Yleisperustelut
Yleistä
Esityksen tavoitteena on toteuttaa hallitusohjelmaan sisällytetty
eläinlääkintähuoltolain uudistaminen
ja eläinlääkintäpalvelujen saatavuuden varmistaminen
sekä viranomaisvalvonnan yhtenäinen toimivuus
koko maassa. Eläinlääkintähuoltolain
uudistuksessa määriteltäisiin myös uudelleen
kuntien ja valtion vastuun rajat eläinlääkintähuollossa.
Valiokunta katsoo, että eläinlääkintähuollon
suunnitelmallisuutta lisäämällä voidaan
ohjata resursseja nykyistä läpinäkyvämmin
ja tätä kautta turvata erityisesti tuotantoeläinten
korkeatasoinen eläinlääkintähuolto. Eläinlääkintähuoltolakia
uudistamalla voidaan yleisesti lisätä eläinsairauksien
ehkäisyä ja samalla vähentää eläinsuojelullisia
ongelmia.
Valiokunta toteaa, että nykyiseen eläinlääkintähuoltolakiin
liittyy selkeitä kehittämistarpeita, joita ovat
esimerkiksi kunnaneläinlääkäreiden
nykyinen kaksoisrooli eläinlääkintäpalveluiden
antajana ja samalla valvontatehtävien hoitajana. Lisäksi
esimerkiksi kunnaneläinlääkäreiden
päivystysjärjestelmään sekä tuotantoeläinten
eläinlääkäripalveluiden järjestämiseen liittyy
tällä hetkellä useita käytännön
ongelmia. Valiokunnan mielestä lakia uudistamalla voidaan
parantaa eläinlääkintähuollon
yleistä tilaa monilta osin.
Valiokunta katsoo, että ennalta ehkäisevällä toiminnalla
on erittäin merkittävä rooli eläinten hyvinvoinnin
edistämisessä ja eläintautien torjunnassa.
Eläinlääkintähuollon painopistettä on selkeä tarve
siirtää jälkivalvonnasta eläinten
terveydenhuoltoon suunnitelmallisemman ennalta ehkäisevän
toiminnan avulla. Terveydenhuoltotyössä on jo
osin määritelty kansallisia tavoitteita, joita
ovat muun muassa tarttuvien tautien ja tuotantosairauksien ennaltaehkäisy
ja terveystilanteen seuranta, lääkkeiden käyttötarpeen
vähentäminen, eläinten hyvinvoinnin edistäminen ja
tuotannon kannattavuuden parantaminen. Valtakunnallisia terveydenhuolto-ohjelmia
on kehitetty nautatiloille ja sikaloille, mutta myös siipikarja-
ja lammastilojen osalta toiminta on käynnistymässä.
Ennalta ehkäisevää toimintaa edistämällä voidaan
myös parantaa suomalaisen maa- ja elintarviketalouden taloudellista
tuloksellisuutta ja pitää elintarviketurvallisuuden
taso korkealla.
Elintarviketurvallisuusvirasto vastaisi esityksen 5 §:n
mukaan lain ohjaamisesta ja valvonnasta. Valiokunta pitää tärkeänä yhdenmukaisen
ja selkeän ohjausjärjestelmän luomista.
Kuntien yhteistoimintaa parantamalla voidaan mahdollistaa eläinlääkintähuollossa
työtehtävien tarkoituksenmukaisempi hoitaminen
ja edesauttaa eläinlääkäreiden
erikoistumista. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että lainsäädäntöä kehitettäessä otetaan
huomioon kuntien hyvin erilaiset olosuhteet ja tarjotaan mahdollisuudet
joustaviin ratkaisuihin eläinlääkintähuollon
korkeasta tasosta tinkimättä.
Hallituksen esityksessä todetaan, että se
on tarkoitettu käsiteltäväksi vuoden
2009 II lisätalousarvion yhteydessä. Valiokunta
toteaa, että laki liittyy myös ensi vuoden talousarvioesitykseen.
Valiokunta ei pidä asianmukaisena tapaa, jolla merkittävä eläinlääkintähuoltolain
kokonaisuudistus on annettu eduskunnalle ennen varsinaista budjettiesitystä.
Yksittäinen budjettiin liittyvä hallituksen esitys
on tuotu eduskunnan käsiteltäväksi sellaisella
aikataululla, että laajan asiakokonaisuuden käsittelylle
on jäänyt varsin vähän aikaa.
Eläinlääkintähuoltopalveluiden
ja viranomaisvalvonnan eriyttäminen
Esityksessä ehdotetaan erotettaviksi eläinten omistajille
tarkoitetut eläinlääkintäpalvelut
ja niihin sisältyvät eläinten terveydenhuoltopalvelut
viranomaisvalvonnasta nykyistä selkeämmin. Valiokunta
toteaa, että kunnaneläinlääkäreillä on
tällä hetkellä runsaasti erilaisia alkutuotannon
valvontatehtäviä. Vaikka eläinten hyvinvointi
on Suomessa yleisesti arvioituna korkealla tasolla, sisältyy
omien asiakkaiden valvontaan huomattavia ongelmia sekä kunnaneläinlääkäreiden
että maatalousyrittäjien kannalta. Kunnaneläinlääkärit
ovat esimerkiksi kokeneet hankalaksi suorittaa suoraan maatalouden
tukiin vaikuttavaa valvontaa erityisesti jääviysongelmien
vuoksi.
Esityksen mukaan valtio korvaisi eläintauti- ja eläinsuojeluvalvonnan
palkkaus- ja muut välittömät kustannukset
kunnille nykyistä kattavammin. Valiokunta toteaa, että tämä mahdollistaa
viranomaistoiminnan ja eläinten omistajille tarkoitettujen
eläinlääkäripalvelujen aiempaa selkeämmän
erottamisen toisistaan. Valtion aluehallinto vastaisi kokonaisuudessaan
esimerkiksi Euroopan unionin suorien maataloustukien edellytyksenä olevien
täydentävien ehtojen valvonnasta ja Euroopan unionin
eläinten hyvinvointia koskevien säännösten
valvonnasta. Valiokunta toteaa, että esitetyt lisäresurssit
valvontatehtäviin ja yhteistoiminta-alueiden muodostaminen
mahdollistavat valvontaeläinlääkärin
virkojen perustamisen, jolloin nämä tehtävät
voidaan hoitaa kattavammin ja eläinlääkäreiden jääviysongelmat
käytännön valvonnassa vältetään
jatkossa. Valiokunta kuitenkin korostaa, että eläinlääkinnän
resurssien yleiseen riittävyyteen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Eläinsuojeluvalvonta on myös tärkeä osa eläinlääkintähuoltoa.
Esityksen mukaan eläinsuojeluvalvonnassa pyritään
jatkossakin hyödyntämään kunnaneläinlääkärien
paikallistuntemusta, mutta samalla siirretään
esimerkiksi pakkotoimiin mahdollisesti johtavien eläinsuojelurikkomusten
selvittely valtion aluehallinnon virkaeläinlääkärien
tehtäväksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
ettei eläinlääkärien yleistä toimivaltaa eläinsuojeluvalvonnassa
kuitenkaan tarpeettomasti rajata, koska kunnaneläinlääkärit
tuntevat hyvin oman toimialueensa ja heillä on vankka ammatillinen
osaaminen eläinsuojelutehtävissä. Eläinsuojelukysymykset
voivat myös liittyä eläimistä vastuussa
olevien henkilöiden uupumiseen. Valiokunta korostaa tässä yhteydessä muun
muassa maatalousyrittäjien ja eläintenhoitajien
tarvetta saada nopeasti apua kriisitapauksissa. Maatalousyrittäjien
jaksamiseen tulee kiinnittää huomiota kehittämällä edelleen
työterveyshuoltoa sekä kriisiapua.
Eläinlääkäripalveluiden
järjestäminen
Lakiesityksen mukaan kunnat vastaisivat edelleen eläinlääkäripalveluiden
järjestämisestä alueellaan.
Esityksen mukaan kunnan tulee järjestää hyötyeläimille
arkipäivisin peruseläinlääkäripalvelut.
Hyötyeläimellä tarkoitettaisiin esityksen
3 §:n mukaan kotieläintä, jota
pidetään maatalouteen tai muuhun elinkeinotoimintaan kuuluvana
taikka ihmiselle tarpeellista työsuoritusta varten. Valiokunta
pitää asianmukaisena, että ennalta ehkäisevä terveydenhuolto
sisällytetään mukaan kunnaneläinlääkärin
tehtäviin, jos tuottajat pyytävät tätä palvelua.
Kunnan velvollisuus järjestää palvelu
rajataan kuitenkin vain valtakunnallisiin terveydenhuolto-ohjelmiin
sisältyville eläimille. Valiokunta katsoo tämän edellytyksen
kannustavan valtakunnallisten terveydenhuolto-ohjelmien laatimiseen
ja luovan edellytykset ennalta ehkäisevän hoidon
kehittämiselle.
Muille kotieläimille kuin hyötyeläimille
peruseläinlääkäripalvelut olisi
järjestettävä vain silloin, jos näitä palveluita
ei ole muutoin yhteistoiminta-alueella saatavilla. Valiokunta pitää tärkeänä,
että yksityisiin palveluihin voidaan tukeutua muiden kuin
hyötyeläinten osalta silloin, kun niitä on
asianmukaisesti saatavilla. Yksityinen palvelun tuottaja perisi
asiakkailta sopimuksen mukaisesti tarjoamistaan lääkäripalveluista enintään
maksun, joka on merkitty sopimukseen johtaneisiin asiakirjoihin.
Kunnalla olisi myös edelleen mahdollisuus periä klinikkamaksu,
jos palvelu tuotettaisiin itse. Lemmikkieläinten osalta
maksujen kustannusvastaavuus on tarkoituksenmukainen lähtökohta.
Kiireellisten päivystyspalvelujen järjestäminen
Valiokunta toteaa, että kunnilla on esityksen mukaan
velvollisuus organisoida kiireellinen eläinlääkäriapu
päivystyspalveluna kaikille kotieläimille kuten
nykyisinkin. Kuntien eläinlääkäripäivystyksen
hoitamisesta sovitaan esityksen mukaan vähintään
yhden seutu- tai maakunnan kokoisella päivystysalueella.
Päivystysalue voidaan myös esityksen mukaan jakaa
tarvittaessa useaan päivystyspiiriin, joissa kussakin voi olla
useita yhtäaikaisia päivystäjiä järjestelmän joustavan
toiminnan varmistamiseksi. Valiokunta korostaa, että päivystysalueita
perustettaessa tulee ottaa huomioon erityisesti tuotantoeläinten
eläinlääkintähuollon tarpeet.
Eriytetty pien- ja hyötyeläinpäivystys
voi mahdollistaa paremman töiden jakamisen, edesauttaa
ammatillista erikoistumista ja tarjota parempaa palvelua eläinten
omistajille. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä lähtökohtana
sitä, että kunnat voivat luopua eriytetyn päivystysjärjestelmän
luomisesta, jos pienikokoisten kotieläinten tiheys päivystysalueella
on alhainen. Eläinsuojelullisista syistä pitkien
välimatkojen maassa on perusteltua, että kiireellisissä tapauksissa
ensiapu eläimille saadaan mahdollisimman läheltä.
Tämän vuoksi on tarpeen, että eläinlääkärit
hallitsevat ensiaputaidot kaikkien eläinten osalta.
Eläinlääkintähuollon päivystys
on yleisesti arvioituna tarkoituksenmukaista järjestää nykyistä suuremmilla
alueilla, jotta eläinlääkäreiden
päivystysten lukumäärää voidaan
vähentää ja yksittäisen kunnaneläinlääkärin
varsin raskas työtaakka saadaan kohtuulliseksi. Valiokunta katsoo,
että kuntien yhteistoiminta-alueiden muodostaminen voi
myös edesauttaa toimivan eläinlääkintähuollon
järjestämistä. Valiokunta korostaa, että mahdollisesti
pidentyvien matkojen takia on välttämätöntä säilyttää kunnan
mahdollisuus osallistua edelleen erityisesti tuotantoeläinten
eläinlääkäripalveluiden kustannuksiin, jotta
voidaan taata palveluiden tasapuolinen saatavuus asuinpaikasta riippumatta.
Lakiesityksen 14 §:n mukaan peruseläinlääkäripalvelun
ja kiireellisen eläinlääkäriavun
tulee olla palveluiden käyttäjien kannalta saatavilla
kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisella etäisyydellä maantieteelliset
olosuhteet huomioon ottaen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että päivystysalueiden koon määrittelyssä otetaan
aidosti huomioon päivystysmatkojen pysyminen kohtuullisina
erityisesti haja-asutusalueilla, joilla välimatkat ovat
muutoinkin pitkiä.
Valiokunta korostaa, että kunnallisten eläinlääkäripalveluiden
saatavuus ja laadun korkea taso tulee turvata maan kaikissa osissa.
Hyötyeläinten terveydenhuolto
Valiokunta pitää ensiarvoisen tärkeänä,
että erityisesti tuotantoeläinten, jotka muodostavat
keskeisen osan hyötyelämistä, eläinlääkintähuolto voidaan
jatkossa turvata nykyistä paremmin. Kunnallinen eläinlääkintähuolto
on tuotantoeläinten eläinlääkäripalveluiden
tasapuolisen saatavuuden ja maatalousyrittäjän
taloudellisen kannattavuuden kannalta välttämätön
maassa, jossa etäisyydet ovat pitkiä ja yksityiset
palvelut ovat keskittyneet lähinnä suuriin asutuskeskuksiin.
Esityksen avulla pyritään takaamaan kaikille hyötyeläinten
omistajille eläinlääkäripalvelut koko
maassa. Valiokunta toteaa, että nykyinen tilanne ei ole
kaikkialla Suomessa tyydyttävä, vaan monissa erityisesti
haja-asutusalueiden kunnissa on ollut vakavia ongelmia esimerkiksi tuotantoeläimiä
koskevan
päivystyksen asianmukaisessa järjestämisessä.
Tuotantoelämiä hoitavien eläinlääkäreiden
ja sijaisten saatavuudessa on myös ollut paikoin vaikeuksia.
Kunnaneläinlääkäreiden sidonnaisuus
työhön on varsinkin haja-asutusalueella muodostunut suureksi
ja päivystysvelvollisuudet ovat olleet kohtuuttoman raskaita.
Seurauksena on ollut vaikeuksia saada uusia kunnaneläinlääkäreitä palvelukseen,
ja samalla viranhaltijat ovat saattaneet vaihtua kunnissa varsin
usein. Haja-asutusalueiden kunnissa on esiintynyt jopa suoranaista
pulaa tuotantoeläinlääkäreistä,
mikä on aiheuttanut erityisesti eläintilojen toiminnalle huomattavia
ongelmia. Valiokunta katsoo, että kunnaneläinlääkäreiden
työolosuhteiden kehittämiseen ei ole kaikissa
kunnissa panostettu riittävästi. Tämä on
johtanut osaltaan siihen, että virkaeläinlääkäreitä on
siirtynyt yksityiselle sektorille. Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkossa erityisesti maaseutuvaltaisissa kunnissa
kunnaneläinlääkäreiden työskentelyolosuhteet
ovat asianmukaiset.
Valiokunta toteaa, että asiantuntijakuulemisessa on
tullut ilmi myös merkittäviä puutteita eläinlääkkeiden
luovuttamista koskevissa nykyisissä säännöksissä.
Eläinlääkintälainsäädäntö ei tällä hetkellä kykene
vastaamaan esimerkiksi eläintilojen koon kasvamisen asettamiin
vaatimuksiin sairastuneiden tuotantoeläinten hoidon järjestämisessä.
Valiokunta korostaa, että päivystysalueiden laajentuessa
entisestään tuotantoeläinten eläinlääkkeiden
luovuttamista koskevia säännöksiä on
joustavoitettava ja ajanmukaistettava vastaamaan terveydenhuollon
kehitystä. Jatkossa esimerkiksi tilalla tavanomaisesti
esiintyvissä tautitapauksissa tulisi tuotantoeläinten
terveydenhuollon piiriin kuuluvalla tuottajalla olla mahdollisuus
aloittaa uusien sairaustapausten lääkitseminen
eläinlääkärin ohjeiden mukaisesti
välittömästi oireiden ilmaantuessa. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että lääkeluovutusta koskevien säännösten
uudistamistyöhön ryhdytään välittömästi.
Eläinlääkäreiden määrän
riittävyys
Valiokunta toteaa, ettei esitys sisällä laskelmia tai
kattavaa arviointia eläinlääkäreiden
määrän riittävyydestä tulevaisuudessa.
Eläinlääketieteen opiskelijoiden sisäänottomääriä on
lisätty kaksi vuotta sitten 55:stä 70:een opiskelijaan vuodessa,
mutta nykyinen opiskelijamäärä on silti
osoittautumassa riittämättömäksi
eläinlääkäreiden kasvaneeseen
tarpeeseen verrattuna. Valiokunta edellyttääkin,
että maamme eläinlääkinnän
eläinlääkäritarve sekä mahdollinen
tarve lisätä koulutettavien eläinlääkäreiden
määrää arvioidaan pikaisesti. (Lausumaehdotus)
Valiokunta korostaa, että jatkossa tulee eriyttää eläinlääketieteen
opiskelua, lisätä erikoistumismahdollisuuksia
sekä mahdollistaa kiintiöittäminen siten,
että tuotantoeläimiin erikoistuneita eläinlääkäreitä saadaan
tulevaisuudessa koulutettua riittävästi. Samassa
yhteydessä on myös tarkasteltava tarvetta perustaa
nykyisen eläinlääketieteellisen tiedekunnan
lisäksi tuotantoeläimiin erikoistumismahdollisuuksia
tarjoavaa koulutusta muualle Suomeen. Lisäksi on pikaisesti
selvitettävä edellytykset asettaa velvoite eläinlääketieteiden
kandidaateille ja vastavalmistuneille lisensiaateille suorittaa
jatkossa kunnaneläinlääkäreiden
ohjauksessa erillinen palvelujakso. Valiokunta katsoo, että käytäntö on
selkeästi osoittanut palvelujakson käyttöönoton tarpeellisuuden.
Valiokunta pitää myös tärkeänä,
että ulkomailla opiskelleiden Suomessa asuvien eläinlääkäreiden
mahdollisuuksia päivittää tutkintonsa ja
toimia eläinlääkäreinä Suomessa
edistetään nopealla aikataululla. On tarpeen luoda
toimivia järjestelmiä heidän koulutuksensa
hyödyntämiseen.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset
perustelut
1. Eläinlääkintähuoltolaki
2 luku. Viranomaiset
5 §. Elintarviketurvallisuusvirasto.
Ehdotetun pykälän mukaan elintarviketurvallisuusvirasto ohjaa,
valvoo ja auditoi lain ja sen nojalla annettujen säännösten
täytäntöönpanoa ja noudattamista.
Valiokunta toteaa, että säännöksen
sanamuodon perusteella jää epäselväksi,
minkälaisia tehtäviä auditoiminen käytännössä tarkoittaisi. Auditoiminen
ei ole yleiskieltä, eikä se ole vakiintunut yleiseen
käyttöön. Hallituksen esityksen yksityiskohtaisissa
perusteluissa käsite rinnastetaan lähinnä ohjaus-
ja valvontatehtävien hoitamiseen. Valiokunta katsoo, että ohjaus
ja valvonta pitävät sisällään
kattavasti myös auditointiin liittyvät tehtävät.
Valiokunta ehdottaakin sanan "auditointi" poistamista tarpeettomana.
6 §. Lääninhallitus.
Ehdotetun pykälän mukaan lääninhallitus
valvoo tämän lain sekä sen nojalla annettujen
säännösten noudattamista sekä huolehtii
auditoinnista läänin alueella. Valiokunta ehdottaa
edellä 5 §:ssä mainituilla perusteilla, että sanat
"huolehtii auditoinnista" poistetaan selvyyden vuoksi esityksestä.
7 §. Kunta.
Valiokunta ehdottaa 1 momenttia täydennettäväksi
siten, että siinä viitataan 15.6.2009 voimaan
tulleen ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueita
koskevan lain (410/2009) yhteistoiminta-alueita koskevien säännösten
soveltamiseen. Eläinlääkintähuolto on
kansanterveyslaissa (66/1972) säädetty
kuuluvaksi osaksi ympäristöterveydenhuoltoa.
8 §. Kuntien yhteistoiminta.
Valiokunta ehdottaa pykälän poistamista tarpeettomana
viitaten edellä 7 §:n kohdalla sanottuun. Pykälän
poistamisen vuoksi jäljempänä olevien
pykälien 9—11 numerointi muuttuisi.
4 luku. Kunnan eläinlääkintähuolto
11 (12) §. Peruseläinlääkintäpalvelu.
Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että on
tarkoituksenmukaista siirtää valtakunnallista
terveydenhuolto-ohjelmaa koskevat asiat erilliseen pykälään.
Valiokunta ehdottaakin pykälän muuttamista siten,
että pykälän 3 momentti poistetaan ja
säännökset sisällytetään
uuteen 12 §:ään.
12 §. Valtakunnallinen eläinten terveydenhuolto-ohjelma.
(Uusi)
Valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
uusi 12 § valtakunnallisesta eläinten
terveydenhuolto-ohjelmasta. Pykälän 1 momenttiin
ehdotetaan määriteltäväksi selkeyden vuoksi
valtakunnallisen eläinten terveydenhuolto-ohjelman laatijatahot.
Valiokunta toteaa, että käytännössä elintarvikealan
toimijat ja näitä edustavat yhdistykset laativat
ohjelmia nykyisinkin, mutta menettely on syytä kirjata
myös lakiin.
Viitaten edellä 11 §:n kohdalla todettuun
valiokunta ehdottaa 2 momenttiin siirrettäväksi eräin
muutoksin esityksen mukaisen 12 §:n luettelon niistä edellytyksistä,
joiden perusteella eläinten terveydenhuolto-ohjelmaa voitaisiin
pitää valtakunnallisena terveydenhuolto-ohjelmana.
Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella, että valtakunnallista
terveydenhuolto-ohjelmaa koskevan luettelon kohtaa 4) selkeytettäisiin
siten, että siinä todettaisiin terveydenhuolto-ohjelmaan
liittymisen edellyttävän hyötyeläimen
omistajan tai haltijan ja eläinlääkärin
välistä sopimusta. Valiokunta katsoo, että valtakunnallisen
tuotantoeläinten terveydenhuollon puitteissa on tarpeen
antaa julkisia eläinlääkäripalveluita
peruseläinlääkäripalvelun tasoisina.
Valiokunta ehdottaa myös luettelon kohtaa 5) selvennettäväksi
siten, että siinä todettaisiin terveydenhuolto-ohjelman
tarkoittavan myös ohjelmaa, jonka toteutumisen seuraamista
varten on olemassa asianmukainen järjestelmä.
6 luku. Yksityisen eläinlääkintähuollon
valvonta
29 §. Tarkastusoikeus.
Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralla ja valtion aluehallintoviranomaisella
on esitetyn mukaisen pykälän 1 momentin mukaan
oikeus tehdä valvontatehtävänsä suorittamiseksi
tarkastuksia. Ehdotetun pykälän 3 momentin mukaan
tässä tehtävässä olisi mahdollista
käyttää apuna asiantuntijaa, mutta julkista
hallintotehtävää ei voitaisi kokonaan siirtää yksityiselle
taholle, vaan yksityiset asiantuntijat toimisivat ainoastaan viranomaisen edustajan
apuna tarkastustehtävissä. Valiokunta katsoo,
että asiantuntija-apu saattaa olla valvonta-asioissa tarpeen,
jotta erityisissä tapauksissa saadaan hyödynnettyä tarkastuksen
kannalta olennaista eläinlääketieteen
asiantuntemusta. Asiantuntija-avun hyödyntämiseen
liittyy kiinteästi myös kysymys asiantuntijan
vastuusta. Valiokunta ehdottaakin, että asiantuntijan virkavastuun
selkeyttämiseksi 3 momenttiin lisättäisiin
erillinen asiantuntijan virkavastuuta koskeva säännös,
joka koskisi sekä rikosoikeudellista virkavastuuta että vahingonkorvausvastuuta.
7 luku. Erinäiset säännökset
34 §. Virka-apu.
Valiokunta toteaa, että pykälässä ehdotetaan
säädettäväksi valvontaviranomaisten
oikeudesta saada poliisin virka-apua. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että poliisilain (493/1995) 40 §:n
mukaan poliisin on annettava virka-apua muulle viranomaiselle laissa säädetyn
valvontavelvollisuuden toteuttamiseksi. Tällöin
edellytyksenä on, että virka-apua pyytävää viranomaista
estetään suorittamasta virkatehtäviään.
Näin ollen poliisin velvollisuus antaa virka-apua perustuu
suoraan poliisilakiin. Valiokunta ehdottaakin esityksen mukaisen 34 §:n
korvaamista viittaussäännöksellä,
jossa todetaan, että poliisin velvollisuudesta antaa virka-apua
säädetään poliisilain (493/1995) 40 §:ssä.
35 §. Muutoksenhaku.
Ehdotetussa pykälässä säädettäisiin
Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran antamien hallinnollisten pakkokeinoja
koskevien päätösten välittömästä täytäntöönpanosta.
Ehdotetulla säännöksellä poikettaisiin
päätösten täytäntöönpanossa
noudatettavasta pääsäännöstä.
Valiokunta ehdottaa selkeyden vuoksi säännöksessä mainittavaksi,
että muutoksenhakuviranomaisella on hallintolainkäyttölain (586/1996)
32 §:n mukaisesti mahdollisuus antaa täytäntöönpanoa
koskevia määräyksiä.
37 §. Voimaantulo.
Valiokunnalle toimitetussa selvityksessä on todettu,
että monet kunnat ovat varautuneet uuden eläinlääkintähuoltolain
voimaantuloon jo vuoden 2009 aikana ja ryhtyneet siten hallituksen
esityksen mukaisiin ennakollisiin toimenpiteisiin kunnaneläinlääkäreiden työnjaon
uudistamiseksi. Lääninhallituksissa ja tulevissa
valtion aluehallintoviranomaisissa on tärkeää käynnistää tarvittavan
henkilökunnan rekrytoinnit siten, että hallituksen
esityksen mukainen täydentävien ehtojen valvonta
ja säännölliset EU-eläinsuojelutarkastukset
voidaan jatkossa suorittaa lainsäädännössä säädetyllä tavalla.
Valiokunta ehdottaa edellä sanotun perusteella, että lain
voimaantulopäiväksi määrättäisiin
1. päivä marraskuuta 2009.
38 §. Siirtymäsäännökset.
Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 1 momentin poistamista tarpeettomana,
koska ympäristöterveydenhuollon yhteistoiminta-alueita
koskeva laki on tullut edellä todetun mukaisesti voimaan
15.6.2009.
Valiokunta ehdottaa, että kunnalle maksettava 23 §:ssä tarkoitettu
korvaus kytkettäisiin lain voimaantulopäivään,
jolloin korvausta maksettaisiin 1 päivänä marraskuuta
2009 alkaen suoritetuista kunnaneläinlääkärin
valvontatehtävistä. Valiokunta toteaa, että tätä ajankohtaa
aikaisemmin suoritetuista valvontatehtävistä kunnaneläinlääkärillä on
oikeus saada lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten
mukainen palkkio ja korvaus.
2. Laki eläintautilain 15 §:n muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa lain voimaantulopäiväksi
1. päivä marraskuuta 2009, jotta laki tulisi voimaan
yhdenmukaisesti eläinlääkintähuoltolain kanssa.
3. Laki eläinsuojelulain 59 §:n muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa lain voimaantulopäiväksi
1. päivää marraskuuta 2009, jotta laki
tulisi voimaan yhdenmukaisesti eläinlääkintähuoltolain kanssa.
4. Laki eläinten kuljetuksesta annetun lain 47 §:n
muuttamisesta
Valiokunta ehdottaa lain voimaantulopäiväksi
1. päivää marraskuuta 2009, jotta laki
tulisi voimaan yhdenmukaisesti eläinlääkintähuoltolain kanssa.