Perustelut
         
         Yleistä
         
         Lakiehdotuksen tarkoituksena on varmistaa potilasturvallisuus
            niissä tilanteissa, joissa kunnallista terveydenhuoltoa
            koskeva työtaistelu uhkaa välittömästi
            vaarantaa potilaiden hengen tai aiheuttaa pysyvän vakavan
            vammautumisen hoitohenkilökunnan riittämättömyyden
            vuoksi. Laissa on ehdotettu määriteltäviksi
            välttämättä turvattavat hoidot.
            Terveydenhuollon ammattihenkilö voidaan määrätä potilasturvatyöhön
            ilman tämän suostumustakin. Turvatyöhön
            tulee ensisijaisesti määrätä työtaistelun
            vuoksi irtisanoutuneita, mutta määräys
            voidaan antaa myös työtaistelun piiriin kuulumattomalle
            terveydenhuollon ammattihenkilölle.
         
         
         Ehdotetun sääntelyn taustalla on perusoikeuksien
            turvaamiseen tähtääviä erittäin
            painavia perusteita. Sääntelyssä on viime
            kädessä kysymys kiireellistä sairaanhoitoa
            tarvitsevien potilaiden oikeudesta elämään
            ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen. Perustuslain 19 §:n
            1 momentissa turvataan oikeus välttämättömään
            huolenpitoon jokaiselle, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen
            elämän edellyttämää turvaa.
            Välttämättömällä huolenpidolla
            säännöksessä tarkoitetaan sen
            esitöiden mukaan muun ohella palveluja, joilla turvataan
            ihmisarvoisen elämän edellytykset. Siihen sisältyy
            oikeus kiireelliseen sairaanhoitoon (HE 309/1993
               vp, s. 69/II, PeVL 20/2004
               vp, s. 2/II). Oikeus välttämättömään huolenpitoon
            liittyy läheisesti oikeutta elämään ja
            henkilökohtaista turvallisuutta suojaaviin perustuslain
            7 §:n säännöksiin.
         
         
         Julkiseen valtaan kohdistuu perustuslain 19 §:n
            3 momentissa säädetty velvollisuus turvata jokaiselle
            riittävät terveyspalvelut. Julkisen vallan on
            tämän säännöksen perusteella
            turvattava terveyspalvelujen saatavuus (HE 309/1993 vp,
            s. 71/I). Terveyspalvelujen järjestämistapaan
            ja saatavuuteen vaikuttavat välillisesti myös
            muut perusoikeudet, kuten oikeus elämään
            ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen (HE 309/1993
               vp, s. 71/I). 
         
         
         Julkisen vallan yleisestä velvollisuudesta turvata
            perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen on säännös
            perustuslain 22 §:ssä. Perus- ja ihmisoikeuksien
            tosiasiallinen toteutuminen saattaa edellyttää julkiselta
            vallalta aktiivisia toimenpiteitä esimerkiksi yksilön
            perusoikeuksien suojaamiseksi ulkopuolisilta loukkauksilta tai tosiasiallisten
            edellytysten luomiseksi perusoikeuksien käyttämiselle
            (HE 309/1993 vp, s. 75/I).
         
         
         Lakiehdotus toisaalta mahdollistaa puuttumisen perustuslain
            13 §:n 2 momentissa turvattuun ammatilliseen yhdistymisvapauteen
            sisältyvään työtaisteluoikeuteen
            samoin kuin perustuslain 7 §:ssä suojattuun
            henkilökohtaiseen vapauteen. Sääntely
            on merkityksellistä myös sopimusvapauden sekä perustuslain
            18 §:n 1 momentin säännösten
            kannalta elinkeinovapaudesta ja oikeudesta työhön. 
         
         
         Ehdotettuja perusoikeusrajoituksia on arvioitava ennen muuta
            perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta. Rajoitusten
            hyväksyttävyyden lisäksi on kiinnitettävä huomiota niiden
            tarkkarajaisuuteen ja oikeasuhtaisuuteen sekä potilasturvatyöhön
            määrättävien henkilöiden
            oikeusturvaan.
         
         
         Lakiehdotus on merkityksellinen myös useiden Suomea
            sitovien kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden
            kannalta.
         
         
         Työtaisteluoikeus
         
         Ehdotetulla lailla pyritään varautumaan hoitoalalla
            toimeenpannusta joukkoirtisanoutumisesta johtuvaan henkilökuntavajeeseen
            terveydenhuollon toimintayksiköissä. Joukkoirtisanoutumisen
            tavoitteena ei ole siihen osallistuvien työsuhteiden lopullinen
            päättäminen, vaan työnantajajärjestön
            painostaminen työehtosopimusneuvotteluissa. Tällaisessa
            tarkoituksessa toimeenpantua, ammattijärjestön
            organisoimaa ja keskitetysti johtamaa joukkoirtisanoutumista on
            valiokunnan mielestä pidettävä työtaistelutoimenpiteenä (ks.
            myös työtuomioistuimen tuomio TT:2007-105). Työtaistelun
            vuoksi irtisanoutuneisiin sovellettavia lakiehdotuksen säännöksiä on
            näin ollen arvioitava työtaisteluoikeutta suojaavan
            perustuslakisääntelyn kannalta. 
         
         
         Perustuslain 13 §:n 2 momentissa on turvattu ammatillinen
            yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden
            etujen valvomiseksi. Työtaisteluoikeutta ei ole säännöksessä nimenomaisesti mainittu,
            mutta perustuslakivaliokunta on käytännössään
            katsonut tämän oikeuden liittyvän ammatilliseen
            yhdistymisvapauteen. Oikeuden yksityiskohtainen sisältö määräytyy
            kuitenkin olennaisesti tavallisen lain säännöksin.
            Työtaisteluoikeuden rajoituksia on arvioitava näitten lähtökohtien
            ja perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta (PeVL
               12/2003 vp, s. 2—3).
         
         
         Työtaisteluoikeudesta on määräyksiä myös Suomea
            sitovissa kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa.
            Euroopan sosiaalisen peruskirjan sopimuspuolet ovat — varmistaakseen,
            että kollektiivista neuvotteluoikeutta voidaan käyttää tehokkaalla
            tavalla — sitoutuneet tunnustamaan työntekijöiden
            ja työnantajien oikeuden ryhtyä eturistiriitatilanteessa
            yhteistoimiin, kuten lakkoon, edellyttäen kuitenkin, ettei
            voimassa olevista työ- ja virkaehtosopimusten velvoitteista muuta
            seuraa (6 artiklan 4 kappale). Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia
            koskevan kansainvälisen yleissopimuksen osapuolet ovat
            niin ikään sitoutuneet takaamaan lakko-oikeuden
            edellyttäen, että sitä käytetään
            asianomaisen valtion lainsäädännön
            mukaisesti (8 artiklan 1 kappaleen 1 kohta). Kansainvälisen
            työjärjestön (ILO) yleissopimuksiin n:o
            87 ja 98 on niiden valvontakäytännössä katsottu
            sisältyvän oikeus työtaisteluun. Työtaisteluoikeutta
            käsitellään myös Euroopan unionin
            perusoikeuskirjassa. Sen 28 artiklan mukaan työntekijöillä ja työnantajilla
            tai näiden järjestöillä on yhteisön oikeuden
            sekä kansallisten lainsäädäntöjen
            ja käytäntöjen mukaisesti oikeus asianmukaisilla tasoilla
            neuvotella ja tehdä työ- ja virkaehtosopimuksia
            sekä oikeus ryhtyä eturistiriitatilanteissa etujensa
            puolustamiseksi yhteistoimiin, lakko mukaan lukien.
         
         
         Lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentin perusteella on mahdollista
            määrätä työtaistelun
            vuoksi irtisanoutunut terveydenhuollon ammattihenkilö työskentelemään
            terveydenhuollon toimintayksikössä ammattitaitoaan
            vastaavissa tehtävissä, jos yksikkö ei
            työtaistelun vuoksi pysty järjestämään
            potilaiden hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan vammautumisen
            estämiseksi välttämättä tarvittavaa
            hoitoa.
         
         
         Sääntelylle on perusoikeusjärjestelmän
            kokonaisuuden kannalta hyväksyttävät
            ja erittäin painavat perusteet. Potilaiden hengen turvaamiseksi
            tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi
            välttämättä tarvittava hoito
            on voitava turvata kaikissa olosuhteissa, myös työtaistelun aikana. 
         
         
         Sääntelyn oikeasuhtaisuuden sekä täsmällisyys-
            ja tarkkarajaisuusvaatimuksen kannalta on tärkeää,
            että potilasturvatyöhön voidaan määrätä vain
            työtaistelun vuoksi ja kaikkein vakavimpien potilasturvallisuutta
            vaarantavien seurausten estämiseksi. Lakiehdotuksen 3 §:n
            2 momentin luettelo välttämättömistä hoidoista
            on tältä kannalta pääosin asianmukainen.
            Momentista on sääntelyn täsmällisyyteen
            ja tarkkarajaisuuteen kohdistuvien vaatimusten takia kuitenkin poistettava
            luettelon esimerkinomaisuutta korostava määre
            "erityisesti", jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
            Luettelon 8 kohdassa tarkoitetussa muussa hoidossa on siinäkin
            3 §:n 1 momentin takia kysymys potilaan hengen turvaamiseksi
            tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi välttämättä tarvittavasta
            hoidosta. Tästä on valiokunnan mielestä kuitenkin
            syytä lisätä maininta luettelon 8 kohtaan.
            Luettelon tällaiset tarkistukset ovat tarpeen myös
            sen ilmentämiseksi, ettei määräyksiä ole
            sallittua antaa työtaistelun murtamisen tarkoituksessa.
            Luetteloa on tulkittava suppeasti.
         
         
         Työvelvollisuus
         
         Määräys potilasturvatyöhön
            voidaan lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentin nojalla antaa muullekin
            kuin työtaistelun vuoksi irtisanoutuneelle terveydenhuollon
            ammattihenkilölle. Määräys voidaan
            pykälän 3 momentin perusteella antaa siitä riippumatta,
            onko terveydenhuollon ammattihenkilö työ- tai
            virkasuhteessa muuhun työnantajaan. 
         
         
         Sääntely on näiltä osin
            merkityksellistä perustuslain 7 §:n 1 momentissa
            turvatun henkilökohtaisen vapauden kannalta (ks. esim. PeVL 31/1998
               vp, s. 3/II, PeVL 24/2001 vp,
            s. 3/I, PeVL 9/2007 vp, s.
            7—8) samoin kuin sopimusvapauden sekä työn,
            ammatin ja elinkeinon harjoittamista koskevien 18 §:n 1
            momentin säännösten näkökulmasta.
            Sääntely liittyy myös Euroopan
            ihmisoikeussopimuksen 4 artiklan sekä kansalaisoikeuksia
            ja poliittisia oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen
            8 artiklan määräyksiin pakkotyön
            ja muun pakollisen työn kielloista. Nämä kiellot
            eivät toisaalta ulotu työ- ja palvelusvelvollisuuksiin
            tilanteissa, joissa vaara tai onnettomuus uhkaa yhteiskunnan olemassaoloa
            tai hyvinvointia. Merkityksellinen on myös kansainvälisen
            työjärjestön yleissopimus n:o 105 pakkotyön
            poistamisesta.
         
         
         Ehdotetulle työvelvollisuussääntelylle
            on sinänsä perusoikeusjärjestelmän
            kannalta hyväksyttävät ja erittäin
            painavat perusteet. Sääntelyllä pyritään
            potilaiden hengen turvaamiseen ja pysyvän vakavan vammautumisen
            estämiseen. Työtaistelutoimenpiteistä johtuvat
            riskit eivät ehkä muodosta tyypillistä kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa
            tarkoitettua vaaraa tai onnettomuutta. Koko terveydenhuoltojärjestelmän
            elintärkeiden toimintojen lakkaaminen tai olennainen vaikeutuminen
            joukkoirtisanoutumisen kaltaisesta toimenpiteestä johtuvan äkillisen henkilöstövajeen
            vuoksi voidaan seuraamuksiltaan valiokunnan mielestä kuitenkin
            rinnastaa yhteiskunnan olemassaoloa ja hyvinvointia uhkaavaan vaaratilanteeseen. 
         
         
         Perustuslakivaliokunta on työ- ja avustamisvelvollisuutta
            koskevia lakiehdotuksia aiemmin arvioidessaan kiinnittänyt
            sääntelyn tarkkarajaisuudesta ja täsmällisyydestä sekä oikeasuhtaisuudesta
            johtuvien vaatimusten takia huomiota velvollisuuden ajalliseen kestoon
            samoin kuin velvoitettavan henkilöryhmän laajuuteen
            ja määräytymisperusteisiin. Valiokunta
            on pitänyt säätämisjärjestykseen
            vaikuttavalla tavalla ongelmallisena ehdotusta, josta ei selvästi
            ilmennyt, ketkä kuuluivat tai voivat kuulua väestönsuojelukoulutukseen
            velvoitettavien joukkoon ja miten heidät valitaan (PeVL
               31/1998 vp, s. 4/I). Perustuslaista
            johtuvat vaatimukset ovat jääneet täyttymättä myös
            ehdotuksista, joissa ei ole ollut riittävän täsmällisiä säännöksiä työvelvollisuuden
            ajallisesta kestosta (PeVL 8/2006 vp, s. 5/II, PeVL
               9/2007 vp, s. 8/II).
         
         
         Käsiteltävänä oleva lakiehdotus
            koskee terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja
            siten sanonnallisesti verraten laajaa henkilöjoukkoa. Määräys
            potilasturvatyöhön voidaan lakiehdotuksen 3 §:n
            säännösten takia kuitenkin kohdistaa
            vain sellaiseen henkilöön, jolla on ammattitaito
            toimia pykälän 2 momentin luettelossa tarkoitetuissa
            hoitotehtävissä. Työvelvollisuussääntelyn
            piiriin kuuluva henkilöjoukko on siten valiokunnan mielestä rajattu
            ehdotuksessa riittävän täsmällisesti
            etenkin, jos 3 §:n 2 momenttia tarkistetaan valiokunnan
            edellä esittämällä tavalla.
         
         
         Lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentista ilmenee, että potilasturvatyöhön
            määrätään ensisijaisesti työtaistelun
            vuoksi irtisanoutuneita henkilöitä. Valiokunta
            pitää tätä lähtökohtaa
            perusteltuna. Määräys kuitenkin voidaan
            lakiehdotuksen 3 §:n 3 momentin perusteella antaa myös
            henkilölle, joka on työ- tai virkasuhteessa muuhun
            työnantajaan. Näitä henkilöitä potilasturvatyöhön määrättäessä tulee
            valiokunnan mielestä ensisijaisena lähtökohtana
            olla asianomaisen henkilön suostumus. Lakiehdotusta on
            syytä tarkistaa tällä tavoin. Työtaistelun
            ulkopuolisia henkilöitä tulee suostumuksesta riippumatta
            määrätä potilasturvatyöhön
            vain viimesijaisena keinona ja ainoastaan erityisen painavasta syystä.
            Tästä esityksen perusteluista ilmenevää tarkoitusta
            vastaavasta seikasta on valiokunnan mielestä tärkeää lisätä lakiin
            nimenomainen maininta.
         
         
         Sääntelyn oikeasuhtaisuuden kannalta merkityksellinen
            on 3 §:n 3 momentti, jonka takia määräystä ei
            voida antaa, jos se vaikeuttaisi huomattavasti määrättäväksi
            aiotun henkilön perheen tai omaisten hyvinvointia, hänen
            työnantajansa toimintaa tai jos määräyksestä aiheutuisi muusta
            syystä erityisen suurta haittaa määrättäväksi
            aiotulle henkilölle. 
         
         
         Momentin perusteella on otettava asianmukaisesti huomioon myös
            määrättävän henkilön työnantajan
            tilanne, eikä sääntely siksi valiokunnan
            mielestä muodostu työnantajan oikeuksien kannalta
            kohtuuttomaksi. Käytännössä säännös estää määräyksen
            antamisen esimerkiksi sellaiselle terveydenhuollon ammattihenkilölle,
            joka toimii yksityisen terveydenhuollon piirissä lakiehdotuksen
            3 §:ssä tarkoitetuissa välttämättömissä hoitotehtävissä.
            Selvää on, ettei ehdotetun sääntelyn
            nojalla saa aiheuttaa yksityiselle terveydenhuoltoyksikölle
            tilannetta, jossa se ei kykenisi järjestämään
            omien potilaidensa hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan
            vammautumisen ehkäisemiseksi välttämättä tarvittavaa
            hoitoa.
         
         
         Määräys voidaan 3 §:n 1
            momentin mukaan antaa kerrallaan enintään viikoksi
            ja se voidaan uudistaa. Laissa on sinänsä asianmukaista
            ja perusteltua rajoittaa viranomaisen toimivaltaa siten, että työvelvolliseksi
            voidaan määrätä vain lyhyeksi
            määräajaksi. Rajoituksella on tarkoitus osoittaa,
            että kysymyksessä on poikkeuksellinen järjestely,
            jota ei tule soveltaa pitkäaikaisesti. Ongelmallista valiokunnan
            aiemman käytännön valossa kuitenkin on,
            ettei laissa ehdoteta lainkaan rajoitettavaksi määräyksen
            uudistamiskertoja eikä siten työvelvollisuuden
            mahdollista kokonaiskestoa. Lakiin on välttämätöntä lisätä säännös
            työvelvollisuuden ajallisesta kestosta, jotta lakiehdotus
            voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
            Lakiin tulee ottaa esimerkiksi maininta siitä, kuinka monta
            kertaa työtaisteluun ulkopuoliselle annettavissa oleva
            määräys voidaan tietyn pidemmän
            ajanjakson aikana uudistaa. Työvelvollisuuden kokonaiskesto
            ei tällöinkään voi muodostua
            kovin pitkäksi.
         
         
         Muita seikkoja
         
         Potilasturvatyöhön määrätyn
            oikeusasema jää lakiehdotuksen 5 ja 6 §:n
            säännöksistä huolimatta epäselväksi.
            Lakiehdotusta on siksi tarpeen täydentää esimerkiksi
            maininnalla, jonka mukaan työsopimuslakia ja vastaavia
            työoikeuden yleislakeja sovelletaan turvatyöhön
            määrättyyn, jollei ehdotetun lain erityissäännöksistä muuta johdu.
            Lisäksi lakiin on tarpeen ottaa säännös potilasturvatyöhön
            määrätylle mahdollisesti aiheutuvien
            kustannusten korvaamisesta.
         
         
         Lain 2 §:ssä ehdotetaan säädettäväksi
            työnantajan mahdollisuudesta muuttaa työtaistelun piiriin
            kuulumattoman terveydenhuollon ammattihenkilön työtehtäviä.
            Selvää on, että säännöstä voidaan
            soveltaa vain kunnan tai kuntayhtymän — ei
            muun työnantajan — palveluksessa oleviin terveydenhuollon
            ammattihenkilöihin. Henkilö ei esityksen perustelujen
            mukaan saa kuitenkaan suorittaa sellaisia tehtäviä,
            joihin hänen koulutuksensa ja ammattitaitonsa eivät
            anna riittäviä edellytyksiä. Tästä on
            potilasturvallisuuteen ja tehtävään määrätyn
            henkilön oikeusasemaan liittyvien näkökohtien
            vuoksi tärkeää lisätä pykälään
            nimenomainen maininta.
         
         
         Lakiehdotuksen 4 ja 8 §:n säännökset
            menettelystä potilasturvatyöhön määrättäessä ja
            muutoksenhakuoikeudesta ovat oikeusturvan kannalta asianmukaiset.
            Ehdotuksen 4 §:n 1 momenttia on kuitenkin aiheellista täydentää maininnalla toimintayksikön
            velvollisuudesta varata asianomaiselle työntekijäjärjestölle
            mahdollisuus tulla kuulluksi tai muutoin osallistua esityksen tekemiseen.
         
         
         Perustuslakivaliokunta ei pidä asianmukaisena lakiehdotuksen
            7 §:n 1 momentin säännöstä lääninhallituksen
            velvollisuudesta tehostaa ("on tehostettava") päätöstä potilastyöhön
            määräämisestä uhkasakolla.
            Säännös tulee muotoilla tavanomaiseen
            tapaan siten, että uhkasakkotehosteen asettaminen jää viranomaisen
            harkittavaksi ("voi tehostaa"). Sosiaali- ja terveysvaliokunnan
            on kuitenkin aiheellista arvioida, onko sanktiouhan mahdollisuudesta
            säätäminen tässä yhteydessä ylipäätään
            tarkoituksenmukaista.
         
         
         Laki on 9 §:n perusteella voimassa määräajan,
            mutta enintään sen ajan kuin pykälässä mainitun
            ammattijärjestön työtaistelu kestää. Ehdotuksen
            mukaan laki kumotaan tasavallan presidentin asetuksella. Ehdotus
            on asetuksenantovaltuutta koskevilta osiltaan vastoin
            perustuslain 3 §:n 1 momentin säännöksiä.
            Maininta lain kumoamisesta asetuksella on poistettava 9 §:stä,
            jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Määräajan voimassaolevaksi tarkoitetun
            lain voimassaoloajasta on tällaisessa perusoikeusherkässä sääntely-yhteydessä säädettävä
            valiokunnan
            mielestä täsmällisesti itse laissa. Lakiehdotuksen
            9 §:ää on siten muutettava niin, että siitä ilmenee
            lain voimassaolon päättymispäivä. Laki
            voisi olla voimassa esimerkiksi kolme kuukautta. — Lakiehdotuksen
            aineellisten säännösten perusteella on
            valiokunnan mielestä selvää, ettei lakia
            voida soveltaa enää työtaistelun päätyttyä,
            vaikka laki vielä työtaistelun päättymisen
            jälkeen olisikin muodollisesti jonkin aikaa voimassa. Määräajaksi
            voimassaolevaksi säädetyn lain kumoaminen toisella
            lailla ei siksi olisi tässä tapauksessa välttämätöntä.