Perustelut
Yleistä
Esitystä on valtiosääntöoikeudellisesta
näkökulmasta arvioitava ennen muuta perustuslain 8 §:ssä ilmaistun
rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen ja perustuslain 10 §:n
yksityiselämää, kunniaa ja kotirauhaa
koskevien säännösten sekä perustuslain
12 §:ssä turvatun sananvapauden kannalta.
Perustuslain 8 §:ssä vahvistettu rikosoikeudellinen
laillisuusperiaate sisältää vaatimuksen sääntelyn
täsmällisyydestä. Sen mukaan kunkin rikoksen
tunnusmerkistö on ilmaistava laissa riittävällä täsmällisyydellä siten,
että säännöksen sanamuodon perusteella
on ennakoitavissa, onko jokin toiminta tai laiminlyönti
rangaistavaa (ks. esim. PeVL 26/2002 vp,
s. 2/I). Rikosoikeudellisen sääntelyn
yhteydessä on otettava huomioon myös
suhteellisuusvaatimus perusoikeusrajoitusten yleisenä edellytyksenä (PeVL 41/2001
vp, s. 2/II). Rangaistusseuraamuksen ankaruuden
tulee olla oikeassa suhteessa teon moitittavuuteen, ja rangaistusjärjestelmän
kokonaisuudessaan tulee täyttää suhteellisuuden
vaatimukset (ks. myös PeVL 23/1997 vp,
s. 2/II).
Perustuslain 10 §:n 1 momentin ensimmäisen virkkeen
mukaan jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha
on turvattu. Yksityiselämän suojan takaamiseksi
valtiolta on perinteisesti edellytetty sen ohella, että se
itse pidättäytyy loukkaamasta kansalaisten yksityiselämää,
myös aktiivisia toimenpiteitä yksityiselämän
suojaamiseksi toisten yksilöiden loukkauksia vastaan. Rikoslainsäädäntö on
perinteinen keino, jolla oikeusjärjestys on konkreettisemmin
suojannut yksityiselämää. Mainittu perustuslain
10 §:n 1 momentin säännös
yhdessä perustuslain 22 §:n kanssa edellyttääkin
lainsäätäjän ylläpitävän
tehokasta säännöksen turvaamien oikeushyvien suojaa
(HE 309/1993 vp, s. 53/I).
Perustuslain 12 §:ssä turvattu sananvapaus
sisältää oikeuden ilmaista, julkistaa
ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita
viestejä kenenkään ennakolta estämättä.
Sananvapaussäännöksen keskeisenä tarkoituksena
on sen esitöiden mukaan taata kansanvaltaisen yhteiskunnan edellytyksenä oleva
vapaa mielipiteenmuodostus, avoin julkinen keskustelu, joukkotiedotuksen
vapaa kehitys ja moniarvoisuus sekä mahdollisuus vallankäytön
julkiseen kritiikkiin (HE 309/1993 vp,
s. 56/II). Ydinajatukseltaan sananvapautta on perinteisesti
pidetty ennen muuta poliittisena perusoikeutena (PeVL 19/1998
vp, s. 5/I).
Sananvapaus ei estä siihen sisältyvien oikeuksien
rajoittamista jälkikäteiseen valvontaa perustuvan
sääntelyn keinoin, kunhan sääntely täyttää perusoikeusrajoituksilta
edellytettävät yleiset vaatimukset. Rajoitusten
tulee olla mm. täsmällisiä ja oikeasuhtaisia,
eikä niillä saa puuttua perusoikeuden ytimeen.
Siten esimerkiksi pitkälle menevät väljät
poliittisen ilmaisuvapauden käytön kriminalisoinnit
voivat olla sananvapauden kannalta ongelmallisia (ks. esim. HE 309/1993
vp, s. 57/II).
Rikoslain 24 luvun 1 ja 1 a §
Uuden, viestintärauhan rikkomista koskevan säännöksen
mukaan rangaistaisiin sitä, joka häirintätarkoituksessa
toistuvasti lähettää viestejä tai
soittaa toiselle siten, että teko on omiaan aiheuttamaan
tälle huomattavaa häiriötä tai
haittaa. Viestien toistuva lähettäminen häirintätarkoituksessa
loukkaa merkittävällä tavalla perusoikeutena
turvattua yksityiselämän suojaa. Perustuslain
10 ja 22 §:n kannalta on perusteltua, että tällaista
häiritsevää viestintää vastaan
suojataan myös rikoslain keinoin. Valiokunnan käsityksen
mukaan sääntely täyttää myös
perustuslain 8 §:n asettamat vaatimukset rikostunnusmerkistön
riittävästä täsmällisyydestä ja
on siten valtiosääntöoikeudellisesti
ongelmaton.
Rikoslain 24 luvun 8—10 §
Esityksessä ehdotetaan tarkistuksia nykyisiin yksityiselämää loukkaavan
tiedon levittämistä ja kunnianloukkausta koskeviin
rikoslain säännöksiin, jotka on aikanaan
säädetty perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella
(PeVL 36/1998 vp). Perustuslakivaliokunnan
mainitun lausunnon antamisen jälkeen Suomi on saanut Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimelta useita langettavia päätöksiä,
joissa ihmisoikeustuomioistuin on katsonut Suomen näitä rikoslain
säännöksiä soveltaessaan loukanneen
Euroopan ihmisoikeussopimuksen sananvapautta turvaavaa 10 artiklaa.
Nyt käsillä olevien muutosehdotusten tarkoituksena
on ottaa huomioon Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö.
Rikoslain 24 luvun 8 ja 9 §:ään lisättäisiin uusi
punnintasäännös, jonka mukaan yksityiselämää loukkaavana
tiedon levittämisenä (RL 24:8.3) tai kunnianloukkauksena
(RL 24:9.4) ei pidetä yleiseltä kannalta merkittävän
asian käsittelemiseksi esitettyä ilmaisua, jos
sen esittäminen, huomioon ottaen sen sisältö,
toisten oikeudet ja muut olosuhteet, ei selvästi ylitä sitä,
mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Lisäksi kunnianloukkausrikoksen kvalifioiminen törkeäksi
kunnianloukkaukseksi ei enää perustuisi siihen,
että rikos tehdään joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
muuten toimittamalla tieto tai vihjaus lukuisten ihmisten saataville.
Valiokunnalla ei ole huomautettavaa näistä ehdotuksista.
Yksityiselämää loukkaavan tiedon
levittäminen jaettaisiin tavalliseen ja törkeään
tekomuotoon. Vankeusuhka liitettäisiin vain yksityiselämää loukkaavan
tiedon levittämisen ja kunnianloukkauksen törkeisiin
tekomuotoihin (RL 24:8 a ja 10). Näissä tekomuodoissa
edellytettäisiin, että rikoksella on aiheutettu
suurta kärsimystä tai erityisen suurta vahinkoa
ja että rikos on myös kokonaisuutena arvostellen
törkeä.
Lähtökohtaisesti vankeusrangaistus voi Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisujen mukaan tulla kysymykseen ilmaisuvapausrikoksissa
vain poikkeuksellisesti, erityisesti kun toisen henkilön
perusoikeuksia on vakavasti loukattu, kuten esimerkiksi vihapuheen
ja väkivaltaan yllyttämisen tapauksissaEsim.
EIT:n tuomio Mariapori v. Suomi 6.7.2010, tuomion kohta 67; EIT:n
tuomio Niskasaari ym. v. Suomi 6.7.2010, tuomion kohta 77..
Ihmisoikeustuomioistuin on eräiden ratkaisujensa perusteluissa viitannut
Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen päätöslauselmaan
1577 (2007) Towards decriminalisation of defamation, jossa mm.
kehotetaan jäsenvaltioita poistamaan vankeusrangaistukset
kunnianloukkauslainsäädännöstä ilman
aiheetonta viivytystä.
Ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytännössä mainitut
esimerkit — vihapuhe ja väkivaltaan yllyttäminen — eivät
sinänsä oikeastaan sovellu ehdotettujen kriminalisointien
perusteluksi ottaen huomioon myös sen, että vihapuhe
voi tulla nykyisin rangaistavaksi kansanryhmää vastaan
kiihottamisena (RL 11:10) ja väkivaltaan yllyttäminen
julkisena kehottamisena rikokseen (RL 17:1) tai joissakin tapauksissa
laittomana uhkauksena (RL 25:7), joihin kaikkiin sisältyy vankeusuhka.
Tämä ei kuitenkaan valiokunnan mielestä sulje
pois sitä ihmisoikeustuomioistuimen soveltamiskäytäntöönkin
sisältyvää mahdollisuutta, että vankeusuhka
voi olla ilmaisuvapausrikoksessa hyväksyttävä jonkin
muun, vakavaan perusoikeusloukkaukseen liittyvän syyn nojalla.
Valiokunta kuitenkin korostaa tarvetta ottaa mainittujen törkeiden
tekomuotojen soveltamiskäytännössä huomioon
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntö vankeusrangaistukseen
tuomitsemisessa.
Rikoslain 25 luvun 7 a §
Rikoslakiin ehdotetaan lisättäväksi
uutena rikoksena vainoaminen. Ehdotuksen mukaan rangaistavaa olisi
toistuva uhkaaminen, seuraaminen, tarkkaileminen tai yhteyden ottaminen
taikka muuten näihin rinnastettavalla tavalla toisen oikeudeton
vainoaminen siten, että se on omiaan aiheuttamaan
vainotussa pelkoa tai ahdistusta. Teon tunnusmerkistö muodostuu
siten tekotapojen luettelosta, tekojen toistuvuudesta ja tekojen
vakavuutta koskevasta edellytyksestä sekä menettelyn
oikeudettomuusedellytyksestä.
Valiokunnan mielestä vainoamisen kriminalisoinnille
on osoitettavissa yksityiselämän suojaan ja henkilökohtaiseen
turvallisuuteen sekä perusoikeuksien turvaamisvelvollisuuteen
liittyvät perusteet.
Ehdotetunkaltaista avointa tekotapaa ("…tai muuten
näihin rinnastettavalla tavalla…") on lähtökohtaisesti
pidettävä rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen
kannalta ongelmallisena (ks. PeVL 48/2002 vp,
s. 3/II). Valiokunnan käsityksen mukaan vainoamisrikoksen
erityisluonteeseen kuitenkin kuuluu se, että vainoamisteot voivat
olla varsin monentyyppisiä. Lisäksi tekninen kehitys
voi merkitä uusia vainoamisen toteuttamistapoja kuten perusteluissa
todetaan.
Säännökseen sisältyvä niin
sanottua abstraktia vaaraa koskeva edellytys ("on omiaan aiheuttamaan
vainotussa pelkoa tai ahdistusta") tarkoittaa perustelujen mukaan
sitä, että vainotun pelko tai ahdistus on keskimääräisihmisen
kannalta arvioituna — ottaen huomioon vainotun henkilöön
liittyvät olennaiset seikat kuten hänen ikänsä tai
erityinen haavoittuvuus — menettelyn tyypillinen seuraus.
Valiokunnan mielestä teon tunnusmerkistö kiinnittyy
tältä osin objektiivisiin perusteisiin (vrt. PeVL 29/2001 vp, s. 4/I, PeVL
68/2010 vp, s. 5—6).
Tulkittaessa teon tunnusmerkistöä kokonaisuutena,
toistuvuus- ja oikeudettomuusedellytykset mukaan lukien, valiokunta
ei näe ehdotuksessa valtiosääntöoikeudellisia
ongelmia.