Yleisperustelut
Kalastuksen valvontaa koskevien säännösten uudistamistarpeet
Valiokunta toteaa, että voimassa oleva kalastuslaki
on tullut voimaan 1 päivänä tammikuuta 1983,
jonka jälkeen lakiin on tehty vuosien mittaan lukuisia
muutoksia. Kalastuksenvalvontaa koskevat kalastuslain 13 luvun säännökset
ovat osin alkuperäisessä muodossaan, osaa säännöksistä on
muutettu useaan kertaan. Valiokunta korostaa, että kalastuksenvalvontaa
koskevan lainsäädännön puutteisiin,
erityisesti kalastuksenvalvojan aseman ja toimivaltuuksien määrittelyn
osalta, ovat kiinnittäneet huomiota päätöksissään
eduskunnan apulaisoikeusasiamies (9.6.2006, Dnro 785/4/04)
ja apulaisoikeusoikeuskansleri (29.1.2008, Dnro 158/1/06
ja 14.5.2010, Dnro OKV/947/1/2008) vuosina 2006,
2008 ja 2010.
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies ei ole vuoden 2006 ratkaisussaan
pitänyt tyydyttävänä nykyistä tilannetta,
jossa kalastuksenvalvojan kelpoisuutta ja pätevyyttä sekä kalastuksenvalvontatoiminnan
viranomaisvalvontaa koskevat säännökset
puuttuvat voimassa olevasta kalastuslaista. Apulaisoikeusasiamiehen
ratkaisun mukaan kalastuksenvalvojan asema julkista hallintotehtävää hoitavana
henkilönä tulisi olla perustuslain 124 §:n
mukaan määritelty laissa nykyistä paremmin
tehtävän hoitajan pätevyysvaatimusten
ja kelpoisuusehtojen osalta. Ratkaisuissa todetaan lisäksi,
että voimassa olevan kalastuslain kalastuksenvalvontatoiminnan
viranomaisvalvontaa koskevat säännökset
ovat osoittautuneet riittämättömiksi
edellä mainitun perustuslain säännöksen
korostaessa julkista hallintotehtävää hoitaviin
henkilöihin kohdistuvan julkisen valvonnan asianmukaisuutta.
Kalastuslain nykyiset kalastuksenvalvontaa koskevat säännökset
eivät myöskään sääntele
lainkaan toimenpiteestä luopumista tai huomautuksenantoa
havaitun rikkomuksen johdosta, mitä eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen
päätöksessä pidettiin valvontaa
koskevan sääntelyn yhtenä puutteena.
Vuoden 2010 kalastuksenvalvontaa koskevassa ratkaisussaan apulaisoikeuskansleri
kiinnitti huomiota valvontamenettelyssä noudatettaviin
hyvän hallinnon ja suhteellisuuden periaatteisiin. Apulaisoikeuskanslerin
mukaan kalastuslain säännökset pyydysten
hävittämisvelvollisuudesta ilman asianomistajan
kuulemista eivät ole ajanmukaisia eivätkä vastaa
nykyistä käsitystä hyvästä viranomaistoiminnasta
ja hallinnosta. Valvontatapahtumien jälkikäteistä valvontaa
olisi merkittävästi hyödyttänyt
tapahtumien, toimenpiteiden ja luvattomaksi määriteltyjen
pyyntivälineiden yksityiskohtainen kirjaaminen ja kuvaileminen.
Valiokunta korostaa, että edellä mainituissa eduskunnan
apulaisoikeusasiamiehen sekä apulaisoikeusoikeuskanslerin
ratkaisuissa havaitut voimassa olevan kalastuslain puutteet osoittavat kalastuksenvalvontaa
ja kalastuksenvalvojia koskevien säännösten
kiireellisen uudistamistarpeen.
Kalastuksenvalvonnan lähtökohdat
Valiokunta toteaa, että kalastuksenvalvonta on tärkeä osa
kalavesien kestävän käytön ohjausta ja
keskeinen keino varmistaa, että kalastuksessa noudatetaan
voimassa olevia säädöksiä. Keskeisiä valvottavia
asioita ovat esimerkiksi kalojen alamitat, kalastukselta kielletyt
alueet, rauhoituspiirit sekä pyydysten rakennetta koskevien säännösten
ja päätösten noudattaminen. Lisäksi vesillä valvotaan
erityisesti kalastuslupia koskevien säännösten
noudattamista. Valiokunta pitää kalastuksen valvontaa
myös olennaisena osana vesialueen omistajan, osakkaan ja
kalastusoikeuden haltijan omaisuudensuojaa ja sen turvaamista. Kalastuksenvalvonnalle
on pysyvä tarve ottaen huomioon Suomen vesistöjen
suuri määrä ja laajat pinta-alat. Valtionhallinnon
resurssikysymyksistä johtuen kalastuksenvalvonnasta on
järkevää huolehtia ensisijaisesti paikallisten kalastuksenvalvojien
toimesta. Näin ollen kalastuksenvalvonnan toimivallan antaminen
yksityisille kalastuksenvalvojille on tarpeellista.
Lakiehdotuksessa kalastuksenvalvojan toimivaltuudet ja asema
muutetaan vastaamaan nykyisen perustuslain vaatimuksia. Esityksen
pääperiaatteena valtuuksien uudelleen tarkastelussa on
perustuslaillinen lähtökohta, jonka mukaan ilman
koulutus- ja pätevyysvaatimuksia oleville yksityisille
henkilöille ei voida antaa sellaisia valtuuksia, joiden
käyttäminen edellyttäisi lainmukaisuuden
arviointia. Kalastuksenvalvonnassa ja sen suorittamisen toimivaltuuksissa
on kysymys lähtökohtaisesti viranomaiselle kuuluvan julkisen
hallintotehtävän suorittamisesta. Tämän
vuoksi valvontaa koskevia toimivaltuuksia on arvioitava perustuslain
124 §:n kannalta, jossa säädetään
niistä valtiosääntöoikeudellisista perusteista,
joiden täyttyessä tehtävä voidaan antaa
muun kuin viranomaisen hoidettavaksi. Perustuslakivaliokunta pitää uudistusehdotusta
lausunnossaan
kalastuksenvalvonnan onnistuneena sopeuttamisena nykyaikaiseen yhteiskuntaan,
jossa omistusoikeus ei sellaisenaan voi luoda viranomaisvaltuuksiin
verrattavia oikeuksia mutta jossa uudentyyppisellä sääntelyllä kuitenkin
riittävän tehokkaasti turvataan vesialueen
omistajan oikeudet.
Kalastuksenvalvojan toimivaltuudet ja velvollisuudet
Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksessa kalastuksenvalvonta
esitetään keskitettäväksi kalastuksen
valvontaa suorittavalle viranomaiselle tai kalastuslaissa tarkoitetulle
kalastuksenvalvojalle. Esityksen mukaan kalastusalueen, osakaskunnan,
vesialueen omistajan tai kalastusoikeuden haltijan valtuuttamana
kalastuksenvalvojana voisi jatkossa toimia ainoastaan ELY-keskuksen
hyväksymisen saanut, kelpoisuusedellytykset täyttävä henkilö,
joka on suorittanut alan koulutuksen. Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimuksiin
kuuluisivat alan koulutus ja koe, oikeustoimikelpoisuus sekä rehellisyys,
luotettavuus ja sopivuus henkilökohtaisilta ominaisuuksilta.
Valan tai vastaavan vakuutuksen antamisesta luovuttaisiin.
Lakiehdotuksen mukaan kalastuksenvalvojan yleisiä toimivaltuuksia
muutettaisiin ja samalla ne määriteltäisiin
nykyistä täsmällisemmin ja yksityiskohtaisemmin.
Suurimmat puutteet valvonnan kannalta liittyvät tällä hetkellä epäselviin
valtuuksiin, joita lakiehdotuksessa on pyritty tarkentamaan. Valiokunta
katsoo, että pysähtymisvelvollisuuden lisääminen
viranomaisen ja kalastuksenvalvojan oikeuksiin on välttämätön uudistus
erityisesti valvottaessa veneestä tapahtuvaa kalastusta.
Kalastusta valvovalla viranomaisella ja kalastuksenvalvojalla olisi
lakiehdotuksen 104 §:n mukaan oikeus määrätä kalastukseen
käytettävä kulkuväline pysäytettäväksi ja
saada pyyntiä harjoittavalta yksittäisen valvontatehtävän
suorittamiseksi tieto henkilön nimestä, henkilötunnuksesta
tai sen puuttuessa syntymäajasta ja kansalaisuudesta sekä henkilön
yhteystiedot. Valiokunta toteaa, että huomautuksen- ja
näyttömääräyksenanto-oikeus sekä mahdollisuus
luopua toimenpiteestä lisäävät
osaltaan kalastuksenvalvonnan hyväksyttävyyttä ja
tehokkuutta.
Lakiehdotuksessa esitetään lisäksi
muutettavaksi kalastuslain 13 luvun kalastuslain pyydyksiä ja
pyynnin harjoittamista koskevat 33 ja 36 §:t.
Tässä yhteydessä esitetään
kumottavaksi säännös seisovien pyydysten
ns. suoja-alueesta, kun ne on merkitty kalastusasetuksen mukaisesti
määritellyllä selvällä merkillä (1,5
m salko ja 30 x 30 cm lippu). Valiokunta toteaa, että nykyisen
vesiliikennelain 5 §:n mukaan vesillä vesikulkuneuvolla
liikkuva ei saa aiheuttaa merkittävää tai
tarpeetonta haittaa tai häiriötä luonnolle tai
muulle ympäristölle, kalastukselle, yleiselle luonnon
virkistyskäytölle tai muulle yleiselle tai yksityiselle
edulle.
Esityksen 33 §:n 1 momentin mukaan pyyntiin asetetut
kiinteät ja seisovat pyydykset on jatkossa merkittävä siten,
että ne ovat selvästi muiden vesistössä liikkuvien
havaittavissa. Vastaavaa velvoitetta ei ole aikaisemmin sisältynyt
kalastuslakiin. Selvän merkinnän edellyttäminen parantaisi
pyydysten näkyvyyttä vesillä ja vähentäisi
tahattomia pyydysten vahingoittumisia. Pyydysten merkinnästä annettaisiin
tarkempia säännöksiä asetuksella.
Kalastuksenvalvojalla säilyisi esityksen mukaan myös
talteenotto-oikeus pyydyksen, kalastusvälineiden ja saaliin
osalta. Kalastukseen käytettävän veneen
tai muun kulkuvälineen talteenotto-oikeudesta sekä kiellettyjen
pyydysten hävittämisvelvollisuudesta sen sijaan
luovuttaisiin kokonaan. Valvonnan tehostamisen kannalta on myös
myönteistä, että kalastusalueen asettamalla
valvojalla on jatkossa alueellinen toimivalta koko kalastusalueella,
riippumatta siitä, onko mahdollista kalastuslain 64 §:n
mukaista sopimusta tehtävien siirrosta kalastusalueelle tehty.
Kalastuksenvalvojalla säilyisi tiettyjen tarkennusten
jälkeen edelleen tarkastusoikeus pyydysten ja saaliin osalta
varastotiloihin, joissa säilytetään kaloja
tai rapuja. Valiokunta pitää näiden tarkastusoikeuksien
säilyttämistä valvonnan vaikuttavuuden
kannalta välttämättömänä.
Vesialueen omistajan, osakkaan ja kalastusoikeuden haltijan
tarkastus- ja talteenotto-oikeus
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten maa- ja metsätalousvaliokunta
toteaa, että perustuslain 124 §:stä johtuen
vesialueen omistajan, osakkaan ja kalastusoikeuden haltijan kalastuksenvalvontaan
liittyviä toimivaltuuksia ehdotetaan supistettavaksi nykyisestä.
Voimassa olevan lain mukaan vesialueen omistajalla, osakkaalla tai
kalastusoikeuden haltijalla on ns. talteenotto-oikeus, jos joku
tavataan kalastamassa vedessä, jossa hänellä ei
ole oikeutta harjoittamaansa pyyntiin, tai kalavedessä tavataan
pyydyksiä, jotka muu kuin kalastukseen oikeutettu on sinne
asettanut, taikka joku ilmeisesti ylittää hänelle
kuuluvan kalastusoikeuden, kalastaa kielletyssä paikassa
tai kiellettynä aikana tahi käyttää kiellettyä pyydystä tai
pyyntitapaa. Tällöin vesialueen omistajalla, osakkaalla
tai kalastusoikeuden haltijalla on oikeus verekseltä ottaa talteen
tällaisessa kalastuksessa käytetty pyydys sekä saatu
saalis samoin kuin vene tai muu kulkuväline, josta pyyntiä harjoitetaan.
Nämä oikeudet ehdotetaan nyt poistettavaksi ja
kalastuksenvalvonta keskitettäväksi kalastuksenvalvontaa
suorittavalle viranomaiselle tai kalastuslaissa tarkoitetulle kalastuksenvalvojalle.
Valiokunta toteaa, että valtion kalastuksenhoitomaksun
ja läänikohtaisen viehekalastusluvan olemassaolon
tarkastus edellyttää käytännössä aina
oikeutta henkilötietojen selvittämiseen, koska
maksut ovat henkilökohtaisia ja niihin liittyy esimerkiksi
tiettyjä ikään perustuvia poikkeuksia.
Tarkastuksen yhteydessä tulee varmistua siitä,
ovatko henkilöt alle 18-vuotiaita tai yli 64-vuotiaita,
koska nämä ryhmät ovat vapautettuja maksuista.
Iän ja henkilöllisyyden mahdollinen selvittäminen
valvontatilanteessa edellyttää oikeusharkintaa.
Oikeus henkilöllisyystietojen selvittämiseen liittyy
perustuslain 10 §:ssä säädettyyn
yksityiselämän ja henkilötietojen suojaan,
eikä oikeutta voida antaa yksityisille valvojille ilman
perustuslain 124 §:n reunaehtojen (esimerkiksi pätevyys
ja valvojien valvonta) täyttymistä.
Vesialueen omistajalla, osakkaalla tai kalastusoikeuden haltijalla
olisi 33 §:ssä säädetty oikeus
tarkastaa kiinteästä tai seisovasta pyydyksestä,
onko siinä lupaa osoittava pyydysmerkki. Tällainen
tarkastus ei edellytä erityistä lain tuntemusta
ja oikeudellista harkintaa. Valiokunta pitää näitä edellä mainittuja
omistajien valvontaoikeuksia välttämättöminä,
jotta esimerkiksi luvatonta verkkokalastusta voidaan valvoa tehokkaasti.
Valiokunta pitää keskeisenä myös
sitä, että omistajalla on oikeus jatkossakin edelleen
valtuuttaa haluamansa ELY-keskuksen hyväksynnän
saanut henkilö toimimaan alueellaan kalastuksenvalvojana.
Mahdollisuus hankkia kalastuksenvalvojan pätevyys
Valiokunta katsoo, että kalastuksenvalvonnan suurimmat
tulevaisuuden haasteet liittyvät siihen, että omistajavalvonta
saattaa lakiuudistuksen myötä vähentyä.
Valiokunta korostaa, että vesialueen omistajan, osakkaan
tai kalastusoikeuden haltijan lakiin perustuvien toimivaltuuksien
rajaamisen nykyistä vähäisemmiksi on useissa
asiantuntijalausunnoissa arvioitu heikentävän
kalastuksenvalvonnan resursseja ja tehokkuutta. Valiokunta pitää tätä huolta
aiheellisena ja korostaa, että vesialueen omistajan, osakkaan
tai kalastusoikeuden haltijan mahdollisuutta hankkia ehdotetun 97 §:n
mukainen hyväksyminen tulee joustavoittaa. Samalla tulee huolehtia
myös siitä, että kalastusalueiden ja osakaskuntien
valvontaresurssit eivät vähene.
Valiokunta pitää yleiseltä kannalta
välttämättömänä,
että vesialueiden omistajien ja kalastusoikeuden haltijoiden
saamiseen kalastuksen valvojiksi kiinnitetään
erityistä huomioita räätälöimällä tälle
keskeisimmälle kalastuksen valvontaresurssille hyvät
ja joustavat mahdollisuudet toimia hyväksyttynä kalastuksenvalvojana. Omistajavalvontaa
suorittaneilla henkilöillä on yleensä jo
valmiiksi perustiedot kalastuslaista ja kalastuksenvalvonnasta,
ja tämä tietopohja on täydennettävissä itseopiskelulla.
Lisäksi omistajille voidaan tarvittaessa suunnata erityistä täsmäkoulutusta
tutkinnon suorittamista varten. Valiokunta korostaa, että tätä kautta
voidaan entisestään madaltaa vesialueen omistajien,
osakkaiden ja kalastusoikeuden haltijoiden kynnystä toimia
kalastuksenvalvojina. Valiokunta pitää myös
välttämättömänä,
että samalla tavoin nykyiset kalastusalueiden ja osakaskuntien
valvojat, jotka eivät ole omistajavalvojia, voivat suorittaa
tutkinnon itseopiskelun tai täsmäkoulutuksen perusteella.
Valiokunta ehdottaa edellä esitettyyn viitaten kalastuslakiehdotuksen
muuttamista jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa esitettävällä tavalla siten,
että kalastuksenvalvojan tutkinnon suorittaminen olisi
mahdollista myös näyttötutkinnon avulla.
Kalastuksenvalvojan koulutus
Hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa perusteluissa (s.
17) kalastuksen valvojien koulutuksen pituudeksi on esitetty jopa
yhtä työviikkoa (40 tuntia), joka on monissa tapauksissa
varsin pitkä aika etenkin ansiotyössä käyville
henkilöille. Usein kalastuksen valvojaksi ryhtyvillä on
kuitenkin aikaisempaa kalastuksen ja kalastuslainsäädännön
tuntemusta. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tarjolla on jatkossa koulutettavien tarpeet huomioon
ottavaa räätälöityä opetusta. Kalastuksenvalvojan
koulutuksesta tulee luoda joustava ja helposti saavutettavissa oleva
järjestelmä, jotta aktiivisilla, valvontaa jo
suorittaneilla halukkailla on mahdollisimman matala kynnys päivittää halutessaan
tiedot kalastuslainsäädännöstä ja
valvonnan suorittamisesta. Koulutusta tulee myös järjestää maantieteellisesti kattavasti
koko Suomessa.
Valiokunta toteaa, että uusina koulutustahoina voisivat
toimia esimerkiksi kalatalousoppilaitokset, kansalaisopistot, kalatalousalan
järjestöt ja muutkin vastaavat rekisteröidyt
alan toimijat. Monipuolisella koulutuksella tulee varmistaa kalastuksenvalvojan
pätevyys- ja ammattitaitovaatimusten täyttyminen.
Koulutuksessa tulee kiinnittää erityistä huomioita
myös ihmissuhdetaitoihin.
Valiokunta toteaa, että Metsähallituksessa
kalastuksen luvallisuuden valvontaa tekevät erätarkastajat
ja lisäksi myös muu Metsähallituksen
henkilökunta ja ns. valvontakorttilaiset. Metsähallituksella
arvioidaan olevan tällä hetkellä kaikkiaan
noin 300 valvojaa. Erätarkastajat toimivat Metsähallituksessa
valvonnan yhdyshenkilöinä, joihin muut kalastuksenvalvojat ovat
yhteydessä. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että Metsähallitus voi toimia tulevaisuudessa
yhtenä kalastuksenvalvojan koulutuksen järjestäjänä,
jotta valtion vesialueiden valvonta saadaan toteutettua yhtä joustavasti
kuin tähänkin asti. Valiokunta toteaa, että Metsähallitus järjestää tälläkin
hetkellä kaikille kalastuksenvalvojilleen monipuolista
koulutusta erätarkastajien ja eräsuunnittelijoiden
johdolla.
Valiokunta pitää välttämättömänä kalastuksenvalvojien
koulutus- ja hyväksymismenettelyn laatimista mahdollisimman
sujuvaksi ja nopeaksi. Sesonkiaikojen valvonnan tehoa vähentää merkittävästi,
jos valvojien hyväksymisprosessiin kuluu pitkiä aikoja.
Sama koskee myös valvojien tarvitsemien valvojakorttien
ja -tunnusten toimituksia. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
myös siihen, että koulutuksen kustannukset eivät
saa muodostua kohtuuttoman suuriksi yksittäisen henkilön
kannalta tai niihin tulee saada tukea valtion taholta, kuten esimerkiksi
kalastuksenhoitomaksuvaroista.
Talteenottomenettely kalastuksenvalvonnan yhteydessä
Valiokunta toteaa, että talteenottoa koskevia säännöksiä esitetään
lakiehdotuksessa uusittaviksi. Esityksen 100 §:ssä säädettäisiin
välittömästä ilmoitusvelvollisuudesta
poliisille sen jälkeen, kun tavaran talteenotto on tehty.
Jos talteenotetun tavaran luovuttaminen poliisille ei kävisi
hankaluudetta päinsä, olisi pyydyksestä ja sen
säilytyspaikasta ilmoitettava erikseen poliisille, joka
määräisi, miten tavara on säilytettävä. Talteenotettuja
pyydyksiä koskevasta nykyisestä lunastusmenettelystä luovuttaisiin.
Lakiehdotuksessa ei suoranaisesti määritellä, kenen
on säilytettävä pyydys, jos poliisi määrää säilyttämisestä.
Valiokunta toteaa, että tavaran säilyttäminen
ei ole ensisijaisesti kalastuksenvalvojan tehtävä,
vaan kalastuksenvalvontaan valtuuttajan, kuten esimerkiksi osakaskunnan
tai kalastusalueen, asiana olisi huolehtia sopivan paikan tai tilan
hankkimisesta, jossa mahdollisesti talteenotettavia pyydyksiä voitaisiin
säilyttää. Valiokunta korostaa, että asiasta
tulisi mahdollisuuksien mukaan sopia etukäteen valvojan ja
valvontaan valtuuttajan välillä. Sopivia talteenotettavien
pyydysten säilytyspaikkoja saattaa löytyä esimerkiksi
venesatamien ja veneenlaskupaikkojen yhteydestä.
Rangaistussäännökset
Kalastuslain 108 §:n 1 momentin 3 kohtaan ehdotetaan
lisättäväksi muun muassa säännös
saimaannorpan suojelusopimusten täytäntöön
panemiseksi asetettujen rajoitusten rikkomisen rangaistavuudesta.
Jos kalastusrajoitus perustuu valtion ja vesialueen omistajan välisen,
kalastuslain (697/2010) 37 b §:ssä tarkoitetun
sopimuksen täytäntöön panemiseksi
tehtyyn vesialueen omistajan, kuten esimerkiksi osakaskunnan, päätökseen,
perustuisi tällaisen rajoituksen rikkomisen sanktiointi
esitetyn 108 §:n 1 momentin 3 kohtaan.
Rangaistavuuden edellytyksenä on ensinnäkin,
että kyseessä on kalastuslain 37 b §:n
mukainen Etelä-Savon ELY-keskuksen sekä vesialueen
omistajan välinen voimassa oleva sopimus kalastuksen rajoittamisesta
tai kieltämisestä tietyllä tavalla. Lisäksi
rangaistavuuden toteutuminen edellyttää, että sopimusosapuolena
oleva osakaskunta on saattanut sopimuksen täytäntöön
päättämällä rajoituksista
osakaskunnan kokouksissa yhteisaluelain mukaisesti ja että kyseistä kalastusrajoitusta
tai pyydysten rakennetta koskevaa määräystä on
rikottu. Valiokunta pitää lakiehdotukseen sisältyvää rangaistavuuden täydentämistä
tältä osin
välttämättömänä,
koska voimassa olevan kalastuslain mukaan osakaskunnan yksittäinen
osakas ei syyllisty lain säännösten rikkomiseen
kalastaessaan saimaannorpan suojelusopimuksen määräysten
vastaisella pyydyksellä. Valiokunta korostaa lisäksi,
että saimaannorpan suojelusopimusten rikkomista koskeva
säännös tulee saattaa voimaan kiireellisenä ennen
Saimaan kalastuskauden alkua.
Kalastuksenvalvonnan resurssien turvaaminen
Vähäinen kalastuksenvalvonta vesialueilla
on osaltaan johtanut siihen, että erilaisten kalastusta
koskevien maksujen laiminlyönti on varsin yleistä.
Viime vuosina toteutettujen valvontahankkeiden, valvontakampanjoiden
sekä yksittäisten maa- ja metsätalousministeriölle
ja ELY-keskuksille raportoivien kalastuksenvalvojien keräämien
seurantatulosten perusteella kalastuslupamaksujen laiminlyöneiden
osuudet kaikista tarkastetuista kalastajista ovat vaihdelleet yleisesti
5—25 prosentin välillä. Valiokunta toteaa, että maa-
ja metsätalousministeriön rahoittamassa valvonnan
kehittämishankkeessa on todettu valvonnan lisäämisen
näkyvän lupatulojen nousuna aktiivisesti valvotuilla
vesialueilla.
Valiokunta arvioi, että lakiesityksellä on
yleisesti myönteisiä vaikutuksia kalastuksenvalvonnan
yhdenmukaistamiseen ja valvonnan laatutason nostamiseen oikeuksien
selkeyttämisen kautta. Kalastuksenvalvojan toimivaltuuksien
ja oikeudellisen aseman selkeyttäminen sekä valvojan
nykyistä korkeampi profiili ja tunnettuuden parantaminen
helpottavat valvontaa pitkällä tähtäimellä.
Samalla valvontatehtävään valtuuttajien
eli vesialueiden omistajien, osakkaiden ja kalastusoikeuden haltijoiden
kiinnostus antaa tehtävä henkilölle,
jonka asema ja toimivaltuudet on lailla tarkoin määritelty
ja asema tunnustettu, todennäköisesti kasvaa.
Toisaalta omistajavalvonnan mahdollinen väheneminen tuo
uusia haasteita valvonnan kattavuudelle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kalataloushallinto kohdentaa lisää rahoitusresursseja
kalastuksenvalvontaan lakiuudistuksen tavoitteiden toteuttamiseksi,
jotta valvonta ei vähene. Valiokunta korostaa sitä,
että jo kuluvana vuonna kalastuksenhoitomaksuvarojen käytössä kalastuksenvalvontaan
on kohdistettu erityistä huomiota uuden järjestelmän
saattamiseksi jouhevasti käyttöön. Valiokunta
edellyttää, että kalastuslain uudistuksessa
lain tasolla säädetään kalastuksenvalvonta
yhdeksi keskeiseksi kalastuksenhoitomaksuvarojen käytön
kohteeksi, jotta riittävät resurssit valvonnan
tehostamiseen varmistetaan (Valiokunnan lausumaehdotus).
Suurin osa kalastuksenmaksun laiminlyöjistä on
todennäköisesti satunnaisia kalastajia, jotka kalastavat
ehkä vain kerran tai pari vuodessa. Tutkimusten mukaan
heitä on yli puolet 1,8 miljoonasta kalastuksen harrastajasta.
Valvonnan mahdollisuudet ohjata tätä satunnaisten
kalastajien ryhmää luvalliseen kalastukseen ovat
rajalliset. Valtion kalastuksenhoitomaksujärjestelmän
helpottaminen siten, että maksaminen olisi vaivatonta esimerkiksi
matkapuhelimen avulla, saattaisi osaltaan lisätä maksajien
määrää. Maksujärjestelmien
yksinkertaistamisen lisäksi tarvitaan myös tehokasta
tiedotusta kalastusluvista.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki kalastuslain muuttamisesta
33 §.
Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttia muutettavaksi
siten, että asetuksenantajana olisi valtioneuvosto eikä maa-
ja metsätalousministeriö. Valiokunta toteaa, että pyydysten
merkinnästä säädetään
tällä hetkellä kalastuslain lisäksi
myös kalastusasetuksessa, joka on annettu valtioneuvoston
asetuksena. Valiokunta pitää tarpeellisena, että pyydysten
merkintää koskevia kalastusasetuksen säännöksiä annetaan
vastaavalla säädöstasolla.
97 §. Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja
hyväksyminen.
Valiokunta ehdottaa kalastuksenvalvojan kelpoisuusehtoihin liittyvää koulutusvaatimusta
muutettavaksi siten, että pykälän 1 momentin
3 kohdasta poistetaan ehdoton edellytys koulutuksen suorittamisesta.
Pelkkä kokeen suorittaminen ilman koulutusta on mahdollista
etenkin silloin, kun henkilö on jo aikaisemmin perehtynyt
kalastuslainsäädäntöön
ja valvontaan esimerkiksi kalastusalueen valvojina tai omistajavalvonnan
kautta. Lähtökohtaisesti nämä edellä mainitut
valvojatahot voivat jatkaa toimintaansa kokeen suorittamisen jälkeen.
Muutoksella ei haluta vähentää riittävän koulutuksen
ja kalastuksenvalvontaan liittyvän osaamisen merkitystä valvontatoiminnassa, vaan
varmistaa kokeen suorittamisen mahdollistaminen näissä tapauksissa
pääsääntöisesti näyttötutkintona.
Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksen perustelujen
mukaan tarkoituksena on se, että 2 momentissa säädetty
poliisin lausunto tehtäisiin lähinnä valvojan
rikosrekisteritietojen perusteella. Koska ELY-keskuksella on rikosrekisterilain 4
a §:n 1 momentin 2 kohdan perusteella itselläänkin
oikeus pyytää tarvittaessa valvojaksi hakeutuvan
rikosrekisteriotetta, valiokunta ehdottaa toisen virkkeen poistamista
2 momentista tarpeettomana.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että edellä mainitun
2 momentin viimeisestä virkkeestä poistetaan sana
"enintään". Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
että hyväksyminen on voimassa kymmenen vuotta,
ellei sitä peruuteta.
97 a §. Kalastuksenvalvojan koulutus.
Viitaten jäljempänä ehdotettaviin
muutoksiin valiokunta ehdottaa koulutusta koskevan pykälän
osalta otsikkoa muutettavaksi siten, että siihen lisätään sana
"koe" ennen koulutusta. Teknisenä muutoksena valiokunta
ehdottaa pykälän 1 ja 2 momenttien järjestystä vaihdettavaksi.
Viitaten yleisperusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että koulutuksen
vaihtoehtona olisi pykälän 2 momenttiin (ent.
1 mom.) esitettävän muutoksen mukaisesti muu riittävä perehtyneisyys
kalastuksenvalvontaan, joka voitaisiin osoittaa suorittamalla 1
momentissa tarkoitettu koe. Valiokunta toteaa, että muu
perehtyneisyys voidaan saavuttaa esimerkiksi omaehtoisella opiskelulla
tai aikaisemmalla kokemuksella kalastuksenvalvontatehtävistä,
kuten esimerkiksi omistaja- tai kalastusaluevalvonnasta. Valiokunta
ehdottaa myös, että pykälän
1 momentista (ent. 2 mom.) poistetaan selkeyden vuoksi sanat "koulutukseen
sisältyvän".
Valiokunta korostaa, että esitetyillä pakollisen
koulutuksen poistavilla muutoksilla pyritään madaltamaan
erityisesti nykyisin kalastuksenvalvojina toimivien henkilöiden
sekä kalastuksenvalvontaa harjoittavien kalaveden omistajien,
osakkaiden ja kalastusoikeuden haltijoiden kynnystä toimia
jatkossakin kalastuksenvalvojina. Tarkoituksena on varmistaa määrällisesti riittävät
kalastuksenvalvojaresurssit tulevaisuudessakin. Kalastuksenvalvojilta
perustuslain 124 §:n mukaan vaadittava riittävä asiantuntemus
ja koulutus julkisen hallintotehtävän hoitamiseen
varmistettaisiin suorittamalla viranomaisen järjestämä koe,
joka olisi yksi kolmesta kalastuksenvalvojan kelpoisuusehdoista.
Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttia muutettavaksi
siten, että asetuksen antajana on valtioneuvosto eikä maa-
ja metsätalousministeriö. Koska kyseessä on
koulutuksesta päättäminen, valiokunta
katsoo tarkoituksenmukaiseksi, että asetuksenantajana on
valtioneuvosto. Lisäksi edellä 1 ja 2 momenttiin
ehdotettuihin muutoksiin liittyen valiokunta ehdottaa sanamuotojen
tarkistamista siten, että säännökset
annettaisiin kokeesta ja koulutuksesta.
104 §. Pysähtymisvelvollisuus ja henkilöllisyyden
selvittäminen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttia täydennettäväksi
siten, että momentissa tarkoitettuja tietoja voidaan pyytää vain,
jos se on tarpeellista yksittäisen valvontatehtävän
suorittamiseksi. Valiokunta katsoo täsmennyksen välttämättömäksi
henkilötietojen sääntelylle asetetun
täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden vaatimuksen
vuoksi.
106 a §. Kalastuksenvalvojien koulutuksen ja toiminnan
valvonta.
Valiokunta ehdottaa pykälän otsikosta ja 1
momentista poistettavaksi maininnan kalastuksenvalvojakoulutuksen
valvonnasta. Valiokunta toteaa, että koulutusjärjestelmä on
vasta kehittymässä ja koulutukseen liittyvä viranomaiskontrolli
voidaan varmistaa ELY-keskuksen kalastuksenvalvojille järjestämällä kokeella.
Voimaantulossäännös.
Valiokunta toteaa, että sen jälkeen kun hallituksen
esitys annettiin eduskunnalle, on ilmennyt tarve tarkistaa esityksessä ehdotettuja
säännösten suunniteltuja voimaantuloaikoja
ja siirtymäsäännöksiä.
Valiokunta ehdottaa, että lain saimaannorpan suojelua koskeva
108 §:n 1 momentin 3 kohta tulee voimaan 1.4.2011 uhanalaisen
saimaannorpan suojelusopimuksia koskevien rikkomusten sanktioimiseksi
yksittäisen osakkaan osalta. Sopimuksiin perustuvien saimaannorpan
suojelua koskevien kalastusrajoitusten rikkomisen sanktiointi tulee
saattaa voimaan ennen Saimaan avovesikalastuskauden alkua. Valiokunta
ehdottaa, että lain muut esitetyt säännökset
tulevat voimaan samanaikaisesti 1.4.2012.
Valiokunta pitää lain vahvistamisen ja sen eräiden
koulutusta koskevien pykälien voimaantulon välille
esityksessä ehdotettua kolmen vuoden siirtymäaikaa
liian pitkänä. Suurimpana ongelmana esitetylle
pitkälle siirtymäajalle on todennäköinen
sekaannusvaara siitä, mitä kalastuslain säännöksiä sovelletaan
tuona siirtymäaikana. Valiokunta korostaa sitä,
että monissa ehdotetuissa säännöksissä viitataan
esimerkiksi 97 §:n mukaisesti hyväksyttyihin
kalastuksenvalvojiin. Nykyisin voimassa olevaan kalastuslain 97 §:ään
ei kuitenkaan sisälly mitään hyväksymismenettelyä.
Siirtymäaikana saattaisi muodostua myös tarvetta
voimassa olevan lain mukaisille uusille valan tai vakuutuksen antaneille kalastuksenvalvojille.
Viranomaisella olisi tällöin myös velvollisuus
valvoa kalastuksenvalvojia, joista ei olisi kuitenkaan olemassa
mitään rekisteriä tai yhteystietoja.
Valiokunta ehdottaa lisäksi siirtymäsäännökseen
lisättäväksi voimassa olevan, kumottavan lain
97 §:n mukaisille valan tai vakuutuksen antaneille kalastuksenvalvojille
toimivaltuuden toimia valvojana esimerkiksi kuuden kuukauden ajan
lain voimaantulosta. Valiokunta pitää tätä siirtymäaikaa
tarkoituksenmukaisena valvonnan jatkuvuuden turvaamiseksi.
2. Laki kalastuslain muuttamisesta annetun lain 108 §:n
muuttamisesta
108 §. Kalastusrikkomus.
Hallituksen esityksen perustelujen (s. 26) mukaan molemmat lakiehdotukset
on tarkoitus saattaa voimaan 1 päivänä huhtikuuta
tänä vuonna. Perustuslakivaliokunnan mielestä tämä ei
kuitenkaan lainsäädännön selkeys
huomioon ottaen ole mahdollista, koska sekä 1. että 2.
lakiehdotus sisältävät ehdotuksen kalastuslain
108 §:n muuttamisesta. Valiokunta toteaa, että kalastuslain
voimassa olevaa 108 §:ää koskeva
muutos on sakon ja rikesakon määräämisestä annettuun
lakiin (754/2010) liittyen vahvistettu lailla (773/2010)
tulemaan voimaan lailla erikseen säädettävänä ajankohtana. Oikeusministeriöstä saadun
tiedon perusteella laki on tulossa voimaan vasta vuonna 2013 tai 2014.
Valiokunta ehdottaakin, että 2. lakiehdotus hylätään,
jotta ei saateta voimaan samanaikaisesti kahta 108 §:ää koskevaa
säännöstä ja aiheuteta sekaantumisen
vaaraa säännösten soveltamisessa.Valiokunta
katsoo, että siinä yhteydessä, kun sakon
ja rikesakon määräämisestä annettu
laki säädetään tulevaksi voimaan,
on tarkoituksenmukaisempaa tehdä tarvittavat muutokset
kalastuslain 108 §:ään.