Perustelut
         
         Julkisten hallintotehtävien siirtäminen muulle kuin
            viranomaiselle
         
         
         Ajoneuvoverolakia koskeva neuvonta on osittain ollut ulkoistettu
            Ajoneuvohallintokeskuksen ja Elisa Oyj:n välisellä sopimuksella
            jo vuodesta 1999 lähtien. Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen
            kiinnitettyä huomiota sääntelyn perustuslainmukaisuuteen
            ehdotetaan nyt menettelystä otettavaksi säännökset
            ajoneuvoverolain 56 §:n 3 momenttiin. Sen mukaan veronkantoviranomainen
            voi sopia veronkantoon liittyvän avustavan puhelinpalvelun
            siirtämisestä muun kuin viranomaisen hoidettavaksi.
            Avustavaan neuvontaan ei sisälly verotusta koskevan päätöksentekovallan
            käyttöä. Neuvontaa tarjoavan yhteisön
            ja sen henkilökunnan on tehtävässään noudatettava
            hallintolakia. Sopimus avustavasta puhelinpalvelusta ei vaikuta
            veronkantoviranomaiselle kuuluviin tehtäviin tai viranomaisten velvollisuuksiin.
         
         
         Ehdotusta on arvioitava perustuslain 124 §:n kannalta.
            Sen mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa
            muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se
            on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi
            eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän
            hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen vallan
            käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan
            kuitenkin antaa vain viranomaiselle.
         
         
         Avustava puhelinpalvelu ei ehdotuksen mukaan sisällä verotusta
            koskevan päätöksentekovallan käyttöä.
            Kyse ei siten ole julkisen vallan, eikä myöskään
            merkittävän julkisen vallan, käytöstä
            .
            Neuvonnassa on kysymys toiminnan avustusluonteisuudesta huolimatta
            kuitenkin julkisen hallintotehtävän käytöstä,
            sillä neuvonta kuuluu hallintolain 8 §:n mukaan
            viranomaisen lakisääteisiin tehtäviin.
            Valiokunta on katsonut käytännössään,
            että viranomaisia avustavia tehtäviä voidaan
            sopimuksella siirtää muiden kuin viranomaisten
            hoidettavaksi (PeVL 47/2005 vp, s. 6/I).
            Neuvontatehtävien siirtäminen on tältä osin
            sopusoinnussa perustuslain 124 §:n säännöksen
            kanssa.
         
         
         Tehtävän tarkoituksenmukainen hoitaminen
         
         Tehtävien siirtoa muulle kuin viranomaiselle on arvioitava
            myös sillä perusteella, onko se tarpeen tehtävien
            tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi. Neuvontaa annetaan 56 §:n
            3 momentin mukaan ensiksikin ajoneuvoveroa koskevan lainsäädännön
            ja ohjeiden sisällöstä. Lakiehdotuksen
            perustelujen mukaan neuvonnassa annetaan niitä julkisia
            tietoja, mitkä ilmenevät verolipun ohjesivulta
            tai ovat saatavissa Ajoneuvohallintokeskuksen Internet-sivuilta.
            Jos asia vaatii syvällisempää asiantuntemusta
            tai säännökset ovat tulkinnanvaraisia,
            pyydetään asianomaista kääntymään
            Ajoneuvohallintokeskuksen virkamiesten puoleen. Toiseksi neuvonnassa
            annetaan ajoneuvojen verotusta koskevia tietoja ajoneuvoliikennerekisteristä.
            Lakiehdotuksen perustelujen mukaan näin voidaan muun muassa
            selvittää, onko auton edellinen omistaja maksanut
            ajoneuvoveron ja onko ajoneuvo maksamattomien verojen vuoksi käyttökiellossa. Kolmanneksi
            neuvonnassa otetaan vastaan verovelvollisten ilmoituksia ja välitetään
            ne edelleen veroviranomaisille.
         
         
         Lakiehdotuksessa on muodolliselta kannalta kysymys veronkantoviranomaisen
            mahdollisuudesta (viranomainen "voi") siirtää avustavan
            puhelinpalvelun tehtäviä muun kuin viranomaisen hoidettavaksi.
            Tällaisen mahdollisuuden säätämiselle
            ei valiokunnan mielestä sinänsä ole perustuslain
            124 §:stä johtuvia esteitä, kunhan puhelinneuvonta
            pysyy esityksen perusteluissa tarkoitetulla tavalla julkisten ja
            yksiselitteisten tietojen vältyspalveluna. Säännöstä on
            syytä pyrkiä vielä täsmentämään
            esityksen tätä tarkoitusta vastaavaksi.
         
         
         Esityksen perusteluista käy ilmi, että puhelinneuvonnan
            järjestäminen viranomaispalveluna voi puhelujen
            järjestämisestä riippuen kustannuksiltaan
            muodostua olennaisesti ostopalvelua edullisemmaksi. Vaikka perustuslain
            124 §:ssä tarkoitetussa tarkoituksenmukaisuusvaatimuksessa
            ei ole kysymys pelkästään taloudellisesta tarkoituksenmukaisuudesta,
            on veronkantoviranomaisen kiinnitettävä järjestelyn
            taloudellisiin vaikutuksiin asianmukaisesti ja riittävästi huomiota
            siirtäessään neuvontatehtäviä yksityiselle. Valiokunta
            painottaa sitä, että perustuslain 124 §:ssä säädetty
            tarkoituksenmukaisuusvaatimus on oikeudellinen edellytys, jonka täyttyminen
            on harkittava tapauskohtaisesti (HE 1/1998 vp,
            s. 179/II).
         
         
         Oikeusturva ja hyvän hallinnon vaatimukset
         
         Lakiehdotuksen mukaan avustavaa puhelinpalvelua tarjoavan yhteisön
            ja sen henkilökunnan on tässä tehtävässään
            noudatettava hallintolakia. Lakiehdotuksessa ei näyttäisi
            olevan mainintaa julkista hallintotehtävää hoitavan
            neuvontapalvelun virka- ja vahingonkorvausvastuusta. Oikeuskäytännössä on
            katsottu julkisyhteisön olevan vastuussa vahingosta, joka
            on aiheutunut virkamiehen voimassa olevaa lainsäädäntöä koskevasta
            virheellisestä neuvosta (KKO 1989:50).
         
         
          Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännössä on
            katsottu, että oikeusturvan ja hyvän hallinnon
            vaatimusten toteutumisen varmistaminen perustuslain 124 §:n
            tarkoittamassa merkityksessä edellyttää,
            että asian käsittelyssä noudatetaan hallinnon
            yleislakeja ja että asioita käsittelevät
            toimivat virkavastuulla (PeVL 33/2004 vp, s.
            7/II, PeVL 46/2002 vp, s. 10).
            Lakiin ei enää nykyisin ole perustuslain 124 §:n
            takia välttämätöntä sisällyttää ehdotetun
            kaltaista viittausta hallinnon yleislakeihin. Jos sellaista sääntelyn selkeyden
            vuoksi kuitenkin pidetään tarpeellisena, on viittauksen
            oltava vastakohtaispäätelmän vuoksi kattava
            (PeVL 42/2005 vp, s. 3). Tässä tapauksessa
            laissa on valiokunnan mielestä kuitenkin asianmukaista
            olla maininta hallintolain noudattamisesta muun muassa sen vuoksi,
            että neuvonta on hallintolain 8 §:n 1 momentin
            mukaan maksutonta. Lakiehdotukseen on syytä lisätä maininta
            myös kielilain noudattamisesta.
         
         
         Lakiehdotuksen mukaan sopimus avustavasta puhelinpalvelusta
            ei vaikuta veronkantoviranomaisille kuuluviin tehtäviin
            tai viranomaisten velvollisuuksiin. Sääntelystä ei
            täsmällisesti ilmene, onko avustavaa puhelinneuvontaa
            antava henkilö rikos- tai vahingonkorvausoikeudellisessa
            vastuussa antamastaan neuvosta, toimiiko hän virkavastuulla
            vai ei. Perustuslakivaliokunnan mielestä sääntelyä on
            syytä tältä osin täsmentää.