Perustelut
         
         Asetuksenantovaltuudet
         
         Esityksen pääasiallisena tarkoituksena on
            nostaa ylioppilastutkinnon järjestämistä koskeva sääntely
            perustuslain vaatimusten mukaisesti lain tasolle (PeVL
               58/2001 vp, s. 3/II ja PeVL 12/2004
               vp, s. 3/II). Lakiehdotus sisältää useita valtuussäännöksiä,
            joiden nojalla ylioppilastutkinnon järjestämiseen
            ja tutkinnon suorittamiseen liittyvistä seikoista säädetään
            valtioneuvoston asetuksella. 
         
         
         Valtioneuvoston asetuksella voidaan 6 §:n 2 momentin
            perusteella säätää mahdollisuudesta
            vaihtaa kokeen vaativuustasoa. Valtuus on rajattu perustuslain 80 §:n
            näkökulmasta riittävän täsmällisesti
            tilanteisiin, joissa tutkinnon pakollisesta kokeesta on annettu
            hylätty arvosana. Lakiehdotuksen 7 §:n 1 momentti
            sisältää valtuuden, jonka nojalla valtioneuvoston
            asetuksella voidaan säätää mahdollisuudesta
            suorittaa tutkinto laissa säädettäväksi
            ehdotettua pitemmän ajan kuluessa. Valtuus on riittävän
            täsmällisesti rajattu momentissa mainittuihin
            hylkäämis- ja keskeytymistilanteisiin eikä siksi
            muodostu ongelmalliseksi perustuslain 80 §:n näkökulmasta. Kokeista
            annettavista arvosanoista säädetään 8 §:n
            2 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella. Tällaisten
            käytännön järjestelyihin liittyvien
            seikkojen sääntely voidaan perustuslain 80 §:n
            estämättä osoittaa asetuksenantajan tehtäväksi.
            Perustuslain kannalta ei ole huomautettavaa myöskään
            12 §:n 2 momenttiin ja 14 §:n 3 momenttiin
            sisältyvistä valtuuksista, joiden nojalla valtioneuvoston
            asetuksella voidaan säätää erinäisistä tutkintotodistuksiin
            ja niiden antamiseen liittyvistä teknisluonteisista yksityiskohdista.
         
         
         Muutoksenhakuoikeus
         
         Ylioppilastutkintolautakunnan päätös. 
         
          Ylioppilastutkintolautakunnan päätökseen
            haetaan 13 §:n 1 momentin perusteella muutosta
            valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Koesuorituksen arvostelua
            koskevaan päätökseen ei kuitenkaan 13 §:n
            2 momentin mukaan saa hakea muutosta. 
         
         
         Koesuorituksen arvostelulla on sinänsä tärkeä merkitys
            kokelaalle ennen muuta hänen myöhempien opiskelumahdollisuuksiensa
            kannalta. Siksi on oikeusturvan näkökulmasta tärkeää,
            että päätökseen koesuorituksen
            arvostelusta on lakiehdotuksen 14 §:n säännösten
            perusteella mahdollista hakea tarkastusarvostelua. Sitä toimittamaan
            on määrättävä arvostelijoita, jotka
            eivät ole aikaisemmin arvostelleet tarkastuksen kohteena
            olevaa suoritusta. Arvostelijoita tulee olla vähintään
            kaksi. Lisäksi on huomattava, että ylioppilastutkinto
            on lakiehdotuksen 7 §:n säännösten
            perusteella mahdollista suorittaa useampana tutkintokertana ja että sääntely sisältää
            mahdollisuuden
            uusia hylätty koesuoritus. Näin ollen — ja
            kun vielä otetaan huomioon kokeen arvosteluun liittyvän
            päätöksenteon luonne — perustuslakivaliokunta
            ei pidä ehdotettua oikeusturvajärjestelyä ongelmallisena
            perustuslain 21 §:n säännösten
            kannalta (ks. PeVL 3/1997 vp, s. 3/I
            sekä yliopistolain 33 § ja 35 §:n 2 mom.).
         
         
         Rehtorin päätökset. 
         
          Lakiehdotuksen 15 §:n 1 momentissa
            säädetään muutoksenhausta rehtorin
            päätökseen evätä oikeus
            osallistua ylioppilastutkintoon tai siihen kuuluvaan kokeeseen taikka
            erillisenä suoritettavaan kokeeseen. Rehtorin päätökseen
            voidaan hakea oikaisua lääninhallitukselta, jonka
            päätöksestä haetaan muutosta
            valittamalla hallinto-oikeuteen. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lakiehdotuksessa
            ei ole nimenomaista säännöstä rehtorin
            toimivallasta evätä kokelaan osallistumisoikeus.
            Lisäksi rehtorin toimivalta hyväksyä ilmoittautuminen
            käy ilmi lakiehdotuksen 5 §:n 2 momentista
            vain välillisesti. Rehtorin näistä toimivaltuuksista
            on perustuslain 2 §:n 3 momentin takia syytä lisätä lakiin
            nimenomaiset säännökset.
         
         
          Ylioppilastutkintoon kuuluvaan kokeeseen voi erityisestä syystä 4 §:n
            2 momentin perusteella osallistua myös sellainen lukion
            oppimäärää suorittava, joka
            ei ole opiskellut pykälän 1 momentissa
            tarkoitettuja oppimääriä mutta jolla
            muutoin voidaan katsoa olevan riittävät edellytykset
            kokeesta suoriutumiseen. Oikeudesta osallistua kokeeseen päättää lukion
            rehtori.
         
         
         Ehdotettu säännös on muotoiltu rehtorin
            harkintavaltaan viittaavaksi ("kokeeseen voi osallistua") eikä henkilöllä siksi
            näytä olevan oikeutta osallistua kokeeseen.
            Toisaalta 4 §:n 2 momentti sisältää sellaisia — joskin
            väljiä — mainintoja kokeeseen osallistumisoikeuden edellytyksistä,
            jotka valiokunnan mielestä muodostavat riittävän
            täsmällisen perustan oikeutena pidettävän
            suhteen syntymiselle yksilön ja julkisen vallan välille
            perustuslain 21 §:n 1 momentin tarkoittamassa mielessä (PeVL
               12/1997 vp, s. 1/II). Näin
            ollen kokeeseen osallistumisoikeutta hakeneella on perustuslain
            nojalla oikeus saada rehtorin päätös
            tuomioistuimen käsiteltäväksi. Lakiehdotuksen
            15 §:n 1 momenttia on kuitenkin syytä tarkistaa
            siten, että momentin mukainen oikeusturvajärjestely
            kattaa myös puheena olevan rehtorin päätöksen.
         
         
         Ylioppilastutkintotodistuksen antaminen.
         
          Ylioppilastutkintotodistus annetaan 12 §:n 1 momentin
            perusteella kokelaalle, joka on suorittanut tutkinnon ja jolle annetaan
            lukion päättötodistus tai todistus ammatillisen
            perustutkinnon suorittamisesta. Ylioppilastutkintolautakunnan antaman
            todistuksen luovuttamisesta sen saamisen edellytykset täyttävälle
            kokelaalle päättää käytännössä lukion
            rehtori. 
         
         
         Ylioppilastutkintotodistuksen antaminen tai antamatta jättäminen
            on merkityksellistä henkilön oikeuksien kannalta,
            sillä ylioppilastutkinnon suorittaminen tuottaa yleisen
            jatko-opintokelpoisuuden korkeakouluihin. Oikeusturvasyistä on
            siksi tärkeää, ettei muutoksenhakuoikeutta
            rehtorin tähän päätökseen
            ole ehdotettu rajoitettavaksi ja että tutkintotodistuksen
            antamisen edellytyksenä olevaa päättöarviointia koskevat
            oikeusturvajärjestelyt lukiolain 34 §:n 6 momentissa
            ovat asianmukaiset. Ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa
            säädetyt oikeusturvajärjestelyt
            kuitenkin poikkeavat — ennen muuta lain 44 a §:n
            4 momentissa olevan valituskiellon takia — lukiolain vastaavasta sääntelystä.
            Valiokunta pitää edellä esitetyistä syistä tärkeänä,
            että myös ammatillista perustutkintoa suorittavalla
            on oikeus saada päättöarviointiaan
            koskeva asia hallinto-oikeuden käsiteltäväksi.
            Sääntelyä on tältä osin
            aiheellista tarkistaa nyt arvioitavana olevaa esitystä käsiteltäessä.