Yleisperustelut
Yleistä
Suomessa poronhoito perustuu nykyisin paliskuntalaitokseen,
ja sitä harjoitetaan poronhoitolaissa (848/1990)
tarkoitetulla poronhoitoalueella, joka käsittää Lapin
läänin ja Oulun läänin pohjoisosan.
Hallituksen perustelujen mukaisesti valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että porotalous ja sen toimintaympäristö muuttuvat
nopeasti. Valtaosa poronomistajista asuu maan pohjoisilla reuna-alueilla,
joissa väestökato, väestön
ikärakenteen vinoutuminen, toimeentulomahdollisuuksien
kaventuminen ja palveluiden heikentyminen ovat olleet yleisiä ongelmia jo
pitkään. Tämä on näkynyt
muun muassa poronomistajien
ikääntymisenä.
Porotaloudessa työskentelevien ikääntyminen
ilmenee paliskuntien työntekijöiden ikärakenteen
kehityksessä. Vielä poronhoitovuonna 1994—1995
paliskunnan työntekijöiden keski-ikä oli
43,5 vuotta ja alle 35-vuotiaat tekivät työpäivistä yli
28 prosenttia. Kuusi vuotta myöhemmin poronhoitovuonna
2000—2001 vastaavat luvut olivat 45 vuotta ja noin 24 prosenttia.
Erityisen huolestuttava tilanne on poronhoitoalueen keski-
ja eteläosissa. Eräissä paliskunnissa
paliskunnan työntekijöiden keski-ikä on
jo yli 50 vuotta. Valiokunta kiinnittää lisäksi
huomiota siihen, että poronomistajien määrä on myös
vähentynyt nopeasti: vajaassa kymmenessä vuodessa
noin 7 000 poronomistajasta nykyiseen noin 4 650 poronomistajaan.
Porojen määrä sen sijaan on pysynyt pitkään
samana, vajaana 200 000 eloporona. Seurauksena on ollut
porokarjojen koon kasvaminen.
Valiokunta toteaa, että poronhoidon tavat ovat vaihdelleet
eri aikoina ja ne eroavat yhä alueittain. Alun perin porotaloutta
on harjoitettu muiden luontaiselinkeinojen eli metsästyksen
ja kalastuksen sekä maatalouden ohella. Poroja omistavat
sekä saamelaiset että muut pohjoisen asukkaat.
Saamelaisten osuus poronomistajista on suurin maan pohjoisimmissa
paliskunnissa Utsjoen, Enontekiön ja Inarin kunnissa saamelaisten
kotiseutualueella. Poronhoitotavat perustuvat pohjoisissa paliskunnissa
pääosin laidunkiertoon ja vapaaseen laiduntamiseen
läpi vuoden. Eteläisissä paliskunnissa
on tapana ottaa porot osaksi vuotta tarharuokintaan. Suurimmat porokarjat
ovat pohjoisissa paliskunnissa olevilla poronomistajilla. Myös
keskimääräinen poromäärä on
pohjoisissa paliskunnissa suurempi kuin eteläisissä.
Samoin yksinomaan porotaloutta harjoittavia poronomistajia on lähinnä pohjoisissa
paliskunnissa, muualla poronhoitoalueella porotaloutta harjoitetaan
usein muun elinkeinon tai työn ohella. Poronhoitotavat
voivat kuitenkin niin pohjoisissa kuin eteläisissäkin
paliskunnissa erota paliskunnittainkin huomattavasti.
Valiokunta toteaa, että maan pohjoisimmissa osissa,
missä toimeentulomahdollisuuksia on vähän,
myös muilla luontaiselinkeinoilla, kuten kalastuksella,
metsästyksellä ja keräilytaloudella sekä matkamuistojen
valmistuksella, on merkitystä toimeentulolle. Tyypillistä alueelle
on myös toimeentulon kertyminen useista lähteistä, kuten
luontaiselinkeinon ohella harjoitetusta muusta elinkeino- ja yritystoiminnasta,
esimerkiksi matkailuun liittyvistä palveluista.
Esityksen perusteluista käy ilmi, että voimassa
olevan porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain (45/2000),
jäljempänä rahoituslaki, rakenne noudattaa
suurimmaksi osaksi vastaavaa maatalouden rakennetoimenpiteitä koskenutta
lakia eli maaseutuelinkeinojen rahoituslakia. Siltä osin
kuin kysymys on porotalouden ja luontaiselinkeinojen alkutuotantoon
liittyvistä toimenpiteistä, porotalouden ja luontaiselinkeinojen
rahoituslaki on täyttänyt asetetut tavoitteet
ja rakennetukia on myönnetty. Esityksen perustelujen mukaan
porojen hankintaan on myönnetty valtionlainaa yhteensä 58
porotalouden harjoittajalle. Porokarjojen keskikoko onkin kannattavuuskirjanpitotiloilla
kasvanut 145 eloporosta 174 eloporoon porohoitovuodesta 2002—2003
poronhoitovuoteen 2008—2009, mutta alueelliset vaihtelut
porokarjojen koossa ovat suuret.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen esityksen
perusteluissakin todettuun asiaan, että suurimpien porokarjojen
siirtämisessä seuraavalle sukupolvelle tai lisäporoiksi
toiselle porotalouden harjoittajalle yksinomaan lainamuotoisen tuen
avulla on ilmennyt ongelmia, koska etenkin nuorten porotalouden
harjoittajien on ollut vaikeaa järjestää rahoitusta
hankinnalle. Sukupolvenvaihdoksia aloitustuen avulla on toteutunut
harvakseltaan, koska siinä edellytetään
tilan hankintaa. Tämä puolestaan johtuu EU:n lainsäädännön
tukiedellytyksistä. Esityksen perusteluista käy
kuitenkin ilmi, että viime aikoina tukien myöntäminen
nuorille porotaloutta aloittaville on lisääntynyt.
Suurin merkitys rakennetoimenpiteissä on kuitenkin paliskuntien
investointien tukemisessa. Ilman tukien huomattavaa rahoitusosuutta
laajojen investointihankkeiden toteuttaminen ja elinkeinon edellyttämän
infrastruktuurin ylläpito ei olisi mahdollista nykyisen
kaltaisena.
Esityksen perusteluissa on todettu, että lain mahdollistamat
rahoitusjärjestelmät ja käytännön
toteutus eivät kuitenkaan ole kaikilta osin vastanneet
lain alkuperäisiä tavoitteita. Yritys- ja hanketoimintaa
koskevat säännökset rahoituslaissa ovat
osoittautuneet tarpeettomiksi, koska käytäntö on
ohjannut kaikki toimenpiteet ja hankkeet rahoitettaviksi samasta
järjestelmästä, aluksi maaseutuelinkeinojen
rahoituslain (329/1999) ja nyt maaseudun kehittämiseen myönnettävistä tuista
annetun lain (1443/2006) nojalla. Näiden säännösten
säilyttäminen rakennetukia koskevassa laissa ei
ole enää tarkoituksenmukaista.
Edellä esitettyyn viitaten valiokunta pitää tarpeellisena,
että lakien soveltamisaloja selkeytetään
ja että määritelmiä täsmennetään.
Rahoituslaissa luontaiselinkeinoihin luetaan myös sellainen
matkailu- ja palvelutoiminta, jota voidaan tukea maaseudun kehittämiseen
myönnettävistä tuista annetun lain nojalla.
Soveltamisaloja ja tuettavaa toimintaa koskevia määritelmiä tulee tämän
vuoksi täsmentää niin, että tukijärjestelmät
eivät ole nykyisessä määrin
päällekkäisiä. Päällekkäisistä tukijärjestelmistä aiheutuu
paitsi ongelmia soveltamisessa myös tarpeettomia hallinnollisia
kustannuksia toimeenpanossa. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että korkotukilainoitusta ei voida käytännössä toteuttaa,
kun lainoille ei voida myöntää samalla valtiontakausta.
Sen sijaan valiokunta toteaa, että porotaloutta ja luontaiselinkeinoja
koskevat nykyiset tukikohteet ovat pääosin edelleen
tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisia. Esityksessä on katsottu,
että tukikohteisiin on tarpeen tehdä vain joitakin
tuen saannin ehtoja ja eräiltä osin tukitasoja
koskevia muutoksia.
Viitaten edellä esitettyyn valiokunta toteaa myös,
että nykyisin voimassa oleva tukijärjestelmä ei
kuitenkaan riittävästi ota huomioon nuorten porotalouden
harjoittajien asemaa ja mahdollisuuksia ryhtyä elinkeinon harjoittajiksi. Varsinkin
poronhoitoalueen pohjoisosissa nuorten on vaikeaa ostaa lisäporoja.
Alueen eteläosassa porotalouden kannattavuus on puolestaan
heikkoa, porotalouden harjoittajien määrä vähenee
ja sukupolvenvaihdosten toteuttaminen on hankalaa.
Valiokunta toteaa myös, että maatalouden rakennetuista
annetulla lailla (1476/2007) maatalouden rakennetukijärjestelmä on
uudistettu kokonaan ja samalla otettu huomioon perustuslain soveltamiskäytännöstä
aiheutuneet
muutostarpeet. Sen sijaan porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain
osalta tämä ei ole ollut mahdollista aikataulusyistä.
Tämä on kuitenkin esityksen perustelujen mukaan
tarpeen toteuttaa lain kokonaisuudistuksena. Tällöin
koko lain rakenne on uusittava, koska osa nykyisin asetuksiin sisältyvistä seikoista
on tarpeen sisällyttää lakiin, jotta
sekä laki että alemmanasteiset säädökset
täyttäisivät perustuslain edellyttämät vaatimukset.
Samoin asetusten ja määräysten antamisvaltuutta
sekä tehtävien siirtoa hallinnon ulkopuolelle
on tarpeen täsmentää.
Esityksen tavoitteet
Esityksen perustelujen mukaan sen tavoitteena on edistää porotalouden
ja luontaiselinkeinojen elinkeinotoimintaa ja parantaa näiden
elinkeinojen rakennetta ja toimintaedellytyksiä. Lisäksi tavoitteena
on edistää uusiutuvien luonnonvarojen kestävää käyttöä ja
myös kehittää poronhoito- ja luontaiselinkeinoaluetta.
Tavoitteena on lisäksi tukea haja-asutusalueiden ja yhdyskuntien
kehittämistä poronhoitoalueella ja luontaiselinkeinojen
harjoittamisalueella. Tähän tavoitteeseen pääsemistä on
tarkoitus toteuttaa osana porotalouden ja luontaiselinkeinojen toimintaedellytysten
kehittämistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistukselle luodaan sellainen porotalouden ja luontaiselinkeinojen
rakennetukijärjestelmä, jonka avulla voidaan lisätä elinkeinojen
kannattavuutta ja siten lisätä etenkin päätoimisten
elinkeinonharjoittajien tuloja elinkeinosta. Tuen avulla on voitava
lisätä porokarjojen siirtymistä nuorille
elinkeinonharjoittajille ja edistää elinkeinossa
jo toimivien investointeja niin, että niillä on
olennaista vaikutusta heidän tulonmuodostukseensa. Lisäksi
paliskuntien investointeja on voitava tukea siten, että poronhoidon
kannalta olennaisen tärkeät rakenteet säilyvät
ja niitä voidaan myös parantaa. Tavoitteena tulee
olla myös, että elinkeinonharjoittajien asuinkäytössä olevat
asuinrakennukset säilyvät asumiskelpoisina.
Esityksen perustelujen mukaisesti valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että perustuslain mukaan saamelaisilla alkuperäiskansana
on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa
kieltään ja kulttuuriaan, johon saamelaisten
kulttuurimuotojen osalta kuuluvat muun muassa saamelaisten perinteiset
elinkeinot, kuten poronhoito, kalastus ja metsästys. Valiokunta
painottaakin sitä, että ehdotetun porotalouden
ja luontaiselinkeinojen rahoituslain tavoitteita koskevan 1 §:n
2 momentin mukaan lain toimenpiteissä on kiinnitettävä erityistä huomiota
saamelaisten mahdollisuuksiin ylläpitää ja
kehittää kulttuurimuotoonsa kuuluvia elinkeinoja
saamelaisten kotiseutualueella. Valiokunta pitää tärkeänä sen
selvittämistä, millä tavoin saamelaisten
harjoittamaa poronhoitoa tulee kehittää saamelaiskulttuurin edistämiseksi.
Esityksen perusteluista käy ilmi, että painopistealue
tukivarojen kohdentamisessa on tähän saakka ollut
paliskuntien investoinneissa ja erityisesti infrastruktuuri-investoinneissa.
Poronhoitoalueen pohjoisosien alueiltaan laajojen paliskuntien aitainvestoinnit
sekä teurastamoverkon rakentaminen ovat vaatineet huomattavan osuuden
käytettävissä olevista tukivaroista. Näin
ollen käytännössä varojen ohjauksessa
on pidetty huolta saamelaiseen kulttuuriin kuuluvan poronhoidon
edistämisestä nimenomaan toimeentuloa antavana
elinkeinona. Esityksen perusteluissa on myös todettu, että käytännössä saamelaisia
jossain määrin suosivat tuet ovat seurausta myös
luontaiselinkeinoalueen erinäisistä tukitoimista,
koska niissä tuki on kohdennettu luontaiselinkeinotiloille,
joiden omistajissa saamelaisten suhteellinen osuus on merkittävä.
Koska porotalous kuuluu saamelaisten perinteisesti harjoittamiin
elinkeinoihin, tukijärjestelmää toimeenpantaessa
on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota
siihen, että varojen tarpeellinen kohdentaminen saamelaisalueelle
turvataan. Esityksen perusteluissa on lisäksi todettu,
että tavoitteena on tukiehtoja eräiltä osin
muuttamalla parantaa mahdollisuuksia tukea paimennukseen perustuvaa
poronhoitoa. Valiokunta painottaa kuitenkin sitä, että lailla
tulee myös luoda keinoja parantaa eteläisen poronhoitoalueen heikkoa
kannattavuutta.
Valiokunta toteaa, että edellä esitettyjen
tavoitteiden toteuttamiseksi porotalouden rahoituslainsäädäntöä ehdotetaan
esityksessä muutettavaksi siten, että porotalouden
ja luontaiselinkeinojen rakennetoimenpiteiden tukeminen siirretään
uuteen lakiin. Lakiin sisältyvät myös
porotalouden ja luontaiselinkeinojen asuntorakentamisen tukeminen,
tutkimusrahoitus, velkajärjestelyt sekä erityiset
etuudet luontaiselinkeinoalueella. Sen sijaan muuta yritystoimintaa
ja hanketoimintaa tuetaan jatkossa maaseudun kehittämisestä annetun
lain nojalla.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että uudella
lailla tuettaviin rakennetoimenpiteisiin kuuluvat porotalouteen
ja muihin luontaiselinkeinoihin liittyvät investoinnit,
asuntorakentaminen, elinkeinon harjoittamisen aloittaminen nuorena
elinkeinoharjoittajana eli alle 40-vuotiaana, paliskuntien
investoinnit ja aitojen kunnossapito, velkajärjestelyt,
tutkimusrahoitus ja erityiset etuudet Metsähallituksen
hallinnassa olevalla maalla. Vaikka lainamuotoinen tuki olisi edelleen
pääasiassa valtionlainoitusta, myös mahdollisuus
korkotukilainojen käyttöön sisältyy
säännöksiin samoin kuin kyseisiin lainoihin liittyvä valtiontakaus.
Valiokunta toteaa, että tuki suunnataan henkilöille,
jotka saavat porotaloudesta ja muusta luontaiselinkeinosta pääasiallisen
toimeentulonsa. Porotalouden perusteella tukea hakeneiden toimeentuloa
tarkasteltaisiin pääasiallisesti poromäärän
perusteella. Esityksen mukaan vähimmäisporomäärä säilyy
pääosin ennallaan. Porotaloudesta katsotaan muodostuvan
pääasiallinen toimeentulo, jos hakijalla on vähintään
80 eloporoa. Maastoajoneuvojen ja lisäporojen hankinnan
tukeminen tulee kuitenkin mahdolliseksi vähäisemmälläkin
poromäärällä. Muusta luontaiselinkeinosta
muodostuu pääasiallinen toimeentulo, jos hakijan
kokonaistulo harjoitetuista luontaiselinkeinoista täyttää asetettavan
vähimmäismäärän.
Valiokunta toteaa, että maatalouden rakennetuista annettu
laki sisältää tuettavien toimenpiteiden
valintamenettelyn tilanteessa, jossa varat eivät riitä kaikkien
tukikelpoisten hankkeiden tukemiseen. Esityksessä vastaava
menettely ehdotetaan otettavaksi käyttöön
myös porotalouden ja luontaiselinkeinojen rakennetukia
myönnettäessä. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että menettelyn soveltamisessa porotalouteen on
kuitenkin sellaisia ongelmia, joita ei esiinny maatilojen tukitoiminnassa.
Erityisesti paliskuntainvestointeihin on vaikea luoda valintakriteereitä.
Sen vuoksi valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
että varojen ollessa niukat nimenomaan yksityisten investointeihin
käytettävät varat joustavat. Sen sijaan
aloitustukiin on tarkoituksenmukaista noudattaa samanlaista menettelyä kuin
maatilojen aloitustukiinkin.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esityksen
mukaan mahdollisuus porotaloudessa ja muissa luontaiselinkeinoissa
tarvittavien työmaa-asuntojen sijoittamiseen Metsähallituksen hallinnassa
olevalle maalle säilyisi Metsähallituksen luvalla
luontaiselinkeinoalueella samoin kuin kyseisen alueen käyttäminen
vastaavalla tavalla kuin voimassa olevassa laissa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että säännöksiin sisältyy
menettely, jolla voidaan tarvittaessa nopeasti ottaa käyttöön
korvausjärjestelmä auttamaan porotalouselinkeinossa
toimivia selviytymään laajoista ja odottamattomista
porotalouteen kohdistuvista vahingoista ja siten turvata elinkeinon
jatkumisen edellytykset. Säännöksissä on
syytä varautua myös sellaisten vahinkojen korvaamiseen,
joihin ei ole mahdollista varautua vakuutusturvalla ja joita pelkästään
hätäruokinnan tukemisella ei voida riittävällä tavalla kattaa.
Esityksessä ehdotetaankin säädettäväksi
erillinen laki porotaloutta kohdanneiden vahinkojen korvaamisesta.
Laissa säädettäisiin edellytyksistä ja
ehdoista, joilla Maatilatalouden kehittämisrahaston varoista
voitaisiin maksaa porotalouden harjoittajille korvausta vahingoista, jotka
ovat johtuneet ennalta arvaamattomista, elinkeinosta riippumattomien
tilanteiden aiheuttamista menetyksistä tai ylimääräisistä kustannuksista.
Laki koskisi varsinkin hätäruokinnan kustannuksia.
Esityksen perusteluissa on todettu, että elinkeinon harjoittamisen
riski kuuluu lähtökohtaisesti elinkeinolle itselleen.
Porotaloudelle aiheutuvien laajojen tuhojen korvaamiseen
ei kuitenkaan ole olemassa kattavia vakuutuksia. Elinkeinonharjoittajien
määrä on myös niin pieni, ettei
elinkeinon oma kantokyky riitä turvaamaan koko elinkeinon
jatkuvuutta, jos sitä kohtaa hyvin laaja tuho. Ottaen huomioon
elinkeinon erityislaatu saamelaisten perinteisenä elinkeinona
ja toisaalta sen suuri merkitys matkailulle elinkeinoa kohdanneen
tuhon vaikutukset voivat lisäksi heijastua laajemmalle kuin
vain itse elinkeinonharjoittajiin. Valiokunta pitääkin
ehdotettua korvausjärjestelmää perusteltuna.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä edellä esitetyin
huomautuksin ja jäljempänä ehdotettavin
muutosehdotuksin.