin naudanlihan osalta
alituotantoalue. Valiokunta pitääkin äärimmäisen
tärkeänä sitä, ettei komission
ehdottamia naudanlihantuotannon rajoittamistoimenpiteitä uloteta
maahamme.
Valiokunta toteaa, että lihaluujauhon kieltämisen
jälkeen Suomeen joudutaan tuomaan soijaa aikaisempaa enemmän
rehujen raaka-aineeksi. Toisaalta soijan hinta nousee sen kysynnän
lisääntyessä maailmanmarkkinoilla. Lisäksi
mahdollinen GMO-peräisen soijan tuonti aiheuttaa vaikeuksia
erityisesti maamme luonnonmukaiselle tuotannolle, jossa GMO-tuotteiden
käyttö ei ole sallittua. Valiokunta kiinnittääkin
tässä yhteydessä huomiota siihen, että naudan
ja sian valkuaistarve voidaan tyydyttää merkittävässä määrin
kotimaassa tuotetulla rypsirouheella. Uusimmat tutkimukset osoittavat
jopa, että rypsi on valkuaiskoostumuksensa takia soijaa
parempi valkuaislähde lypsylehmille. Maamme EU-jäsenyyden
aikana kotimaisen kasvivalkuaisen käyttö rehuissa
on kuitenkin laskenut. Tähän ovat olleet syynä Suomen
alhainen kiintiö rypsinviljelyssä ja toisaalta
rypsin viljelytukien alhaisuus viljakasveihin verrattuna. Maamme viljelykiintiö rypsin
osalta on nyt 70 000 hehtaaria, josta on vähennettävä velvoitekesannoinnin osuus.
Valiokunta onkin jo aiemmin pitänyt tarpeellisena viljelykiintiön
korottamista. Ottaen huomioon edellä selostettu tilanne
ja siihen johtaneet syyt samoin kuin Suomen maantieteellinen asema
valiokunta katsoo, että Suomen tulee nyt entistä voimakkaammin
ajaa maamme rypsinviljelykiintiön korottamista. Valiokunta
pitää lisäksi tärkeänä,
että maamme kasvivalkuaistuotannon kilpailukyvystä huolehditaan.
Rypsin ohella valkuaislähteenä käytettäviä kasveja maassamme
ovat muun muassa herne ja ohra.
Valiokunta toteaa, että muiden elintarviketuotantoeläinten
kuin märehtijöiden ruokintaan voidaan edelleen
käyttää kalajauhoa, valmistettuna uusien
EU-säännösten edellyttämällä tavalla
eri tuotantolinjalla kuin märehtijöiden rehuseokset.
Valiokunta kiinnittää tältä osin
huomiota siihen, että myös maamme sisävesien
kalakantoja, muun muassa särkeä, tulee hyödyntää valkuaislähteenä.
Rehuraaka-aineiden hintojen kohoaminen luo edellytykset sille, että myös
sisävesien kalakantoja voidaan hyödyntää rehuntuotannossa.
Valiokunta pitää sen vuoksi tärkeänä, että ministeriö selvittää pikaisesti,
millä toimenpiteillä sisävesien kalojen
valkuaisen käyttöä kotieläinrehujen
raaka-aineena voidaan edistää.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
huomautuksin ja jäljempänä ehdotettavin
muutosehdotuksin.