Yleisperustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että ehdotetussa lannoitevalmistelaissa
käsite lannoitevalmisteet sisältää sekä lannoitteet
että muut lannoitevalmisteet (muun muassa kalkitus- ja
maanparannusaineet). Esityksen perustelujen mukaisesti valiokunta
korostaa sitä, että hyvälaatuisilla,
turvallisilla ja kasvintuotantoon sopivilla lannoitevalmisteilla
on suuri merkitys maa-, metsä- ja puutarhatalouden toimintaedellytyksille.
Lannoitevalmisteilla vaikutetaan kasviperäisten tuotteiden
laatuun ja tätä kautta välillisesti elintarvikkeiden
turvallisuuteen ja ihmisten terveyteen. Lannoitevalmisteiden käyttö vaikuttaa
myös ympäristöön ja vesistöihin.
Valiokunta pitääkin ehdotettuja uudistuksia tärkeinä kasvi-,
ihmis- ja eläintautiriskien sekä lannoitevalmisteiden
raskasmetallipitoisuuksien ylitysten ehkäisemiseksi. Samalla
valiokunta korostaa sitä, että elintarvikkeiden
tuotantoketju tulee nähdä yhtenä kokonaisuutena,
jossa huomiota kiinnitetään tuotteen laatuun alkutuotannon
tuotantopanoksista aina kuluttajalle markkinoinnissa tarjottavaan lopputuotteeseen
saakka. Valvonnan tulee olla aukotonta ja tuotteiden alkuperä jäljitettävissä.
Suomi sai Euroopan Unioniin (EU) liittyessään
oikeuden pitää voimassa kansallinen lainsäädäntönsä,
joka koskee kadmiumin enimmäismäärän
rajoittamista lannoitteissa. Poikkeamisoikeus päättyi
31.12.2005, ja Suomi pyysi komissiota jatkamaan oikeuden voimassaoloa.
Komissio teki 3.1.2006 päätöksen jatkaa
Suomen saamaa poikkeuslupaa, ja poikkeus on nyt voimassa siihen
saakka, kunnes Euroopan yhteisön tasolla sovelletaan lannoitteiden
kadmiumpitoisuutta koskevia yhdenmukaisia toimenpiteitä. Valiokunta
pitää poikkeamisoikeuden säilymistä erittäin
tärkeänä ja katsoo, että liiallisia
kadmiumpitoisuuksia sisältävien lannoitteiden
käytön estämiseen tulee nyt ehdotetun
lain täytäntöönpanossa kiinnittää erityistä huomiota.
Valiokunta toteaa myös, että Suomen tulee edelleen
toimia sen puolesta, että koko yhteisön alueelle
saadaan voimaan sama kadmiumraja-arvo kuin Suomessa on nyt.
Ehdotetun lannoitevalmistelain 3 luvussa säädettäisiin
toiminnan harjoittamisesta ja muun muassa laitosten hyväksymisestä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tilanne on tältä osin ollut
jätevedenpuhdistamoiden osalta jossakin määrin
epäselvä. Käytännössä on
esimerkiksi alueellinen ympäristökeskus tai kunnan
ympäristöviranomainen voinut antaa jätevedenpuhdistamolle
luvan tuottaa maanparannusaineita, vaikka nyt voimassa olevankaan
lannoitelain puitteissa tällainen luvananto ei ole periaatteessa
ollut mahdollista. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että uudistuksella nyt selkeytetään sitä,
milloin esimerkiksi biokaasu- ja kompostointilaitoksilta, teknisiltä laitoksilta
tai jätevedenpuhdistamoilta vaaditaan lannoitevalmistelain
mukaista laitoshyväksyntää. Laitoksilta,
jotka valmistaisivat lannoitevalmisteita markkinoille saattamista
varten, edellytettäisiin aina myös ympäristölainsäädännön
mukaista ympäristölupaa. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että toisaalta maassamme on myös
laitoksia, joiden lopputuote ei täytä lannoitevalmistelakiin
tulevia vaatimuksia. Näiden laitosten lopputuotteet päätyvät
kaatopaikkojen peite- tai täyteaineeksi tai polttolaitoksiin.
Kyseisten, ei lannoitevalmisteita tuottavien laitosten lupien myöntäminen
ja valvonta tapahtuisi edelleen ympäristölainsäädännön
mukaisesti.
Lain soveltamisala kattaisi edelleen biokaasutuksen, kompostoinnin
ja mullanvalmistuksen. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
siihen, että jos raaka-aineena käytetään
eläimistä saatuja sivutuotteita, kuten ruokajätettä kotitalouksista
tai esimerkiksi kaupan eläinperäistä jätettä,
on kompostointi tehtävä jo nyt joko kansallisten
tai sivutuoteasetuksen ((EY) N:o 1774/2002) mukaisten vaatimusten
mukaisesti ja kompostointi on viranomaisvalvonnan alaista. Nykyisinkin
toiminnanharjoittajan ja siten myös kompostimullan tai
seosmullan valmistajan taikka kompostoijan tulee ilmoittaa elinkeinotoiminnan
aloittamisesta viranomaiselle ja varata viranomaiselle mahdollisuus
tarkastuksen suorittamiseen. Lisäksi toiminnanharjoittajan
on nytkin aina annettava lannoitevalmisteen käyttäjälle
myynnin tai luovutuksen yhteydessä lannoitelaissa ja sen
nojalla annetuissa maa- ja metsätalousministeriön
päätöksissä vaaditut riittävät
tiedot lannoitevalmisteesta valmisteen mukana kulkevassa tuoteselosteessa.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu, että maa-
ja metsätalousministeriön asetuksessa, ns. laatuasetuksessa,
otettaisiin myös lannoitettu ja/tai kalkittu irtomulta
(jo sovellettavia tyyppinimiä) ja ruokamulta (uusi tyyppinimi)
alan vaatimuksesta valvonnan piiriin. Ruokamullalla tarkoitettaisiin
lannoitevalmistetta, jossa pintamaa seulotaan ja siihen sekoitetaan
esimerkiksi hiekkaa, turvetta tai savea tietyssä suhteessa.
Valiokunta katsoo kuitenkin, ettei ole perusteltua ottaa asetuksessa
valvonnan piiriin sellaista seulottua irto- tai ruokamultaa, joka
ei sisällä esimerkiksi jätevedenpuhdistamolietettä ja
johon on mahdollisesti lisätty vain hiekkaa, turvetta, savea
tai kalkkia. Näiden tuotteiden ravinnepitoisuudet ja käyttöturvallisuus
selviävät riittävällä tarkkuudella
multaeristä tehtävillä ravinneanalyyseillä.
Viherrakentaminen ja maisemointi
Valiokunta toteaa, että myös viherakentamisessa
ja maisemoinnissa lannoitevalmisteiden on oltava hyvälaatuisia,
turvallisia ja käyttötarkoitukseensa sopivia.
Lisäksi ne eivät saa aiheuttaa haittaa tai vaaraa
ihmisten, eläinten tai kasvien terveydelle. Valiokunta
kiinnittääkin huomiota siihen, että lannoitevalmisteita
käytetään viherrakentamisessa ja maisemoinnissa
hyvin laajasti. Niiden käyttöalueita ovat muun
muassa asuinrakennusten, koulujen, päiväkotien
ja julkisten rakennusten piha-alueet, golf- ja urheilukentät samoin
kuin teiden luiskat ja puistot. Erityisesti omakotitalojen ja muiden
asuintalojen, koulujen ja päiväkotien piha-alueiden
sekä puistojen rakentamisessa käytettyjen lannoitevalmisteiden on
oltava mikrobiologisesti turvallisia. Ne eivät saa sisältää salmonellaa,
listeriaa, noro- tai astroviruksia, joita niihin heikkolaatuisilla
käsittelymenetelmillä helposti jää.
Ne eivät saa myöskään sisältää suuria
määriä raskasmetalleja tai muita haitallisia
aineita. Valiokunta toteaa myös, että jos mikrobiologisesti
heikkolaatuisten sekä muita haitta-aineita sisältävien
lannoitevalmisteiden levitys puistoihin tai muihin viherrakennuskohteisiin
sallitaan, voi kyseisten tuotteiden hulevesissä levitä paikallisiin
ojiin, jokiin ja järviin taudinaiheuttajia ja raskasmetalleja.
Edellä on myös todettu, että komissio
on 3.1.2006 tehnyt päätöksen jatkaa Suomen
saamaa poikkeuslupaa kansallisten säädösten
voimassa pidosta kadmiumin enimmäismäärän
rajoittamiseksi. Valiokunta kiinnittääkin tässä yhteydessä huomiota
siihen, että Suomen maaperä- ja vesistöolosuhteet
ovat poikkeukselliset. Meillä on EU:n muihin jäsenvaltioihin
verrattuna happamin maaperä ja happamimmat vedet. Nämä ominaisuudet
asettavat vaatimuksia myös lannoitevalmisteiden laadulle,
erityisesti niiden sisältämille haitallisille
aineille. Myöskään viherrakentamisessa
ja maisemoinnissa käytetyt lannoitevalmisteet eivät
sen vuoksi voi sisältää huomattavia määriä kadmiumia,
joka liukenee helpommin juuri happamiin maaperiin ja vesiin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan laatuasetukseen on lannoitevalmisteiden
maaperälle aiheutuvaksi keskimäärin sallituksi
kadmiumin enimmäiskuormitukseksi kaavailtu 1,5 grammaa
hehtaaria kohden vuodessa. Ottaen huomioon kuormituksen jakaantuminen
useammalle vuodelle, tämän tulee näkyä viherrakentamista
ja maisemointia koskevassa kuormituksen mitoituksesssa. Muiden lannoitevalmisteiden
kuten
tuhkien, kuonien ja muiden orgaanisten ja epäorgaanisten
lannoitteiden käytölle maisemoinnissa ja viherrakentamisessa
onkin kaavailtu enimmäiskuormituksena sallittavaksi 15 grammaa
kadmiumia hehtaarille kymmenen vuoden ajanjaksona annettuna.
Valiokunta toteaa, että maa- ja puutarhataloudessa
lannoitevalmisteita käytettäessä noudatetaan
maataloudesta peräsin olevien nitraattien vesiin pääsyn
rajoittamisesta (931/2000) annetussa valtioneuvoston asetuksessa
lannoitevalmisteiden käytölle asetettuja rajoitteita.
Koska maisemoinnissa ja viherrakentamisessa käytetyissä kasvualustoissa
ja maanparannusaineissa on sekä liukoista typpeä että liukoista
fosforia huomattavasti maataloudessa käytettäviä lannoitevalmisteita
enemmän, on pidetty tarpeellisena asettaa käyttörajoituksia
myös viherrakentamiseen ja maisemointiin. Valiokunnalle
toimitetun selvityksen mukaan maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella säädettäisiin, että käytettäessä lannoitevalmisteita
maisemoinnissa ja viherrakentamisessa, typen määrä saisi
olla korkeintaan 1 250 kilogrammaa liukoista typpeä hehtaarille
viiden vuoden ajanjaksona annettuna sekä liukoisen fosforin
määrä enintään 750
kilogrammaa hehtaarille joko kerta-annoksena tai viiden vuoden ajanjaksona
annettuna. Lisäksi toiminnanharjoittajan tulee vaadittaessa
voida osoittaa käyttömäärät
viranomaisille samoin kuin se, ettei määristä aiheudu
haittaa tai vahinkoa ympäristölle. Tämän
tulee näkyä myös alemman asteen säännöksissä ja
ohjeissa. Mainitut maisemoinnissa ja viherrakentamisessa sallitut
määrät olisivat siten huomattavasti korkeammat maa-
ja puutarhataloudelle asetettaviin vaatimuksiin nähden.
Nitraattiasetuksen (931/2000) mukaan heinä-, laidun-,
säilörehu- ja puutarhakasvien viljelyssä voidaan
käyttää lannoitukseen (orgaaniset ja
epäorgaaniset lannoitteet) liukoista typpeä vuosittain
250 kilogrammaa hehtaarille. Voimassa olevassa ympäristötukijärjestelmässä peruslannoitustasojen
mukainen suurin vuotuinen fosforin käyttömäärä on
40 kilogrammaa hehtaarille (peruna).
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on tuotu esiin,
ettei tutkimustietoa maisemoinnin ja viherrakentamisen ympäristövaikutuksista
ole mainittavasti saatavissa Suomesta eikä muualtakaan
Euroopasta. Viherrakentamisalueilta tulevia huuhtoutumia ei ole
Suomessa laajasti mitattu. On kuitenkin arvioitu, että suuret
puhdistamolietepohjaisten maanparannusaineiden ja kasvualustojen
käyttömäärät voivat
aiheuttaa suuriakin hehtaarikohtaisia ravinnehuuhtoutumismääriä,
mikä voi aiheuttaa rehevöitymishaittoja rannikkovesiin
kokonaisuutena sekä erityisesti taajamien pienvesistöihin.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta edellyttääkin,
että maisemoinnista ja viherrakentamisesta aiheutuvat ympäristövaikutukset
selvitetään siten, että erityistä huomiota
kiinnitetään puhdistamolietepohjaisten maanparannusaineiden
ja kasvualustojen aiheuttamien huuhtoutumien osuuteen vesistöihimme
kohdistuvasta kokonaisravinnekuormituksesta (Valiokunnan lausumaehdotus
1).
Koska maisemointiin ja viherrakentamiseen puhdistamolietepohjaisia
lannoitevalmisteita valmistaville laitoksille voi tuottaa vaikeuksia siirtyä noudattamaan
uusia lannoitevalmisteiden laatuvaatimuksia ja toiminnanharjoittajaa koskevia
vaatimuksia lakiehdotuksen siirtymäsäännöksen
mukaisessa ajassa, valiokunta ehdottaa jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa laitoshyväksyntää koskevan
siirtymäajan pidentämistä. Tällöin
muiden kuin sivutuoteasetuksen vaatimuksia noudattavien laitosten
tulisi hakea laitoshyväksyntä viimeistään
kahden vuoden kuluttua lannoitevalmistelain voimaantulosta.
Metsälannoitus
Kun hakkuutähteiden, kantojen ja pienpuun energiakäytön
lisääntymisen myötä ravinteita poistuu
metsistä aiempaa enemmän, puuston kasvukunnon
ylläpitämiseksi osalla metsäalueista
joudutaan turvautumaan lannoituksiin eli ravinteiden tarkoituksenmukaiseen
palauttamiseen metsämaahan. Valiokunta kiinnittääkin huomiota
siihen, että viime vuosikymmenien alhaisten lannoitusmäärien
jälkeen lannoituksen merkitys metsätaloudessa
on jälleen kasvamassa.
Valiokunta toteaa, että nykyinen lannoitelaki ei koske
lannoitteiden metsäkäyttöä.
Nyt ehdotetussa laissa säännökset on
kuitenkin tarkoitus ulottaa koskemaan myös metsien lannoitusta, mitä valiokunta
pitää sinänsä myönteisenä.
Uuden lain avulla voidaan entistä paremmin ehkäistä ihmisille,
eläimille, kasveille tai maaperälle haitallisten
aineiden päätyminen metsäluontoon.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että metsäteollisuudessa ja energialaitoksissa
syntyy vuosittain 200 000—300 000 tonnia
puun ja turpeen tuhkaa, josta suurin osa päätyy
täyttömaaksi tai kuljetetaan kaatopaikoille. Tehdyt
pitkäaikaiset kenttäkokeet ovat kuitenkin osoittaneet,
että hyvälaatuinen tuhka lisää puuston
kasvua jopa vuosikymmenien ajan. Kertalannoituksella aikaansaatu
puuston kokonaistuotoksen lisäys on suometsissä ollut
usein jopa yli 100 kuutiometriä hehtaaria kohden. Kivennäismaiden
metsiä ei ole yleisesti lannoitettu tuhkalla, mutta valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että tällä hetkellä on
käynnissä useita projekteja kivennäismaille
soveltuvien typellä rikastettujen tuhkalannoitteiden kehittämiseksi.
Eräänä syynä tuhkalannoitusten
nykyiseen vähäisyyteen on nähty se, ettei
ole olemassa metsäkäyttöön soveltuvan
tuhkan yksityiskohtaisia laatukriteerejä. Uuden lannoitevalmistelain
ja sen nojalla annettavien alemman asteisten säännösten
myötä tämä epäkohta
poistuu, kun metsäkäyttöön soveltuvalle
tuhkalle tulee muun muassa raskasmetallipitoisuuksien ylärajat.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että kun uuden lannoitevalmistelain avulla pyritään
entistä paremmin ehkäisemään
haitallisten aineiden päätyminen metsäluontoon,
samalla kuitenkin turvataan se, että hyvälaatuisen
puun ja turpeen poltosta syntyneen tuhkan käyttö metsänlannoitukseen
samoin kuin siihen liittyvien uusien tuotteiden kehittäminen
ja käyttöönotto on mahdollista jatkossakin.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta kiinnittääkin
huomiota siihen, että lannoitevalmisteiden sisältämien
raskasmetallien ja muiden haitta-aineiden ylärajoja määrättäessä on
otettava huomioon metsänlannoituksen erityispiirteet. Erityispiirteisiin
kuuluu se, että metsiä ei lannoiteta vuosittain
vaan yleensä vain kerran tai kahdesti 80—100 vuoden
kiertoajan kuluessa. Sen vuoksi raskasmetallikuorma vuositasolla
jää metsäkäytössä alhaisemmaksi,
vaikka metsäkäytössä olevalle
lannoitevalmisteelle hyväksyttäisiinkin korkeammat
raskasmetallipitoisuudet kuin maatalouskäyttöön
soveltuvalle lannoitteelle. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä,
että tämä otetaan raskasmetallien osalta
huomioon lakia alemman tason säännöksissä siten,
että metsätaloudessa esimerkiksi kadmiumin osalta sallitaan
40 vuoden tasaus lannoituksessa eli kerta-annoksena tulee sallia
puun tai turpeen tuhkan sisältävän 60
grammaa kadmiumia hehtaaria kohden. Näin puun ja turpeen
tuhkan käyttö lannoitevalmisteena metsäkäytössä voi
jatkua. Nykyisessä lainsäädännössä ei
kadmiumin määrää metsään
käytettävissä tuhkissa ole rajoitettu
lainkaan.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on myös
todettu, että tuhkalannoitteilta edellytettäväksi
kaavailtu kaliumin ja fosforin vähimmäispitoisuusraja
(kalium ja fosfori yhteensä vähintään
3 prosenttia) on liian korkea, koska suuressa osassa metsäteollisuuden
puun tuhkia ja lähes kaikissa turvetuhkissa yhteenlaskettu
fosfori- ja kaliumpitoisuus jää tämän
vähimmäispitoisuusrajan alle. Kaatopaikoille päätyvän
tuhkan osuuden pienentämiseksi ja tuhkan kierrätyksen
tehostamiseksi valiokunta pitääkin välttämättömänä,
että fosforin ja kaliumin vähimmäispitoisuusraja
asetetaan niin alhaiseksi, että se mahdollistaa tuhkan
käytön metsälannoituksessa. Etenkin kivennäismaille
kehitettävien tuhkatuotteiden käyttö tulee
uhatuksi, kun tuotteiden rikastaminen typpipitoisilla ainesosilla
entisestään vähentää kaliumin
ja fosforin osuutta kokonaispitoisuudesta.
Edellä esitetyn lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että rajat erityisesti lyijyn ja nikkelin osalta
eivät myöskään saa muodostua niin
alhaisiksi, että osa metsäteollisuuden puuntuhkista
ei enää uuden lannoitevalmistelain voimaan tultua
olisi hyväksyttyä metsälannoitetta. Vaikka
tämä ongelma voitaneen ainakin osittain ratkaista
poltettavan materiaalin paremmalla valinnalla ja valvonnalla tai
sekoittamalla raskasmetallipitoisia tuhkia puhtaampien tuhkaerien kanssa,
on tärkeää, että raja-arvoja
asetettaessa käyttönäkökohdat
otetaan huomioon.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
siihen, että myös lannoitteiden säilytystä ja
varastointia koskevat alemman asteen säännökset
tulee laatia sellaisiksi, etteivät ne tarpeettomasti haittaa lannoitteiden
käyttöä metsätaloudessa.
Vahingonkorvausvelvollisuus
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että laki ei
sisältäisi erillistä pykälää,
jossa säädettäisiin lannoitevalmisteen
valmistajan, pakkaajan, maahantuojan tai muun markkinoille saattajan vahingonkorvausvastuusta.
Osittain ehdotettu ratkaisu johtuu yhteisöoikeuden vaatimuksista. Voimassa
olevan lannoitelain säätämisen jälkeen
on nimittäin annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston
direktiivi 1999/374/ETY tuotevastuuta koskevien
jäsenvaltioiden lakien, asetusten ja hallinnollisten määräysten
lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin
85/374/ETY muuttamisesta, jolla yhteisösääntelyn
soveltamisalaa on laajennettu koskemaan myös maatalouden
alkutuotteita. Tämä merkitsee sitä, ettei vastuukysymyksistä voida
tältä osin kansallisesti säätää direktiivin
vastuusäännöksistä poikkeavasti.
Henkilölle taikka yksityiseen käyttöön
tai kulutukseen tarkoitetulle ja vahinkoa kärsineen pääasiassa
sellaiseen tarkoitukseen käyttämälle omaisuudelle
aiheutuneen vahingon korvaamiseen on siten sovellettava yhteisösääntelyn
täytäntöönpanemiseksi säädettyä kansallista
sääntelyä eli Suomessa tuotevastuulakia
(694/1990). Muilta osin vastuusääntely
on kansallisen lainsäätäjän
toimivallassa.
Ehdotetussa laissa tarkoitetusta toiminnasta tai lannoitevalmisteesta
aiheutuneen vahingon korvaamiseen sovellettaisiin myyjän
ja ostajan välillä erityissäännöksen
puuttuessa, mitä yleislaeissa, kuten kauppalaissa (355/1987)
ja vahingonkorvauslaissa (412/1974), säädetään.
Muihin kuin sopimusperusteisiin korvauskysymyksiin sovellettaisiin
tuotevastuulakia tai vahingonkorvauslakia (412/1974). Ehdotettu
laki ei siten toimisi pohjana ratkaistaessa eri osapuolten välisiä riitoja
ja niihin mahdollisesti liittyviä aiheutunutta vahinkoa
koskevia korvausvaatimuksia. Lannoitevalmistelaki erityislakina
varmistaisi vain lannoitevalmisteiden korkean laadun sekä antaisi
edellytykset viranomaisten suorittamalle valvonnalle.
Voimassa olevan lannoitelain 22 §:n mukaan myyjän
on korvattava vahinko, joka ostajalle aiheutuu siitä, että myyty
valmiste ei täytä säädettyjä tai
määrättyjä vaatimuksia taikka
että se poikkeaa ostajalle annetuista tiedoista enemmän kuin
maa- ja metsätalousministeriön määräysten mukaan
on sallittua. Korvaus on suoritettava, vaikka vahinkoa ei ole aiheutettu
tahallisesti tai huolimattomuudesta. Säännöksessä on
kysymys niin sanotusta ankarasta vastuusta.
Valiokunta on edellä korostanut sitä, että elintarvikkeiden
tuotantoketju tulee nähdä yhtenä kokonaisuutena,
jossa huomio kiinnitetään tuotteen laatuun alkutuotannon
tuotantopanoksista aina markkinoinnissa kuluttajalle tarjottavaan lopputuotteeseen
saakka. Tämänkin vuoksi on tärkeää,
että tuotantoketjussa vallitsevat vastuusuhteet muodostuvat
selkeiksi. Lannoitevalmisteen käyttäjän
kannalta on välttämätöntä,
että hän voi kohdistaa mahdolliset korvausvaatimuksensa
myös suoraan valmistajaan, valmistuttajaan tai maahantuojaan
ankaran vastuun perusteella silloinkin, kun kyse ei ole tuotevastuulain nojalla
korvattavasta vahingosta. Näillä perusteilla valiokunta
pitääkin tarpeellisena, että lakiin sisällytetään
ankaran vastuun sisältävä korvaussäännös,
jonka ottamista lakiin valiokunta tulee jäljempänä ehdottamaan.
Lopuksi
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena.
Valiokunta edellyttää, että lain
vaikutuksia erityisesti lannoitevalmisteiden valmistukseen, tarjontaan
ja käyttöön seurataan ja että seurannan
tuloksista toimitetaan maa- ja metsätalousvaliokunnalle
selvitys vuoden 2007 loppuun mennessä (Valiokunnan
lausumaehdotus 2).
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä esitettävin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
3 §. Suhde eräisiin säädöksiin.
Valiokunta toteaa, että pykälässä selvennetään
lannoitevalmistelain suhdetta eräisiin lakeihin, kuten
esimerkiksi kemikaalilakiin (744/1989). Kemikaalilain nojalla
säädetään lannoitevalmisteidenkin raaka-aineena
käytettävistä kemikaaleista, niiden valmistuksesta,
maahantuonnista, pakkaamisesta, säilyttämisestä ja
varastoinnista sekä teknisestä käytöstä.
Kuten esityksessä on todettu, lannoitevalmistelaki edellyttää,
että lannoitevalmisteiden, lannoitevalmisteiden raaka-aineiden
ja sellaisenaan lannoitevalmisteena käytettävien
kemikaalien osalta on teollisen käsittelyn ja varastoinnin
osalta noudatettava, mitä kemikaalilaissa määrätään.
Esimerkiksi lannoitevalmistepakkauksiin on merkittävä kemikaalilain mukaiset
merkinnät, jos tuotteet kemikaaleina sitä vaativat.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on kiinnitetty
huomiota siihen, että pykälän säännöksissä tulee
myös viitata vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden
käsittelyn turvallisuudesta annettuun lakiin (390/2005).
Valiokunta ehdottaakin, että 1 momenttiin lisätään
viittaus sanottuun lakiin.
4 §. Määritelmät.
Valiokunta ehdottaa jäljempänä lakiin
lisättäväksi uuden vahingonkorvausvelvollisuutta
koskevan 40 §:n, jossa säädettäisiin
vahingonkorvausvelvollisuudesta, joka ulottuisi muun muassa lannoitevalmisteen
maahantuojaan. Tuolloin maahantuonnilla tarkoitettaisiin myös
tuontia muista EU:n jäsenvaltioista Suomeen.
Edellä esitetyn vuoksi valiokunta ehdottaa tehtäväksi
tarkennuksen pykälän 1 momentin 12 kohtaan sisältyvään
maahantuontia koskevaan määritelmään.
7 §. Lannoitevalmisteen tyyppinimen hakeminen.
Valiokunta ehdottaa 4 momenttiin tehtäväksi
teknisen tarkennuksen.
14 §. Hyväksytyt laitokset.
Valiokunta toteaa, että pykälän
2 momentin säännösteksti ei ole yhdenmukainen
esityksen perusteluihin nähden. Yksityiskohtaisissa perusteluissa
todetaan, että uutta hyväksyntää on
haettava, jos laitoksen toiminnan muutos on huomattava. Saamansa
selvityksen perusteella valiokunta ehdottaakin, että 2 momentin
sanamuoto muutetaan yksityiskohtaisten perustelujen mukaiseksi.
19 §. Hyväksytyt laboratoriot.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden
käsittelyn turvallisuudesta annetun lain mukaan Turvatekniikan
keskuksella ei ole enää roolia kemikaalilain valvonnassa.
Sen vuoksi valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella
4 momenttia muutettavaksi siten, että räjähtämättömyyskokeita
suorittavan testauslaitoksen tulee olla Mittatekniikan keskuksen
(MIKES) tai muun Euroopan talousalueeseen kuuluvan jäsenvaltion
akkreditointielimen asianomaiselle pätevyysalueelle akkreditoima
taikka sen pätevyyden tulee olla muulla luotettavalla tavalla
varmistettu.
7 (8) luku. Erinäiset säännökset.
Valiokunta ehdottaa luvun numeroinnin oikaisemista.
40 §. Vahingonkorvausvelvollisuus (Uusi).
Valiokunta pitää edellä yleisperusteluissa
esitetyin perustein tarpeellisena, että lakiin lisätään
ankaran vastuun sisältävä korvaussäännös.
Valiokunta toteaa, että ankaran vahingonkorvausvelvollisuuden
kohdistumisesta on jo nykyisin säädetty selkeästi
sekä rehulain (396/1998) 22 §:ssä (rehuvalmisteen
valmistaja ja pakkaaja sekä se, joka on tuonut rehuvalmisteen
Suomeen) että siemenkauppalain (728/2000) 14 §:ssä (kylvösiemenen
kunnostaja ja pakkaaja ja se, joka on tuonut siemenen Suomeen).
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että ankara vastuu kohdentuu mahdollisimman tarkasti juuri
niihin toimijoihin, jotka pystyvät vaikuttamaan lannoitevalmisteen
valmistukseen ja koostumukseen. Tämä koskee lannoitevalmisteen valmistajan
lisäksi myös valmistuttajaa ja maahantuojaa. Esimerkiksi
lannoitevalmisteen valmistajan tuotantoprosessissa olevat häiriöt,
jotka johtavat lannoitevalmisteen virheellisyyteen, kuuluisivat
valmistajan kontrollipiiriin eivätkä voisi olla
perusteena valmistajan vapauttamiselle vahingonkorvausvastuusta.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa, että ankara
vastuu rajataan koskemaan lannoitevalmisteen valmistajaa, valmistuttajaa
ja maahantuojaa. Rajauksella voitaisiin varmistua myös
siitä, ettei esimerkiksi paikallinen vähittäiskauppa
tai muu paikallinen välittäjä joutuisi lannoitevalmisteiden
osalta ankarampaan vastuuseen kuin muiden vastaavien tuotteiden
osalta. Toisaalta myyjä voi kuitenkin joutua vastuuseen
myymästään lannoitevalmisteesta kauppalain
säädösten mukaisesti, jos lannoitevalmiste esimerkiksi
ei vastaa niitä sopimuksen tekemiseen vaikuttaneita tietoja,
jotka myyjä on antanut lannoitevalmisteen ominaisuuksista
tai käytöstä lannoitevalmistetta markkinoitaessa
taikka muuten ennen kaupantekoa.
Edellä on todettu, että lannoitevalmisteesta johtuvasta
kuluttajan kärsimästä esine- tai henkilövahingosta
säädetään tuotevastuulaissa. Tuotevastuulaki
perustuu yhteisösääntelyyn, josta ei
kansallisesti voida poiketa. Valiokunta ehdottaakin, että lannoitelakiin
otettava vahingonkorvaussäännös rajataan
koskemaan lannoitevalmisteiden ammattikäyttöä.
Säännöksen piiriin tulisivat vahingot,
joita aiheutuu ammattimaista toimintaa harjoittaville elinkeinonharjoittajille.
Tällaisia toimijoita olisivat muun muassa maa-,
puutarha- ja metsätalousyrittäjät sekä viherrakentajat.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että valmistajan, valmistuttajan
ja maahantuojan korvausvelvollisuus pykälän 2
momentissa rajataan vastaavalla tavalla kuin korvausvelvollisuutta
on rajattu siemenkauppalain ja rehulain korvaussäännöksissä.
Siten se, jolta vaaditaan korvausta, voisi välttyä ankaralta
vastuulta saattamalla todennäköiseksi, ettei lannoitevalmisteessa
ollut vahingon aiheuttanutta virhettä silloin, kun lannoitevalmiste
toimitettiin valmistajalta, valmistuttajalta tai maahantuojalta
edelleen esimerkiksi kaupan varastoon.
Selvyyden vuoksi valiokunta ehdottaa myös, että säännökseen
lisätään kolmas momentti, jonka mukaan
valmistajan, valmistuttajan tai maahantuojan velvollisuudesta korvata
lannoitevalmisteesta henkilölle taikka yksityiseen käyttöön tai
kulutukseen tarkoitetulle ja vahinkoa kärsineen pääasiassa
sellaiseen tarkoitukseen käyttämälle
omaisuudelle aiheutunut vahinko säädetään
tuotevastuulaissa (694/1990).
Lisättäväksi ehdotetun pykälän
johdosta sitä seuraavien pykälien numerointi lakiehdotuksessa
muuttuisi.
43 (42) §. Voimaantulo.
Lakiehdotuksen käsittelyn ja siihen liittyvien alemman
asteisten säännösten vaatiman riittävän
valmisteluajan vuoksi valiokunta ehdottaa, että laki tulee
voimaan 1 päivänä heinäkuuta
2006.
44 (43) §. Siirtymäsäännökset.
Edellä yleisperusteluista ilmenevin perustein valiokunta
ehdottaa 2 momenttia tarkistettavaksi siten, että lain
14 §:ssä tarkoitetun laitoksen, jolla on 14 §:ssä tarkoitettua
toimintaa lain voimaan tullessa, olisi haettava hyväksyntä viimeistään
24 kuukauden kuluttua lain voimaan tulosta.