Yleisperustelut
Yleistä
Maaseutuhallinnon lakisääteisiä tehtäviä hoitavia
kunnan viranomaisia kutsutaan vakiintuneen määritelmän
mukaan kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisiksi. Määritelmä sisältyy
maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa
noudatettavasta menettelystä annetun lain (1336/1992) (tukitehtävälaki)
2 §:n 2 momenttiin. Maaseutuhallinnon järjestämisestä säädetään
maaseutuelinkeinojen hallinnosta kunnissa annetussa laissa
(1558/1991) (kuntahallintolaki). Kuntahallintolain mukaan
kuntien on huolehdittava maasetuelinkeinoja koskevan lainsäädännön täytäntöönpanosta
alueellaan. Kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisten tehtävistä ja
toimivallasta säädetään maatalouden
tukia sekä valtion varoista maksettavia korvauksia koskevassa
erityislainsäädännössä.
Valiokunta toteaa, että edellä esitetyn mukainen
järjestely, jossa kunnat hoitavat maaseutuhallinnon paikallistasolla,
on sinänsä toiminut hyvin.
Euroopan unionin (EU) lainsäädäntö edellyttää viljelijätukien
käsittelyyn liittyvien tehtävien eriyttämistä siten,
ettei yksittäinen viranhaltija vastaa useammasta kuin yhdestä EU:lta veloitettavan
menon hyväksymiseen, maksamiseen tai kirjanpitoon liittyvästä tehtävästä ja
ettei mitään edellä mainituista tehtävistä suoriteta ilman
valvontaa. Lisäksi edellytetään tehtävien hoidon
eriyttämistä Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman
2007—2013 toimeenpanoa koskevien hallintoviranomais- ja
maksajaviranomaistehtävien välillä. Kunnissa
tapahtuva viljelijätukien hallinnollinen prosessi jakautuu
neljään osaan: hakemuksen käsittelyyn,
hallintoviranomaisen tehtäviin, maksajavirastotehtäviin
ja takaisinperinnän suorittamiseen.
Valiokunta toteaa, että esityksen perustelujen mukaan
sen tavoitteena on toteuttaa kunnassa hoidettavien maaseutuhallinnon
tehtävien kokoaminen suurempiin yksiköihin.
Yksiköissä on oltava tehtävien hoidon
eriyttämiseen, sijaisjärjestelyjen toteuttamiseen
ja muihin palveluiden turvaamiseen liittyviin tekijöihin
nähden riittävä määrä henkilöitä.
Edellä esitettyynkin viitaten valiokunta pitää myönteisenä sitä,
että esityksessä ehdotetaan lähtökohtaisesti
maaseutuhallinnon tehtävien hoitamista edelleen kunnissa.
Jokaisessa kunnassa tehtävien hoito tulee organisoida siten, että viljelijät
saavat tarvittavat palvelut ja tehtävät tulevat
hoidetuksi lainsäädännön sekä hyvän hallinnon
periaatteiden mukaisesti. Valiokunta kiinnittää lisäksi
esityksen perustelujen mukaisesti huomiota siihen, että tehtävien
hoidon eriyttämistä koskeva
vaatimus on jo nykytilanteessa lisännyt kuntien yhteistoimintaa.
Valiokunta toteaa, että viljelijätukihallinnon palveluille
on tyypillistä tiukka määrämuotoisuus.
Hakemuslomakkeet tulee palauttaa määräajassa
ja täydellisinä uhalla, että taloudellinen etuus
menetetään. Valiokunta painottaakin sitä, että pelkkää lomakkeiden
saatavilla pitoa sekä yleistä puhelinneuvontaa
ei voida pitää riittävänä lähipalveluna,
vaan maaseutusihteerin palveluiden saatavuus tulee pyrkiä järjestämään
kuntatasolla. Tähän voi liittyä kiertävä,
paikallisen tason asiointipalveluiden tarjoaminen muutamana päivänä viikossa.
Valiokunta kiinnittää myös huomiota
siihen, että sähköistä asiointia
ollaan ottamassa kattavasti käyttöön
tukihallinnossa. Vuonna 2009, jolloin viljelijätukien sähköinen
haku oli ensimmäistä kertaa käytettävissä koko
Manner-Suomen alueella, sähköisen tukihakemuksen
jätti 6 158 maatilaa
eli noin 9,5 prosenttia maatiloista. Sähköinen
asiointi tulee yleistymään sen käytöstä saatujen
kokemusten lisääntyessä. Valiokunta korostaa
kuitenkin sitä, että asiakkaan näkökulmasta
sähköinen tukihaku ei ainakaan lyhyellä aikavälillä poista
tarvetta perinteiseen viranomaisessa tapahtuvaan asiointiin. Myös
tulevina vuosina viljelijätukihallinnossa on edelleen taattava
alueellisesti kattavat ja lähestyttävät
palvelut myös niille asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta
siirtyä hyödyntämään
sähköisiä palveluita. Valiokunta korostaa
lisäksi sitä, että viljelijöiden
saatavilla tulee olla asianmukaiset, toimivat verkkopalvelut ja
niiden käyttöön tarvittavaa opastusta
ja neuvontaa.
Valiokunta edellyttää tässäkin
yhteydessä, että maaseutuhallinnon byrokratiaa
karsitaan.
Kuntien velvollisuus yhteistoimintaan ja siitä poikkeaminen
Valiokunta toteaa, että esityksen mukaan kunnat muodostaisivat
maaseutuhallinnon yhteistoiminta-alueita, joiden sisällä tehtävien
hoidon järjestämisvastuu siirtyisi lakisääteisesti
kuntien sopimuksen perusteella yhdelle alueen kunnista
tai kuntayhtymälle. Toiminnallisen kokonaisuuden katsottaisiin
syntyvän erityisesti sellaiselle alueelle, jolla toimii
vähintään 800 tukihallinnon asiakasta
eli tukihakemuksen tehnyttä maatilaa. Yhteistoiminta-alueella
tehtävien hoitamiseen osallistuisi vähintään
viisi henkilöä. Velvollisuutta yhteistoimintaan
ei syntyisi, jos kunta täyttäisi tilamäärää ja
henkilöstömäärää koskevat
kriteerit.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että velvollisuutta kuntien yhteistoimintaan sovelletaan mahdollisimman
joustavasti. Lakiehdotuksen 5 §:n
1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa, joihin kuuluvat Lapin ja
Kainuun pitkien etäisyyksien kunnat, saaristoiset alueet
sekä ruotsinkieliset alueet, toiminnallista kokonaisuutta
ei tarvitsisi esityksen mukaan muodostaa. Tehtäviä voitaisiin
hoitaa pienemmällä asiakaspohjalla. Riittäisi,
että vähintään kolme henkilöä hoitaa
tehtäviä yhteisen, päätoimisen,
maaseututehtäviin keskittyvän johtajan alaisuudessa
ja että yhteistyöllä tarvittaessa hoidetaan
viiden henkilön osallistuminen hakemuksen käsittelyyn.
Eriyttämisvaatimus hoidettaisiin jäljempänä tässä mietinnössä ehdotettavassa
lausumassa kuvatulla tavalla kunnan harkinnassa olevin keinoin käyttämällä esimerkiksi
vastavuoroista yhteistyötä naapurikuntien välillä tai
määräaikaista työvoimaa. Siten
asiakkaiden palveluiden järjestäminen olisi kokonaisuudessaan
kuntien päätettävissä. Ainoa
vaatimus koskisi henkilömäärää.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että säännöksiin sisällytetään
valtioneuvostolle mahdollisuus tarkoituksenmukaisuussyistä jättää tekemättä yhteistoimintaan
velvoittamista koskeva päätös tai myöntää yhteistoiminta-alueelle
poikkeus muissakin tilanteissa, joissa 800 maatalousyrittäjän
vaatimuksen soveltaminen johtaa epätarkoituksenmukaiseen
lopputulokseen, mikäli toiminnallinen kokonaisuus voidaan
luontevasti muodostaa pienemmän asiakaspohjan omaavalla
alueella. Tämän mukaisesti maantieteelliset syyt
sekä vakiintuneet asiointisuunnat ja palvelukokonaisuudet
on tunnustettu maaseutuhallinnon järjestämiseksi
kunnissa ehdotetun lain 5 §:n 2 momentin mukaisiksi poikkeamisperusteiksi.
Ehdotetussa säännöksessä edellytetään
kuitenkin, että toiminnallinen kokonaisuus muodostuu ja
että viiden henkilön henkilöstövaatimus
toteutetaan yhteistoiminta-alueella. Siten alueen asiakaspohja voi
jäädä alle 800 tilan, mutta sen hallinto
on järjestettävä muilta osin vastaamaan
vaatimuksia.
Jälkimmäisenä selostetetun poikkeuksen osalta
valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu, että jos
esimerkiksi kolme kuntaa sijaitsee alueella, jonka asiakaspohja
on 600 tilaa, ja ne muodostavat maantieteellisesti, vaikkapa vesistöistä johtuen
sellaisen alueen, josta on löydettävissä kaikkien
kuntien alueella olevien tavoitettavissa oleva asiointikeskus, poikkeus
voitaisiin myöntää. Tuolloin on kuitenkin
esitettävä selvitys vaihtoehdoista ja siitä,
että toiminnallinen kokonaisuus edellä mainituista
syistä muodostuu tälle alueelle. Valiokunta painottaa sitä,
ettei poikkeuksen soveltaminen eikä uudistuksen täytäntöönpano
muutoinkaan saa johtaa tilanteeseen, jossa syntyy ns. orpokuntia.
Siten kuntaa, jota koskevat vastaavat perusteet kuin naapurikuntia,
ei tule jättää yhteistyön ulkopuolelle.
Kyseisten epäkohtien estämiseksi tarvitaan valtion
koordinoivaa ja yhteen sovittavaa ohjausta.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on myös
todettu, että jos kysymys on kunnista, jotka jo nykyisin
ovat toimineet yhteistyössä maaseutuhallinnon
tehtävissä jollakin alueella, jossa asiakaspohja
jää alle 800 tilan, edellytettäisiin
kunnilta selvitystä perusteista, joilla toiminnallinen
kokonaisuus muodostuu niiden alueella. Tästä voi
olla esimerkkinä kaikki osa-alueet kattava yhteistyö,
yhden kunnan alueella oleva maaseututoimen keskustoimipaikka ja
muissa kunnissa jo toimivat toimipisteet. Alue voidaan lakiehdotuksen
5 §:n 2 momentin nojalla hyväksyä toiminnalliseksi
kokonaisuudeksi, mutta sen hallinto olisi tässäkin
tapauksessa muodostettava vaatimusten mukaiseksi eli vähintään
viiden henkilön työpanoksen sisältäväksi
ja kuntien välinen sopimus olisi muutettava vastaamaan
lakiehdotuksen vaatimuksia.
Valiokunta toteaa, että ensin mainittu poikkeamisperuste
(5 §:n 1 momentti) merkitsee sitä, ettei toiminnallisen
kokonaisuuden muodostamista vaadita. Jälkimmäinen
peruste (5 §:n 2 momentti) puolestaan edellyttää rakentavaa vaihtoehtojen
tarkastelua ja perusteiden esittämistä sille,
miksi ehdotettu vaihtoehto toimii jollakin alueella. Valiokunta
toteaa, että molempia poikkeamisperusteita tulee soveltaa
ennakkoluulottomasti luottaen lähtökohtaisesti
siihen selvitykseen, jonka kunnat sekä valtion aluehallintoviranomaiset
paikallisten olosuhteiden asiantuntijoina antavat.
Kuntia tulee kannustaa itsenäisesti selvittämään
vaihtoehtojaan ja perustelemaan valintojaan.
Edellä todetun mukaisesti valiokunta pitää ehdotettuja
poikkeamisperusteita erittäin tarpeellisina, mutta katsoo,
että lakiin tulee esitystä selkeämmin
ottaa poikkeamisperusteeksi kuntien vakiintunut yhteistyö maaseutuhallinnon tehtäviä
hoidettaessa.
Siten tulee ehdotettua laajemmin ottaa huomioon jo vallitseva yhteistyö kuntien
maaseutuhallinnossa. Valiokunta tuleekin jäljempänä pykäläkohtaisissa
muutosehdotuksissa ehdottamaan asiaa koskevan maininnan ottamista
lakiin.
Valiokunta painottaa sitä, että kuntien tulee voida
mahdollisimman itsenäisesti ratkaista, miten tehtävät
säädettävän lain puitteissa
organisoidaan kunnissa. On tärkeää, että kunnilla
on oikeus mahdollisimman laajasti itse päättää muun
muassa alueiden muodostamisesta ja toimipisteiden tarkoituksenmukaisesta
sijainnista. Valiokunta toteaa lain mahdollistavan sen, että järjestämisvastuussa
oleva kunta tai kuntayhtymä voi (järjestämisvastuun
siirron jälkeen) ostaa viljelijätukihallinnon
palveluita esimerkiksi toiselta kunnalta. Tämä helpottaa
palveluiden uudelleen organisoimista ja lisää kuntien
mahdollisuuksia ottaa paremmin huomioon maaseudun kehittämistehtävien
hoitaminen. Kuntien tulee pyrkiä yhdistämään
maaseutuhallinnon tehtävien hoito esimerkiksi maaseudun
kehittämistehtäviin sekä ympäristöterveydenhuollon
ja maatalousyrittäjien lomituspalveluiden hallintoon.
Valiokunta painottaa vielä uudelleen sitä,
että palvelujen saatavuutta ei saa heikentää uudistuksen
yhteydessä. Erityistä huomiota tulee kiinnittää yhteistoiminta-alueen
puitteissa toisen kunnan järjestämisvastuulle
maaseutuhallinnon tehtävät siirtävien
kuntien palveluiden laadun ja saatavuuden asianmukaiseen toteutumiseen.
Jos ja kun valtioneuvosto päättää yhteistoiminnan toteuttamisesta,
yhteistoimintaan velvoittamista ratkaistaessa ensisijainen tavoite
tulee olla alueen viljelijöiden
parhaan mahdollisen palvelutason turvaaminen ottaen huomioon muun muassa
eri tuotantosuuntien tukihallinnolta edellyttämä erityisosaaminen.
Yhteistoiminta-alueen hallinto
Edellä on todettu, että yhteistoiminta-alueella tulee
olemaan yksi taho, joka on hallinnollisesti ja oikeudellisesti vastuussa
kokonaisuuden toiminnasta suhteessa asiakkaaseen ja valtioon. Siihen
liittyy toisaalta toimivalta tarvittaviin toimenpiteisiin, kun maaseutuhallinnon
tehtävien hoitaminen tätä edellyttää.
Tämä tehtävien järjestämisvastuu
on lakiehdotuksen mukaan oikeushenkilöllä, joka
on käytännössä kunta tai kuntayhtymä.
Valiokunta painottaa tässäkin yhteydessä sitä,
ettei yhteistoiminta-alueiden hallintoon tule puuttua enempää kuin
on välttämätöntä. Palveluiden
tuotannossa yhteistoiminta-alueiden tulee voida käyttää ostopalvelusopimuksia,
yhteistyöjärjestelyjä ja muita kuntalain mukaisia,
kunnan palveluiden tuotannossa olevia yhteistoiminnan keinoja.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kunnat sopivat tehtävät vastaanottavan
kunnan kanssa tai kuntayhtymän sisällä sopimuksen
kattaman palvelukokonaisuuden (esim. maaseutuhallinnon tehtävien
ohella lomituspalvelut ja maaseudun kehittämistehtävät),
kustannusten jakautumisen, toimipisteiden määrän
ja sijainnin, palvelutason, henkilöstön siirtymisen,
yhteisen toimielimen kokoonpanon ja toimintaperiaatteet,
tuotantovälineiden jaon (toimitilat, irtaimisto) ja sopimuksen
seurannan. Valiokunnalle on todettu, että ohjeistusta on
saatavissa ns. isäntäkuntamallia koskevasta sopimuksesta.
Lisäksi edellä on jo todettu, että kuntia
tulee avustaa tarjoamalla niiden käyttöön
mallisopimuksia sekä laskentatyövälineitä,
jotta kustannusten jakautumisesta päästään
sopimukseen.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin,
että esityksessä tarkoitettu yksikkö olisi
käytännössä isäntäkunnan
organisaatioon perustettu yksikkö tai yhteinen toimielin
(lautakunta) taikka jo toimivan kunta-yhtymän organisaatioon
perustettu yksikkö. Toisin kuin PARAS-hankkeessa lakiehdotus
ei edellytä yhteisen toimielimen perustamista, vaan kunnat
voisivat sopia sen perustamisesta niin halutessaan. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että perustaessaan
yhteisen toimielimen kunnat voivat nimetä siihen edustajansa
sekä sopia esimerkiksi kiertävästä puheenjohtajuudesta
ja muista tavoista, joilla turvataan osallistuvien kuntien mahdollisuudet
vaikuttaa.
Valiokunta toteaa, että kuntien maaseutuelinkeinoviranomaiset
hoitaisivat jatkossakin EU:n varojen maksajavirastotehtävien
ohella Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman hallintoviranomaistehtäviä siltä
osin
kuin ne vastaavat luonnonhaittakorvauksen, maatalouden ympäristötuen
perustoimenpiteiden ja eläinten hyvinvoinnin tuen osalta
sitousmuspäätösten tekemisestä.
Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahaston)
tuesta maaseudun kehittämiseen annetun asetuksen ((EY)
N:o 1698/2005) 74 artiklan mukaan jäsenvaltion
on varmistettava, että maaseudun kehittämisohjelmaa
varten perustetaan sellainen hallinto- ja valvontajärjestelmä,
jolla taataan selkeä tehtävien jako ja erottelu
hallintoviranomaisen ja muiden elinten välillä.
Jäsenvaltion vastuulla on varmistaa, että järjestelmät
toimivat tehokkaasti koko ohjelmakauden ajan. Mainitun asetuksen
75 artiklan 2 kohdan nojalla tehtävien eriyttäminen
on toteutettava myös siinä tapauksessa, että hallintoviranomainen
(maa- ja metsätalousministeriö) on delegoinut
tehtävien hoidon muulle taholle, kuten tässä tapauksessa
sitoumuspäätösten tekeminen on säädetty
kuntien tehtäväksi.
Valiokunta edellyttää, että edellä mainittuja EU:n
säännöksiä tehtävien
eriyttämisestä on tulkittava maassamme siten,
että kunnan maaseutuelinkeinoviranomaistehtäviä hoitava
henkilö voi hoitaa sekä hallintoviranomaistehtäviä että maksajavirastotehtäviä.
Tehtävien eriyttäminen on katsottava toteutetuksi,
jos edellä tarkoitettu henkilö ei toimi saman
maatalousyrittäjän kohdalla sekä sitoumuspäätöksiin
liittyvissä tehtävissä että maksajavirastotehtävissä. (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Valiokunta korostaa sitä, että elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusten (ELY) osallistuminen
tehtävien hoidon ohjaukseen kunnissa on erityisen tärkeää.
Kuntien ja keskusten yhteistoiminnan sujuminen on maaseutuhallinnon
kannalta keskeinen kysymys. Kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisten
osaamista on myös syytä jatkossa kehittää,
ja tämä on selkeintä toteuttaa Maaseutuviraston
suoraan kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisille kohdistettavalla
koulutuksella. Ottaen huomioon erityisesti maatalouden tukijärjestelmien
ja yleisestikin maaseutuhallinnon monimutkaisuus ja siinä usein
tapahtuvat muutokset kuntien maaseutuhallinnolle järjestettävä laadukas
ja toimiva koulutus ja neuvonta on ehdoton edellytys maaseutuhallinnon
korkean palvelutason varmistamiseksi.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
huomautuksin ja jäljempänä esitettävin
muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki maaseutuhallinnon järjestämisestä kunnissa
2 §. Kunnan vastuu maaseutuhallinnon järjestämisessä.
Lakiehdotuksessa on useampia viittauksia Euroopan
yhteisöön. Valiokunta ehdottaa näiden
viittausten muuttamista viittauksiksi Euroopan unioniin, koska ns.
Lissabonin sopimuksen voimaantulon myötä Euroopan
unioni on korvannut Euroopan yhteisön.
3 §. Maksajaviranomainen.
Viitaten edellä 2 §:n kohdalla esitettyyn
valiokunta ehdottaa, että pykälässä olevat
viittaukset Euroopan yhteisöön muutetaan viittauksiksi
Euroopan unioniin.
4 §. Maaseutuhallinnon järjestäminen.
Lakiehdotuksen 4 §:n 2 momentissa ja 5 §:n
3 momentissa on säännös mm. siitä,
että yksi tehtäviä hoitavista viranhaltijoista
tai toimihenkilöistä johtaa tehtäviä hoitavaa
yksikköä päätoimisesti. Valiokunta
pitää sinänsä hyvänä sitä,
että suhteessa valtioon ja hallinnon asiakkaisiin löytyy maaseutuhallintoon
perehtynyt henkilö, joka on vastuussa kokonaisuudesta ja
alaistensa toiminnasta. Lisäksi ammattimaisen johdon vaatimus korostaa
maaseutuhallinnon tehtävien tärkeyttä suhteessa
kunnan muihin tehtäviin. Valiokunta katsoo kuitenkin, että johtajan
asema on säännöksessä rajattu
liian suppeasti pelkkään johtamiseen. Tehtäväkuvaukseen
tulee sisällyttää laajemmin maaseutuhallinnon
tehtävien hoitaminen. Valiokunta ehdottaakin kyseistä 4 §:n
säännöstä muutettavaksi siten,
että johtajan tehtävänä on päätoimisesti
hoitaa maaseutuhallinnon tehtäviä ja johtaa tehtäviä hoitavaa
yksikköä.
5 §. Toiminnallisen kokonaisuuden muodostamiseksi
tehtävät poikkeukset.
Viitaten edellä yleisperusteluissa esitettyyn, valiokunta
ehdottaa pykälän 2 momentin mukaisiin poikkeamisperusteisiin
lisättäväksi maininnan alueen vakiintuneesta
yhteistyöstä maaseutuhallinnon tehtäviä hoidettaessa.
Viitaten edellä 4 §:n kohdalla ehdotettuun muutokseen
valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttiin sisältyvää johtajan
tehtävän kuvausta muutettavaksi siten, että johtajan
tehtävänä on päätoimisesti
hoitaa maaseutuhallinnon tehtäviä ja johtaa tehtäviä hoitavaa
yksikköä.
7 §. Ennakkotieto.
Kunnan hakemuksesta annettu ennakkotieto siitä, voidaanko
kunnan alueella tai yhteistoiminta-aluetta muodostettaessa soveltaa
5 §:ssä säädettyä poikkeamismahdollisuutta
olisi nyt käsiteltävänä olevan
pykälän 1 momentin mukaan aina sitova momentista
ilmenevin edellytyksin. Valiokunta ehdottaa 1 momenttia täsmennettäväksi
siten, että ainoastaan kunnille myönteinen ennakkotieto
sitoisi valtiota. Kun kielteinen ennakkotieto ei sido valtiota, valtioneuvosto
voi maa- ja metsätalousministeriön kielteisestä ennakkotiedosta
huolimatta päättää, että perusteet
poikkeuksen myöntämiseen ovat olemassa.
16 §. Siirtymäsäännökset.
Ottaen huomioon, että lakiehdotuksen voimaantulo siirtyy,
valiokunta ehdottaa yhteistoiminta-aluetta koskevan päätöksen
tekemistä koskevan määräajan
ulottamista toukokuulle 2011 ja päätöstä koskevan
ilmoituksen määräajan ulottamista kesäkuuhun 2011.
Valiokunta toteaa myös, että ns. Paras-puitelaki
on voimassa vuoden 2012 loppuun saakka. Siten kuntaliitokset ja
niitä koskevat selvitykset tulee ottaa huomioon yhteistoiminta-alueiden
muodostamista valmisteltaessa. Jos kunta eroaa yhteistoiminta-alueesta
tai yhteistoiminta muuten lakkaa vuoden 2013 jälkeen, sovellettavaksi
tulee lakiehdotuksen 9 §.