Yleisperustelut
Hallituksen esityksen mukaan kasvintuhoojien aiheuttamien vahinkojen
korvausjärjestelmää muutettaisiin siten,
että torjuntapäätöksen mukaisesta
kasvintuhoojien hävittämisestä johtuvia
kustannuksia voitaisiin hakemuksesta korvata toimijalle valtion
varoista osaksi tai kokonaan, jos kasvintuotannolle aiheutuneet
vahingot olisivat poikkeuksellisen suuret. Samalla lakiin ehdotetaan
lisättäväksi säännökset
biologisessa torjunnassa ja pölytyksessä käytettävistä makroeliöistä.
Nykyisen kasvinterveyslain lähtökohtana on, että hävitettävien
kasvintuhoojien aiheuttamat vahingot ja kustannukset korvataan viljelijöille valtion
varoista. Voimassa olevan kasvinterveyden suojelemisesta annetun
lain 30 §:n perusteella Suomessa ennen esiintymättömien
kasvintuhoojien (hävitettävät kasvintuhoojat)
hävittämiseksi annetun torjuntapäätöksen
viljelijälle aiheuttamat kustannukset ja vahingot korvataan valtion
varoista. Lisäksi nykyisin voidaan osittain korvata sellaisten
Suomessa esiintyvien kasvintuhoojien, jotka aiheuttavat välitöntä tai
välillistä vahinkoa mutta joita ei voida hävittää (torjuttavat
kasvintuhoojat), torjumiseksi ja leviämisen estämiseksi
annetun torjuntapäätöksen viljelijälle
aiheuttamat kustannukset ja vahingot. Kasvuntuhoojakorvauksia maksetaan
Suomessa tällä hetkellä kokonaan kansallisena
valtiontuen suuntaviivojen mukaisena tukena. Valiokunta huomauttaa,
että eläintautien ja erilaisten ympäristövahinkojen
varalta on olemassa tällä hetkellä yksityissektorin
tarjoamia vakuutuksia, mutta ei kasvintuhoojien varalta.
Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen mukaan korvauksen
myöntäminen muuttuisi harkinnanvaraiseksi ja valtion
korvausvastuuta rajoitettaisiin huomattavasti nykyisestä.
Metsässä kasvaviin puihin kohdistuneen kasvintuhoojan hävittämisestä aiheutuneiden
kustannusten korvaamiseen esitys ei aiheuta muutoksia verrattuna
nykytilaan. Hallituksen esityksen perustelujen mukaan korvausjärjestelmän
muuttamista puoltavat valtiontaloudelliset syyt, tarve yksinkertaistaa
korvausmenettelyä sekä toimijan oman vastuun korostaminen
kasvinterveyttä edistävässä toiminnassa.
Valiokunta painottaa, että korvausten sijaan alan toimijoita
kannustettaisiin jatkossa kasvintuhoojia ennaltaehkäiseviin
toimiin ja riskinhallintakyvyn kehittämiseen. Kasvinterveyden
neuvontaa ja riskinhallintaa kehitetään tukemaan toimijoita
kasvintuhoojien tunnistamisessa ja torjunnassa. Ammattimaisen kasvihuonetuotannon
suurimpia huolenaiheita ovat kasvintuhoojat. Kannattavan kasvihuoneliiketoiminnan
perusedellytys on huolellinen viljelytapa, johon kuuluu keskeisesti
kaikkiin kasvintuhoojiin kohdistuvat ennakoivat ehkäisytoimenpiteet
sekä tarvittaessa niiden torjuntatoimenpiteet. Valiokunta
katsoo, että huolellisuusvelvoite täyttyy käytännössä merkittäviltä osin
jo nykyäänkin liiketoiminnallisen pakon sanelemana.
Siirrettäessä vastuuta kasvintuhoojien torjunnasta
ja niistä aiheutuvista kustannuksista toimijoille korostuu
esityksessä todettu huolellisuusvelvoite entisestään.
Valiokunta painottaa, että vastuun kasvinterveydestä tulee
olla entistä selvemmin kaikilla kasvikaupan osapuolilla,
ei pelkästään jatkokasvattajilla tai
tuotteita vähittäiskauppaan tuottavilla. Tämä edellyttää kuitenkin myös
sitä, että toimijoiden välisissä kauppasopimuksissa
tulee selkeämmin ja oikeudenmukaisemmin määritellä korvausvastuut
virheellisen tuotteen aiheuttamasta vahingosta. Valiokunta pitää riskinä sitä,
että nykyisen korvausjärjestelmän kaventuessa
tuhoojien esiintymisestä ei ilmoiteta tarpeeksi ajoissa
ja tuhoojat pääsevät leviämään
laajemmalle. Sen vuoksi valiokunta korostaakin, ettei kasvimateriaalin
mukana levinneen kasvintuhoojan torjunta saa jäädä käytännössä kokonaan
viljelijän vastuulle. Erityisesti maahantuojien tulee ottaa
vastuuta vaarallisten kasvintuhoojien leviämisen estämisestä varmistamalla
kasvien ja kasvituotteiden alkuperä ja terveys sekä välttämällä riskialttiista
kohteista peräisin olevien kasvien käyttöä.
Valiokunta pitää keskeisenä kasvintuhoojien
torjunnassa kotimaisen varmennetun taimituotannon säilyttämistä ja
edistämistä, koska varmennettu tuotanto takaa
puhtaat taimet, joissa ei ole kasvitauteja eikä tuholaisia.
Varmennettu taimituotanto on Suomessa elintarviketurvallisuusvirasto
Eviran ohjeistamaa ja valvomaa. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus
MTT huolehtii puutarhakasvien varmennetun kasvintuotantojärjestelmän
ydinpankista ja valiotaimien tuotannosta. Valiokunta painottaa järjestelmän
ylläpidon ja kehittämisen tärkeää merkitystä terveiden
taimien tuotannossa.
Elintarviketurvallisuusvirasto voi lakiehdotuksen 30 §:n
mukaan päättää, että kasvintuhoojan
hävittämiseksi annetun lain 11 §:ssä tarkoitetun
torjuntapäätöksen täytäntöönpanosta
aiheutuneet välittömät ja välttämättömät
kustannukset korvataan toimijalle valtion varoista kokonaan tai
osittain, jos kasvintuotannolle aiheutuneet vahingot ovat poikkeuksellisen
suuret. Ehdotettu sääntely merkitsee sitä,
että toimijalla ei enää jatkossa ole
hävitettävien kasvintuhoojien osalta
subjektiivista oikeutta saada korvausta torjuntapäätöksen
edellyttämistä kustannuksista ja vahingoista,
vaan taloudelliset menetykset kuuluisivat lähtökohtaisesti
toimijan normaalin liiketoimintariskin piiriin. Valtion korvausvastuu
rajataan poikkeuksellisiin tilanteisiin, ja se koskee vain torjuntapäätöksen
täytäntöönpanosta aiheutuvia
kustannuksia.
Valiokunta toteaa, että vahingon arviointi edellyttää tulevaisuudessa
tapauskohtaista harkintaa. Lakiehdotuksen tavoitteena on kohdentaa
korvauksia sellaisiin tilanteisiin, joissa aiheutuneet vahingot
ovat nousseet poikkeuksellisen suuriksi tai erityisen rasittaviksi.
Poikkeuksellisen vahingon käsitteeseen sisältyisivät
kaikki seikat, joihin toimija ei ole voinut vaikuttaa ja jotka eivät
ole toimijan hallittavissa, riippumatta siitä, mikä on
näiden seikkojen luonne. Esityksen perusteluissa on esimerkkejä poikkeuksellisista
tilanteista, joissa korvausta voitaisiin maksaa valtion talousarvion
määrärahan rajoissa. Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan katsonut, että 30 §:n
1 momenttia on syytä täsmentää esimerkiksi
perusteluissa mainituilla poikkeuksellisuutta arvioitaessa huomioon
otettavilla seikoilla.
Valiokunta katsoo, että esitetty korvauksia koskeva
30 §:n muutos on huomattava nykytilanteeseen verrattuna.
Etenkin ottaen huomioon sen, että kasvintuhoojien aiheuttamien
vahinkojen korvaamiseen ei ole tällä hetkellä olemassa markkinaehtoisia
vakuutusjärjestelyjä. Perustuslakivaliokunta esitti
lausunnossaan pohdittavaksi, onko tällaisten vakuutustuotteita
koskevien markkinoiden syntymiselle syytä varata
lisää aikaa esimerkiksi lain voimaantuloa lykkäämällä,
korvausjärjestelmää koskevalla siirtymäsäännöksellä tai
muulla tavalla, joka turvaisi toimijoiden mahdollisuuden vakuuttaa
omaisuutensa laissa tarkoitetun vahingon varalta jo ennen korvausjärjestelmän
muutoksen voimaantuloa.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta katsoo
saamansa selvityksen perusteella, että esityksessä ehdotettu
korvausjärjestelmä tulee saattaa voimaan vasta
siirtymäajan jälkeen. Samalla valiokunta pitää edellä todettuun
viitaten täysin välttämättömänä,
että maahamme saadaan nopeasti luotua käytännössä toimiva
vakuutusjärjestelmä, jolla tuottajat voivat vakuuttaa
tuotantoaan vaarallisten ja haitallisten kasvintuhoojien aiheuttamien
vahinkojen varalta. Valiokunnalle toimitetun selvityksen mukaan
vakuutusala onkin kehittämässä ja tuomassa
markkinoille tuotteita, joiden avulla tuottajat voivat vakuuttaa
tuotantonsa. Valiokunta tulee jäljempänä viitaten
perustuslakivaliokunnan lausuntoon esittämään
yksityiskohtaisissa perusteluissa, että lain voimaantuloa
30 §:n ja 30 a §:n 2 momentin osalta lykätään
vuodella, koska tällä hetkellä toimijoille
sopivia vakuutustuotteita ei vielä ole markkinoilla. Valiokunta
pitää lisäksi tärkeänä,
että korvausjärjestelmää koskevasta muutoksesta
tiedotetaan kattavasti.
Biologiseen torjuntaan ja pölytykseen tarkoitettujen
makroeliöiden markkinointiin, käyttöön ja
tuontiin esitetty säännös turvaa osaltaan
kasvinterveyttä. Näiden eliöiden käytöstä ei
ole olemassa kansallista lainsäädäntöä.
Kuitenkin makroeliöiden markkinointi ja käyttö tulevat
lisääntymään integroituun torjuntaan
siirryttäessä. Tässä yhteydessä voi
syntyä tarpeita tuoda Suomen markkinoille uusia, meillä aikaisemmin tuntemattomia
torjuntaeliöitä. Valiokunta pitääkin
tarpeellisena, että ehdotukseen sisältyy biologisia
torjuntaeliöitä koskevan sääntelyn
asianmukainen järjestäminen. Esitetty ilmoitus-
ja lupamenettely antaa viranomaisille mahdollisuuden arvioida jo
käytössä olevien ja uusien eliölajien
käytöstä syntyviä riskejä ja
rajoittaa tarvittaessa eliöiden tuontia markkinoille, jos
niistä voidaan arvioida olevan haittaa Suomen luonnonvaraiselle
eliöstölle. Valiokunta katsoo kuitenkin, että 9 a §:ssä esitetty
moninkertainen ilmoittaminen rasittaisi toiminnanharjoittajia ja elintarviketurvallisuusvirasto
Eviraa turhaan, jos jokaisen jakeluketjussa toimivan pitäisi
ilmoittaa tai hakea lupaa markkinoimastaan, käyttämästään
ja maahantuomastaan makroeliöstä. Valiokunta esittää jäljempänä 9 a §:ää muutettavaksi
siten, että kerran ilmoitettua tai luvan saanutta makroeliötä voitaisiin
markkinoida, käyttää tai tuoda maahan
ilman, että sitä tarvitsisi ilmoittaa tai sille
hakea lupaa uudelleen.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä edellä esitetyin
huomautuksin ja seuraavin muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
9 a §. Markkinointi, käyttö ja
maahantuonti.
Viitaten yleisperusteluissa todettuun valiokunta ehdottaa, että biologisessa
torjunnassa ja pölytyksessä käytettävien
makroeliöiden ilmoitus- ja lupamenettelyn tulisi koskea
tiettyä makroeliötuotetta ja samasta makroeliötuotteesta
tulisi tehdä ilmoitus tai lupahakemus vain kerran, jonka
jälkeen sitä voitaisiin yleisesti markkinoida, käyttää tai
tuoda maahan ilman uudelleen ilmoittamista tai uutta lupaa. Valiokunta
katsoo, että moninkertainen ilmoittaminen tuottaisi toimijoille
ja Eviralle tarpeetonta hallinnollista työtä, jos
jokaisen jakeluketjussa toimivan pitäisi ilmoittaa tai
hakea lupaa markkinoimastaan, käyttämästään
ja maahantuomastaan makroeliöstä.
Valiokunta ehdottaa 9 a §:n 2 ja 3 momenttia täsmennettäväksi
siten, että toimijan olisi ilmoitettava tai haettava lupa
ennen markkinoinnin, käytön tai maahantuonnin
aloittamista. Tällä muutoksella kerran ilmoitettua
tai luvan saanutta makroeliötä voitaisiin markkinoida,
käyttää tai tuoda maahan ilman, että sitä tarvitsisi
ilmoittaa tai sille hakea lupaa uudelleen. Kerran tehty hyväksyminen
tai ilmoittaminen olisi siten sen jälkeen yleisesti voimassa
oleva toimenpide eikä vain alkuperäistä luvanhakijaa
tai ilmoittajaa koskeva.
30 §. Kasvintuhoojan torjuntapäätöksestä aiheutuvien
kustannusten korvaaminen.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että ehdotuksen
30 §:n 1 momenttia on syytä täsmentää esimerkiksi
perusteluissa mainittavilla poikkeuksellisuutta arvioitaessa huomioon
otettavilla seikoilla. Tällainen täsmentäminen
on perustuslakivaliokunnan mukaan tarpeen myös sen vuoksi,
että pykälän 2 momenttiin sisältyy
asetuksenantovaltuus, jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan
antaa tarkempia säännöksiä 1
momentissa tarkoitettujen kustannusten ja vahinkojen arvioinnista
ja laskennasta. Ilman mainitunkaltaista täsmennystä sääntely
jättää asetuksenantovaltuuden perustuslain
80 §:n 1 momentin valossa tarpeettoman avoimeksi. Valiokunta
ehdottaakin 30 §:n 1 momenttia täsmennettäväksi
säännöksellä, jonka mukaan korvauksen
maksamisen edellytyksenä on, että toimijalle on
aiheutunut hävittämistoimenpiteistä huomattavia
kustannuksia, joilla on toimijan elinkeinolle kohtuuttoman suuri
merkitys tai joiden korvaaminen on toimijan elinkeinon jatkamisen
kannalta tarpeellista.
Voimaantulosäännös.
Edellä yleisperusteluissa esitetyn mukaisesti valiokunta
viitaten perustuslakivaliokunnan lausuntoon ja asiantuntijakuulemiseen
toteaa, että kasvintuhoojien aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen
ei ole tällä hetkellä olemassa markkinaehtoisia
vakuutusjärjestelyjä. Sen vuoksi on täysin
välttämätöntä lykätä lain
30 §:n ja siihen liittyen 30 a §:n 2 momentin
voimaantuloa vuodella. Valiokunta esittääkin lakiehdotuksen
korvaussäännösten voimaantulolle siirtymäaikaa,
jonka mukaan lakiehdotuksen 30 § ja 30 a §:n 2
momentti tulevat voimaan vasta 1 päivänä tammikuuta
2014.